pleisterallergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

pleisterallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:46

Mijn dochter (5) blijkt een pleisterallergie te hebben.
Ze is allergisch voor de lijm van een pleister. Eerst alleen de bruine pleisters nu ook de witte..

Pusbultjes/ontstekingen, gaten in haar huid, roodheid wat op het ritme van haar hartslag oplicht, hevige jeuk en warm zijn de verschijnselen tot ruim 5 cm van de plek af waar de pleister heeft gezeten.

Wie heeft hier ervaring mee?
Wat gebruiken jullie nu om een wondje af te dekken?
Wat gebruiken jullie voor het ontsmetten van een wondje? (vorige huisarts dacht ook aan een jodium allergie)
Wat helpt goed tegen de jeuk?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:49

Gewoon op de ouderwetse manier; gaasje + evt. watten + hydrofiel zwachteltje en dat vastzetten met leukoplast zonder de huid te raken.
Of gaasje vastzetten met Bandafix, verkrijgbaar in allerlei maten, ook voor bijv. vingers.

Ontsmetten kan goed met bijv. Sterilon.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:52

Ik ben ook allergisch voor de lijm van pleisters, en dus ook voor sporttape e.d. Zo erg dat ik zelfs geen pleister op kan plakken bij een ander zonder daar zelf jeuk van te krijgen.

Ik gebruik Fixomull stretch, dat is een soort zelfklevend gaas met een ander soort lijm waar ik niet op reageer. Je kunt het zelf op maat knippen en samen met een gaasje heb je dan toch een pleister.

Afbeelding

Verkrijgbaar via de apotheek. Kan zijn dat ze het voor je moeten bestellen. Het is niet goedkoop, maar ik doe tot nu toe al m'n hele leven met 1 rol.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:53

Ik heb precies hetzelfde,ook zowel voor jodium als voor pleisters. Ik heb speciale pleisters bij de apotheek gehaald. Ben alleen de naam kwijt,ze zijn op nl. en je herinnert mij er nu aan om ze te halen. Vergeet het van je dochter ook niet te vermelden als ze naar het ziekenhuis moet. Mocht ze ooit een operatie moet ondergaan ofzo dat ze ander ontsmettingsmiddel gebruiken en het anders dan op de gebruikelijke manier moeten verbinden. Ik draag ook altijd een papiertje in mijn portomonee waar het op vermeld staat voor het geval ik bv. niet aanspreekbaar ben na ongeval. Hopelijk word het op tijd gevonden,maar niet geschoten altijd mis. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:53

Ik heb net hetzelfde :j En ik was het wondje dus goed uit en doe er inderdaad een steriel gaasje over en een windel, niet te strak zodat de wonde niet gestikt geraakt. Zo doe ik het al jaren :D

Er bestaat ook iets van een doorzichtige zalf die je rechtstreeks op de wonde smeert en dat vormt dan een laagje dat dus dezelfde werking heeft als een pleister maar het is een gel. Weet alleen de naam niet meer...

Margreet

Re: pleisterallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:55

Voor schaafwondjes heb je ook van die pleisterspray in een spuitbusje, dat werkt bij mij ook goed, geen allergische reactie daarop. Overigens prikt het wel heel erg... "Prikt niet" Yeah right :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:57

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:59

Bedankt voor de reacties.

Sterilon heb ik wel gebruikt bij haar maar sterilon is erg agresief. Bij een 5 jarig kind is het ook niet erg fijn om te gebruiken.. Ze is heel dapper hoor, ze doet het er zelf op!

Margreet, ik zal het met de huisarts overleggen! Geeft niet als het duur is, als het maar werkt!
Met verbandjes en "netjes" hebben we niet zulke goede ervaringen.. Het zakt steeds af waardoor het in de wond gaat zitten en dus vastplakt..

Chipieke, die zalf lijkt me ook wel iets, dus als je op de naam kan komen..??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:02

heb je het echt bij elk type witte pleisters? want m'n moeder verdroeg bv ok niet de elastische stoffen variant (mefix), maar de meer papierachtige verkrijgbaar in 2 breedtes (3M) dan weer wel

't enige type pleister die ik kan bedenken zijn de doorschijnende waterafstotende elastische pleisters. Hansaplast heeft ze voor kleine worndjes en je hebt er bij de apotheek ook post-op plakkers (dezelfde uit het ziekenhuis) of rolletjes zoals eerder vermeld (van 3M)

Als ontsmettingsmiddel gebruikte m'n moeder altijd Hibitane desinfecterende zeep en oplossing. Ziet er rozig uit, want isobetadine verdroeg ze niet...

edit: correctie typo's

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:05

Ik heb zelf ook een pleisterallergie. Wat ik heb gehoord dat goed is voor het ontsmetten trouwens, een oplossing van unicura zeep met gekookt (afgekoeld!) water. En dan de wond schoonspoelen. Dit wordt ook gebruikt bij het schoonhouden van piercings, omdat het alleen de slechte bacterieen dood, en de bacterieen die goed zijn om de wond te laten sluiten laat zitten.

Verder plak ik mijn wondjes af met zelfplakkend gaas, zoals hierboven ook al is gezegd.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:05

No_No schreef:
Mijn dochter (5) blijkt een pleisterallergie te hebben.
Ze is allergisch voor de lijm van een pleister. Eerst alleen de bruine pleisters nu ook de witte..

Pusbultjes/ontstekingen, gaten in haar huid, roodheid wat op het ritme van haar hartslag oplicht, hevige jeuk en warm zijn de verschijnselen tot ruim 5 cm van de plek af waar de pleister heeft gezeten.

Wie heeft hier ervaring mee?
Wat gebruiken jullie nu om een wondje af te dekken? gaasje met zwachteltje
Wat gebruiken jullie voor het ontsmetten van een wondje? (vorige huisarts dacht ook aan een jodium allergie) sterilon (heb je vloeibaar en in creme)
Wat helpt goed tegen de jeuk? menthol 10!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:10

Dettol dan dat is toch niet zo aggressief en bevat geen betadine volgens mij. Dettol kan je volgens mij gewoon bij iedere drogist kopen. (Je kan het als je het echt steriel wilt hebben ook in uitgekookt water oplossen maar bij wat kleinere wondjes is dat meestal niet echt nodig.

Als je weet voor welk bestanddeel ze allergisch is kan je dat natuurlijk ook vermijden. Maar als ik het goed begrijp weet je het dus niet precies?

EDIT: ik ben trouwens ook allergisch voor pleisters maar bijsommige merken heb ik beduiden minder last, heb je al verschillende merken geprobeerd?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:14

Ik heb het ook! Vreselijk!
Zelfs anti-allegie pleisters gaan vreselijk jeuken.

Bij mij is het zo als ik een pleister een paar uur op moet houden, ik daarna een heel stuk huid mee trek, en dus meteen alles open heb liggen.
Echt vreselijk vervelend. En de jeuk is verschrikkelijk.

Heb ooit een allergietest gedaan ( 4 enorme lappen pleister met daaronder allemaal stoffen waar ik allergies voor zou kunnen zijn.
Na een uur begon ik al te huilen omdat ik gek werd van de jeuk, en het moest er nog 4 dagen op blijven zitten. Toen ze in het ziekenhuis die pleisters eraf gingen trekken hebben ze hele lappen vel mee getrokken.

De dokter doet er weinig aan, zegt gewoon dat ik geen pleisters op moet doen.. En dat doe ik dus niet meer.
Gewoon goedkope panties (huidkleur) kapot knippen, en daarmee houd ik altijd het watje vast op een wond. ;)

Lastig voor je dochtertje. :(:) Succes ermee!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:16

petitparis schreef:
heb je het echt bij elk type witte pleisters? want m'n moeder verdroeg bv ok niet de elastische stoffen variant (mefix), maar de meer papierachtige verkrijgbaar in 2 breedtes (3M) dan weer wel

't enige type pleister die ik kan bedenken zijn de doorschijnende waterafstotende elastische pleisters. Hansaplast heeft ze voor kleine worndjes en je hebt er bij de apotheek ook post-op plakkers (dezelfde uit het ziekenhuis) of rolletjes zoals eerder vermeld (van 3M)

Als ontsmettingsmiddel gebruikte m'n moeder altijd Hibitane desinfecterende zeep en oplossing. Ziet er rozig uit, want isobetadine verdroeg ze niet...

edit: correctie typo's

Ze kan ook niet tegen de ziekenhuispleisters. Hierdoor vielen de gaten in haar huid..
We hebben eerder een goedkope witte pleister gehad waar ze geen problemen mee had en ook de kinderpleisters. Nu reageert ze daar dus ook op. Misschien is ze niet voor alle pleisters allergisch maar dat ga ik niet uitproberen gezien ze erg heftig reageerd ( dat mag ze doen als ze groot is).

Pleisterspray schijnt ook wisselend te zijn, er zijn ook mensen die daar ook niet tegen kunnen.

Zoals jullie misschien begrijpen vind ik het op het moment wel eng om plakmiddelen te proberen bij haar.. Ik ga er dus maar gewoon van uit dat ze tegen geen enkele pleister kan.

@brainless,
Leuk dat ik je nu hier weer tegenkom :D
Ik hoop niet dat het dat is wat je gelinkt hebt zeg... Dat zal een ramp betekenen als ze daar echt last van zou krijgen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:21

Ik snap dat je dat niet gaat proberen ja. Maar in hoeverre heb je ook echt pleisters nodig trouwens ik bedoel als je het een beetje schoonhoud heelt toch bijna alles beter aan de lucht ;) . (Hoewel kleine kinderen en schoonhouden misschien ook niet altijd een ideale combinatie is :Y) ).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:22

De fixomull die Margreet laat zien werkt inderdaad erg fijn en het gaat inderdaad lang mee. Ik ben ook allergisch voor o.a. sporttape. Wondjes gewoon aan de lucht laten drogen en er niets mee doen werkt nog het beste.

Pleisterspray vind ik zelf enorm vervelend, het prikt en het jeukt.

Vieze wondjes week ik in een badje van een klein beetje soda en lauwwarm water, bij gebrek aan soda is biotex ook te proberen. Daarna ook laten drogen aan de lucht. Ik hoop dat zoiets ook werkt voor je dochtertje.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:38

Ik ben ook niet heel erg pleister plakkerig hoor.

Soms ontkom je er niet aan bij kinderen.
Ze is een paar maanden geleden gevallen op haar knie. Wondje ging mooi dicht, valt ze nog een keer op de zelfde knie! Toen hadden we dus ellende..

Haar enkeltje heb ik gisteren in de soda gehad en later met kamille gedept, dat leek mij wel een goede oplossing. Soms hebben ze rare wondjes op plaatsen waar je niet zo makkelijk mee in een badje met soda kan (neem een knie b.v.) ;)

Ik heb een lijstje gemaakt om mee te nemen naar de huisarts. Daar ga ik maar even overleggen met wat hij het beste vind om te doen.
De fixomull voor het afplakken, hibitane en unicura zeep en de dettol voor het ontsmetten van wondjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:00

En als je een stukje 'tweede huid' probeert?
(second skin pleisters / skin on skin )

Het is gewoon doorzichtig, je kan het op maat knippen en veroorzaakt over het algemeen geen allergische reacties. (wordt veel gebruikt bij o.a. decubitus patiënten)

Ik vind het zelf ideaal, fijner dan pleisters. En werkt ook gewoon prima bij wondjes.

Bij de apotheek weten ze wel hoe en wat :j

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:25

Soms wil je ook gewoon iets van tape plakken omdat bijvoorbeeld een schoen schuurt bij het inlopen. Hoeft niet altijd een wondje te zijn. Dat gaat dus ook niet als je allergisch bent :n Die fixomull werkt daar ook goed voor, eventueel 2 laagjes.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:29

Ik heb ook een pleisterallergie, bij mij werkt de spuitpleister van Hansaplast wel, gelukkig.
Verder doe ik bij grotere wondjes meteen een verbandje er omheen (werk met paarden).