Tekenbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:30

Ik heb even een vraagje.

Ik vind een heleboel over grote rode kringen met een witte kring er in, maar nu ben ik afgelopen dinsdag gebeten door twee teken na een wandeling in het bos. Een in mijn knieholte en een bij mijn enkel. Een paar uur later zijn ze er beide uit getrokken, maar nu heb zijn het twee rode bultjes ter grootte van een muggenbult. Die op mijn enkel jeukt zo af en toe ook een behoorlijk. Ik weet zeker dat ze van de teken zijn want de bultjes zitten precies op de plekken waar ze zaten. Kan dit al kwaad? Of is dat altijd zo als je bent gebeten door een teek?

Bedankt!

HannahFrouk

Re: Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:58

Ik zou in elk geval subiet naar de dokter voor een antibioticakuur. Als je zo´n rode kring krijgt betekent dat doorgaans dat het een besmette teek was.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:00

HannahFrouk schreef:
Ik zou in elk geval subiet naar de dokter voor een antibioticakuur. Als je zo´n rode kring krijgt betekent dat doorgaans dat het een besmette teek was.

Maar het is geen kring. Het is precies een muggenbult maar dan rood :?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:00

je kan een ligte alergische reatie krijgen op een teek. Of misschien zit er nog een pootje in en is het nu ligt aan het ontsteken.

Hannahfrouk -> volgens jou zou ik bijna altijd aan de antibiotica moeten zitten wordt nogal vak gebeten. Maar AB geven ze niet zo snel dan moet je echt wel een rode kring krijgen en die krijg je nogniet na 2 dagen.

Anders als je het niet vertrouwd gewoon even de HA bellen en dan kan die je helpen en eventueel misschien toch nog even naar laten kijken.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:02

momo_lover schreef:
je kan een ligte alergische reatie krijgen op een teek. Of misschien zit er nog een pootje in en is het nu ligt aan het ontsteken.

Hannahfrouk -> volgens jou zou ik bijna altijd aan de antibiotica moeten zitten wordt nogal vak gebeten. Maar AB geven ze niet zo snel dan moet je echt wel een rode kring krijgen en die krijg je nogniet na 2 dagen.

Anders als je het niet vertrouwd gewoon even de HA bellen en dan kan die je helpen en eventueel misschien toch nog even naar laten kijken.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat zo'n kring komt (mocht hij komen)? Als de plekken groter worden ga ik even langs de huisarts :)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:02

Wist ik het maar.. Bij mij is dus zo'n bultje ook ontstaan op een tekenbeet, maar pas 3 weken nadat ik gebeten was. Bij mij is het gebeurt in een gebied waar geen lime zit, dus lime was eigenlijk uitgesloten. Van de dokter heb ik een ab-kuur gehad en nog een ontsmettingsmiddel om erop te spuiten, na 10 dagen was dat afgelopen en was het bultje er nogsteeds, na 2 weken werd het iets minder en na een maand was het weg.. Het is mij nogsteeds een raadsel..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:04

meestal hou ik een plek waar ze gebeten hebben een week of 2 in de gaten.

als je op deze site kijkt dan weet je er wat meer over.
(staat ook op dat je een rood bultje kan krijgen tot 2 cm. Is een reactie op het verdoofmiddel van de teek)
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBS4a.htm

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:27

Ik ben he-le-maal geen voorstander van antibiotica, maar in het geval van een tekenbeet die rood wordt, zou ik het wel doen. De nadelen van zo´n kuur wegen niet op tegen de nadelen als je het NIET doet en je krijgt bv lyme.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 06:54

Gewoon voor de zekerheid even je bloed laten testen....
Niet iedereen krijgt namelijk een rode kring!!

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:10

Als de teek er binnen de 24 uur wordt uitgehaald, is de kans eigenlijk maar heel klein dat ze de ziekte van Lyme overbrengt.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:00

Primula schreef:
Als de teek er binnen de 24 uur wordt uitgehaald, is de kans eigenlijk maar heel klein dat ze de ziekte van Lyme overbrengt.

Maar niet uitgesloten!!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:05

woofie schreef:
Primula schreef:

Maar niet uitgesloten!!

Het is ook niet uitgesloten dat je geen lyme kan krijgen als je geen rode kring krijgt. (extra info, geen commentaar op jouw reactie)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:07

Het beste is om de teek zelf te laten onderzoeken op de ziekte van lyme ;) Maar ik gok dat je de teken niet meer in je bezit hebt.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:16

Nee de teek heb ik niet meer ;)

Maar ik ga morgen even een afspraak maken bij de huisarts. De tekenbeten zijn nog steeds rood, geen verandering in. En ik heb een moedervlek die pijnlijk en rood is dus dan laat ik even naar beide kijken :) De tekenbeten voel ik niks van maar die moedervlek! Auw! Alsof ik me heb verbrand aan een hete pan ofzo:? Erg vervelend.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 27-07-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:24

lees net in een blad dat het zeker is dat je de ziekte vasn lyme hebt opgelopen wanneer je een kring om je beet heen hebt... snel een antibiotica kuur halen dus, de ziekteverschijnselen zijn heel naar..

sterkte!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:26

milo schreef:
lees net in een blad dat het zeker is dat je de ziekte vasn lyme hebt opgelopen wanneer je een kring om je beet heen hebt... snel een antibiotica kuur halen dus, de ziekteverschijnselen zijn heel naar..

sterkte!

Ik heb gelukkig nog geen kring om mijn been :D Alleen een rood bultje, maar ik ga er morgen even naar laten kijken :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:38

en hoe is het afgelopen?

ik had een rode knieholte idd net een muggenbeet.
na 2 weken was ik inmiddels enorm moe geen puf meer enorm vergeetachtig en had ik last van mn linker knie week later begonnen mn spieren in mn linkerbeen zeer te doen.
2 weken later was mn knieholte van rood naar blauw naar paars naar zwart gegaan. na de ha geweest tja allergiesche reactie zalfje smeren en komt wel goed. na 2 weken nog zwart/paars en ondertussen nog moeier(kon ook aan andere omstandigheden liggen) amper mn been kunnen gebruiken knie niet goed kunnen buigen enorm vergeetachtig. en jep bingo toch ziekte van lyme. ik heb dus totaal geen kring gehad. heb het goed laten nakijken vanaf het begin dat die plek rood werd en ging jeuken.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:40

Je hoeft niet persee na een tekenbeet een kring te krijgen. De eerste keer dat ik lyme had was er bij mij nooit een kring gezien. Dus voor de zekerheid gewoon naar de dokter en een kuurtje vragen ook! Want van Lyme kom je nooit meer vanaf.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:47

De plekken die jij beschrijft is de normale reactie na een insektenbeet, net als na een muggenbeet.
Dit is een locale reactie van de huid, die is daar geirriteerd en gaat wat zwellen en soms jeuken.
De beruchte ringen die kunnen ontstaan na een besmette tekenbeet, ontstaan pas na enkele dagen of zelfs weken, zijn groter, maar verder niet
te voelen, het is dus een verkleuring in de huid, en ligt er niet bovenop.
Houdt dit dus in de gaten, maar lang niet altijd krijgen mensen een ringvormige uitslag maar een griepachtig beeld, ( koorts/ hoofdpijn/spierpijn/pijnlijke gewrichten)
Meldt je dan bij de ha met de vermelding dat je door een teek gebeten bent.
Bloedonderzoek kan dat evt, besmetting met Lyme aantonen. Dan moet er ook behaned worden, want Lyme is een ontzettend vervelende ziekte, en hoe eerder behandeld hoe minder kans op blijvende klachten.
De kans op besmetting met lyme is klein, als de teek snel ( in ieder geval binnen 24 uur ) verwijderd is.
Preventief antibiotica is zinloos, dat is net als nu alvast AB nemen, voor het geval je misschien een keelontsteking krijgt.
Maar voor alle duidelijkheid: als je ongerust bent moet je gewoon naar de huiarts gaat!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:45

Nou ik moest naar mijn grote vriendin (verschrikkelijke dokter! Had een tijd lang verlamingsverschijnselen en spastische aanvallen en werd naar huis gestuurt met een pilletje door haar (was trouwens voor iets anders als lyme, daar ben ik na aandringen wel op getest toen)). Eigenlijk kwam ik dus vanwege een moedervlek en volgens haar kon ik niet de ziekte van lyme hebben want dan moest ik een kring hebben. Ik heb nog steeds een verkleurd plekje daar maar de bult is weg.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 06-08-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:48

Dat is echt absoluut niet waar! Ik heb nu 2x lyme gehad met verlamde gezicht & gewrichten die altijd pijn doen. In nederland willen ze niets geven voor lyme behalfe pilletjes. Terwijl de rest van europa gewoon veel verder is met ontwikkelingen en medicijnen ( neem bijv duitsland waar ze echt speciale klinieken hebben) Bij mij hebben ze ook lang volgehouden dat lyme persee door een kring moest komen maar ben postitief getest door lyme :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:36

Goed in de gaten houden want een kring komt soms helemaal niet of soms pas na maanden. Bij sommige mensen komen de verschijnselen van lyme pas veel later dan de beet. Daarnaast kan een kleine rode plek die eventueel groter wordt ook duiden op een bacteriële infectie.

Schrijf in ieder geval op wanneer de teek is verwijderd.

Heb je de teek in Nederland opgelopen?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:35

Fairytail schreef:
Goed in de gaten houden want een kring komt soms helemaal niet of soms pas na maanden. Bij sommige mensen komen de verschijnselen van lyme pas veel later dan de beet. Daarnaast kan een kleine rode plek die eventueel groter wordt ook duiden op een bacteriële infectie.

Schrijf in ieder geval op wanneer de teek is verwijderd.

Heb je de teek in Nederland opgelopen?

Sorry voor de late reactie. Ik heb de teek in Nederland opgelopen ja. In de gemeente Montferland (als dat er nog toe doet). Ondertussen zijn de plekjes weg. Ben alleen de afgelopen dagen telkens doodmoe, maar adt komt misschien omdat ik al de hele week niet zo lekker ben :)