Wie rijd er met een niergordel/band??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Wie rijd er met een niergordel/band??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:34

Hallo,

Omdat ik erg veel last heb van mijn onderrug, met name de spieren naast de rugwervel vraag ik mij af of een nierband helpt?

Wie gebruikt er een, waarom en werkt het?

gohya

Re: Wie rijd er met een niergordel/band??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:08

Toevallig heb ik gister zo'n band gekocht voor mijn rug.
Het is geen originele nierband die motorcrosser ook hebben,maar een elastische band ter ondersteuning voor je rug.Ik heb ook last van mijn rug,vooral met mesten.Ik had hem gister dus om gedaan en het scheelt echt wel hoor.De band geeft steun en geeft warmte af aan je rug.Ze zijn nu nog verkrijgbaar bij de Lidl voor maar 10,- euro.Je kan de band verstellen d.m.v. klittenband,is een hele stevige band.Ik ga hem met rijden ook om doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:39

Ik heb het een tijdje gebruikt, maar ik vond het zeer onprettig, ben er ook snel mee gestopt. Had ook niet echt het idee dat het hielp.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:41

Ik heb ook een tijd met een niergordel om gereden, ook ivm problemen met de spieren in mijn onderrug :j

Ik heb er zeker wel baat bij gehad en merkte dat het hielp!

Gewoon proberen! Baat het niet dan schaadt het niet ;)

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:15

Ik heb er toevallig laatst ook eentje gekocht, ook bij de Lidl.
Heb namelijk ook altijd last van me rug (heb een torsie-scoliose) en met
name me onderrug.
Ga hem morgen voor het eerst gebruiken, maar heb hem al eventjes
omgehad en heb het idee dat het iig voor mij wel gaat werken.

Zal het wel even laten weten of het werkte of niet ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:24

Hb er ook een liggen, hij helpt erg goed, maar zodra ik hem afdoe heb ik nog meer last van me rug dan voordat ik hem omdoe, dus laat hem nu als het ff kan liggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:57

ik heb een niergordel voor op de motor en daar rij ik voornamelijk in de winter mee, ik heb wel het idee dat mijn rugspieren er niet echt beter van worden en probeer in de zomer zo min mogelijk ermee te rijden.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:01

Hmm, Ik heb juist de ervaring dat paardrijden helpt tegen mijn rugpijn... Mijn rug wordt lekker gemasseeerd door het meebewegen op het ritme van de beweging van het paard. Na het rijden is het bij mij meestal heerlijk lekker los 'gereden'. Jammer dat jullie dit niet ervaren! Na het uitmesten heb ik soms last dus doe ik dat ook altijd voor het rijden, ben ik daarna meestal weer vanaf.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:27

Ik weet ook niet echt of het door het paardrijden komt, of door de werkzaamheden er omheen komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:27

Het zou eerder kunnen komen door de werkzaamheden er om heen,mesten is ook erg belastend voor je rug.
Nu ik mest met deze nierband heb ik geen pijn in me rug meer en brand me rug ook niet meer.Het is wel erg warm zo'n band.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:25

MAar waar koop je z'n band.
Ik ben gister bij de lidl geweest maar daar waren ze op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:03

Dat kan kloppen,hier bij onze Lidl hebben ze nog restanten liggen in de maten S, M en L. Je zal enkele Lidl's moeten bellen uit je omgeving en vragen of ze ze nog hebben.
Ik wil desnoods ook wel voor je kijken hier of ze ze hier nog steeds hebben?Wil ik hem best naar je opsturen,als ik het doosje open maak en plat druk kan het best door de brievenbus.
Ze helpen echt heel goed,zonder band brand me rug weer,met band voel ik nix.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:05

Ik heb een niergordel voor achterop de motor, zonder dat ding heb ik geen rug meer over!

Je kunt bij een motorzaak kijken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:30

Bij een motorzaak zijn ze vrij prijzig,maar je heb dan wel een hele goede natuurlijk.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:24

Ik heb er gister voor het eerst mee gereden en vind het echt heel fijn.
Had tijdens het rijden geen last van me rug en je blijft er ook redelijk
recht van zitten, omdat er van die harde 'stukken' achterop zitten.

Ik raad het je zeker aan :j

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:32

Bij mij werkte de nierband niet. Ik reed met bekkenband, ook i.v.m. rugklachten. Maar ik mocht van de fysio niet té vaak gebruik maken van die band, aangezien ze er wel voor zorgen dat je spieren 'verslappen'. Je moet dus opletten dat je niet afhankelijk wordt van de band.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:05

@double: gister merkte ik ook toen ik de band afdeed dat je echt even steun kwijt bent, was even wennen.
In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je hem max. 2-3 uur achter elkaar mag dragen en mag 6 uur op een dag.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:58

Het 'gevaar' is bij zo'n band, dat je niet meer je buikspieren gebruikt om je rug recht te houden/ te verstevigen. Lang dragen verzwakt dus enkel imo, waardoor klachten kunnen verergeren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:40

Creatas schreef:
Het 'gevaar' is bij zo'n band, dat je niet meer je buikspieren gebruikt om je rug recht te houden/ te verstevigen. Lang dragen verzwakt dus enkel imo, waardoor klachten kunnen verergeren.

Als je moet tillen enzo gebruik je toch nog wel je buikspieren hoor.Oke iets minder dan zonder band.
Ik gebruik gewoon al mijn spieren nog alleen krijgen ze steun door die band,en vooral me rug krijgt veel steun.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 18:30

Dus eingelijk zou het beter zijn om je buikspieren goed te trainen zodat die nog sterker worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:53

HBZ schreef:
Dus eingelijk zou het beter zijn om je buikspieren goed te trainen zodat die nog sterker worden.

Dat is altijd goed om de belasting voor je rug minder te maken.

Ik heb ook een tijd met een niergordel gereden, vond dat wel prettig. Tegenwoordig heb ik een op maat gemaakt corset met een soort kussentje in de rug ter versteviging en een SI-band er aan vast, om de SI-gewrichten wat meer bij elkaar te houden. Ik heb er nog maar een paar keer mee gereden, dit is echt wennen.

Dag in dag uit lopen met een niergordel is niet handig maar als je dit alleen gebruikt wanneer je flink last hebt (of als het heel koud is bijvoorbeeld) kan het niet zoveel kwaad. Zo snel gaat het ook weer niet het verzwakken van de spieren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:29

Klopt het dat je die band niet te lang mag dragen dan?
Het zweet wel hoor zo'n band om.
Maar als ik hem afdoe dan begint me rug meteen weer te branden als ik hem recht houd of als ik buk.
Met band om heb ik er geen tot nauwelijks last van.Maar als die band maar een paar uur om mag?zou wel jammer zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:58

Het neemt natuurlijk de stabiliteit over van je spieren. Die doen minder met een niergordel. Ik persoonlijk zou hem dus niet dag in dag uit dragen. Ik draag mijn corset wanneer ik veel last heb of bijvoorbeeld lang moet staan, zwaar tillen ed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:20

Ik ben er achter gekomen na een poosje de band gedragen te hebben dat het niet helpt.Het lijkt wel of me rug slechter is geworden na die band gedragen te hebben.Ik verga v.d. pijn en vooral als ik hem effe om heb begint het pijnlijker te doen.Word gewoon beroerd v.d. pijn,ik denk dat ik hem beter niet meer om kan doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:23

Ik heb ook een aantal jaar heel erg last van mijn onderrug gehad, tijdens het paard rijden maar inderdaad ook met de werkzaamheden daar om heen.
Zo''n nierbeschermer heeft bij mij niet geholpen. Mijn rug laten na kijken en meer gaan sporten heeft wel heel erg geholpen.
( Ik ben pilates gaan doen, waarbij je buik en rug spieren sterker wordne)