Pijn in onderbuik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeline

Pijn in onderbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 14:35

Normaal ben ik niet zo om hier een topic over te maken maar wil toch even graag mijn verhaal kwijt.

Afgelopen winter met kerst werd ik 's ochtends wakker met ontzettende buikpijn, wel zo erg dat ik begon te zweten/overgeven bijna flauwvallen etc.
Ik ben toen door de huisarts in de ambu naar het ziekenhuis gestuurd. Ze vermoeden toen een blinde darmontsteking. Dit bleek niet het geval te zijn, en naarmate de uren zakte de pijn ook af.
Ik heb sinds dien regelmatig veel last van buikpijn, ben heel erg snel moe maar ik had het nooit meer zo erg gehad.
Tot 2 weken terug, ik was alleen thuis dus wist niet goed wat ik moest maar heb maar gewacht tot het wat minder werd.
Ik ben wat op internet aan het zoeken geweest of er iets was te vinden met dezelfde klachten.
Ik kwam dus op een site terecht waar je een vragenformulier in kon vullen en daar kwam dus uit dat ik in ieder geval met een gynaecologisch probleem zit.
Ik vind het echt heel erg, en ben gewoon bang om mij verder te laten onderzoeken (heb zowieso al vrees om naar de HA of iets te gaan)
Zijn er mensen hier die dezelfde klachten hebben?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:37

Zo precies hetzelfde hier.. Ik volg het even, heb ook geen idee wat het is, maar het is erg rot :(

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:37

Ik had ook diezelfde pijn in mijn onderbuik, alleen bij mij was het wel een blinde darmonsteking..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:41

Tja, zoals je zelf al zegt, het kan ontzettend veel zijn. Je kan ook een galsteen of een niersteen gehad hebben, het kan een gyneacologisch probleem zijn, je kan een prikkelbare darm of andere darmaandoening hebben, je kan een wervel scheef hebben staan.... Nou ja, het rijtje met mogelijke oorzaken is vrij lang.

Het enige wat je dus kan doen is naar je huisarts gaan. Mocht hij aan een gyneacologisch probleem denken, kan je vragen of hij je niet zelf wil onderzoeken maar meteen door wil verwijzen. In het ziekenhuis kan je dan aangeven dat je het moeilijk vind, dan houden ze daar echt rekening mee. Ikzelf had destijds alle redenen om niet te willen, maar heb destijds toch (toen het echt, echt écht niet meer ging) de stap gezet. En daar ben ik nog steeds blij om.

Maar nogmaals, het kunnen nog zoveel dingen zijn die helemaal niks met je geslachtsorganen te maken hebben. Internet tests zijn daarin niet echt betrouwbaar, net als ervaringen op een forum.

Gewoon naar je huisarts dus. Succes meid!

nynkeline

Re: Pijn in onderbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 14:44

Ik snap het maar zelfs in het ziekenhuis zeiden ze toen van het kan iets gynaecologisch zijn maar dan moeten we meer testen doen maar dat vonden ze toen niet nodig.
De site waar ik dus terecht kwam was www.endometriose.nl

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:45

Hier nog eentje..

Gigantische pijn in mijn onderbuik, amper kunnen lopen. Zou het liefst gewoon hele tijd in verkrampte houding gebogen willen zitten, dan is het nog een beetje te doen.

Vroeger ben ik aan de pil geweest, omdat ik altijd zulke erge menstruatieklachten had. Toen nergens last meer van gehad. Totdat mijn gezondheid achteruit ging, en ik van alles af moest. De klachten kwamen ook weer terug, maar ik mocht niet meer aan de pil van mijn ouders.

Een tijdje terug toch (stiekem) weer gedaan. De eerste was te licht, en kwam ik er gewoon doorheen. Dus andere geprobeerd, maar de pijn bleef ik houden + ik kreeg van deze erg veel puistjes.

Maar de laatste tijd was het niet alleen maar tijdens het menstrueren of kort daarvoor.. nee.. het werd gewoon dagelijks, de pijn in de onderbuik. Heb op het moment dat ik dit typ ook weer last. Dag in, dag uit. Misselijkheid komt er ook bij kijken en volledig wit wegtrekken. Kan er nachten niet van slapen en ben dan ook erg moe.

Mijn huisarts is nu op vakantie en kan alleen bij een andere terecht, maar dat wil ik niet. Ik ken mijn eigen huisarts al sinds ik net in de wieg lag (was zijn eerste baby patientje, hij startte pas net zijn praktijk toen. Kwam ook echt vaak langs om te kijken hoe het met me was) en vertrouw hem door en door. Hij kent mijn medische achtergronden van de tijden dat ik zwaar ziek was en in het ziekenhuis lag, mijn vermoeiheid en mijn thuissituatie.. dus nee, ik wil gewoon geen ander.
De laatste keer dat ik bij hem was is al ruime tijd geleden, en hij wilde toen al een lichamelijk onderzoek uitvoeren, niettemin was ik op dat moment ongesteld en kon het niet.

Sindsdien ben ik altijd bang geweest voor dat onderzoek en durf ik gewoon niet, en heb nog steeds de stap niet gezet om te gaan. Ik zou het wel moeten doen, want de pijn heb ik iedere dag en mijn menstruatie is gewoon totaal niet goed. Heb haast iedere 2 weken wel bloedingen en de pijn is dan nog erger.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 14:48

Het is echt heel erg vervelend, ik kan dus echt niet meer lopen, of zitten.
2 maand terug had ik de stap gezet om naar mijn huisarts dus te gaan maar die is plotseling overleden. We hebben dus nu ee nieuwe en nu durf ik niet meer.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:55

nynkeline schreef:
Het is echt heel erg vervelend, ik kan dus echt niet meer lopen, of zitten.
2 maand terug had ik de stap gezet om naar mijn huisarts dus te gaan maar die is plotseling overleden. We hebben dus nu ee nieuwe en nu durf ik niet meer.

Dat kan ik me echt heel erg goed voorstellen.. :\
Echt verschrikkelijk dat jouw arts zojuist is overleden, echt erg.
Degene die je dan vertrouwt kan je niet meer bij terecht ook.. wat vervelend!

Ik durf ook echt niet te gaan zowat.. bah

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:01

gewoon gaan, even streng zijn voor jezelf. Je kunt hier niet mee rond blijven lopen, dat lijkt me duidelijk.
Ik heb zelf op het moment last van een 'opgezwollen' baarmoeder, of zo voelt het, en ik ga ook morgen even naar de doc. Heb jij dat gevoel ook, dat het allemaal opgezwollen is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:21

Het kan heel veel zijn, maar het goede nieuws is dat pijn in de onderbuik, op blindendarm ontsteking na, over het algemeen niet levensbedreigend is. Het kan gaan om endometriose (maar dat is dan wel alleen als je ongesteld bent, want het is immers baarmoederweefsel buiten de baarmoeder dat in dezelfde cyclus werkt. Het kan gaan om cystes op je eierstokken (daar heb je dan meestal meer last van tijdens je eisprong, tussen je menstruaties in. Het kan ook samenhangen met een SOA.
De meeste dingen zijn heel goed behandelbaar met medicijnen/hormonen en maar zelden komt het op opereren aan.

Over het algemeen is het zo dat hoe vroeger je bij dit soort klachten bent hoe beter.

Als je geen koorts hebt gehad, is het niet waarschijnlijk dat het een ontstekingsproces is en dan zou het trouwens ook niet afzakken.

Aan de ene kant spreek je je zorg uit en aan de ander kant wil je niet geholpen door die je het beste kunnen helpen, de HA en gynaecoloog.

Het gaat niet vanzelf over en het maakt niet uit hoeveel er met dezelfde klachten lopen, daar heb je misschien geestelijk wel wat aan, maar lichamelijk niet.

Doe je lichaam een plezier en ga naar de dokter. Als je je meer op je gemak voelt bij een vrouwelijke arts, dan vraag je daar gewoon om. Mijn ervaring is trouwens dat mannen voorzichtiger zijn omdat ze zicht voorstellen dat het pijn doet. En ze vinden echt niks vreemd om te onderzoeken.

Laat de arts je vertellen wat hij vermoedt en wat er nu moet gebeuren en volg die stappen 1 voor 1. Ga niet van te voren bedenken wat het allemaal zou kunnen zijn en wat voor een afloop dat allemaal kan hebben. Dan maak je jezelf onnodig bang.

Ik heb zelf trouwens PCO, heb een hysterectomie ondergaan omdat ik myomen had en heb darmproblemen.

Mijn zus heeft te lang doorgelopen met endometriose en bij haar is een zeer ingrijpende operatie uitgevoerd waarbij de baarmoeder, de eierstokken (op een klein stukje na) een deel van de vagina en een deel van de dikke darm verwijderd is tijdens een acht uur durende operatie.

Reden voor mij om tegen anderen te zeggen om niet te lang te blijven lopen als je denkt dat je een probleem hebt.

Je hebt nl niks aan spijt als je door ongegronde angst niet naar een arts wilt. Wat is er in hemelsnaam zo eng aan een arts dat je niet van je pijn af wilt geholpen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:40

Ik heb zelf endometriose en moet zeggen dat dat absoluut niet het eerste was wat in me opkwam. Het zou absoluut kunnen, maar het kunnen ook zoveel andere dingen zijn. En om het vast te stellen moet je hoe dan ook naar de huisarts.

Ik begrijp dat het lastig is om dat bij een nieuwe huisarts te doen, maar je zou er toch eerst eens heen kunnen gaan en het bespreekbaar maken? Zonder meteen een inwendig onderzoek? En wat ik eerder ook al zei, je kan ook aangeven dat je liever meteen door een gyn onderzocht word. Dat maakte het voor mij destijds wel makkelijker.

Maar wat Lusitana al zegt, aan de ene kant is het zo erg en zo verschrikkelijk, maar aan de andere kant wil je er niks aan doen. Zelfs áls wij zo via het internet al een diagnose zouden kunnen stellen (wat echt onmogelijk is in deze situatie), dan nog zou je naar de huisarts moeten voor een behandeling. Tijd om te gaan dus, in elk geval voor een gesprek!