heb jij autisme?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

heb jij autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 13:12

Of hoe zeg je dat precies? Er is me al een aantal keer gevraagd of mijn dochter daar op getest is? Hoe belangrijk is het om een bevestiging te krijgen?

LecyTinker

Re: heb jij autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:16

er zijn verschillende vormen van authisme. Over sommige kunnen ze heen groeien. Maar een juiste diagnose en een vroege diagnose kunnen veel problemen helpen voorkomen en een goede aanpak minimaliseerd de kans op problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:19

Misschien heb je iets aan dit topic: [MW] Leven met Autisme

Een diagnose kan prettig zijn zodat er juiste begeleiding kan komen, voor zowel je dochter als haar omgeving. Het is niet te genezen, maar afhankelijk van welke vorm ze (eventueel) heeft zijn er wel enkele vaardigheden aan te leren zodat ze zich beter staande kan houden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:22

RedPassion, er is een vorm van kinder authisme waar kinderen uit kunnen groeien...
Maar goed, denk dat het idd beter is als je de officiele instanties vind voor informatie aangezien dit een serieus iets is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:24

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb je misschien wat meer info en/of linkjes?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:31

ik kan even zo snel niets vinden, maar ik kan wel vinden dat ze een heel deel beter contact kunnen gaan leggen...
(sorry, net even met iets teveel dingen ineens bezig)
Jenny McCarthy heeft er een boek over geschreven, haar zoon heeft ook authisme... Warrior Moms heet het boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:35

Maar dan is het verbetering en geen complete genezing. :) Ik heb me er aardig in verdiept en nog nooit van genezing gehoord, maar ik ben natuurlijk niet alwetend en misschien heb ik iets gemist. Ik ga dat boek eens zoeken. :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:44

nee, het zal niet genezend zijn, het blijft per slotvan rekening een slechte connectie in de hersens. Ik drukte me wat vaag uit... dit zijn ook niet echt het soort onderwerpen waar je maar met een half oog een bericht moet plaatsen. Sorry.
Heb een beetje ervaring met authistische kinderen, (au pair) maar niet genoeg om te zeggen dat ik er echte kennis van heb.
Dus RedPassion... ik denk dat jij zeer zeker een beter aangewezen persoon bent om hier wat over te zeggen dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:10

Oh, maar ik ben geen expert hoor. :) Ik heb me er heel erg in verdiept vanwege autisme in mijn directe omgeving, en zo is het een combinatie van boekenwijsheid en ervaring.
Maar volgens mij begrijpen we elkaar nu. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:07

als je dochter nog jong is, denk ik wel dat bevestiging belangrijk is..
Omdat ze dan evt. extra begeleiding kan krijgen als het misgaat bv. als ze naar de middelbare school gaat.
Met een 'labeltje' gaat dat veel sneller en makkelijker, anders zien ze alleen maar een probleemkind dat haar best niet doet.

Daarnaast heb je als ouder volgens mij recht op een PGB als je dochter de diagnose krijgt, daar weet ik het fijne niet vanaf. Maar als er vermoedens zijn, lijkt een test me zeker wel de moeite waard :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 15:07

Begin ik dan bij de huisarts,om een verwijzing te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:10

Ja, een huisarts kan je er zeker meer informatie over geven iig. Of hij zelf mag doorverwijzen weet ik niet, maar hij kan wel het traject in gang zetten. Ik ben voor mijn ADHD-test doorverwezen door een kinderarts. Maar daar ben ik dan wel weer via de Huisarts terecht gekomen, de kinderarts heeft in mijn geval een lichamelijk onderzoek gedaan om dat eerst uit te sluiten, dat het puur lichamelijk was. En toen dat uitgesloten was ben ik doorverwezen naar een instantie voor te testen. Ik denk dat het traject voor diagnostisering van ADHD en autisme wel redelijk overeen komt

Je zou ook via school (RT'er oid ) advies kunnen vragen, die weten er ook wel vaak wat meer van :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 15:37

Okee via haar school kan ik ook al veel regelen,maatschappelijk werk weet misschien ook wel veel.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:18

Hey Marleen,

Ik heb autisme en já het is heel belangrijk om de diagnose te krijgen als ze het heeft! Ik heb vaak genoeg berichtjes van jou gelezen over jou en je dochter, en ik denk dat het zéker niet ondenkbaar is!! Ik heb mijn diagnose zelfs pas als volwassene gekregen, en daardoor heb ik het járenlang moeten zien te doen op school en werk, wat allesbehalve leuk en makkelijk is geweest maar ik wíst niet beter. Had ik het wel geweten had ik nu wellicht meer mensvertrouwen over gehad en betere vaardigheden geleerd. Mijn neefje van 6 zit op het speciaal onderwijs en oh wat kan ik daar af en toe jaloers op zijn :o

Trouwens, en dit bedoel ik echt niet vervelend, autisme is váák erfelijk, het komt dus vaak al in de familie voor. Herken jij jezelf toevallig ook in de omschrijvingen die je op internet kan vinden?

Als je me eens wil pb'en wat voor dingen je opvallen bij je dochter wil ik best eens zeggen wat ik erover denk als je dat wilt :)

Ja je huisarts is de eerste stap, die kan je doorverwijzen naar bv een Riagg of soortgelijke of een kinderpsychiater. Meestal is er wachttijd en daarna kunnen er gesprekken en testjes volgen die uit moeten gaan wijzen of er wat aan de hand is met je dochter en zoja wát. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:51

RedPassion schreef:
Misschien heb je iets aan dit topic: [MW] Leven met Autisme

Een diagnose kan prettig zijn zodat er juiste begeleiding kan komen, voor zowel je dochter als haar omgeving. Het is niet te genezen, maar afhankelijk van welke vorm ze (eventueel) heeft zijn er wel enkele vaardigheden aan te leren zodat ze zich beter staande kan houden.

Gezien door RedPassion genoemde topic veel informatie kan bieden en de mogelijkheid biedt mee te praten zet ik hier een slotje.