Omgaan met blinden en slechtzienden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Omgaan met blinden en slechtzienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:27

Per 1 september 2010 heb ik een nieuwe baan (jeuj, blij!).
Ik ga lesgeven op een school voor blinde en slechtziende kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 20 jaar. Ik ga hier Nederlandse les geven. Ik heb er ontzettend veel zin in, en vind dit ook ontzettend spannend.
Ik heb zelf totaal geen ervaring met een dergelijke doelgroep. Gelukkig zal ik alle steun van andere scholen en begeleiders op de school zelf krijgen, zodat ik snel leer wat ik het beste kan doen qua aanpak.

Ik was hierbij erg benieuwd of er bokkers zijn die bijvoorbeeld zelf slechtziend zijn, of bokkers die ervaring hebben met deze doelgroep.
Waar moet ik bijvoorbeeld op letten? Wat zijn do's en don'ts?
Uiteraard leer ik dit vanzelf, maar ik zou het interessant vinden om zo her en der uit het land alvast wat tips en trucs te krijgen zodat ik goed van start kan gaan.

Alvast heel erg bedankt!

Douce

Re: Omgaan met blinden en slechtzienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:36

Klinkt misschien heel stom, maar hoe ga je dingen uitleggen?
Want laten zien op het bord kan natuurlijk niet..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:43

Is geen domme vraag hoor :) Is een hele logische en goeie vraag!
Ik ga voornamelijk niet voor de klas staan met een bord. Het is voornamelijk individueel onderwijs, dus dat je naast de kinderen in de klas gaat zitten, ze dingen laat voelen en voor de slechtziende kinderen zijn er computers waar ze op kunnen werken. Daar maken ze ook erg veel gebruik van, in lettertype 30 ofzo (bij wijze van). Daarmee komen ze een heel eind.
En verder veel laten beleven, dus voelen, horen etc.