fysio/sportfysio?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

fysio/sportfysio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:03

Omdat ik al een flinke tijd last heb van mijn schouder ( de trapeziusspier ) heb ik een doorverwijzing
gekregen van mijn huisarts voor de fysio.
Nu hebben wij in het dorp 3 fysiotherapeuten. Een sportfysiocentrum, en 2 'normale' fysiocentra.
Ik vraag me af wat het verschil is ( qua behandelingen ) en wat over het algemeen beter is bij dit
soort klachten.
Bij de sportfysio in ons dorp maken ze ook gebruik van echografie om de spieren te bekijken. De andere
fysiotherapeuten doen dit niet.

Wie kan mij meer vertellen over de verschillen?

Pollewoppy

Re: fysio/sportfysio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:56

Een sportfysiotherapeut is een fysiotherapeut die een aanvullende opleiding Allround Sportfysiotherapie heeft gedaan. Een sportfysiotherapeut kan je beter begeleiden bij sportblessures, adviezen geven voor het (weer gaan) sporten enz. Ik zou daar heen gaan.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:30

Ik loop ook bij een sportfysiotherapeut. Ik ben daar nog maar 1 keer geweest, maar het is echt heel anders dan een normale reguliere fysiotherapeut. Bij de reguliere fysio was het meer het kijken en het onderzoeken, terwijl ik bij de sportfysio echt het probleem aan het aanpakken ben. Ik kan het niet goed uitleggen, maar voel me bij die sportfysio meer gehoord. Deze zegt niet van: 'doe maar rustig aan'. Juist niet, mij wordt geholpen om mijn zwakke plek juist sterker te laten worden!! :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 13:01

okee :) naja bij ons heb je keuze uit 3 fysiotherapeuten: een reguliere fysio, een manuele fysiotherapeut en een sportfysiotherapeut.

Op internet kom ik vooral tegen dat een sportfysio voor mensen is die weer willen gaan sporten, of die klachten hebben tijdens het sporten.
Ik heb dat niet. Tsja.. soms tijdens het paardrijden, maar het is meer dat ik aan het einde van de dag de klachten krijg, of als ik aan het werk ben, dan begint het al vrij snel.
Is sportfysiotherapie dan geschikt voor mij? of kan ik dan beter naar een manuele of een reguliere?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:28

Ik zou naar de reguliere fysio gaan.
De manuele is meer bezig met de gewrichten en pezen.
En zoals de naam al zegt: de sportfysio vooral met sport.

Elke fysiotherapeut behoort een onderzoek te doen en daarna adviezen/oefeningen mee te geven. Alleen ben je bij de sportfysio meer gericht op sport hervatten/verbeteren en de reguliere fysio helpt er gewoon bij dat je in je normale leven minder/geen klachten hebt.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:56

Bij mijn sportfysio lopen ook (oudere) mensen die niet van plan zijn om een marathon of überhaubt maar te gaan sporten muv de fysio dan ;)
mag ik vragen wat je trekt aan de sportfysio? Zo klinkt het iig in mijn oren! Je kunt altijd contact opnemen met de sportfysio! :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:02

naja.. het is dus zo dat de reguliere fysio hier in het dorp bezig is met een verhuizing van zijn praktijk. Er zijn alleen wat problemen ( zijn huidige praktijk is verkocht en hij moet er ... augustus uit - weet niet de precieze datum - ) en zijn nieuwe praktijk is nog lang niet klaar.

Dus dat zou betekenen dat hij voorlopig nog geen plaats heeft voor patienten.

Mijn moeder is bij de sportfysio geweest ( maar die loopt ook veel ;) ) en die was nogal positief erover. De manuele fysiotherapeut in ons dorp ken ik niet echt, heb er ook niet veel mensen over gehoord, dus ik kan daar niet veel over zeggen :P

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:06

Als je moeder positieve ervaringen heeft met de sportfysio zou ik mooi daarheen gaan.

Het is zoals Mirkim zegt echt niet alleen voor sporters.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:23

Ik zou er ook gewoon heen gaan, je heb er nu last van... je wilt nu wat aan je klachten doen. ALs de sportfysio denkt dat jij niet op de goede plek zit, verwijst hij (als het goed is) jou toch weer door! :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:07

Ik ga naar de praktijk van de sportfysio, maar ik kom terecht bij de reguliere fysio :) buitengewoon dus! Sinds kort werkt er namelijk ook een ''gewone'' fysio ;)

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:14

Een sportfysio behandelt je klachten vanuit de sport die je beoefent.
Als je de klachten bijvoorbeeld hebt en je tennist, fitnesst, golft, honkbalt, zwemt etc. met je schouder kan dit aanleiding zijn om naar de sportfysio te gaan.

Je kunt altijd een foto, echo of scan laten maken of naar de radioloog.
Als er iets fout zit doet een fysio daar niks aan als dit niet eerst wordt verholpen.

P.s. regelmatig naar de (sport)masseur doet ook wonderen!
En mensen die paardrijden moeten eigenlijk ook rek- en strekoefeningen doen (en de paardjes zelf ook)!

Gr Alex