vraag over tetanus vaccinatie voor onszelf!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

vraag over tetanus vaccinatie voor onszelf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 14:17

Ik ben benieuwd of jullie (in de paardensectore werkende of mensen die gewoon paardrijden) zijn ingeent tegen tetanus? houden jullie dit om de 10jaar bij of zijn jullie niet ingeënt? en klopt het dat in paardenpoep standaard tetanus zit, dat dit standaard n het maag/darmstelsel van paarden zit.......?

laliz

Re: vraag over tetanus vaccinatie voor onszelf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:20

Het meest voorkomend is dat mensen na een ongeluk(je) een vaccinatie krijgen en niet op voorhand.
Op je laatste vraag heb ik geen antwoord.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:58

een collega doet het wel uit voorzorg, dan hoeft ze niet naar HA als ze zich openhaalt op het werk, maar zei is wel de enige. Je laatste vraag weet ik niet.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:01

toen mijn paard aantal jaar geleden mijn been openhaalde, zij de dokter dat ik dat eigelijk standaard zou moeten doen, die injectie.
hij had ook iets over paarden en tetanus.

ben er toen niet op in gegaan, (ben bang voor spuiten)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:05

Ik neem nooit een prik en ik heb echt met enige regelmaat hechtingen moeten laten zetten. Persoonlijk neem ik het risico wel en ik houd zelf de wond goed schoon.

De meeste artsen geven alleen een prik als je een ongeluk(je) hebt gehad of als de kans groot is dat je een grote wond oploopt en je niet makkelijk deskundige hulp kunt krijgen (bijv. moeilijk bereikbare werkplek of zwaar werk). Als je met paarden werkt is het misschien een optie om het eens te bespreken met de HA, ik heb bij een rioleringsbedrijf ooit gewerkt en daar hadden een aantal collega's wel een preventieve verleningsprik als ze niet al eerder weer een ongelukje hadden gehad.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:59

Ik denk persoonlijk dat het niet nodig is. Bij ons op de opleiding wordt ook dierenartsassistente gegeven en die mensen moeten natuurlijk wel hun tetanus. Maar die zijn met zoveel verschillende dieren bezig en dan ook met het bloed van deze dieren, er is kans dat ze gebeten worden enz enz dus voor deze mensen is het verplicht.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:25

hoi,
ik doe zelf de hoeven bijhouden van mijn paarden en het komt nog wel eens voor dat ik uit enthousiasme ook een stuk uit mijn duim vijl (met de paardenvijl dus vies ed)
dus ik laat mij braaf elke tien jaar enten zodat ik niet voor elk klein bloedend wondje met straatvuil naar de dokter moet.
wat is nou immers eens in de tien jaar...
je ent je paard er toch ook minstens 1x per jaar voor in.
en hoevaak heeft die nou een wondje...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:29

Ik heb mij pasgeleden weer laten inenten. Dit was toen vanwege a) mijn stage bij een reptielengroothandel b) vanwege mijn opleiding (paraveterinair) en c) omdat ik met veel dieren in aanraking kom en eigenlijk altijd wel schrammen oid. heb.

Over 10 (inmiddels 9) jaar haal ik hem weer op.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:30

Ik heb 'm ook vorig jaar weer laten zetten. Vind het toch belangrijk. Ben veel met paarden en honden in de weer dus je weet maar nooit...

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:30

ik ben toevallig ingeënt wegens reizen maar vind het een groot voordeel hebben...
ik denk dat als deze verlopen is ik hem ook opnieuw zou laten zetten. Het is namelijk niet alleen voor dieren beten maar ook voor straatvuil enz..
Gewoon fijn om te hebben ook al ben ik bang voor injecties..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:31

ik doe eigenlijk denk ik vaccinatie om de 5 jaar ipv om de 10 omdat ik met paarden werk. sommigen raden het aan jaarlijks te doen, maar daar zie ik het nut niet van in.
Gezien de hoeveelheid wondjes ik oploop en lichte ontstekingen erop omdat ik niet onmiddelijk ontsmet heb, is het geen slechte zaak...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:32

ik heb ook paraveterinair gedaan het werd ons wel aangeraden maar niet verplicht. geloof ook dat als je het zelf preventief laat doen het niet verzekerd wordt en als je dus ongelukje hebt gehad en je er dan 1 moet het wel betaald wordt door verzekering.
ik heb me inieder geval niet voor laten spuiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:25