Vipassana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Vipassana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 21:38

Nog een paar weekjes, en dan ga ik een 10 daagse cursus doen. Maar nu het dan daadwerkelijk in de buurt begin te komen, begin ik hem lichtelijk te knijpen. :o Bij alle verhalen op internet zijn de kernwoorden 'pijn', 'tranen' 'hours of despiration', en meer van dat... Het is dat ik van Emytje en haar vriend weet dat ze het overleefd hebben en er ook veel aan gehad hebben, maar het zweet begint me lichtelijk uit te breken...

Zijn er meer mensen die gaan, of gegaan zijn? Hoe bereiden jullie je (geestelijk) voor?

Naamloos1

Re: Vipassana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:40

ohjee dit klinkt eng :P wat is het precies? nog nooit van gehoord..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:42

Ik heb toch wat andere ideeën bij Vipassana...
Wat houdt die cursus in die je gaat doen?

Edit: In de boeddhistische vipassana- of inzichtmeditatie staat de beoefening van zuivere aandacht centraal. Het is een verkenningstocht door lichaam en geest om de ware aard van iedere ervaring duidelijk en helder te leren zien. We gaan beseffen dat het niet zozeer van belang is wat er gebeurt, als wel hoe wij omgaan met wat er gebeurt. Inzicht in de ware aard van alle verschijnselen en begrip van karma (de wet van oorzaak en gevolg) zullen ertoe leiden dat we in vrijheid kunnen leven, niet langer willoos slachtoffer van onze conditioneringen.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 08-08-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 21:44

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:47

komt een beetje eng op me over moet ik zeggen..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:48

Van 4.30 tot 19.00??

Dan ben je toch kapot aan het eind en breek je vanzelf....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:49

Pittig.
Ik zie persoonlijk zelf het nut niet zo van 10 uur per dag mediteren. Ik vind het zelf meer nut hebben om meditatie toe te passen in het dagelijks leven. Dat betekend voor mij dat ik de dingen die ik doe met mijn volle aandacht probeer te doen. Daar hoef ik niet zo nodig 10 uur voor te 'zitten'.

Maar je zal zeker inzichten krijgen in jezelf met zo'n cursus. (Door de stilte wordt je op den duur zeker met jezelf geconfronteerd)
Wat hoop je er zelf mee te bereiken en wat heeft je er toe gebracht om dit te gaan doen?
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 08-08-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:49

Daantje1981 schreef:
Van 4.30 tot 19.00??

niet 19.00 maar 9.00 s avonds!!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:50

Naamloos1 schreef:
Daantje1981 schreef:
Van 4.30 tot 19.00??

niet 19.00 maar 9.00 s avonds!!

Nog erger :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:51

Ik heb de documentaire gezien over het vipassana project in de amerikaanse gevangenissen. http://www.prison.dhamma.org/prisonqa.htm
De resultaten waren schitterend, heel mooi om te zien. Een duidelijke verandering in persoonlijkheid en gedrag.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:12

Pollewoppy schreef:
Pittig.
Ik zie persoonlijk zelf het nut niet zo van 10 uur per dag mediteren. Ik vind het zelf meer nut hebben om meditatie toe te passen in het dagelijks leven. Dat betekend voor mij dat ik de dingen die ik doe met mijn volle aandacht probeer te doen. Daar hoef ik niet zo nodig 10 uur voor te 'zitten'.

Maar je zal zeker inzichten krijgen in jezelf met zo'n cursus. (Door de stilte wordt je op den duur zeker met jezelf geconfronteerd)
Wat hoop je er zelf mee te bereiken en wat heeft je er toe gebracht om dit te gaan doen?

Daar ben ik dus ook al langer mee bezig, maar ik blijf nu op een punt hangen. Het wordt niet beter, terwijl het van mij echt wel beter mag worden. Ik kan handelingen prima met volle aandacht doen, maar ik ga zitten en ik ga piekeren, vluchtgedrag vertonen, meer van dat ;) het dubbele is dat ik me juist vanwege de confrontatie met mijzelf heb aangemeld, om wat inzicht in dat vluchten te krijgen, en er hopelijk wat aan te kunnen gaan doen

Dat mediteren is gelukkig niet aan 1 stuk door, hoor. Dr zit ook wat afwisseling in de vorm van mediteren :)

Maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar voorbereiding-ervaringen ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:19

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ken wel iemand die een meditatie-cursus heeft gedaan. Ook 10 uur per dag mediteren en alles in stilte. Zij vond het heel erg zwaar en zou het nooit weer doen. Er zaten echter ook mensen bij haar in de groep die al vaker geweest waren.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat jij er van gaat vinden. Ik hoop dat het de inzichten op gaat leveren die je graag wil.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 06:39

Ik zou nu diezelfde Vipassana aan het doen zijn, ware het niet dat het slecht gaat met m'n opa en ik daarom afgezegd heb. :) Gewoon doen, je komt er maar op één manier achter hoe je het vind en dat is door te doen. Het is zwaar, en ja, het is killing.. maarja.. Vind je het niks? Weet je dat ook weer en ga je nooit meer. ;) Maar wie weet heb je er wél iets aan. Misschien wel heel veel.

Succes!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:15

Dat is ook een manier van bekijken, thanks :+
Sterkte, en beterschap voor je opa

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:21

*Up*

Ik wil in augustus een 10-daagse gaan doen. Ik kijk er echt naar uit. Ik hoor van zoveel mensen die het gedaan hebben dat het echt een levensveranderende ervaring was en ik voel dat het goed voor me is, al gaat het megazwaar worden!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:20

Succes, en sterkte! Ik ben op dag 3 afgehaakt, maar heb er toch van geleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:58

is al dik 3 jaar oud := , waarom haakte je af?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:01

Ja mijn 'fout', ik heb gen geüpt omdat ik er op gezocht had.

Ja waarom haakte je af, en wat heb je ervan geleerd?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:23

1 dag voordat ik ging bleek mn kat maar 1 werkende nier te hebben, ging toen gewoon voor jaarlijkse enting en apk keuring, had hooguit wat tandsteen verwacht. Zou geen probleem zijn volgens dierenarts, maar....*en toen kwam een hele lijst aan complicaties* Tja, en toen zat ik daar, met veel te veel ruimte om na te denken... op dag 3 ben ik in gesprek gegaan, en bleek ook dat ze nogal fel tegen de combi reiki - vipassana waren, terwijl ik het ene juist een heel goede aanvulling op het andere vind. En dat was voor mij de druppel om naar huis te gaan.
Achteraf maar goed ook, anders was ik op de 12e thuis gekomen. Op de 14e is mn zusje verongelukt. Moet er niet aan denken dat ik op dat moment nog volop bezig was geweest met verwerken van het vipassana-gebeuren, want je moet echt weer even aan het normale leven wennen.
Wat ik ervan geleerd heb; keuzes die door anderen afgewezen worden, hoeven voor mij niet verkeerd te zijn. En mediteren :')

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:04

Jeetje mina je zusje verongelukt, wat heavy... Achteraf maar goed ook dan ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:07

Alsof het het lot was , erg heftig zeg...

Edit : , Het heftige brandgel verhaal over je zusje , man tranen schieten er weer in :(:)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:43

Nou ik heb me ingeschreven voor de 10-daagse in augustus, ben benieuwd (niet in NL, zit in het buitenland).

Spannend hoor!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:49

Veel succes!

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:17

Bedankt! De bevestiging is inmiddels ook binnen dus het is helemaal echt...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:41

Iemand ervaring met Vipassana in Thailand?
En weet iemand de kosten?