verstandig sporten / spieropbouw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

verstandig sporten / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:44

Ik ga mijn vraag zo duidelijk mogelijk proberen neer te zetten.

Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen, o.a. omdat de waarden in mijn bloed voor spierafbraak veel te hoog waren. Dat merk ik lichamelijk vooral in mijn benen. Zware benen en stijve spieren.

Nu wil ik het sporten (cardio) weer op gaan pakken, maar ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe. Conditioneel (uithoudingsvermogen) zit het nog wel goed. Ik trainde altijd met een hartslagmeter. Om op te bouwen wil ik een zone lager gaan sporten en dat tot zover geen punt.

Mijn punt is de spierenkwestie. Mijn spieren hebben duidelijk een opdonder gehad en ik zal dit weer moeten opbouwen. Conditioneel kan ik het dus wel aan, maar mijn spieren (kracht) niet. Hoe kan ik dit verantwoord opbouwen? Ik weet dat voeding (eiwitrijk) belangrijk is bij spieropbouw. Maar hoe zit het met het sporten zelf? Wanneer doe ik genoeg en wanneer teveel? Hoe kom ik daar achter?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
(Vrijdag heb ik trouwens een afspraak bij de arts en daar zal ik dit ook voorleggen.)

cheyentic

Re: verstandig sporten / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:48

Als ik het zo lees zou ik een afspraak maken bij een sportfysiotherapeut die gevestigd zit in een sportschool, die kan jou heel goed begeleiden met het weer opbouwen en een schema met je opstellen, om zo verantwoord weer op te starten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:54

Daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken.
Weet eigenlijk niet of bij ons in de sportschool ook een sportfysio zit, maar ik kan natuurlijk ook buiten de sportschool om naar een sportfysio gaan en met hem / haar overleggen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:56

de meeste sportfysio's hebben iig wel fitnessapparatuur om je te begeleiden, dus denk dta het wel het slimst is om te doen, als je het zelf gaat doen en je gaat te snel lig je straks weer....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 11:14

Dat bedoelde ik ook ja. Eerst bij een sportfysiotherapeut onder begeleiding en later weer zelfstandig.
Te snel opbouwen met sporten was trouwens niet de oorzaak van mijn spierafbraak hoor.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:34

Nee, zo bedoelde ik het ook niet, maar na zoiets is wel de kans op terugval aanwezig.. Net als bij paarden met spierbevangenheid zeg maar... (om maar in bokttermen te blijevn _O-)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:00

vocht en koolhydraten zjin ook belangrijk voor je lichaam als je spieropbouw wil realiseren. Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat door het sporten een stof in je darmen komt die ervoor zorgt dat tot 20 minuten na het sporten koolhydraten en eiwitten direct naar je spieren getransporteerd kunnen wordn! De opname is dan 4x effectiever dan na deze 20 minuten..

Ik zou beginnen met een licht gewicht en weinig herhalingen, als je hier de volgende dag geen last van hebt kan je de volgende keer een paar herhalingen meer doen. Als je meer dan 5 herhalingen omhoog bent gegaan, pak je hem ietsjes zwaarder en weer op minder herhalingen. Op die manier bouw je op!

voor de duidelijkheid even een vb:
eerste training:
9x met 3 KG
7x met 4 KG
5x met 5 KG

gaat dit goed, doe je die training daarna:
11x met 3 KG
9x met 4 KG
7x met 5 KG

kortom, zou bouw je het uit.. Na een tijdje zit je op:
15x met 3 KG
13x met 4 KG
11x met 5 KG

heb je daar weer geen last van ga je terug naar de eerste set maar dan een kg zwaarder!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:33

Romyv schreef:
vocht en koolhydraten zjin ook belangrijk voor je lichaam als je spieropbouw wil realiseren. Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat door het sporten een stof in je darmen komt die ervoor zorgt dat tot 20 minuten na het sporten koolhydraten en eiwitten direct naar je spieren getransporteerd kunnen wordn! De opname is dan 4x effectiever dan na deze 20 minuten..

Hoe zit dat dan? Heb wel eens gelezen over eten na het sporten enz.
Met andere woorden hoe zorg je er voor dat die koolhydraten en eiwitten op het juiste moment in je darmen zijn? Want als je eet, duurt hoe lang duurt het dan voordat die koolhydraten en eiwitten in je darmen zijn? Dat duurt toch langer dan 20 minuten?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:55

Dat weet ik niet precies, zou je voor de gein eens moeten google'n. Ik hou altijd aan eten binnen 20 min na het sporten, daar viel het zowiezo in. Daar zal die verwerkingstijd ook wel in mee genomen zijn...

Over vocht, je kan het beste isotone dranken drinken tijdens en na het sporten. Die bevochtigen je lichaam beter dan bv water! Je kan bij de Tuinen spul halen, dan die je 1 dopje in een halve liter water, even schudden en dan is je water ook isotone!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:07

Ik ken dat spul idd (water is leuk, maar zit niks in. Het vocht dat je verliest wel en dat moet toch ook aangevuld worden) :j

Bedankt voor je reacties!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:08

Ik zou begeleiding zoeken bij een sportfysio of een goede fysio trainer en een schema samen laten stellen. Gewoon beginnen met lage gewichten en niet teveel herhaling, dat is niet heel zwaar voor je spieren en van daaruit kun je rustig op gaan bouwen.
Zorg dat je goed eet en eiwitten binnenkrijgt na het spier-trainen. Door te trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren en door middel van eiwitten (shakes of pasta/rijst) herstellen de spieren zich weer.