Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:16

Peer appel begon over" in het verleden". In discussie's zie je dat mensen snel deze voorbeelden noemen omdat dit DE klassiekers zijn in de medische wereld.

Van medicatie die hele andere bijwerkingen hadden (toen was het protocol voor producten op de markt brengen lang niet zo uitgebreid als de eisen van tegenwoordig)

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:51

studiemiep schreef:
Ik ben met mijn klachten meteen idd naar huisarts en gyneacoloog gegaan. Was al meteen full blown kanker....


De vergelijking met softenon / DES is totaal niet te maken....in deze huidige tijd.

Ik laat dochter iig zeker vaccineren.


Heb jij vanaf je 30 trouw uitstrijkjes laten doen?

Was inderdaad wel een vergelijking waarop ik doelde. Mag dan iets heel anders zijn, maar daarvan werd ook gedacht dat het niet schadelijk was.
Maar goed. Het zal vast goed spul zijn, dat vaccin, maar het beschermt maar tegen zo weinig van alle gevaarlijke hoogrisico-types dat ik persoonlijk liever gewoon meteen m'n kop erbij houd en uitstrijkjes laat doen als ik daarvoor opgeroepen word. Maar dat is mijn mening en het is helemaal prima als die niet hetzelfde is als de jouwe. Vind het wel een interessante discussie. :D

Ik zou, als ik ooit een dochter krijg, haar zelf de keuze geven. Net zoals mijn ouders die mij hebben gegeven. :j

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:17

bescherming van 80% tegen de HR types noem ik niet weinig.

Ik heb mijn 1ste en enige uitstrijkje niet gehad (zwanger).

nu geen uitstrijkjes meer nodig want ben compleet baarmoederloos + hals en een stuk vd vagina en eileiders en een berg lymfeklieren. Owja ben nu 34.....

Houd je er rekening mee dat ook bij voorstadia soms flinke hoeveelheden weefsels moeten worden weggehaald en dat een kind zelf dragen weleens zeer problematisch kan worden.

Lijkt mij ook vreselijk.....

en al die onderzoeken zijn geen pretje daarbij is een uitstrijkje peanuts. Toch fijn als je dat je dochter kunt besparen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:21

Het zou goed zijn als mensen eens gesprekken hebben met een gyneacologisch oncoloog....die zien alle gevallen waarbij ook vele jonge vrouwen zijn. (op je 30ste een uitstrijkje is voor een groot deel al veelste laat..).

Oncologen juichen de vaccinatie toe want je hebt ook vulva kanker en schaamlip kanker (wellicht minder sterfte maar zeker zo'n verminking...)

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:56

En keelkanker.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:14

studiemiep schreef:
bescherming van 80% tegen de HR types noem ik niet weinig.

Ik heb mijn 1ste en enige uitstrijkje niet gehad (zwanger).

nu geen uitstrijkjes meer nodig want ben compleet baarmoederloos + hals en een stuk vd vagina en eileiders en een berg lymfeklieren. Owja ben nu 34.....

Houd je er rekening mee dat ook bij voorstadia soms flinke hoeveelheden weefsels moeten worden weggehaald en dat een kind zelf dragen weleens zeer problematisch kan worden.

Lijkt mij ook vreselijk.....

en al die onderzoeken zijn geen pretje daarbij is een uitstrijkje peanuts. Toch fijn als je dat je dochter kunt besparen.


Waar heb jij dat percentage vandaan? Ik meen dat het beschermt tegen de 2 types die in 70% van de gevallen van bmhk de oorzaak zijn.
Bron: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv

Ik ben wel een voorstander van eerder of in andere gevallen een uitstrijkje. Las in dit topic iets over dat het in sommige landen verplicht is voor het gebruik van de anticonceptiepil. Want het is natuurlijk wel waar dat je zegt dat het best laat is om pas op je 30e een uitstrijkje te doen. Meiden zijn steeds vroeger met naar bed gaan met jongens en in het ergste geval zit het er al 18 jaar voor het ontdekt wordt.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:28

Ik denk dat meiden van 12 nog niet goed genoeg kunnen beslissen over zo'n vaccinatie. Op die leeftijd (en later ook nog wel helaas) ben je heel ontvankelijk voor alle negatieve verhalen die je hoort, en kun je nog niet goed genoeg 'aan later' denken om de voordelen ervan te zien. En natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn... Maar ik vind dat de ouders op die leeftijd moeten beslissen. Het liefst in samenspraak met het kind.

Volgens de wet is tussen 12 en 16 jaar toestemming van zowel ouders als kind nodig, met uitzonderingen.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:43

Ik heb vandaag dat uitstrijkje laten doen. Deze keer was pijnlijk.

Vorige keer (5 jaar geleden) was niet prettig en had vooral te maken met het feit dat ontspanning ver te zoeken was.

Maar nu was deden alle handelingen gewoon pijn. Assistente was geen botte beul echt niet. Maar pfff.

Janneke2

Berichten: 22893
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:17

:(:) Rottig hoor, Leest mee...!

Nu ken ik de kreet 'u moet ontspannen' als een soort van standaardoplossing. In principe klopt het dat het 'met ontspanning' makkelijker gaat dan zonder ontspanning.
Maar er kunnen ook andere dingen meespelen. (Zo is er een pesterige ontsteking van de slijmvliezen die je alleen voelt bij aanraking van een ontstoken plekje.)

Dit soort dingen valt uit te zoeken - en een uitstrijkje kunnen laten maken zonder pijn of gedoe is belangrijk genoeg.

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:45

Vervelend leestmee :(

Duimen op een goede uitslag!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:23

Dank jullie en nu idd hopen op een goede uitslag.

lieveli schreef:
Vervelend leestmee :(

Duimen op een goede uitslag!



Janneke2 schreef:
:(:) Rottig hoor, Leest mee...!

Nu ken ik de kreet 'u moet ontspannen' als een soort van standaardoplossing. In principe klopt het dat het 'met ontspanning' makkelijker gaat dan zonder ontspanning.
Maar er kunnen ook andere dingen meespelen. (Zo is er een pesterige ontsteking van de slijmvliezen die je alleen voelt bij aanraking van een ontstoken plekje.)

Dit soort dingen valt uit te zoeken - en een uitstrijkje kunnen laten maken zonder pijn of gedoe is belangrijk genoeg.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:04

Het duimen heeft geholpen want de uitslag was goed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37328
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:10

Ha fijn gefeliciteerd.

Mijn oproep van de borstpletterij is onderweg. Alleen de wagen is er vooral in mijn vakantie, -O- paar dagen ervoor en paar dagen erachter. Alleen geen idee wanneer mijn postcode aan de beurt is, konden ze ook niet zeggen. Moet dus mogelijk andere losse afspraak maken. Alleen bij de wagen is gratis in zkh moet ik betalen zelf dus dan liever maar andere dag gaan

Sanet

Berichten: 7989
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:30

De zelftest viel me overigens erg mee. Niets van gevoeld, maar wel gek, met zo’n ding in jezelf zitten draaien...

marleen_88

Berichten: 14115
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:30

Ik ben vrijdag geweest, wat een martelwerktuig blijft die eendenbek. M'n baarmoedermond zat niet optimaal zeg maar, horror dus. %) Ook bloedt mijn baarmoedermond bij elke minimale aanraking, dus dat was feest.

Gelukkig voorlopig weer klaar, nu uitslag afwachten.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:23

Bij mij is vandaag een biopt genomen. Bleh weer 2 weken wachten. := En die oma maandverband maakt het er niet beter op :')

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:33

Ik had gewoon m'n eigen maandverband mee na het biopt. Dat is toch wel fijner. :)

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:34

Ik kreeg na het bloot een tampon in met neusspray om het bloeden te stoppen. Daarna alleen een inlegkruisje gebruikt.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:55

Vanwaar de neusspray? Vind ik wel een bijzondere eigenlijk :Y)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:41

Rytir schreef:
Vanwaar de neusspray? Vind ik wel een bijzondere eigenlijk :Y)


Het vernauwt de bloedvaten....

Hier deden ze etsen met zilver nitraat (als ik mij niet vergis)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:48

Aaah weer wat geleerd! Bij mij ook met dat zilverspul.

Sanet

Berichten: 7989
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:07

Eerste uitslag van zelftest nooit gekregen. Tweede brief duurde ook meer dan een week, maar gelukkig geen hpv en alles dus oké!

maxie

Berichten: 2220
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:36

Iemand ervaring met hele heftige menstruatie na pap3b cin 3? Heb half juni een lis gehad. Op een heftige bloeding een week later geen klachten gehad.
Ik slik de pil altijd door ivm migraine in de stopweek maar vorige week een doorbraakbloeding gekregen. Eerst geprobeerd door te slikken om te kijken of het ging stoppen maar na een paar dagen toch gestopt met de pil. Daarna een hele heftige menstruatie met enorme stolsels/bloedverlies en buikkrampen, nu al 4 dagen lang.
Als ik er zo overna denk wel vaker regelmatig krampen gehad in mijn onderbuik sinds de lis.
Voor die tijd nooit zware menstruaties gehad.
Komt iemand dit bekend voor? Wou morgen voor de zekerheid even contact opnemen met het ziekenhuis of huisarts.

Urbanus

Berichten: 44958
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:15

Ja hier was het ook heel heftig maar kan ook komen doordat het de 1e na mijn zwangerschap was. Ik zou voor de geruststelling even het ziekenhuis bellen.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:33

Hier ook een goede ervaring met de zelftest. Het is echt super simpel, eenvoudiger dan het indoen van een tampon..

Ik had een kleine week later de (gelukkig goede) uitslag.