Heel erg gestresst, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Heel erg gestresst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:10

Sinds een paar maanden ben ik ontzettend gestresst. In eerste instantie is het begonnen toen ik mijn examens had en tegelijkertijd een nieuwe baan moest zoeken omdat mijn contract afliep. Het is dus niet heel raar dat ik daar stress van had.
Mijn examens heb ik verder goed doorlopen en met gemak gehaald en ook heb ik een nieuwe baan waar ik nu sinds 4 weken aan het werk ben. Ik werk niet zoveel (ongeveer 20 uur per week), verder ga ik dagelijks naar mijn paard en probeer ik maandag t/m vrijdag naar de sportschool te gaan. Opzich een lekker rustig leventje dus, zou je zeggen. En toch ben ik de laatste paar weken zo ontzettend gestresst. Als ik er over na denk vraag ik mezelf af hoe het kan dat ik zo gestresst ben, ik kan mezelf er eerlijk gezegd geen antwoord op geven, het enige wat ik kan bedenken wat me ontzettend frustreerd is dat ik heel veel kleine dingetjes heb (lees afspraken maken, kamer reorganiseren, mensen bellen omdat er dingen niet duidelijk zijn wat betreft mijn nieuwe baan) die ik steeds weer voor mij uitschuif, ik kom er gewoon echt niet aan toe, ook al heb ik als ik 's ochtends een planning voor de dag maak genoeg tijd over.
Ik merk sinds een week dat mijn lichaam echt onder die stress begint te lijden, ik voel me af en toe ineens heel benauwd, ben snel duizelig, voel me ontzettend moe, heb de hele tijd het gevoel dat ik niet meer op mijn benen kan staan en ben ontzettend emotioneel. Ook vergeet ik echt werkelijk alles, en raak ik vrij snel in een soort hyperfocus (ik heb een lichte vorm van ADD).
Normaal gesproken plan ik mijn dag helemaal vol, en doe ik gemakkelijk 10 dingen op een dag. Op dit moment lukt het me gewoon niet meer om dingen achter elkaar te doen, ik moet wanneer ik thuis kom van mijn paard bijvoorbeeld even gaan zitten, wat dan al snel een uur word omdat ik niet op zit te letten.
Ik heb mezelf al een hele tijd voorgenomen een briefje te schrijven met de dingen erop die ik nog moet doen, maar zelfs dat lukt me nu gewoon even niet, dan denk ik aah dat doe ik zo wel ik moet nu eerst even zitten, dan vergeet ik het weer even en wanneer het me weer te binnen schiet heb ik er alweer geen tijd meer voor en moet ik me haasten om optijd te komen op mijn werk bijvoorbeeld.
Ik ben de hele dag druk in mijn hoofd, waarmee? Ik heb eigenlijk geen idee, het zijn zoveel verschillende gedachten dat ik af en toe niet meer weet waar ik 10 seconden geleden aan dacht. Er zit me ontzettend veel dwars, dat weet ik wel en dat is waar ik de hele dag over pieker maar ik kan zo even niet op een rijtje zetten wat dat allemaal is.
Mijn verhaal komt waarschijnlijk heel onduidelijk over, maar ik voel me de laatste tijd dan ook behoorlijk in de war dus duidelijker dan dit kan ik het momenteel niet opschrijven.
Ik wil er heel graag vanaf maar weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb er al met mijn ouders over gepraat en mijn vader was gelukkig zo lief om een aantal dingen uit handen te nemen. Het uurtje sporten iedere dag en de tijd bij mijn paard zijn voor mij de momenten dat ik me het rustigst/best voel.
Misschien hebben jullie tips voor me?
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 31-07-10 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:11

Misschien naar een psychologe gaan? Die kan jou testen en daarop advies geven. :)

_Tara_

Re: Heel erg gestresst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:22

Iedere avond 3 belangrijke taken op een briefje schrijven voor de volgende dag. Die 3 dan ook echt afronden. Ook echt niet meer dan 3 opschrijven, dan krijg je er misschien 1 of meer niet af wat weer meer stress oplevert.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:53

Hoi, dit klinkt mij bekend in de oren. Ik heb er de laatste tijden ook erg last van. Voor de vakantie begon het eigenlijk allemaal. Ook mijn opleiding moest ik afronden + stage, wat mij heel goed gelukt is. Ben geslaagd en ga door naar een andere opleiding. Te gelijk was ik bezig met mn auto theorie, ook gehaald net voor mn vakantie met mijn vriendinnen.

Voor de vakantie ben ik nog naar de dokter geweest omdat ik last had van buikpijn aanvallen (steken). Dokter kon niks vinden. me moeder dacht dat het gewoon stress was van de vakantie. Op vakantie zelf, nergens last van, ook geen buikpijn, ik kwam weer een beetje tot mezelf.

Na de vakantie, had ik een hele lijst wat ik terug moest bellen of mailen. Ik had nog zoveel te doen, ik wist niet waar ik moest beginnen, ik ben ook altijd iemand geweest die goed kon plannen, maar het wordt steeds moeilijker. Ook moest ik stage regelen voor september en dat is me gelukt afgelopen donderdag.

Nu ik weer thuis ben heb ik weer last van buikpijn aanvallen, en heb t gevoel dat ik alles op een of andere manier verkeerd doe.
Vandaag heb ik me ziek gemeld van me werk, had de hele nacht niet geslapen, hoofdpijn, overal over nadenken en soort van paniekaanvallen.

En idd bij mn paard kan ik even alles rustig doen en hoef ik nergens aan te denken.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:57

_Tara_ schreef:
Iedere avond 3 belangrijke taken op een briefje schrijven voor de volgende dag. Die 3 dan ook echt afronden. Ook echt niet meer dan 3 opschrijven, dan krijg je er misschien 1 of meer niet af wat weer meer stress oplevert.

Ja dat is wel een goed idee, misschien moet ik dat ook maar proberen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:36

_Tara_ schreef:

Hoi Hilde,

Ik kan je de hand schudden, heb het zelf namelijk ook. Bij mij werkt momenteel bovenstaande tip ontzettend goed in samenwerking met een notitieboekje. Dit boekje heb ik nu altijd bij mij en hier schrijf ik dan al mijn herenspinsels en ditjes en datjes op, dat hoef ik daar op dat moment even niet meer over te piekeren en dan kan ik mij beter concentreren op de andere zaken. Dit lucht, voor mij, erg op want wanneer ik dan de tijd heb, pak ik het boekje erbij en dan doe ik de dingetjes die ik op geschreven heb.

Zo kan ik mijn hoofd er steeds beter bij houden en vergeet ik ook veel minder.

Jij ging volgend jaar toch ook paraveterinair in Leeuwarden doen?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:09

@ magda_90: Klopt ik ga volgend jaar ook paraveterinair doen.

@ Suzanne F.: Ik heb momenteel eigenlijk geen behoefte aan een psycholoog, ben nu net weer een half jaar weg bij de psycholoog en zie het niet zitten om er alweer naar toe te moeten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:17

Tot volgend jaar dan. :) Mocht je dezelfde mentor als ik krijgen dan kan zij je hier eventueel ook goed meehelpen, daar komt de tip van het notitieboekje ook vandaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:13

Volgens mij zit je tegen een burnout / overspannenheid aan. Dat vind ik ook niet zo gek als ik je verhaal lees. Er worden al hele goede tips gegeven, want zo te lezen is je planning totaal niet haalbaar wat alleen maar meer stress geeft. De tip van Tara is daarom een hele goede, dat je 3 taken bedenkt om te doen en je daar ook aan houdt. Verder is het goed om in je planning ook heel duidelijk je rustmomenten in te bouwen.

Ik ging ook altijd maar door 'omdat er nog zoveel moest' en gunde mezelf geen rust. Als ik op de bank zat voelde ik me schuldig en kwam ik niet echt tot rust. Ik realiseerde me niet dat op tijd je rust nemen ook nuttig is. Tot ik mezelf compleet de vernieling in gejaagd had. Je lichaam heeft momenten nodig om weer op te laden. Jouw lichaam begint dat nu ook aan te geven. Waar het je eerder lukte om door te gaan, lukt het je nu niet meer. Luister naar je lijf en neem de signalen serieus.

Zorg dat je oplaadt in de rest van je vakantie. Pak je rust waar kan, zodat je met nieuwe energie aan je opleiding kan beginnen na de zomer!

Als je meer wil weten mag je altiid pben. Ik herken veel in je verhaal namelijk en gun het je niet dat je jezelf ook kapot werkt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:18

Bedankt voor de tips allemaal :)
Ik denk dat ik morgen even een afspraak bij de dokter maak, gewoon om even te kijken wat hij er van zegt en of het eventueel toch nodig is om weer met een psycholoog te gaan praten.
Verder heb ik mezelf al een paar dagen voor genomen om zo'n briefje te schrijven maar ik heb mezelf daar nog steeds niet toe gekregen. Op de een of andere manier lukt het me gewoon niet, maar ik weet niet waarom het me niet lukt. Het klinkt volgens mij ook heel vaag als ik het zeg...
Ik had me vandaag voorgenomen lekker rustig aan te doen, maar omdat mijn collega 2 uur te laat op kwam dagen is dat plan ook weer in de soep gelopen en moest alles na mijn werk weer snel snel snel.. Ben nu dus ook weer super gestresst. Ik typ als een razende, knal de hele tijd overal tegen aan en tril als een rietje :S

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:23

Ik vind het niet raar hoor.
Het is een veilig gedragspatroon voor je om altijd maar door te gaan en het is eng om dat los te laten. Dat verander je niet in een week. Heel goed daarom ook dat je naar je huisarts gaat en je evt. door laat sturen naar een psycholoog! Sterkte!