vermoeden van dyslexie, waar kun je terecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

vermoeden van dyslexie, waar kun je terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:43

ik heb het vermoeden dat ik dyslextie heb. ik merk soms gewoon dat ik moete heb met sommige dingen en dat ik me er dan echt extreem op moet concentreren. Bv met lezen van sommige teksten, ik lees over woorden heen en kan dingen lezen zonder echt in me op te nemen wat er nou eigenlijk staat.
ook het overtoesen van telefoonnummers lees ik een paar keer na en dan nog draai ik soms gegtallen om.
en als ik spreek dan klopt mijn zinsopbouw ook niet altijd. teksten zet ik altijd eerst in word, om er vervolgens een spellingscontrole overheen te laten gaan.

ik ben dit eigenlijk vooral gaan merken tijdens mijn HBO opleiding. ik had wel vaker het gevoel dat dingen niet helemaal klopten, en dat mijn woordenschat minder lijkt dan dat van anderen.
nu heb ik me prima gered, ik deed een technische opleiding en het inzicht daarin mis ik absoluut niet.

alleen nu wil ik nog gaan doorstuderen aan de universiteit, het is een verkorte opleiding. dus er zal me behoorlijk wat te wachten staan. ik ben er een beetje bang voor dat het frustrerende gevoel dat ik bv iets lees en dat ik daarna weer overnieuw kan beginnen omdat ik de tekst eigenlijk niet goed in me opneem, me de kop gaat kosten.

ik ben al 23, ben vroeger blijven zitten omdat ik te langzaam was. wat misschien ook een verklaring zou kunnen zijn, kan ik hier nog een onderzoek naar laten doen? en waar kan ik dan terrecht?
zijn er ook meer mensen hier die dyslexie hebben en het gevoel herkennen?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:50

1 troost als bouwkundig ingenieur heb je meestal een secretaresse lopen, hier wel tenminste.

Ook ik heb een lichte vorm, van verkeerde woorden lezen (en zelfs uitspreken, erg grappig om mij aluminium te horen zeggen) en heb er in mijn werk nimmer last mee gehad. Je ziet juist veel taal en spelfouten terugkomen in het bouwproces, dus maak je daar niet te druk over.

Maar een echt antwoord op je vraag kan ik je niet geven. ik weet dat ik destijds op school (volgens mij via de decaan, was nog op de middelbare) een test heb gedaan om te kijken of ik dyslectisch was. Daaruit kwam dat ik geen dyslectie heb, op de MTS is toen geconstateerd dat ik t wel had, maar in een zeer lichte vorm.

Evelijn

Re: vermoeden van dyslexie, waar kun je terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:00

Voor de basisschool en voortgezet onderwijs zijn er wel protocollen om dyslexie te constateren. Maar jij gaat al naar de universiteit. Wat hoop je ermee te bereiken met zo'n toets?
Niet zo veel taalgevoel is jammer en kost bij schrijven van teksten extra tijd maar zo te horen ben je er al behoorlijk ver mee gekomen. Taal is gewoon niet zo jouw ding ;)
Wat natuurlijk wel helpt is oefenen. Ik ben ook een kneus in taal en moest voor de verkorte PABO natuurlijk mijn taaltoets halen. Daar is veel tijd in gaan zitten en beginnen alle regeltjes nu wel door te krijgen. Er verhelderend op je 30ste. Heb gewoon mijn universitaire papiertje ermee weten te halen en nu binnenkort ook mijn PABO papiertje.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:57

Je kan een test laten doen bij een bedrijf als AOB Compaz (hier heeft mn broertje ook zn test gehad). Maar wat wil je er verder mee? Je krijgt op de uni een half uur extra bij tentamens als je een dyslexie verklaring kan overleggen, maar verder zal je er toch mee moeten leren leven :)

Oefenen lost niet altijd iets op. Mn vriend heeft redelijk zware dyslexie en die heeft jarenlang remedial teaching gehad en t heeft echt geen moer geholpen helaas. Hij leest letters in plaats van woorden dus hij kan oefenen wat ie wil maar de volgende keer doet ie t net zo hard weer fout.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:03

Je zou een bij je huisarts kunnen vragen of die weet waar je zou kunnen laten uitzoeken of er bij jou idd sprake is van dyslexie en in welke mate.

Evelijn, bij veel opleidingen is het zo dat als je aantoonbaar dyslexie hebt, je wat extra tijd kunt krijgen voor het maken van tentamens en examen, omdat dyslexie in principe toch een handicap is. Je hebt meer tijd nodig om de vraagstelling goed te lezen en door te laten dringen en zult misschien ook meer tijdig nodig hebben bij het formuleren en opschrijven van de antwoorden.

Alleen al daarom zou het voor TS fijn kunnen zijn als ze zeker weet dat ze dyslexie heeft en wellicht kan ze dan nog wat handvaten aangereikt krijgen om er anders/beter mee om te gaan. Tip en trucs zijn idd niet zaligmakend, maar wellicht dat TS er wel wat aan heeft.

Persevero

Re: vermoeden van dyslexie, waar kun je terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:34

ik kreeg bij de inschrijving formulieren een boekje waar iets over instond over beperkingen op welk vlak dan ook.
Op het HBO ging het ook prima, we kregen vaak alle toetsen achter elkaar in 2 dagdelen, je kon dan zelf bepalen waar je aan begon. vaak kreeg ik er dan 1 of 2 niet af. Deze herstelde ik dan later weer, dmv een opdracht.

het zou misschien idd wel fijn zijn om toch wat extra tijd te hebben, ik verwacht op de ut wel een heel ander tempo. vooral in het schakelsemester.