Krijg geen lucht!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Krijg geen lucht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:14

Hallo allemaal,

Sinds 5 dagen heb ik het ontzettend benauwd, en ik moet enorm hoesten(met veel slijm) en krijg geen adem.Als ik uitadem dan komen er vanallerlei geluiden uit mijn longen. Dit gaat gepaard met verkoudheid en hartkloppingen. Echter heb ik het vooral 's nachts. Vannacht ben ik weer om 3 uur wakker geworden omdat ik zo hard moest hoesten. Dat deed erg pijn, en ik kreeg gewoon geen lucht. Toen ben ik naar beneden gegaan, en toen ging het wel weer. Om 4uur weer terug in mn bed en om 6uur ging ik werken. Rond zeven uur was alles weer redelijk normaal, afgezien van het vele hoesten.Gisteren ben ik nog wezen hardlopen omdat ik me toen kiplekker voelde en weer enorm fit voelde. Maarja wist ik veel dat ik daarna zo'n terugval kreeg.
Mijn ouders nemen mij niet serieus en willen ook geen dokter voor mij bellen, omdat de praktijk gesloten is en alleen voor spoedgevallen beschikbaar is. Ik vond deze nacht echter een hel en ik ben al eerder vroeg wakker geworden door benauwdheid. Ik ben echt niet iemand die voor elk pijntje naar de huisarts gaat, in tegenstelling. Kheb een zeer hoge pijngrens maar dit wordt me nu wel te gek. Mijn ouders denken dat er wel een hoestdrankje te koop moet zijn tegen dit :? Ik denk niet dat dat helpt. Ik voel me onbegrepen door hen en ben dus op mn laatste krachten tegen ze uitgevallen. Nu zit ik dus weer te hoesten en te snotteren en naar adem te happen.Ik kan dus nu niet naar de huisarts in het dorp, alleen voor spoedgevallen. Anders moet ik naar een ziekenhuis 20 km verderop volgens mijn ouders. Zij willen mij ook niet brengen dus zou ik maar op de fiets moeten gaan.. terwijl ik amper kan ademen... Ik wil best wachten tot maandag maar ik ben bang dat ik vannacht weer niet kan slapen... ik wil er heel graag vanaf namelijk..
Ik weet dus ook niet wat het precies is? Onsteking? Of stel ik me aan?
Mijn vraag is of er ook echt hoestdrankjes zijn tegen slijmhoest. Dan kan dat misschien tijdelijk de pijn verlichten.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Toogfilosoof op 30-07-10 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

bevertje

Re: Krijg geen lucht!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:16

Het is vrijdag, dus je kan gewoon je huisarts bellen.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:17

Ik heb geen idee, maar het is toch vrijdag en geen zaterdag.. dan kun je toch wel even een belletje doen.

Naomi_unique

Ik zou ook even de huisarts bellen, want dit klinkt niet echt goed.

_Tara_

Het is vandaag vrijdag toch... Zou echt even bellen hoor :j

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:18

Sorry, ik heb me vergist... onze praktijk is van 8 tot 12 open geweest... maar ik was toen zo gek om te werken...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:18

En al zou het zaterdag zijn: er is altijd een dienstdoende dokter hoor.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:18

Als je het echt heel benauwd hebt kan het heel goed een longontsteking zijn en zou ik dus wel subiet naar de dokter gaan. Als je benauwd bent alleen door slijm moet je wel heel veel slijm hebben dus ik zou er wel even naar laten kijken/luisteren.

Het is sowieso heel erg onverstandig om met keelpijn, keelontsteking, verkoudheid of griep te gaan hardlopen. Omdat je tijdens het hardlopen dieper inademt, adem je bacillen ook diep mee in en dat kan de ontsteking/infectie makkelijk verder het lichaam in brengen. Als je snugger bent loop je dus niet hard als je een infectie hebt in je luchtwegen, waar die dan ook zit.

Kan heel goed zijn dat daar die verergering door komt.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:21

eventueel iets verzachtends voor je keel halen.
of bij de kruidvat hoest tabletten voor vastzittende hoest/slijm

hoestdrankje?

het kan aan verkoudheid liggen.dat je daardoor benauwd voelt
zorg wel voor voldoende frisse lucht voor jezelf!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 12:23

Ja dat hardlopen was ook echt heel dom , maar gisteravond voelde ik me echt heel goed.Ik ben ook echt iemand die graag sport en niet wil binennzitten.Maar als ik dit had geweten had ik het nooooit gedaan. Ja de praktijk is alleen open voor spoedgevallen zei mn moeder, dus die wilde niet dat ik heen zou gaan.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:25

Je kunt natuurlijk gewoon zelf even bellen en je klachten voorleggen.. Dan geven zij wel aan of het nodig is om langs te komen of niet.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:26

bevertje schreef:
Je kunt natuurlijk gewoon zelf even bellen en je klachten voorleggen.. Dan geven zij wel aan of het nodig is om langs te komen of niet.

Dit lijkt me een goed idee, gewoon doen. Het klinkt niet echt fijn namelijk.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:30

Lavien schreef:
Ja dat hardlopen was ook echt heel dom , maar gisteravond voelde ik me echt heel goed.Ik ben ook echt iemand die graag sport en niet wil binennzitten.Maar als ik dit had geweten had ik het nooooit gedaan. Ja de praktijk is alleen open voor spoedgevallen zei mn moeder, dus die wilde niet dat ik heen zou gaan.

Dan heb je ook wel een erg fijne moeder :n. Als je zelf toch voelt dat het fout zit en je een dokter wil bezoeken, verwacht je toch zeker dat ze je daarin steunt?

Gewoon even de dokter bellen, die vinden dat echt niet erg als je hiervoor even langs komt. Beter zo dan dat het straks echt fout gaat..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:32

Klinkt wel een beetje als kinkhoest. Moet je hoesten tot je
bijna geen lucht meer heb?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:33

Zit er hier nog 1 naar adem te happen en mn longen kapot te hoesten. Als ik niks doe gaat het wel maar als ik even wat doe dan stik ik er zowat in. Heb ook nog niks gevonden wat helpt moet ik zeggen........stond vanmorgen enkelt slijm over te geven zo hard dat ik aan het hoesten was. Hou het wel even in de gaten bij je en bij twijfel gewoon gaan bellen hoor! Je voelt zelf het beste hoe je lichaam is!!! Beterschap..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:45

smit_ilse schreef:
Zit er hier nog 1 naar adem te happen en mn longen kapot te hoesten. Als ik niks doe gaat het wel maar als ik even wat doe dan stik ik er zowat in. Heb ook nog niks gevonden wat helpt moet ik zeggen........stond vanmorgen enkelt slijm over te geven zo hard dat ik aan het hoesten was. Hou het wel even in de gaten bij je en bij twijfel gewoon gaan bellen hoor! Je voelt zelf het beste hoe je lichaam is!!! Beterschap..

bloed testen anders?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:48

wat ik niet snap is dat je schrijft dat je al 5 dagen heel erg benauwd bent, maar gisteren voelde je je kiplekker & ben je gaan hardlopen.
Heb je't alleen benauwd als je ligt? gaat het af en aan?

Hoestdranken bij productieve hoest zou ik niet doen, vaak onderdrukken die de hoestprikkel. Gezien je veel slijm ophoest, is het belangrijk dat de hoestprikkel niet wordt onderdrukt, anders blijft het in je luchtwegen zitten & kan ontsteken.

Verder denk ik dat je, als je je echt beroerd voelt, je ouders maar moet negeren en de huisartsen post bellen. Die zullen wel kunnen inschatten of je langs moet gaan of niet..
beterschap!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:57

Citaat: Klinkt wel een beetje als kinkhoest. Moet je hoesten tot je
bijna geen lucht meer heb?

Denk ik ook. Maar kan ook nog (beginnende) longontsteking zijn! En dat is ook echt serieus!
Zeker ff (zelf!) bellen naar je huisarts. Ookal zijn ze er niet dan wordt je wel door verwezen naar de dienstdoende HA of eventueel de huisartsen post. (das dan wel lastig als je ouders je niet willen brengen)
Miss kan je buurvrouw of buurman je even brengen?
Heb je ook koorts?
Je kunt beter nu gaan als van het weekend.

Ik vind t trouwens belachelijk van je moeder dat ze je niet wil brengen, wat is dat nou voor een moeder!! :(

Heel veel beterschap toegewenst!

Dus: bellen, bellen, bellen!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:04

Het beste kan je vragen voor een bloedondonderzoek. Bij moest
er eerst 3 a 4 bezoekjes overheen gaan (en vele hopeloze
medicijnen) voordat ik eindelijk getest werd. en als dat het is
kan je ook weer vrij weinig doen want er zijn geen medicijnen voor...

longonsteking moet je ook niet verwaarlozen! ik zou toch bellen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:05

Bedankt allemaal! Ja het hoesten gaat af en aan, als ik benauwd zou wezen zou ik ook echt niet gaan gaan hardlopen. Maarja gisteren dus niks van gemerkt. Ik dacht dat ik dus al beter was. Het ging de afgelopen dagen op en neer, maar nu voel ik me wel heel slecht. Mn vader heeft me net een hoestdrank gegeven tegen slijm, maar ik zei dat het niet alleen slijm is, maar dat ik piepende longen heb en geen adem krijg.Maar ik vond het ook banketstaaf om nee te zeggen omdat hij het voor mij net gekocht heeft.
Ik lig nu in bed, als mn ouders weg zijn ga ik even bellen denk ik. Maar mag je wel bellen voor dit als die lijn alleen openstaat voor spoedgevallen? Ik heb er niet zoveel verstand van :o

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:18

Je mag als je twijfelt altijd bellen hoor! Niemand zal boos worden als jij belt omdat je echt het gevoel hebt dat het niet helemaal lekker zit.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:21

ja gewoon bellen dan kan diegene aan de telefoon wel beslissen of het ernstig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:28

Je klinkt momenteel aardig als een spoedgevalletje. Gewoon bellen :j

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:31

Last van hooikoorts? Ik ben van de week naar de huisarts geweest, omdat ik zo benauwd was en kortademig. Mijn hooikoorts is dus doorgeslagen naar een lichte bronchitis. Ik zou maar gewoon naar de Huisartsenpost o.i.d. gaan, want voor je het weet slaat een bronchitis over in een longonsteking, dan ben je nog verder van huis.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:35

Ik vind het ook wel iets astmatisch hebben of inderdaad hooikoort. Zelf heb ik het ook al weken benauwd en heb nu medicijnen gekregen, vermoedelijk is me hooikoorts dit jaar erger uitgevallen als andere jaren.(of mijn astma is terug, maar dat hoop ik maar niet).

Ik zou gewoon de dokter bellen of anders heen. Lijkt me aardig spoedgevalletje dit.