Hoe gaat een hersenscan in zijn werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Hoe gaat een hersenscan in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 14:28

Hi allemaal, is er iemand hier die weleens een hersenscan heeft laten maken?
Hoe gaat dat allemaal in zijn werk?
Vind op google niet het gewenste zoekresultaat en ervaringen zijn ook handig.

Groetjes Annebelle

Anoniem

Re: Hoe gaat een hersenscan in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:06

Als het goed is krijg je van je ziekenhuis die info.. :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:13

Hi Nueve, bedankt voor je reactie.
Dat zal vast zo zijn, maar ik wil het graag nu weten omdat het me nogal bezighoudt ;) Anders zou ik er ook geen topic over starten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:15

Heb er een in maart gehad. Stelde niet veel voor.
Ongeveer een half uur lig je in een buis met je hoofd in een soort rek zodat je niet beweegt. Je kiest van te voren een muziekje uit of neemt een cd mee.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:17

Annebelle, wat voor hersenscan bedoel je?

Er kunnen namelijk verschillende scans gemaakt worden.

Meest voorkomend zijn de CT-scan en een MRI.

Een CT-scan wordt vaak in spoed-situaties gemaakt omdat dit een heel snelle scan is en vooral de harde delen en bloedingen hier goed op te zien zijn, dus of je een breuk in de schedel hebt of een bloeding na een ongeluk.

Een MRI maken duurt langer en daarop zijn de zachte weefsels dus de hersenen zelf en vliezen en bloedvaten goed te zien.

Deze verdeling die ik geef is een groffe verdeling hoor, maar is even een korte samenvatting.

Een CT-scanner is een apparaat waar je op een soort bedje in geschoven wordt, een soort donut is het waar dan het te scannen gedeelte in zit, meestal duurt het maken van een CT-scan ongeveer een kwartier.

Een MRI apparaat is een tunnel, waar je ook op een bedje in ligt, maar daar lig je dus bijna helemaal in. Een smalle tunnel die heel veel herrie maakt als hij aan het scannen is.
Een MRI scan maken duurt veel langer dan een CT, meestal ben je een uurtje zoet voor je er weer uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:18

Okee. Ik dacht dat je dat meekreeg bij het maken van de afspraak al, but I could be wrong.
Het stelt inderdaad niet zoveel voor. Je moet alleen wel lang stil liggen, maar het luisteren van muziek doet je de tijd een beetje vergeten. Verder maakt het ding nogal herrie en dat is ook niet erg fijn om te horen. Daarnaast zou ik je aanraden van tevoren al sieraden af te doen, zodat je niet net zoals ik er achterkwam tijdens de scan dat je die vergeten was..
(MRI)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:19

Meestal krijg je inderdaad een patienten folder mee, waarin staat wat voor scan er gemaakt wordt, wat daarop te zien is ongeveer, wat voor kleding je aan kan/mag doen en hoe lang het duurt enzo...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:25

Hoi, mijn zoon heeft en MRI gehad toen hij 6 was. Dus wrs is niet alles van toepassing in jouw situatie.

Ik ben met zoon mee geweest. We hadden thuis geoefend in stil liggen en hij had een luisterboek mee. Hij mocht geen metalen dingen dragen of bij zich hebben en ik ook niet. Hij moest gaan liggen op een soort bed en kreeg de koptelefoon op waardoor hij minder herrie hoort (want een MRI maakt een pokkeherrie (letterlijk en figuurlijk want het kreng zegt echt pokkepokkepokkepokke o.a.)) EN hij dus naar zijn CD kon luisteren.

Zijn hoofd werd in een soort kooitje gelegd en met banden met klittenband vast gelegd. Want je mag niet bewegen en doodstil liggen. Ik kreeg ook een koptelefoon op en mocht achter de machine gaan zitten. Vervolgens kreeg zoon een soort spiegeltje boven zijn gezicht gehangen die in een hoek staat waardoor hij mij kon zien. Met gebaren kon ik dus duidelijk maken dat het goed ging (duim omhoog), dat is rustig moest blijven (wapperend gebaar en sussend gezicht) enzo. Die gebaren gebruiken we al sinds hij kelin is dus die kent hij. (Nu nog kan ik met bied kids (ze zijn 8 en 5) op afstand communiceren met ze, soms denken mensen dat mijn kids doof zijn hahaha. Maar het komt eigenlijk door training met gebaren wat ik jaren met honden gedaan heb)

Al met al heeft zijn MRI 45 minuten geduurd.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:29

wat voor informatie zoek je ?!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:42

je gaat gewoon op een soort bed liggen en bij een MRI scan ga je een soort tunnel in,
verder gebeurt er eigenlijk niets je moet alleen stil liggen.
en bij sommige scans mag je een muziekje op.