Fors overgewicht en zwanger worden, wie verteld z'n verhaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

José1960

Fors overgewicht en zwanger worden, wie verteld z'n verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 18:08

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd wie van jullie voor de zwangerschap een fors overgewicht had en zwanger is geworden. Ik zou graag willen weten of het echt allemaal zo '' gevaarlijk '' is als er op sommige internetsites staat. Sommige verloskundigen die doen heel moeilijk heb ik gehoord en sommigen die maken er geen probleem van.

Ik ben 1.80m en weeg 124 kilo.
Ik weet dat dat veel te zwaar is, ik ben er wel lang bij, maar toch.
Mensen vinden mij vaak ook niet dik, maar de weegschaal zegt mij heel wat anders :-)

Ik zou graag ervaringen lezen van mensen met overgewicht en die zwanger zijn geweest of zwanger zijn. Zitten er echt zoveel nadelen aan en hoe reageerden de mensen om jou heen?

Ik heb echt een kinderwens en mensen zeggen ook, jij kunt beter gaan lijnen als je straks bevallen bent... Ik wil het liefst voor de tijd nog wat kwijt.
Maar ik heb in het verleden streng gelijnd en verloor bossen haar, raakte verstopt en mijn menstratie bleef compleet uit. Ik ben bang als ik nu ga lijnen dat ik het zwanger raken alleen maar moeilijker maak. Ik ben 14 jaar aan de pil geweest, ik stop er nu me, slik al foliumzuur... en ik menstrueer zoals het moet!

Ik hoor graag jullie verhaal en mening.

Groet Jose

Ojajoh

Re: Fors overgewicht en zwanger worden, wie verteld z'n verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:13

en gezond afvallen? want haaruitval en stoppen met menstrueren is geen gezond afvallen :n

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:15

ik heb geen fors overgewicht maar wel overgewicht ;)
ben 173 lang en woog voor ik zwanger werd 90 kg, nu 86kg :D

ik heb geen problemen gehad met zwanger worden, binnen 3 maanden! en mijn verloskundigen doen er niet moeilijk over. wel moet ik extra laten prikken op suiker en krijg ik met 36 weken een echo extra om de ligging te bepalen.
ben nu 16 weken zwanger en heb nergens last van! voor mij is het tot nu toe alleen nog maar gunstig geweest voor mijn gewicht hihi.

heb al genoeg mensen gezien die echt overgewicht hadden en toch gewoon een kindje op de wereld hebben gezet hoor.
laat je vooral niet tegen houden hoor en ga er lekker voor!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:16

Als je het zelf niet goed weet en je hebt het al een keer verkeerd aangepakt, dan kan je beter naar een dietiste gaan.

Wordt met een huisartsadvies vergoedt. Lijkt me dat je in jouw situatie wel een verwijzing kan krijgen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:42

Mijn heeft mijn eerste zwangerschap alleen maar goed gedaan, was ongeveer even zwaar als jou, alleen korter. Na de bevalling was ik 10 kg lichter als mijn startgewicht (bijna niks aangekomen, overgewicht was ook (deels) hormoongebaseerd) 2 maanden na m'n bevalling was ik zelfs 20 kg lichter, alleen is het er helaas toen ik stopte met borstvoeding en een miskraam verder allemaal weer bij....... Nu ben ik weer zwanger 13 weken nu. En nog zwaar. Je moet wel in het ziekenhuis bevallen (omdat ze je , cru gezegd, arbotechnisch niet uit huis mogen tillen, wat moet dat moet, maar als ze het kunnen voorkomen liever in eht ziekenhuis bevallen.
Na deze bevalling wil ik (onder begeleiding) een hoop gaan afvallen.
Moet ook idd een keer extra suiker prikken.
Mijn bevalling e.d. is prima verlopen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:59

Hmm... er zitten toch wel wat risico's aan lees ik:

overgewicht en zwangerschap

Risico’s
Ook wanneer u zwanger wordt is het belangrijk om rekening te blijven houden met
uw gewicht. Vrouwen die bij het begin van de zwangerschap een BMI-waarde boven de
30 hebben of gedurende de zwangerschap teveel in gewicht aankomen, lopen hogere
risico’s in de zwangerschap. De kans is dan groter op:

• Een miskraam: de kans op een miskraam is 15% bij vrouwen met een gezond gewicht en kan bij vrouwen met overgewicht oplopen tot wel 75%. Hoe hoger het gewicht, hoe groter de kans op een
miskraam. De eerder genoemde hormonale verstoringen lijken hiervan de
oorzaak te zijn.
• Zwangerschapssuikerziekte: de kans hierop is minstens 3 keer zo groot bij vrouwen met overgewicht.
• Hoog geboortegewicht: de kans dat het kind heel groot wordt neemt toe bij overgewicht. Dit kan leiden tot een moeilijke bevalling of een keizersnede.
• Zwangerschapsvergiftiging: de kans hierop verdubbelt wanneer de BMI-waarde met 5 eenheden stijgt.
• Hogere bloeddruk
• Afwijkingen bij het kind, zoals hartafwijkingen of open ruggetje.
• Babysterfte: het risico dat een kindje na de bevalling komt te overlijden is 5 keer
hoger bij vrouwen met overgewicht

Bron: Folder van het antonius ziekenhuis. http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... V1ZmP2fb4w

Ik neem aan dat dit wel een betrouwbare bron is. Ik zou zelf het risico niet nemen. Je bent nog jong toch, dus geen haast denk ik? Misschien eerst een half jaar/jaar verstandig dieten met een dietist? Dan kan je veel zorgelozer eraan beginnen :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:07

Uhm buiten het overgewicht verhaal vraag ik me een ding af.
Je profielnaam zegt 1960 dat is nu dus 50?

En hoe heb je afgevallen dan dat je zulke extremen problemen kreeg?
En hoe leef je nu?
Sport je veel?
Hoe eet je?
Wat eet je?
Hoevaak eet je?

Sporten hoeft trouwes niet percee hardlopen te zijn ofzo.
Ik ben zinds ik postbode ben flink wat afgevallen ik loop zo`n 5 uur per dag en ben in 1 maand al flink wat kwijt.

Ook weinig boodschappen doen helpt met gezond eten.
Zinds ik een vriezer heb doe ik 1 keer per maand boodschappen verder zie ik geen supermarkt ja heel soms voor iets als sla.
Maar ik merk dat we nu veel minder snoepen ik haal nog steeds lekkers in huis hoor maar wel minder.

En vermoeid heid helpt ook goed als ik de hele dag heb gewerkt ben ik gewoon te moe om te eten waardoor ik ook niet ga snaaien als ik zoals nu een avond alleen thuis ben.

José1960

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:26

Die 4 cijfers achter mijn naam hebben niets te maken met een geboortejaar.
Ik ben 33 jaar, en wil niet langer wachten.

Ik heb ook een behoorlijke spiermassa ( al zeg ik het zelf ), ik ben niet overdreven dik, wel fors, maar niet ontzettend dik. Het is niet zo dat mensen me na kijken zoals bij veel dikke vrouwen gebeurd. Het zit goed verdeeld en heb niet alles op 1 plaats zitten.

Ik heb extreem gelijnd toen dat gebeurde, dat doe ik nu ook niet meer.
Ik ben al 10 kilo afgevallen door gezond te eten, niet te snoepen, elke dag een uur te bewegen.

Het doet me goed om te lezen dat vrouwen met overgewicht gewoon probleemloos kindjes op de wereld kunnen zetten, dat doet mensen als ik goed.
Omdat ik graag kindjes wil ben ik 1,5 jaar geleden gestopt met roken alvast, daar ben ik ook 8 kilo van aangekomen. Maar ben wel van het roken af!
Overgewicht tijdens de zwangerschap is vast niet goed, maar roken en ongezond eten ook niet. 2 dingen het roken en gezonder eten ben ik al goed mee bezig!

Groet
Jose

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:28

Ik weet dat Cyntje hier op bokt heel veel is afgevallen om zwanger te kunnen worden. Misschien kun je haar PM'en? :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:33

Hoi TS,

mijn zus is ook 1.80m en woog 132 kilo toen ze aan haar eerste kindje begon. Ze stopte met haar pil in april, in mei was ze zwanger en 9 maand later kreeg ze een prachtige dochter :j

Ze heeft nergens last van gehad, zelfs niet van haar gewicht. Nergens geen trekpijnen, alleen in de laatste maand kreeg ze last van haar bekkenbodemspieren of zoiets.

Van haar tweede kindje heeft ze ook géén last gehad. Nu was ze pas zwanger na 4 maanden, en de bevalling was ook weer geheel pijnloos en zonder problemen. Toen woog ze 156 kilo...

Dus het KAN wel, of het gezond is weet ik niet maar het KAN!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:34

Ik heb een nog forser overgewicht dan jij en de kinderwens begint nu bij mij te kriebelen. Heb het er ook al met mijn vriend over gehad en hij is er zo nuchter over. Ik heb ook al een beetje rond zitten zoeken op internet, maar verder dan reacties met "kan je niet wachten en eerst afvallen" kom je bijna niet.
Een kennis van mij heeft denk ik hetzelfde gewicht als jou en is evenlang. Die heeft een prachtig zoontje gekregen. Het enige was dat ze in het ziekenhuis moest bevallen.

Verder kan ik je niet helpen, maar ik lees graag dit topic met je mee.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:35

ik denk vaak maar zo: je kunt beter wat te zwaar zijn en gezond leven dan ongezond eten, drinken en roken ;)

die kwaaltjes komen inderdaad vaker voor maar daarom houd de verloskundige je ook extra goed in de gaten ;)

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:37

Ha José,

Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis.
Zwanger zijn moet je zien als topsport, het is beter voor jezelf om in een zo goed mogelijke conditie te zijn en toch ook die paar overtollige kilootjes kwijt zien te raken.
Vrouwen met overgewicht hebben over het algemeen ook meer moeite met het zwanger worden.

Ook heb je meer kans op complicaties (zal ze niet allemaal gaan opnoemen ;) ) waarvan 1 belangrijke een te hoge bloeddruk is.
Een groot risico van hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap is een verminderde doorbloeding van de moederkoek, hierdoor kan er namelijk een groeiachterstand bij de baby optreden. Bij de zwangere vrouw kunnen er beschadigingen aan organen als de lever en de nieren ontstaan en stollingsstoornissen optreden.

Ook heb je meer kans op zwangerschapsvergiftiging (zie HELLP-Syndroom op internet)

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen want er zijn ook genoeg vrouwen met overgewicht die een goede zwangerschap hebben gehad.
Wil en kan je niet wachten dan zou ik je zwangerschap gewoon goed laten begeleiden door een dietist en ook de verloskundige.
Want ook al heb je overgewicht dat wil niet zeggen dat je zwangerschap slecht gaat verlopen maar er kleven helaas wel meer risico's aan vast.

Ik wil je in ieder geval succes wensen.
Heb je nog meer vragen kun je die uiteraard gewoon stellen.

José1960

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:41

Ik ben blij te lezen dat er meer mensen zijn die zich hier mee bezig houden.
En ik niet de enige ben die zich zorgen maakt hierover maar wel graag kindjes willen en niet langer willen wachten.

Weet je, ik voel me goed, ben actief, eet gezond, rook niet, heb een goede bloeddruk, heb een aardig goede conditie en wij gaan er gewoon voor.

En ik denk maar zo.. als je lichaam niet in die conditie verkeerd om zwanger te worden, dan wordt je het ook niet.. Ik heb nog maanden om nog wat kilos kwijt te raken, ik ga er vanuit dat het een jaar duurt. Mocht het eerder gebeuren, denk ik dat dat alleen maar bewijst dat ik gewoon gezond ben en er klaar voor ben, toch!? ;)

Hoor ook vaak dat forsere dames het stukken makkelijker hebben tijdens een bevalling dan de slanke dennen onder ons.. Waarom... geen idee? hihi :D

Groet Jose
Laatst bijgewerkt door José1960 op 20-07-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:43

@TS, ik ben niet echt n lichtgewicht :$ bij mij is het ook redelijk verdeeld.

De eerste maand dat we het probeerde was het meteen raak, ben nu 19 weken zwanger dus kan geen oordeel geven of er een gezond kindje uitkomt, maar tot nu toe is alles oke.
Moet zeggen heb echt flink overgwicht qua weegschaal en tegenwoordig bij een BMI van boven de 30 ofzo moet je in het ziekenhuis bevalllen, alleen de VK vergeet elke keer dat ik dat dus verplicht ben :p dus krijg elke keer dezelfde vraag :p waar wil je ook alweer bevallen?? ik: euhm :s moet in het ziekenhuis, VK: :s ohjaa dat is ook zo je bmi is te hoog.

Hahah :p

Alleen als je gaat afvallen voor je zwanger raakt zou ik het wel ff anders doen dan je vorige afval poging, dat klinkt namelijk verre van gezond, en daar maak je meer stuk mee dan met paar kilotjes extra zwanger zijn.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:45

suc6 meid!!!! hopelijk zijn jullie snel zwanger :D

het is een geweldig gevoel als je straks je kindje in je buik voelt bewegen geloof me hihi. ik voelde het al met 14 weken!! en dat met overgewicht:P

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:48

Bon_Bon schreef:

De eerste maand dat we het probeerde was het meteen raak, ben nu 19 weken zwanger dus kan geen oordeel geven of er een gezond kindje uitkomt, maar tot nu toe is alles oke.
Moet zeggen heb echt flink overgwicht qua weegschaal en tegenwoordig bij een BMI van boven de 30 ofzo moet je in het ziekenhuis bevalllen, alleen de VK vergeet elke keer dat ik dat dus verplicht ben :p dus krijg elke keer dezelfde vraag :p waar wil je ook alweer bevallen?? ik: euhm :s moet in het ziekenhuis, VK: :s ohjaa dat is ook zo je bmi is te hoog.

Alleen als je gaat afvallen voor je zwanger raakt zou ik het wel ff anders doen dan je vorige afval poging, dat klinkt namelijk verre van gezond, en daar maak je meer stuk mee dan met paar kilotjes extra zwanger zijn.

mij is nog niet verteld dat ik in het zkh moet bevallen hoor heb BMI van 30,1 :+ toen ze vroegen waar ik wilde bevallen heb ik gewoon thuis gezegd en dat was prima. ik weer alleen dat wanneer je boven de 100 kg komt je beneden moet bevallen ivm het tillen van de trap.

José1960

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:50

Precies, dan mag je niet thuis bevallen omdat ze je niet van de trap naar beneden mogen beuren. Wat ik weet is dat je wel thuis mag bevallen in de huiskamer, maar dat zie ik niet zo zitten. Zolang je beneden bent en zwaarder bent dan 100 kg is het geen probleem volgens mij.

Groet Jose

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:52

Voor mijn eerste werd ik moeilijk zwanger, toen is wel door de gyn gezegd elke 10% die je afvalt geeft je 10% meer kans op een goede zwangerschap. Is misschien wel een goede om mee te nemen :)

José1960

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:52

cmatthijssen schreef:

het is een geweldig gevoel als je straks je kindje in je buik voelt bewegen geloof me hihi. ik voelde het al met 14 weken!! en dat met overgewicht:P

Thanks! Ik ben benieuwd. :-)

Nadeel als je overgewicht hebt zal best zijn dat mensen niet zien dat je zwanger bent, maar voordeel voor ons is dat we gewend zijn '' dik '' te zijn, hihi.
De meeste slanke dames vinden het vreselijk een buik te krijgen, de vrouwen die ik ken althans wel. Ze zitten voor de zwangerschap al te mekkeren dat ze niet 5 kilo zwaarder willen zijn als het eruit is... Ik kan me daar niet zo druk om maken, als het maar gezond is, die kilo's gaan er wel weer af.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:52

cmatthijssen schreef:
Bon_Bon schreef:

mij is nog niet verteld dat ik in het zkh moet bevallen hoor heb BMI van 30,1 :+ toen ze vroegen waar ik wilde bevallen heb ik gewoon thuis gezegd en dat was prima. ik weer alleen dat wanneer je boven de 100 kg komt je beneden moet bevallen ivm het tillen van de trap.

Pin me er niet op vast kan ook een bmi van 33 zijn of 35 :p ben het vergeten :p , en boven bevallen is voor mij geen optie :p wonen in een flat, 10 hoog dus al had ik 40 kilo gewogen :P waren ze ook kapot geweest bij het via de trap naar beneden brengen ;)

Misschien is het ook gemeente gebonden? ik heb echt geen idee, hoord elaatste op een zwanger forum ook verschillende dingen, de een moet wel de ander niet.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:54

Het eerste waar ik aan dacht was eigenlijk in geval van een keizersnede dat de anaesthesie risicovol kan zijn.
Misschien is het een idee om het hier met je huisarts over te hebben? -edit- ik bedoel omtrent je algemene vragen, niet het risico met narcose natuurlijk.
Wellicht kan hij je ook doorverwijzen naar een diëtiste (mocht je dat willen natuurlijk).
Maar boven alles, veel geluk toegewenst! :)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:55

José1960 schreef:
cmatthijssen schreef:

Thanks! Ik ben benieuwd. :-)

Nadeel als je overgewicht hebt zal best zijn dat mensen niet zien dat je zwanger bent, maar voordeel voor ons is dat we gewend zijn '' dik '' te zijn, hihi.
De meeste slanke dames vinden het vreselijk een buik te krijgen, de vrouwen die ik ken althans wel. Ze zitten voor de zwangerschap al te mekkeren dat ze niet 5 kilo zwaarder willen zijn als het eruit is... Ik kan me daar niet zo druk om maken, als het maar gezond is, die kilo's gaan er wel weer af.

Dat ligt eraan, heb wel overgewicht maar absoluut geen uitpuilende buik ofzo. Ben nu 19 weken zwanger dus je ziet amper tot geen verschil ja mn vriend :P aangezien onderbuik ietsje boller is nu, maar in mn broek valt het me zelf neit op, pas ook dezelfde broek nog aan als ervoor.
Ben wel 5 kilo afgevallen (maja of dat nou zo handig is, als je door te veel stress geen hap door je keel krijgt schiet het ook niet op)

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:58

@bon_bon: nee dan is het geen optie ;) mocht het zo zijn zal ik het nog wel te horen krijgen. maar ik denk dat wanneer ik boven de 100 kg kom ik toch naar het zkh wil heb geen zin om beneden een bed weg te gaan zetten.

@jose: haha nou je ziet het wat later dat klopt maar je ziet het hoe dan ook wel hoor al is het op het eind! en inderdaad ik maak me ook niet druk om die paar extra kiloos en veel dunnere mensen zien er tegenop om aan te komen.
als je wilt wil ik best een buikfoto van mij plaatsen van vandaag is 16 weken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:59

Tijdens het afvallen ben je vruchtbaarder. Dat is van nature zo geregeld, als je overlevingskansen kleiner worden (ergo: in arme tijden, heb je minder voeding) heb je harder nageslacht nodig om de soort in stand te houden. Klinkt vergezocht, maar ik ben er van overtuigd dat ons lichaam nog érg dicht bij de natuur staat dan wij vaak aan willen nemen.

Als je dus nu gewoon probeert om een gezond eetpatroon aan te houden, wat meer aan lichaamsbeweging te doen, sla je wellicht zelfs meerdere vliegen in 1 klap.

Ik heb zelf overgewicht, wat helaas ook weer toeneemt in verband met hormoonbehandelingen. Wij zijn inmiddels 2,5 jaar bezig voor een kindje. Heb met meerdere gynaecologen overlegd, maar het een zou niet met het ander te maken hebben. Mijn cyclus is gewoon normaal. Het komt vaker voor dat te dikke of te dunne dames problemen hebben met hun eisprong of cyclus.