Op onverklaarbare wijze besmet met herpes labialis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Op onverklaarbare wijze besmet met herpes labialis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 20:56

Wie helpt me het mysterie op te lossen? :+

Herpes labialis, beter bekend als koortsuitslag en als herpes simplex virus type 1, is dus niet de welbekende soa :+ (herpes genitalis, type 2).

Ik heb opeens een koortslip en ben benieuwd hoe dat kan. Mijn moeder is tientallen jaren geleden besmet geraakt, dit is de enige persoon in mijn omgeving die ik ken met het virus (waarbij het virus dus tot uiting komt). Als mijn moeder een koortslip heeft, is ze er altijd al extra voorzichtig mee geweest, voor zover wij weten ben ik niet besmet geraakt. Mond op mond contact heb ik niet met mijn moeder.
Zowel door mijn moeder als een arts in opleiding is mijn uitslag bekeken en zij vonden het overduidelijk koortsuitslag. Daar ga ik ook vanuit, maar als de oorzaak zo'n mysterie blijft, dan ga ik uiteraard naar de huisarts. ;)

De enige persoon waarmee ik mond op mond contact heb, is mijn vriend. Hij heeft nog nooit een koortslip gehad en gaat er vanuit dat hij dus ook niet besmet is met het virus. Nu heb ik me laten vertellen dat bij zo'n 80-90% van de besmette personen de koortslip helemaal niet eens tot uiting komt, dat zou wellicht een mogelijkheid zijn bij mijn vriend, maar hoe kan ik dan besmet zijn? :+
Je bent immers alleen "besmettelijk" als je koortsuitslag hebt.

Dat ik zeer waarschijnlijk nu het herpes labialis virus heb is tot daaraan toe, maar dan wil ik ook weten hoe ik eraan gekomen ben. :+

Zijn er medici (of mensen die er gewoon verstand van hebben uiteraard :D ) op Bokt die zien wat ik over het hoofd zie?

Ben nieuwsgierig hoe ik dit voor elkaar heb gekregen.

siskeh

Re: Op onverklaarbare wijze besmet met herpes labialis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:58

Is het niet zo dat je heel lang het virus kan hebben zonder dat je er last van hebt?
En dat zodra er iets veranderd hij plots op kan steken.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:58

Je kunt het volgens mij krijgen van glazen die slecht afgewassen zijn in een cafe e.d.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:00

Mijn moeder en broer en ik hebben het ook. Het kan zijn dat je het virus al heel lang geleden van je mama hebt gekregen, maar dat nu nu pas tot uiting is gekomen :)

Lynske78 schreef:
Je kunt het volgens mij krijgen van glazen die slecht afgewassen zijn in een cafe e.d.

:n echt niet hoor.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:02

Lynske78 schreef:

Dat dacht ik ook, maar dat is nogal in strijd hiermee: "Het virus wordt verspreid via huidcontact of via de slijmvliezen, het wordt niet overgedragen door bloed, sperma of andere lichaamsvochten. Buiten het lichaam gaat het virus snel dood. Het is daarom niet mogelijk door bijv. via het drinken uit een kopje of een glas van een besmet persoon een infectie op te lopen."

Siskeh: Voor zover ik heb gelezen kan dat inderdaad. :j Maar dan weet ik alsnog niet hoe ik eraan kom, mijn exvriendjes hadden ook geen (tot uiting gekomen) koortsuitslag. :P

Talisa: Hoe kun je besmet raken zonder mond op mond (of vergelijkbaar) contact te hebben? Ik ben namelijk niet zó close met mijn moeder. :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:02

waarom niet, die glazen worden niet gesteriliseerd

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:04

Wie weet heeft ze je als baby wel een kusje gegeven :D Of is het via de navelstreng, of anders via de geboorte al gegaan. Who knowes... Het feit is dat jij nu met de gebakken peren zit, ik hoop voor je dat je eenmalige uitbraak had! :oo

Charaz schreef:
waarom niet, die glazen worden niet gesteriliseerd

Omdat een virus niet overleefd zonder gastheercel. Een glas heeft geen cellen. Virus gaat dan direct dood.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:07

Wellicht is dat de verklaring, Talisa. :j
Wel vreemd is dat dit tegelijk is met het opeens sterk verergeren van mijn paardenallergie en zonallergie. :+
Nouja, het zal wel. :j Gewoon Zovirax smeren. :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:13

Ik vind het juist logisch dat het samen komt :+
Je lijf is blijkbaar nogal verzwakt(oke, dat klinkt dramatischer dan het is :+ ), dus komt dit er nog lekker bij :)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:15

Puissance schreef:
Wellicht is dat de verklaring, Talisa. :j
Wel vreemd is dat dit tegelijk is met het opeens sterk verergeren van mijn paardenallergie en zonallergie. :+
Nouja, het zal wel. :j Gewoon Zovirax smeren. :P

Juist logisch indd zoals hierboven ook al gezegd wordt :D Je lichaam is heftig bezig tegen die allergie te strijden, nu heeft het herpes virus zijn kans gepakt er tussendoor te glippen ;)
Zovirax helpt niets tot weinig helaas, omdat het van binnenuit komt. Je moet het gewoon vettig houden en UIT de zon met je lip! Sowieso vanaf nu altijd je lippen goed insmeren met een UV bescherming (die gele van labello bijvoorbeeld).

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:19

Bij de geboorte of via de navelstreng heb je het in ieder geval niet gekregen. En als je het als baby krijgt kun je er flink ziek van worden, zelfs een hersenvliesontsteking krijgen.

Hoe het dan wel is gegaan, daar weet ik het antwoord helaas ook niet op.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:24

Dat verzwakte lijkt mij ook logisch ja. :j

Mijn vriend is nu nogal in paniek, door mijn citaat dat ik anderen kan besmetten door middel van huidcontact. Dat is toch alleen de koortsuitslag zelf en verder niets? :) Ik weet dat ik nu met mijn koortsuitslag niet alleen herpes labialis, maar ook herpes genitalis kan veroorzaken, maar ik ben nu toch niet overal besmettelijk? :+ Lijkt me niet, maar better safe than sorry. :P

Betreffend citaat, geplukt van een informatieve site: "Het virus wordt verspreid via huidcontact of via de slijmvliezen, het wordt niet overgedragen door bloed, sperma of andere lichaamsvochten. Buiten het lichaam gaat het virus snel dood. Het is daarom niet mogelijk door bijv. via het drinken uit een kopje of een glas van een besmet persoon een infectie op te lopen."

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:31

Puissance schreef:
Siskeh: Voor zover ik heb gelezen kan dat inderdaad. :j Maar dan weet ik alsnog niet hoe ik eraan kom, mijn exvriendjes hadden ook geen (tot uiting gekomen) koortsuitslag. :P

ehh heb je dat aan al je vriendjes gevraagd, of ze ooit in hun leven misschien een koortslip hebben gehad??

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:31

Bijna iedereen is besmet met dit type virus, maar bij heel veel mensen komt het gewoon niet tot uiting :)

Overigens is het misschien wel 'leuk' om te bedenken dat het herpes virus ooit van paarden op mensen is overgesprongen. Hoe dat zo is gekomen wil ik niet eens over nadenken :')

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:34

Polly schreef:
ehh heb je dat aan al je vriendjes gevraagd, of ze ooit in hun leven misschien een koortslip hebben gehad??

Dat zijn er maar 2 hoor. :) Ik heb me laten vertellen dat je alleen besmet kunt worden als er een koortslip actief (dus buiten het lichaam) is. In de tijd (2x 1,5 jaar) dat ik met hen ging, hebben zij geen koortslip gehad. Ik heb een olifantengeheugen. :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:15

Puissance schreef:
Dat is toch alleen de koortsuitslag zelf en verder niets? :)

Jup, alleen wel oppassen als je met je vingers oid aan je eigen mond zit (doe je vaak onbewust), dan kan je het ook over dragen (al is de kans dat stukken kleiner dan bij direct contact) :)

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:18

Voor zover ik weet kan je type1 ook krijgen van type2 en visa versa.
Hoe dat werkt moet je er zelf maar bij bedenken :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:22

AAAAH ja!! ik ken het heb het zelf 4 jaar lang elke week gehad gesmeert alles er aan gedaan maar niks werkte..
Voor (puisten) kreeg ik pillen waardoor mijn huid uit droogde en dat zou ook meteen werken voor soa's ( gewoon pillen die voor meerdere dingen goed zijn) niet dat ik die had ;) )
Na die kuur voor me gezicht heb ik nooit meer koortslippen gehad en ben ik al vanaf januari koortslip vrij (klopklop) het enige qua zalf dat helpt is zovirax

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:07

Heb het ooit gekregen van lippenstift. Ja, hier lag het er zo bovenop: we hadden een musical op school en moesten uiteraard mooi aan de maskara en lippenstift. 1 klasgenoot had dus zo'n mooie openliggende koortslip. En prompt hadden na de musical er meer last van.
Maar het kan gewoon zijn dat je in geen jaren een koortslip krijgt. Bij mij is het ook al heel lang geleden. Maar toch kan het altijd weer de kop op steken.
Gelukkig is het niets bijzonders.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:11

pff das niet leuk voor je
ik heb het toch van mn ex gekregen die had zelf niet een koortslip op dat moment ...
Kzou zeggen uitkijken met orale sex anders krijgt je vriend het erges anders dan op zn lip :P

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:17

Geen idee hoe je er aan komt, maar wel hoe je er af komt ;)

Zelf heb ik ook al van alles geprobeerd en alle smeerseltjes helpen niets. Nu heb ik echter pillen met L-lysine (bij de tuinen heet het ook gewoon zo, bij DA ContraVir). Die helpen er echt goed tegen.
Als je wat voelt en je neemt meteen een paar keer per dag de pillen, krijg ik het vaak niet eens. Als ik het wel heb en ik neem een aantal dagen de pillen (wel meer dan de normale dosering) ben ik er veeeeel sneller vanaf.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:10

hej, ik heb dit ook. Heel toevallig gekregen maar ondertussen '' uitgebroken'' kwam door de UV stralen van de zon. Ik moet zien als ik in de zon loop dat ik mijn lippen tegen de zon insmeer. Als er een plekje begint te jeuken moet ik er een speciale zalf opdoen anders heb ik zo koortsblaze, maar de laatste tijd niet meer zo hard. Heb het ook in 1 keer overgekregen..

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:58

Puissance schreef:
Dat zijn er maar 2 hoor. :) Ik heb me laten vertellen dat je alleen besmet kunt worden als er een koortslip actief (dus buiten het lichaam) is. In de tijd (2x 1,5 jaar) dat ik met hen ging, hebben zij geen koortslip gehad. Ik heb een olifantengeheugen. :P

Je kunt ook besmet worden door een asymptomatische virusuitscheider (bron: microbiologie en infectieziekten, Hoepelman e.a.).
Deze persoon hoeft dus niet eens te weten dat hij/zij het virus bij zich draagt en jou toch besmetten. Ook is er een kleine kans dat mensen die wel een actieve infectie hebben ook tussen/vlak voor hun "aanvallen" besmettelijk zijn, zo kan je het dus ook van je vriend hebben gekregen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:14

phormicola schreef:
Bijna iedereen is besmet met dit type virus, maar bij heel veel mensen komt het gewoon niet tot uiting :)

Dit klopt helemaal, je kan het dus al jaren bij je dragen maar nooit last van hebben. Mijn vader had vroeger vaak last van een koortslip, mijn moeder, zusje en ik nooit. Misschien zijn we er zo 'immuun' voor dat we er nooit wat van zullen merken, maar misschien komt het op een dag door verzwakte weerstand toch op.