Herpes labialis, beter bekend als koortsuitslag en als herpes simplex virus type 1, is dus niet de welbekende soa
(herpes genitalis, type 2).Ik heb opeens een koortslip en ben benieuwd hoe dat kan. Mijn moeder is tientallen jaren geleden besmet geraakt, dit is de enige persoon in mijn omgeving die ik ken met het virus (waarbij het virus dus tot uiting komt). Als mijn moeder een koortslip heeft, is ze er altijd al extra voorzichtig mee geweest, voor zover wij weten ben ik niet besmet geraakt. Mond op mond contact heb ik niet met mijn moeder.
Zowel door mijn moeder als een arts in opleiding is mijn uitslag bekeken en zij vonden het overduidelijk koortsuitslag. Daar ga ik ook vanuit, maar als de oorzaak zo'n mysterie blijft, dan ga ik uiteraard naar de huisarts.

De enige persoon waarmee ik mond op mond contact heb, is mijn vriend. Hij heeft nog nooit een koortslip gehad en gaat er vanuit dat hij dus ook niet besmet is met het virus. Nu heb ik me laten vertellen dat bij zo'n 80-90% van de besmette personen de koortslip helemaal niet eens tot uiting komt, dat zou wellicht een mogelijkheid zijn bij mijn vriend, maar hoe kan ik dan besmet zijn?

Je bent immers alleen "besmettelijk" als je koortsuitslag hebt.
Dat ik zeer waarschijnlijk nu het herpes labialis virus heb is tot daaraan toe, maar dan wil ik ook weten hoe ik eraan gekomen ben.

Zijn er medici (of mensen die er gewoon verstand van hebben uiteraard
) op Bokt die zien wat ik over het hoofd zie?Ben nieuwsgierig hoe ik dit voor elkaar heb gekregen.

echt niet hoor.
Maar dan weet ik alsnog niet hoe ik eraan kom, mijn exvriendjes hadden ook geen (tot uiting gekomen) koortsuitslag.