Uitbraak Psoriasis, puur van de stress?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Uitbraak Psoriasis, puur van de stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:04

Een aantal maanden geleden heb ik op mentaal vlak veel voor mijn kiezen gehad.

Mijn lichaam begon het langzaam op te geven, en ik zorgde absoluut niet goed voor mezelf.
Ik heb zowel op fysiek, als op mentaal vlak, veel moeten inleveren.

Ik ben in die maanden ook niet ongesteld geworden.
Opeens begon het me op te vallen dat ik over mijn hele lijf kleine plekjes kreeg.
Plekjes, waar ik de schilfertjes af kon pulken.

De volgende dagen breidden de plekjes zich uit, en ik kreeg ze op de meest vreemde plaatsen, over mijn hele lichaam.

Ik ben er vervolgens mee naar de huisarts gegaan.
Ze wist niet precies wat het was, en heeft foto's van mijn huid gemaakt.

Ik kreeg een creme mee, die ik twee keer per dag op de plekjes moest smeren.
Zo gezegd, zo gedaan.

Weken later, zag ik nog steeds amper verbetering.
Ik ging terug, en mijn huisarts had overlegd met de hoofdarts, en hem de foto's laten zien.

Het blijkt een uitbraak van Psoriasis te zijn.
Ik heb dat in mijn hele leven, nog nooit gehad.

Ik heb een creme meegekregen, Dovobet.
Die creme moet ik een keer per dag aanbrengen op de plekjes.

Ik ben nu al maanden aan het 'sukkelen', en het begint me op te vallen dat ik op mijn bovenlichaam weer meer plekjes krijg.
Weliswaar heel klein, maar dat doet er niet toe, ik wil ze weg hebben, allemaal!

Ik heb die uitbraak gekregen, puur van de stress.
Ik maak me zorgen over mijn lichaam, want het is al maanden aan de gang, en het lijkt amper te verbeteren.
Vooral op mijn ellebogen, is het nu echt een ramp.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad, zo'n uitbraak?

Ik wil het nog een weekje aanzien, en in de tussentijd de plekjes goed insmeren, maar daarna ga ik echt naar de huisarts.
Ik heb wel eens gehoord dat lichttherapie goed zou zijn.

Heeft iemand daar ervaring mee? :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:07

Ik heb een collega met psoriasis. Toen haar vriend werd uitgezonden naar Afghanistan nam het ook enorm toe.
Ze heeft toen lichttherapie gevolgd en daar is het mooi op verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:08

Hmm als je het nog nooit hebt gehad is het wel vreemd. Mijn broer heeft het al zijn hele leven een klein beetje en als hij stress heeft krijgt hij het heel erg. Creme helpt bij hem wel.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:09

Lichttherapie kom je niet altijd voor in aanmerking, dan moet een bepaald percentage van je lichaam met psoriasis bedekt zijn. Ik heb het wel gekregen omdat smeren geen doen meer was. Ik heb plekken op mijn bovenarmen, heupen, buik, ellebogen, benen en mijn hoofdhuid. Ik heb een paar maanden lichtherapie gehad en toen ik ermee gestopt ben zaten de plekjes er ook zo weer :+ Dovobet heb ik goede ervaringen mee :j Wel blijven smeren tot ze echt helemaal weg zijn. Mijn ervaring is dat ze met een week echt niet weg zijn, dan moet ik minstens twee weken consequent smeren.

Stress kan het inderdaad verergeren, maar als de stress weg is zijn de plekjes helaas niet zo snel weg :n

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:10

Erg rot, ik heb zelf ook een aantal plekken. Ellebogen, onderarm, eentje op mijn schouder en eentje boven mijn oog. Ze komen en gaan.. Ik smeer er geen hormoonzalfjes op omdat je dan zo'n dunne huid krijgt. Oppassen met die zalfjes van de HA dus, niet langer dan 2 weken achter elkaar gebruiken. Ik zou de zon mijden met die plekken, of iig goed insmeren. Veel water drinken is altijd goed voor je huid.
Een huiduitslag (dus ook Psoriasis) komt vaak van binnenuit. Vaak is het een allergie op een bepaald soort voedsel. Zoals ik krijg het bijv. van te veel melkproducten, een lactose-gevoeligheid dus. Met Bioresonantie kreeg ik het wel onder controle (Google maar eens voor meer info). Ik mijd die producten zoveel mogelijk, maar heb soms gewoon zin in een plak kaas hoor. := Andere mogelijkheden zijn tarwe-gevoeligheid, of bijv. bepaald soort noten.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:11

Psioriasis kan absoluut door stress komen! Ik heb het ook gekregen toen ik in een stressvolle situatie zat. Gelukkig heb ik alleen een plekje op mijn hoofdhuid, alleen als ik stress heb dan wordt het erger en lijkt het net of ik aan 1 kant erge roos heb.
Ik moet wel zeggen dat ik er nu geen last van heb, het is lekker warm weer en dan is het bij mij echt een stuk minder! Dus ik hoop dat de zomer lang blijft, want het is zo fijn nu het weg is :) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:12

Het moeilijke is dat het ontzettend verschilt per persoon wat werkt en wat niet werkt.
Mijn man heeft ook psoriasis en bij hem werkt zon en zout water niet.

Het kan verschillende oorzaken hebben waardoor het erger wordt. Stress is er 1 van, maar ook voeding en plotselinge warmte overgangen kunnen een trigger zijn.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:17

psoriasis zit in mijn familie. mijn moeder heeft het, mijn tante en mijn oma..ik (nog) niet...het is namelijk wel erfelijk, heeft niemand in je (verre) familie het?
het is wat ik weet altijd zo dat psoriasis zo plots ontstaat en vaak is de oorzaak dus stress...je zult hier je leven lang last van houden. er is nog geen medicijn voor die ervoor zorgt dat je er voorgoed vanaf raakt. Lichttherapie(PUVA) helpt wel heel goed, is wel intensief..je hebt bepaalde cremes die de jeuk helpen verminderen en waardoor je plekjes minder worden. Zeezout en de zon is ook goed voor psoriasis, dat droogt de plekken uit..
als je creme niet helpt, teruggaan naar de huisarts en dan zul je doorverwezen worden naar de dermatoloog..

Tamadine

Re: Uitbraak Psoriasis, puur van de stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:20

Hey hey

Mijn vriend heeft het, maar is nu al een aantal jaar stabiel.
Mijn vriend had altijd een hele grote plek op zijn kuit zitten die altijd vuurrood was. Nu smeert hij sinds enkele maanden Dermalex repair speciaalvoor psoriases en dan alleen als hij gedoucht heeft. De plek is helemaal weg, er groeien zelfs weer haren op!!
Ik zou die zalf proberen als ik jou was. Van de dokter wat hij kreeg hielp namelijk ook niets.

Gr Mara

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:26

ik heb het sinds december 2004. Van de 1 op de andere dag een enorme uitbraak. Zat voor 75% onder. Bij mij is het in combinatie met reuma. Beide zit in de familie. Bij mij speelt het op bij stress, keelonsteking en verminderde weerstand. Ik heb nu alleen nog 2 plekjes op mijn elleboog.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 07:32

Bij ons heeft de moeder vd kinderen waar ik oppas het ook. En hier kwam het ook door stress/zwangerschap evt. Bij haar helpen de zalfjes ook niet en die kreeg er ook lichtbestraling voor. Ook hebben ze er medicijnen voor alleen die zijn heel erg zwaar!