Omgaan met blinden en slechtzienden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Omgaan met blinden en slechtzienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:27

Per 1 september 2010 heb ik een nieuwe baan (jeuj, blij!).
Ik ga lesgeven op een school voor blinde en slechtziende kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 20 jaar. Ik ga hier Nederlandse les geven. Ik heb er ontzettend veel zin in, en vind dit ook ontzettend spannend.
Ik heb zelf totaal geen ervaring met een dergelijke doelgroep. Gelukkig zal ik alle steun van andere scholen en begeleiders op de school zelf krijgen, zodat ik snel leer wat ik het beste kan doen qua aanpak.

Ik was hierbij erg benieuwd of er bokkers zijn die bijvoorbeeld zelf slechtziend zijn, of bokkers die ervaring hebben met deze doelgroep.
Waar moet ik bijvoorbeeld op letten? Wat zijn do's en don'ts?
Uiteraard leer ik dit vanzelf, maar ik zou het interessant vinden om zo her en der uit het land alvast wat tips en trucs te krijgen zodat ik goed van start kan gaan.

Alvast heel erg bedankt!

Douce

Re: Omgaan met blinden en slechtzienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:36

Klinkt misschien heel stom, maar hoe ga je dingen uitleggen?
Want laten zien op het bord kan natuurlijk niet..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:43

Is geen domme vraag hoor :) Is een hele logische en goeie vraag!
Ik ga voornamelijk niet voor de klas staan met een bord. Het is voornamelijk individueel onderwijs, dus dat je naast de kinderen in de klas gaat zitten, ze dingen laat voelen en voor de slechtziende kinderen zijn er computers waar ze op kunnen werken. Daar maken ze ook erg veel gebruik van, in lettertype 30 ofzo (bij wijze van). Daarmee komen ze een heel eind.
En verder veel laten beleven, dus voelen, horen etc.

Ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen van mensen in het gewone leven met deze doelgroep. Of bokkers die dus bijv. zelf slechtziend zijn.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:51

Ik wilde je als tip geven om een bezoek te brengen aan het Muzieum in Nijmegen, maar hun site is uit de lucht en kwam helaas nieuwsberichten tegen bij googlen over een dreigend faillissement.

Ik ben begin dit jaar nog in het Muzieum geweest en heb daar een rondleiding gehad in het donker. Het doel daarbij is om te ervaren hoe het leven voor iemand is die blind of slechtziend is. Het is een hele aparte ervaring en ik was er erg van onder de indruk. Je ziet echt helemaal niks en moet vertrouwen op je gevoel en je gehoor. Misschien dat er ergens nog zoiets is, want dan kun je de wereld van je toekomstige leerlingen ervaren. Denk dat het voor jou erg nuttig kan zijn. In ieder geval heel veel succes en veel plezier met je nieuwe baan!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:53

Wilde de zelfde tip geven als winna , weet van mijn moeder dat dat erg handig is. Zij heeft een slechtziend meisje in de klas gehad en is speciaal voor haar naar het muzieum geweest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:57

Die tip wilde ik ook al geven... ik heb ook zo'n rondleiding gedaan. Overigens kon ik me er redelijk makkelijk redden, omdat ik toch al slechtziend ben als ik geen lenzen in heb.

In een vorige baan had ik een blinde/slechtziende collega. Zij werkte veel met een braille leesregel onder haar laptop. Op die manier kon ze de tekst lezen die op het scherm stond. Een presentatie gaf ze niet met powerpoint, maar ze vertelde aan de hand van een blaadje wat ze had uitgeprint in braille. Ze is overigens psycholoog. Dus ook een universitaire opleiding volgen gaat prima.

Een andere man die ik ken werkt juist weer veel meer met spraakcomputers (is wel een pokkeherrie, zo'n ding).

Er zijn echt ontzettend veel hulpmiddelen te bedenken en ook al bedacht voor blinde mensen :j

Veel plezier in je nieuwe baan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:00

Een vriendin van me is zeer slechtziend. De belangrijkste tip die ik kan geven is; houd rekening met hun handicap, maar identificeer ze er niet mee. Ga je niet op lopen vreten als je zegt 'Kijk zo moet je dat doen' of 'kijk je uit?' en zo. De meeste mensen met een handicap kunnen daar beter mee omgaan dan de omgeving ;)

Wat betreft lesgeven, ik neem aan dat je daar wel ervaring mee hebt?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:07

Geef sinds een jaar een blinde man flyball les met zijn blinde geleide hond.
In het begin wennen hoe doe je iets, maar al snel geleerd dat ze heel veel "zien" en het gehoor is vele malen beter dan dat van ziende.
Het is een enorme uitdaging om les te geven en erg leuk je leert zelf ook heel veel en leert op een andere manier dingen uit te leggen en ze te laten "zien"
Ik zet het zien tussen " omdat mijn cursist ook altijd zelf praat over zien.
Met veel dingen je gevoel volgen en goed luisteren en kijken hoe andere het doen.
Veel plezier en succes.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:08

Rock schreef:
Ga je niet op lopen vreten als je zegt 'Kijk zo moet je dat doen' of 'kijk je uit?' en zo. De meeste mensen met een handicap kunnen daar beter mee omgaan dan de omgeving ;)
Wat betreft lesgeven, ik neem aan dat je daar wel ervaring mee hebt?
Dat is wel een hele goede tip Rock! Ik zou me daar in het begin inderdaad zorgen over maken of dat vervelend zou vallen.
Lesgeven heb ik ervaring mee: ik heb een HBO lerarenopleiding gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:08

Okee mooi, dan komt het vast wel goed :j

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:58

Muzieum is idd gesloten (volgens mij idd door n faillisement). Wel jammer, had er zelf ook graag een keer heen gewild.

Verder heb ik niet echt tips. Ik heb geen ervaring met het werken met blinde of slechtziende mensen (behalve dan met mensen helpen bootschappen doen in de supermarkt als ik daar aan t werk ben..)

Iig heeel veel succes bij je nieuwe baan! Lijkt me erg leuk en uitdagend!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:18

Zo'n museum is er trouwens ook in Velsen Noord, heb het zelf ook eens gedaan. Heel erg indrukwekkend inderdaad.

In het donker gezien
Grote Hout of Koningsweg 35 Velsen-Noord
Tel. 0251-274788
Open op woensdag en zondag 11-17 uur en groepen op afspraak.

Hun website doet het niet meer, dus ik hoop dat deze nog wel bestaat. Succes!