de kwaliteit van seksuele voorlichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

de kwaliteit van seksuele voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:10

Naar aanleiding van het zoveelste topic ik-wist-niet-dat-je-zo-zwanger-kon-geraken.

Ik ben heel vaak verbaasd van de povere tot ronduit slechte kennis die veel mensen hebben op op het gebied van seksualiteit. Niet alleen op bokt, ook irl en op andere fora. Als ze dezelfde biologieles hebben gehad als mij, dan lijkt het voor mij onmogelijk dat je sommige dingen doet of denkt. Ik heb vanaf mijn 10de seksuele voorlichting, vanaf mijn 14de met anticonceptieuitleg (compleet met de befaamde condoom over bezemsteel voorstelling :+ ) en lessen over Soa's. Van de school zelf, van gastsprekers, zelfs eens een hele expositie hierover gehad...bij mij is het er in gestampt dat een pil niet helpt tegen soa's, dat terugtrekken geen veilige methode is, dat de MAP een noodmiddel is en geen standaard anticonceptiemiddel....Het is er mij ingestampt dat ik beter té veilig en voorzichtig kan zijn dan achteraf een groot probleem aan mijn broek te hebben.

Toch kom ik zo vaak jonge meisjes tegen die zeggen "oh, ik wist helemaal niet dat je hiervan zwanger kon worden". Daarom vraag ik mij af, is er nu zo een gigantisch verschil in lessen seksuele opvoeding op scholen. Heb je het er op school dan gewoon nooit over gehad dat bv. antibiotica nefast is voor het gebruik van de pil? Zijn er scholen/gebieden/ouders die het onderwerp schuwen en waar je alles geleerd hebt 'dankzij' je vriendinnetjes of het internet (die er dus zelf ook helemaal naast zitten)? Of is het nu eenmaal een kwestie van niet op te letten in de les en er geen belang aan hechten, of alles te vergeten en er niet bij stil te staan dat het toch wel héél belangrijk is om te weten?

verootjoo

Re: de kwaliteit van seksuele voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:12

Zoveel voorlichting als jij heb ik niet gehad hoor := Alleen wat informatie in het 3e jaar van de middelbare school :D
Verder gingen ze er vanuit dat je daar pas aan begint na je trouwen. En dan is het logisch dat je zwanger wordt :P
Maar tegenwoordig is het normaal om er al mee te beginnen als je 12 bent, met minstens 10 jongens het bed in duikt, en dus veel meer kans op soa's hebt, dus misschien moeten ze de uitleg iets aanpassen :=

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:14

Ik moet zeggen dat de sexuele voorlichting van mijn school, ouders of andere wegen nogal te wensen overliet ja.. Toch ben ik niet ongewenst zwanger geraakt (ja ben nu wel zwanger, maar da's gewenst :+ ) en heb ik nooit een soa opgelopen.
Een portie gezond verstand doet ook veel natuurlijk. Maar een degelijke voorlichting op scholen of via andere wegen is natuurlijk erg belangrijk. Kijk naar Engeland met slechte sexuele voorlichting en de meeste tienermoeders van Europa..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:15

Ik snap er inderdaad ook helemaal niks van. Het is er zo ontzettend ingestampt dat ik me zelfs niet kan voorstellen dat iemand het niet weet. Waar was die tijdens al die biologie lessen etc.? :x En natuurlijk een beetje logisch nadenken doet ook wonderen...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:16

Ik heb pas in het derde voorlichting gekregen daar over. En heb nou niet het idee dat ik iets niet weet erover. Volgens mij zijn die mensen zelf zo stom om het niet te willen weten. (No offence btw als je het wel veilig hebt gedaan en toch zwanger bent geworden, ongelukken/jes gebeuren.. )

Figaro

verootjoo schreef:
Maar tegenwoordig is het normaal om er al mee te beginnen als je 12 bent, met minstens 10 jongens het bed in duikt, en dus veel meer kans op soa's hebt, dus misschien moeten ze de uitleg iets aanpassen :=

Inderdaad, de sexuele moraal verandert ook. En vergeet de groepsdruk niet ('wat, ben je nog maagd..? dat is echt zo 1990.. :wow: )

enniee

Heb hierover nog nooit voorlichting gehad, ben 15.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:17

Ik kreeg ook niet zoveel voorlichting :+ Ja, hoe je een condoom om moest doen enzo :?
Heb alle informatie die ik nu weet via internet moeten zoeken, maar dat helpt ook wel want ik ben nog steeds niet zwanger en geen soa's :j
Seksuele voorlichting vind ik, mag wel wat meer gegeven worden aangezien het tegenwoordig normaal is dat de jeugd al begint met 13 jaar..
Vriendinnen van mij werden zwanger op hun 15e terwijl ik alleen nog maar bezig was met paarden.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:17

Ik heb eerlijk gezegd ook amper voorlichting gehad.
In groep acht over de geslachtsorganen en in de tweede bij verzorging over soa's en anticonceptie.
Maar niks duidelijks, geen uitleg over klachten, hoe het precies overdraagbaar is.

Zelfs van de huisarts en apotheek krijg je amper te horen of een antibioticakuur schadelijk is voor de werking van de pil. Ook in de bijsluiter staat het vaak niet. Bij antibioticakuur nummer vijftien (in 2,5 jaar tijd) kreeg ik pas de vraag of ik wel wist dat de pil onbetrouwbaar was tijdens de kuur en vlak na de kuur :')

Gelukkig heb ik het er nooit opgewaagd om onveilige seks te hebben tijdens en net na kuren, maar terug zoeken op internet daarover is ook niet makkelijk (of er staat dat het veilig is).
Laatst bijgewerkt door Twaalf op 29-07-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:18

enniee schreef:

Dat vind ik echt bizar... :=

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:20

Toch vraag ik me ook af of de sexuele voorlichting wel is meeontwikkeld met de tijd. Ik bedoel je kunt krampachtig proberen tieners geen sex met elkaar te laten hebben en het in de taboe-sfeer te houden. Of hoogstens in een stoffig klaslokaaltje een condoom uit de verpakking te halen. Maar je kunt het misschien ook op een iets leukere manier brengen. Met gebruik van nieuwe media..?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:24

Wat zouden jullie in die seksuele voorlichting willen zien in de biologie lessen?
Daar ben ik wel benieuwd naar, aangezien ik die komend jaar voor het eerst ga geven ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:28

Rianne_ schreef:
enniee schreef:

Dat vind ik echt bizar... :=

Toen ik 15 was had ik er ook nooit wat over gehoord hoor. Behalve dat het vies was, en later (op school) dat je dat doet als je getrouwd bent. Maar goed, ik zat dan ook op een christelijke school. ;)

Verder denk ik idd ook dat het met gezond verstand te maken heeft. Ik heb dan wel bijna geen voorlichting gehad, ik snap heus wel hoe je zwanger wordt, en hoe je geen soa's krijgt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:29

Ik heb ongeveer dezelfde voorlichting gehad als de TS, ik merk ook niet (in mijn omgeving) dat er gebrek is aan voorlichting. Het komt juist veel ter sprake.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:31

zit ook op een christelijke :+ dat zal het zijn :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:32

Volgens mij zijn hier heel weinig christelijke scholen (of iig scholen die er ook echt wat mee doen), ik weet niet hoe het daar zit met de voorlichting...

Wij hebben films gezien, erover gepraat, en iedereen moest een condoom om een dildo doen (alleen was die zoekgeraakt bij onze les, dus wij kregen een bezemsteel _O- ).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:35

ik heb nooit heel veel gehad, maar wel het verhaaltje van gebruik een condoom, je kan ook zwanger raken als je voor het zingen de kerk uit gaat en voordat je voor het eerst ongesteld bent.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:36

De seksuele voorlichting bij mij op school was / is ook 3x niks. Bij ons hadden we het in het 2e leerjaar moeten krijgen, alleen niks van gemerkt, docent was ziek.

3e Jaar iets meer gehad, maar ook niet bijzonder veel. Het is iig niet zo uitgebreid geweest als bij jou, een heel stuk minder zelfs.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:36

Natasja91 schreef:
Wat zouden jullie in die seksuele voorlichting willen zien in de biologie lessen?
Daar ben ik wel benieuwd naar, aangezien ik die komend jaar voor het eerst ga geven ;)

Symptomen van soa's :j
Hoe je ze oploopt en hoe je zwanger raakt.
Dat het regelmatig testen op soa's (van beide partijen) niet genant is, maar verstandig.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:38

Op de basisschool heb ik nooit seksuele voorlichting gehad. In de tweede klas wel, maar eigenlijk is dat al 'te laat'. Kinderen stellen namelijk op jonge leeftijd al vragen over seks, met name aan hun ouders, maar ook op school. Ik vind ook dat daar over gepraat moet kunnen worden. Anders gaan ze hun informatie ergens anders vandaan halen, voornamelijk vrienden. Probleem is dat die informatie lang niet altijd klopt en als ze dan op de middelbare school informatie krijgen, hebben een aantal mensen allang wat dingen in de praktijk gedaan.

Over het algemeen denk ik dat de kennis over dit onderwerp in Nederland aardig goed is. We hebben t.o.v. andere landen een laag abortus- en tienermoedercijfer. Uit rapporten blijkt ook dat veel meiden anticonceptie gebruiken ten tijde van hun eerste seksuele ervaring. Wel blijkt dat we er echt actief mee bezig moeten zijn, want als we dat niet doen leert de praktijk dat het aantal abortus en tienerzwangerschappen omhoog gaat.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:39

Natasja91 schreef:

De groepsdruk op de een of andere manier bespreekbaar maken, invloed van media (videoclips e.d.). Meisjes wat meer 'empoweren', zeggenschap over hun eigen lichaam laten houden. Ok, is misschien een heel hoog doel, maar je moet ergens beginnen.

Dat naast de droge kost van soa's en anticonceptie e.d. (beetje leuk verpakt natuurlijk, misschien in de vorm van opdrachtjes dat ze het zelf info moeten uitzoeken?) Of laat ze bv zelf een condoom gaan kopen bij de apotheek, hebben ze die drempel iig al een keer genomen. -edit- drogisterij of supermarkt is natuurlijk ook goed :o haha

Toch bijzonder dat sexuele voorlichting nog steeds als een onderdeel van biologie wordt gezien.. het gaat zoveel verder dan alleen een eitje en een zaadje..
Laatst bijgewerkt door Figaro op 29-07-10 17:45, in het totaal 4 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:40

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:42

Ik heb zowel op de lagere school (Duitsland) als op de middelbare school (Nederland) niet echt veel sexuele voorlichting gehad. In Biologie, voor de technische kanten, maar niet tijdens, zeg maar, maatschappijleer.

Mijn moeder daarentegen heeft me heel veel en goed voorgelicht. Compleet met boeken en plaatjes en zulks. Dat zouden alle ouders moeten doen, vind ik

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:46

Ik heb vergelijkbare voorlichting gehad als TS.
20 jaar geleden. :j

Bij ons werd er zelfs bij verteld dat je als jongen nooit je piemel in de stofzuigerslang moet stoppen, hoe aantrekkelijk dat ook mag lijken. :') En dat je het niet onder water moet doen omdat je dan vacuüm kan zuigen en aan elkaar vast kan blijven zitten _O-

Maar goed, als je dan niet zulke uitgebreide voorlichting hebt gehad... In de bijsluiter van de pil staat precies wanneer het wel en niet veilig is... lezen mensen de bijsluiter niet of zo?

Ik verbaas me er elke keer weer over dat sommige meiden er zo laks mee om gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:46

Hahahaha je piemel in de stofzuigerslang. _O- _O-