Wondjes/uitslag op handen, allergie voor iets?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

grassie

Wondjes/uitslag op handen, allergie voor iets?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:14

Hai bokkers,

Sinds een poos (het zal nu een jaar zijn?) heb ik af en toe uitslag op mijn vingers. Het begon met af en toe een rood plekje, wat jeukte en branderig was. Hiervoor heb ik bij de huisarts een creme gehad. Die hielp wel, maar de plekjes bleven terug komen. Een paar maanden terug heb ik een sterkere creme gehad --> zelfde verhaal.

Er viel wel prima mee te leven, maar sinds een maand of 2 begin het erg vervelend te worden. Ik heb nu dusdanige uitslag dat de hele huid van 3 vingers (1 links, 2 rechts) rood en geirriteerd is. De huid wordt rood en vochtig en droogt daarna helemaal uit, waarbij diepe kloven ontstaan en een soort geel, hard laagje. Daarnaast wordt de hele huid dun en gevoelig en 'scheurt' bij tijd en wijlen gewoon.
Als ik in contact kom met producten wordt het erger en ik heb het idee dat dit een allergische reactie op iets is. Ik heb alleen geen flauw idee waarop %) . Ik heb nu die afgelopen tijd steeds periodes alles met plastic handschoentjes aan gedaan, en dan trekken mijn handen weer bij. Zodra ik die dingen achterwege laat, komt het terug. Ik verdacht zelf mijn haarspul ervan de boosdoener te zijn (andrelon krul controle creme en daily protect creme). Maar die heb ik nu vervangen en ik zie weinig verschil. Ik kom in aanraking met nogal wat verschillende producten (shampoo, conditioner, styling spul, bodylotion, gezichtscreme, lenenvloeistof, afwasmiddel, groenten/fruit, noem maar op!) en zie door de bomen het bos niet meer. Ivm de frequentie en plek denk ik zelf nog steeds aan iets van producten die ik in mijn haar smeer, dus ik vroeg me af of iemand bekend is met allergieen of reacties hierop?

Please help ;)

ps; ik ga volgende week weer naar de HA, hoop dat hij even mee wil denken want die creme is duidelijk de oplossing niet ;).

Brittol

Re: Wondjes/uitslag op handen, allergie voor iets?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:40

Houd het even in de gaten, want heb namelijk precies hetzelfde. Het gaat bij mij om 3 vingers, gewoon het gevoel alsof ik ze verbrand heb, alleen ik heb het pas sinds deze week. Ook zijn ze rood en opgezwollen. Ik smeer er nu de hele tijd vaseline en purol op, helpt het een beetje te verzachten. Maar ga maandag naar de HA.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:25

Jouw beschrijving komt me bekend voor. Ik heb een plek op de bovenkant van mijn rechterhand en als ik vaak handen moet wassen met bv vreemde zeep gaat het weleens door naar duim/vingers. Ook heb ik een tijdje een plek op mijn been gehad.

Ik weet ook niet precies wat het is, maar iig bepaalde soorten zeep, afwasmiddel, aardappels schillen :D maakt het duidelijk erger.

De huisarts heeft ooit beweerd dat het een allergische reactie op voetschimmel is. Heb ik ook af en toe last van.
Toen kreeg ik een steroidenzalfje met anti-schimmelspul erin (volgens mij miconazon).

Voor mijn handen helpt het wel om als ze droog aanvoelen creme te gebruiken (maar alleen nivea - ander spul vertrouw ik niet).

Als het voetschimmel verhaal jullie bekend voorkomt... ik gebruik daar betadine voor, of daktarinpoeder maar de betadine ontsmet en ik heb het idee dat het helpt tegen de jeuk. (niet op de handen dat geeft zo'n zooi :) maar misschien zou je je handen af en toe met betadineshampoo kunnen wassen)

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:10

Hmm blijkbaar ben ik dus niet de enige! Kreeg ook via pb reacties van mensen die hier last van hebben. Een mogelijkheid is dat het handeczeem is, daar lijkt het iig verdacht veel op qua symptomen. Maar daar heb je volgens internet ook weer allerlei chronische en contact varianten van :\ .

Als jullie nog ervaringen of tips tegen kapotte huid enzo hebben hoor ik het graag! Ik gebruik nu wel 1 of ander vet spulletje van de apotheek, wat ze soms bij hormoonzalfjes meegeven. Dat is wel fijn om je huid wat soepeler te houden.

Bloempotje

Re: Wondjes/uitslag op handen, allergie voor iets?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:54

Ik moest als eerste denken aan eczeem.. *heb het zelf ook*
Ik heb helaas al zolang als ik me kan herinneren. Iig, als het dit is.. Je handen zo weinig mogelijk wassen, en anders met unicura of zoiets heet het :j. Daarnaast moet ik met speciale handschoentjes met zalf slapen..

En ik wil je niet 'bang' maken.. Maar toen het bij mij wegtrok, kreeg ik enorm lelijk verimpelde oude oma vingers ervoor terug :'). *gelukkig eindelijk wat minder!* Maar mijn eczeem is er -helaas- nog altijd, en de kans zat er in dat ik altijd mag blijven smeren..