Endometriose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VeniVidi

Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:05

Hoi Allemaal,

Had het even opgezocht en het topic over endometriose is al een jaar stil.. dus denk ga even een nieuwe openen!

Ik ben erg benieuwd of er meer meiden last van hebben!

Ik ben zelf 23 jaar en heb vorig jaar de diagnose van endometriose gekregen.
Afgelopen jaar stond bij mij in het teken van een 5-tal operaties (in Tilburg en Maastricht) hormoonbehandelingen, pijn, extra gewicht (zon 20 kilo aangekomen) en heeeeel veel tranen.

Volgens Tilburg was ik 1 van de weinige die dat hebben met mijn leeftijd, maar volgens Maastricht zijn er zeker wel meerdere!
Ben dus erg benieuwd of jullie het misschien ook hebben?
En hoe ga je er mee om?

En even voor de mensen die niet weten wat het is:
Endometriose is een chronische ziekte waarbij endometrium ofwel baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte zich hecht aan verschillende organen. Elke maand wordt voorafgaand aan de menstruatie het baarmoederslijmvlies onder invloed van hormonen dikker, als voorbereiding op de eventuele innesteling van een bevruchte eicel. Tijdens de menstruatie wordt het slijmvlies afgestoten, hetgeen gepaard gaat met een bloeding. In de baarmoeder is dit geen probleem, maar als er op andere plekken in het lichaam ook baarmoederslijmvlies zit, gaat dit ook dikker worden en vervolgens bloeden. Dit is bijna nooit levensbedreigend, maar kan wel veel klachten veroorzaken, met name pijnklachten. Endometriose zit voornamelijk in de buikholte. De meest voorkomende plekken zijn de eierstokken en het buikvlies van het kleine bekken. In de eierstokken kan het endometriumweefsel cysten vormen, die gevuld zijn met oud bloed wat een chocoladeachtig aspect geeft. Deze cysten heten 'endometriomen', maar worden ook vaak endometriosecysten of 'chocoladecysten' genoemd. Endometriose kan ook voorkomen in het myometrium (glad spierweefsel van de baarmoeder); dit wordt adenomyose uteri genoemd. In zeldzame gevallen komt het voor buiten de buikholte bijv. in de borstkas (thorax-endometriose), dit kan een klaplong veroorzaken.

VeniVidi

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:45

Niemand?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:47

Als jij er zolang mee loopt en ze er sinds kort achter zijn is er kans dat je al niet meer goed zwanger kan worden omdat het nogal wat schade aanricht aan je baarmoeder en eierstokken
ben op mn 17e geopereert en er is flink wat slechte dingen uitgehaald ze waren verkleeft enzo en had kiestes

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:07

shilady schreef:
Als jij er zolang mee loopt en ze er sinds kort achter zijn is er kans dat je al niet meer goed zwanger kan worden omdat het nogal wat schade aanricht aan je baarmoeder en eierstokken
ben op mn 17e geopereert en er is flink wat slechte dingen uitgehaald ze waren verkleeft enzo en had kiestes

Dat weet ik heel goed... Ga niet voor niks naar Maastricht ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:13

Moet ook om de 3 maanden een echo krijgen zodat ze kunnne zien of er nog slechte ontwikkelingen zijn

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:17

Jij? Ik zit aan een zwaar hormoonmedicijn. Bij mij kan het op dit moment niet uitbreiden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:21

Ik moet de de pil doorslikken en mag onder geen beding ongesteld worden anders komen er problemen .. maar ben het een aantal weken toch geweest en nou heb ik er weer een kleine kieste bij gekregen en heb ik weer last van pijntjes ...
Laatst bijgewerkt door shilady op 20-07-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:22

Ik weet niet of je me openingspost goed hebt gelezen? Ben al 5 keer onder het mes geweest...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:29

Maar even op de vraag hoe ik ermee om ga
tja moeilijk ik kan niet meer actief paardrijden want dat doet dan pijn in mn buik enzo alleen stapritjes kan ik goed aan.

Voor derest probeer ik er niet al teveel aan te denken maar als ik zoals vandaag weer pijntjes krijg dan is het toch wel weer confronterend.. Als ik heel erge pijnen heb word ik lijk bleek en val ik haast flauw. Moet dus elke 3 maanden een echo voor controle en als de pijnen vaker komen en erger worden moet ik weer een keer geopereert worden. Maar ik zie het als het schoonmaken en opruimen van de troep . Grote kans dat ik over een tijd ook weer geopereert moet worden omdat ik sinds kort steeds vaker pijn heb.

Mijn tante heeft het ook en ik weet ook dat er meerdere bokkers zijn die het hebben :)

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 23:06

Hoe jij het zegt, denk dat dat voor de meeste inderdaad geld.
Ik zie de operaties ook als ' opruimen ' maar dat wil niet zeggen dat het niet confronterend is..
hebben ze bij jou wat gezegd over erfelijkheid?
Bij mij zeiden ze namelijk dat het niet erfelijk is maar hoor regelmatig dat een familielid het ook heeft (mijn moeder en jou tante bijvoorbeeld)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:48

Ze hebben tegen mij gezegt dat het in je familie kan zitten ja