help, mijn botbreuken genezen niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

help, mijn botbreuken genezen niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:56

Omdat ik nu toch wel opzoek ben naar lotgenoten, plaats ik dit topic.

18 januari heb ik mijn rechter onderarm op 3 plekken gebroken.
zowel allebei de botten waarvan 1 open botbreuk.

Ik ben met spoed geopereerd , heb een pen in mijn arm gekregen en 12weken gips gehad. Daarna nog 6 weken 24/7 een brace om gehad.

ik ben nu 3 maanden gips en brace vrij en nog steeds onder controle bij de chirurg.
2 maanden geleden op controle geweest en het boeltje was nog niet aan elkaar gegroeid. ook is het gevoelloze gebied rondom mijn duim niet minder geworden.

Inmiddels zijn we ruim 6 maanden verder en heb ik nog steeds elke dag ontzettende pijn. De laatste 6 weken heb ik ondragelijke pijn, mijn arm is heel dik,
word te pas en on te pas blauw paarsig en er zijn dagen dat ik niet eens een glas cola vasthouden zonder te vergaan van de pijn.

uiteraard heb ik het ziekenhuis gebelt maar ik kan pas 31 augustus terecht.
ik slik nu 4 x daags morfine achtige pijnstillers in combinatie met andere pijnstillera omdat ik anders compleet gestoord word van de pijn.
Nu ben ik na een halve fles goldstrike een stuk fitter dan met die pilletjes.
waar ik ook nog eens apatisch van word.

uiteraard kan ik zo niet werken en zit ik de hele dag thuis.
zelf wil ik niets liever dan weer gaan werken, paardrijden en leuke dingen doen

mijn omgeving vind mij inmiddels een aansteller want zij kennen alleen mensen die 3 maanden na hun operatie weer helemaal genezen zijn. Ook vinden ze me maar lui omdat ik veel thuis zit.

zijn er meer mensen die zolang met deze pijn rondlopen na een breuk?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:59

Misschien een second opinion aanvragen als je het niet vertrouwd.
Dat paars worden heeft te maken met de bloedsomloop, is bij mij veel minder geworden naarmate mijn been meer in beweging kwam, heb het nu alleen nog als ik heel lang stil sta.

Ik heb 8 weken geleden mijn been gebroken en heb na de operatie (pin) vrijwel geen pijn meer gehad, kon wel af met dyclofinac en een paramolletje.
Heb vorige week weer controle gehad en groen ligt gekregen. Ik had een hele mooie breuk.

Trek je niks aan van mensen die je lui vinden, ik heb ook al die tijd thuis gezeten en dat werd door iedereen gewaardeerd, ze raadde het me zelfs af om weer wat te gaan doen, het moest eerst maar goed genezen, als je het niet z'n rust geeft kun je er je leven lang last van hebben.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 04-08-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:59

Ik heb vorig jaar een periode van de ene breuk na de andere en operatie hier en operatie daar gehad, niet leuk en herken het niet begrepen worden (vooral door werkgever)

Ik heb toen veel steun gevonden in dit topic, wellicht is het voor jou ook iets? [HK] nog mensen met schroeven en platen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:02

Ja hiero, na een 5 voudige breuk vorig jaar maart heb ik nu postraumatische dystrofie. De breuk is dus wel genezen (wonderbaarlijk goed zelfs) maar ik heb een ernstige bewegings beperking en een hele rare dwangstand van de pols. Ik heb tramadol (ook soort morfine achtig) en nog steeds veel pijn. Ik kan echt nog maar heel weinig met die hand (al is het nu wel ietsie beter dan eerst)
Welke medicijnen slik je allemaal? Want teveel verschillende pijnstillers kunnen elkaar tegen werken waardoor ze heel slecht werken.

Chocotof

Re: help, mijn botbreuken genezen niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:13

ik slik 4x tramadol en 2 x naproxen.
de dosis tramadol mag omhoog als t niet meer goed werkt.

hoelang heb jij over je genezingsproces gedaan?
wat balen om te horen zeg, ik ben echt benieuwd wat mijn chirurg te zeggen heeft.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:40

Ik heb zelf ook 2 keer gehad dat mijn breuken niet genazen. Vorig jaar heb ik aan mijn li-heup een Ganzosteotomie gehad. Reconstructie van mijn heupkom aan de hand van 3 snijvlakken. 2 (zitbeen en schaambeen) genazen prima. De andere, grote breuk in het bekken wat geen botaangroei. Na 3 maanden weer geopereerd omdat er een schroef was gebroken. Ze hebben meteen een bottransplantatie uitgevoerd. In dec. was mijn andere heup aan de beurt. Weer hetzelfde verhaal. Ondertussen is mijn heup nog steeds niet aangegroeid. Erg frustrerend. Gelukkig heb ik een bedrijfarts die achter me staat maar over mijn werkgever kan ik wel een boek schrijven (ondertussen zit ik dus al 8 maanden in de ziektewet, vorig jaar 11!)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:43

Ik heb een jaar gedaan over de heling van mijn bovenbeenbreuk. Is ondertussen 2 jaar geleden. Ik ga nog 2x per week naar fysio en heb af en toe nog steeds pijn. Vooral bij een gekke beweging of wat meer vragen dan normaal.
Wat mij geholpen heeft voor extra botgroei is toch bewegen en kalktabletten met vitamine D slikken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:47

beetje rare vraag...rook je?
Het schijnt dat de genezing van botbreuken bij rokers tergend langzaam gaat.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:48

Wat in mij opkomt is hetzelfde als wat chocobroodje zegt: posttraumatische dystrofie.
Ik zeg niet dat het dat is maar wees er alert op.

Google maar eens op CRPS (chronisch regionaal pijn syndroom = huidige medische term voor posttraumatische dystrofie) Als je je erin herkend, zorg dat je heel snel naar een kundige arts wordt doorverwezen.

Succes!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:50

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb m'n rugwervel gebroken gehad en daarbij een klaplong gehad en heb ook een hele tijd thuis gezeten. Overigens is dit van mij wel goed genezen gelukkig, maar tegen mij werd ook veel gezegd dat ik me niet moest aanstellen en het allemaal wel meeviel. Mensen zien van buiten af niet aan je dat je van alles mankeerd, dus dat is het lastige. En ze snappen niet dat zoiets heel veel tijd neemt. Ik zou me er vooral niks van aan trekken, jij voelt het beste je lichaam aan en ga zeker niks forceren!
Wel heel vervelend zeg dat het niet goed wil genezen en dan ook nog zoveel pijn erbij :( Ik wens je heel veel sterkte en hopelijk komt het snel allemaal weer goed!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:09

Het bot genas opzich heel snel na 5 weken waren de breuken genezen, maar de hand en pols bleven enorm dik en extreem pijnlijk en kon het niet bewegen. Wat ik van de pijnpoli heb begrepen heeft de naproxen met tramadol weinig zin, ze heffen elkaars werking op. Tramadol schijnt met weinig te combineren zijn, of tenminste ze doen het niet graag van wege de risico's. Ik slik nu 2x daags 150 mg retard (retard = vertraagd en gelijkmatig oplossen) Zolang het nog niet genezen is mogen ze niet van PD spreken.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:31

Hmm, ik zal eens bellen voor de naproxen en tramadol combinatie morgen.

ik baal ervan dat ik pas 31 augustus naar t ziekenhuis kan
ik voel me nu echt een zombie.

had jij na een aantal dagen nog last van de tramadol?
ik ben echt compleet van de wereld af en heel afgevlakt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:38

Nee dat went :j Ik ben alleen nog vergeetachtiger geworden en chaotischer, dat was ik al maar nu nog veel erger. Ik denk dat ik na 2 weken geen last meer van dat afgevlakte had. Ik slik tramadol al meer dan een jaar en voor mij werkt het nu vrij goed. 2x daags 100mg was te weinig met 150 gaat het redelijk. Heb je ook de retard versie? Is erg fijn omdat het gecontroleerd afgeeft en je daardoor minder rotzooi slikt. Kun je wel alles bewegen? Sta je onder controle van een fysio?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:46

ik heb geen idee welke versie ik heb. :o
ik slik 4 x 50mg.
vandaag heb ik bijna een uur in de ah gelopen en ik had echt geen idee wat ik kwam doen. :')

op t moment loop ik niet bij de fysio omdat ik een pen in mijn pols heb die eindigt in mijn elleboog dus ik hoef alleen te buigen en te strekken.
als ik mijn pols draai dan krijg ik een flinke opdonder.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:57

Ik kan hem niet meer draaien, dat staat helemaal vast. Alleen op en neer is er een speling van zo'n 10 graden. Niet veel dus. Nee je hebt geen retard, de laagste dosis daarin is 100 mg ;) Je kunt het eens aan je apotheek/huisarts vragen, ik vind het wel fijn om maar 2x daags te slikken. Hoever is het bot geheeld? Is er iets aan gegroeid of nog helemaal niks? Belangrijk is om je vingers veel te bewegen en ook daarbij kan een fysio helpen, ook het soepel houden van je schouder is erg belangrijk. Ik ging al naar hem toe toen ik pas 3 weken in het gips zat. Ik zou eens een second opinion proberen, ik heb veel gehoord (van PD patiënten) over Nijmegen. Maar er is ook een hand/pols instituut ergens (kom niet meer op de naam of plaats) die erg goed zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:01

Wat anderen zeggen moet je je niks van aantrekken, dat hebben mensen nou eenmaal aan zich.
Als ze niks aan je zien en je klaagt ergens over dan ben je al gauw een aansteller.
Ik zou inderdaad ook een second opinion aanvragen.
En dan met de vraag, hoe kan het dat het nog steeds niet goed aan elkaar zit en hoe kan het zo snel mogelijk in orde komen?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:17

mijn botten staan netjes op elkaar maar niet aan elkaar.
althans bij de laatste controle.
Maar ik ga er vanuit dat het niet verbeterd is want de pijn is alleen erger geworden.

ik wil bij mijn controle toch wel echt antwoorden hebben want ik kan niet een jaar lang op pijnstillers leven zonder te weten hoe of wat.
anders wil ik inderdaad een second opinion.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:26

Mijn zusje heeft 2 jaar terug haar bovenbeen gebroken ze is ook 1 jaar lang aan het revalideren geweest heeft ook pennen in dr been gehad enzo en kon dr knie ook niet bewegen zonder dat het echt super veel pijn deed. Ze heeft gedurende deze tijd in en rolstoel gezeten.

Is er geen andere operatieve manier om je bot weer met elkaar te verbinden, want als ik je verhaal zo is lees dan zou het bod nog helemaal niet aan elkaar zitten?
Toen ik mijn arm gebroken had duurde het ook 4 maanden voordat het weer voledig geheeld was..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:05

Ik moet ook direct denken aan CRPS. Een fysiotherapeut kan je hierbij goed helpen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:33

Nogmaals van PD (CRPS1) wordt pas gesproken als de breuken geheeld zijn, dat is in dit geval nog niet zo. Dat wil niet zeggen dat het geen PD wordt/is. Ik wist ook heel vroeg al dat ik PD had/ging krijgen, mijn oma heeft het ook gehad en we herkenden de voortekenen. Fysio en bewegen wat je bewegen kunt is echt heel belangrijk. Ik zie dat je in Boxtel woont, wellicht is belgië (voor 2nd opinion) dan een optie.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:37

mijn moeder is half jaar geleden een bot gebroken, ( nog steeds niet 100 % ) Maar ze bleek diabetes te hebben, en vanuit daar groeit het langzaam...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:36

Hebben ze de botten niet te ver van elkaar af gezet? Dan moet je lichaam een groter stuk overbruggen of het geneest helemaal niet. Eigenlijk zouden ze dan foto's van vlak na de operatie en foto's van nu moeten vergelijken.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 12:26

de fotos zien er hetzelfde uit.
de botten staan netjes recht op elkaar maar je ziet
de karteltjes gewoon nog.

Ook de pijn is niet afgenomen.
Gelukkig kan ik mijn vingers wel goed bewegen op mijn duim na
maar dat komt omdat ze mijn zenuw hebben beschadigd.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:39

Bel eens naar belgië's ziekenhuis (tongeren is erg goed), denk dat je daar sneller geholpen kunt worden. Ook zijn ze geneigd zich meer in een patiënt "vast te bijten"

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:11

maar een behandeling in belgie wordt niet vergoed of wel?
ik wil eigenlijk naar een ander ziekenhuis omdat de secetaresses mij van t kastje naar de muur sturen. en mijn klachten niet serieus nemen.

maar de huisarts heeft mij aangeraden om bij de orthopeed te blijven waar ik nu in behandeling ben.