Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:45

Lieveli understatement van het jaar hihi maar heb je al gebeld nu?

Fel reageren op Germie is ook niet aardig. Nee uitstrijkjes zijn niet leuk. Slechte uitslagen ronduit kl ote maar ook de niet willers mogen dat toch melden lijkt me.

Maar dat gezegd hebbende ook zonder hpv en sex kun je baarnoederhalskanker krijgen. Dus niet doen vanwege geen sex is niet slim.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:03

Bijna ieder topic waar Germie reageert eindigt zoals hierboven, ik vind het schijtirritant en met mij meerderen. Stick to the subject or gtfo.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:08

Laat gaan laat gaan. :(:) Er zijn ergere dingen om je aan te ergeren.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:12

Bemoei niet.

Laura1982

Berichten: 4082
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:16

Kunnen we nu weer over tot de orde van dit topic dames die wel gaan of moeten gaan voor een uitstrijkje en de eventuele goede of minder goede uitslagen.

Negatieve aandacht is ook aandacht.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14487
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:44

Ik word hier echt schijtziek van. Wacht al 3 weken op mijn uitslag, vind ik al lang genoeg maar ik had dat geaccepteerd. Zou het eerst maandag horen maar toen was mijn arts ziek en het moest perse via haar. Nu belt ze zowel gisteren als vandaag onder mijn werktijd terwijl ik had aangegeven tussen 13:00 en 13:30 pauze te hebben en dan bereikbaar te zijn, dus dan bel ik terug onder werktijd én in pauze omdat je er toch op zit te wachten, en dan mogen ze het weer niet doorgeven want het moet perse via haar... maar dan is ze weer bezet.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:46

Cynn schreef:
Ik word hier echt schijtziek van. Wacht al 3 weken op mijn uitslag, vind ik al lang genoeg maar ik had dat geaccepteerd. Zou het eerst maandag horen maar toen was mijn arts ziek en het moest perse via haar. Nu belt ze zowel gisteren als vandaag onder mijn werktijd terwijl ik had aangegeven tussen 13:00 en 13:30 pauze te hebben en dan bereikbaar te zijn, dus dan bel ik terug onder werktijd én in pauze omdat je er toch op zit te wachten, en dan mogen ze het weer niet doorgeven want het moet perse via haar... maar dan is ze weer bezet.


:(:) ja dat is ronduit klote.

Sanet

Berichten: 7984
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:00

Jemig, dat is slopend Cynn....
Hopelijk snel reactie en dan ook gunstig!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:46

jee 3 week
assistente zei binnen 10 dagen krijg ik een brief em huisarts ook

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:01

Ik had nog aan de assistente gevraagd hoe het nu zat, omdat ze nu dus een andere methode hebben dan vijf jaar geleden, bij mijn vorige 'beurt' (uitstrijkje dan, voordat iemand denkt dat ik maar eens in de vijf jaar seks heb). Omdat je bmh-kanker krijgt van hpv, en hpv een SOA is, of het dan klopt dat als ik nu geen hpv heb, en daarna geen seks heb of alleen met dezelfde partner, ervan uitgaande dat hij niet vreemd gaat, dat het dan onmogelijk is dat ik over vijf jaar wel hpv heb. En zo ja, dat hij dan is vreemd gegaan. Volgens de assistente was dat wel de huidige theorie, en wordt er momenteel overwogen om ook niet iedereen die nu 'vrij' is, over vijf jaar weer uit te nodigen (tenzij je zelf wil). Maar het zou nog wel een theorie zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:37

Ik hoef pas over 10 jaar weer, was nu hpv vrij

Palmera

Berichten: 9478
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:43

Goed nieuws Karuna! :)

Is dat eigenlijk protocol in NL, iedere 10 jaar als er geen klachten zijn?
Ik vind 10 jaar eigenlijk best lang, om eerlijk te zijn.

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:45

Wat ik hierboven schreef, zijn ze dat aan het overwegen en wordt het ook hier en daar al toegepast.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:48

Geen idee vorige keer was gewoon 5 jaar nu voor eerst hpv getest en was ook echt verbaasd dat ikna 10 jaar pas hoefde terug te komen, heb er nog achteraan gebeld zelfs of dat echt klopte. Ja dus, :)

Sanet

Berichten: 7984
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:58

Palmera schreef:
Goed nieuws Karuna! :)

Is dat eigenlijk protocol in NL, iedere 10 jaar als er geen klachten zijn?
Ik vind 10 jaar eigenlijk best lang, om eerlijk te zijn.


Groot verschil ook met de borstfotos. Die zijn elke 2 jaar!

Palmera

Berichten: 9478
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:48

veerledec schreef:
Ik had nog aan de assistente gevraagd hoe het nu zat, omdat ze nu dus een andere methode hebben dan vijf jaar geleden, bij mijn vorige 'beurt' (uitstrijkje dan, voordat iemand denkt dat ik maar eens in de vijf jaar seks heb). Omdat je bmh-kanker krijgt van hpv, en hpv een SOA is, of het dan klopt dat als ik nu geen hpv heb, en daarna geen seks heb of alleen met dezelfde partner, ervan uitgaande dat hij niet vreemd gaat, dat het dan onmogelijk is dat ik over vijf jaar wel hpv heb. En zo ja, dat hij dan is vreemd gegaan. Volgens de assistente was dat wel de huidige theorie, en wordt er momenteel overwogen om ook niet iedereen die nu 'vrij' is, over vijf jaar weer uit te nodigen (tenzij je zelf wil). Maar het zou nog wel een theorie zijnh.

Dit is een theorie die mijn gyn direct aan de kant veegt.
De man kan een vrouw met het virus besmetten. Maar jij kunt rustig 20 jaar met dezelfde vent vrijen die het virus bij zich draagt zonder dat er iets gebeurt.
En dan in het 21ste jaar ineens wel. Waarom? Dan ben je ineens vatbaarder. En kan het virus zijn slag slaan. Maar dat kan ook in het eerste jaar al gebeuren.

Het virus is seksueel overdraagbaar, doch is het geen seksueel overdraagbare aandoening.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:50

En bmh beperkt zich toch niet alleen tot HPV? (Misschien ook wel?)

Palmera

Berichten: 9478
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:02

Het schijnt er wel meestal door te worden veroorzaakt.
Overigens: testen ze alleen maar daarop? Hier word bv ook gekejen naar infecties, candida, dingen waar je niet direct last van hoeft te hebben maar die op termijn wel last kunnen geven.

Daarom dus ook ieder jaar, gewoon om te weten dat het enigszins gezond is daaronder.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:13

Volgens mijjjj alleen hpb en bmh. Tijdens mijn zwangerschap wel uitgebreid getest op alles.

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:23

Tijd tussen HPV besmetting en begin van bmhk is 10 jaar. Vandaar dat bij bepaalde leeftijden er pas na 10 jaar weer een uitstrijkje nodig is. (Zal even kijken of ik het schema kan vinden.)

Het uitstrijkje wordt eerst enkel en alleen onderzocht op het HPV virus. Indien deze positief is, wordt er naar de cellen gekeken naar onrust / ontsteking / afwijkingen. Daar volgt een pap waarde uit, en het verdere beleid.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:24

Je zal maar voor je brood de hele dag in vagina's wroeten. Pfoe. (Moest ik even uiten)

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:25

Gevonden :

Afbeelding

Bij 40 en 50 jaar en HPV negatief is het dus pas over 10 jaar.

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:29

lieveli schreef:
Je zal maar voor je brood de hele dag in vagina's wroeten. Pfoe. (Moest ik even uiten)

Ga nu als bloedafname medewerker werken, maar was afgelopen jaren als doktersassistente werkzaam. Uitstrijkjes behoorde tot het takenpakket, maar dit niet hele volle dagen. Afhankelijk van de praktijk, is er af en toe 1 tijdens het spreekuur van de behandelkamer. Of een "speciaal" spreekuur ervoor, waar ik er maximaal 7 na elkaar had. Heb het nooit erg gevonden, en had er wel "sport" in om het de patiënt / vrouw zo comfortabel mogelijk te maken.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:33

Wendy_Komen schreef:
lieveli schreef:
Je zal maar voor je brood de hele dag in vagina's wroeten. Pfoe. (Moest ik even uiten)

Ga nu als bloedafname medewerker werken, maar was afgelopen jaren als doktersassistente werkzaam. Uitstrijkjes behoorde tot het takenpakket, maar dit niet hele volle dagen. Afhankelijk van de praktijk, is er af en toe 1 tijdens het spreekuur van de behandelkamer. Of een "speciaal" spreekuur ervoor, waar ik er maximaal 7 na elkaar had. Heb het nooit erg gevonden, en had er wel "sport" in om het de patiënt / vrouw zo comfortabel mogelijk te maken.


Nee maar waar ik de lys heb gehad was het wel lopende bandwerk :=

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:42

Ok, dan begreep ik je verkeerd ;-) Ik dacht dat je het had over de uitstrijkjes zelf maken.