Rare plekjes op huid (pityriasis alba? met foto's)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chihiro

Rare plekjes op huid (pityriasis alba? met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:07

Hoi hoi,

Al een paar maanden heb ik rare plekjes op mijn huid. Het begon op de linker kant van mijn slaap, daarna zat het op de punt van mijn neus, op de rechterkant van mijn slaap, op mijn linker been, en nu zitten ze ook op mijn rechter arm...

Het zijn witte plekjes, en de huid daar is rimpelig en schilferig. Als je in een bepaald licht kijkt zijn ze echt wit, anders zie je alleen de rimpels. Het jeukt niet en doet geen pijn.

De huisarts zag het als pityriasis alba, en gaf mij Lamisil (schimmeldodende gel) dit helpt niet .. en als ik kijk naar foto's van pityriasis alba, is dit toch heel anders.

Ik kan nergens voorbeelden vinden van de plekjes die ik heb, dus ik wilde weten of meer mensen dit herkennen, en misschien ook wel als pityriasis alba.

Hier wat foto's (best moeilijk met een spiegelreflexcamera in je linker hand foto's van je rechter arm maken)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:24

Ringworm! Heb ik ook gehad. Ben eraan gekomen door ene paard dat het had. Lijkt echt heel veel op deplekjes die jij hebt.
De foto's van ringworm op internet bij mensen zijn veel roder maar dat was bij mij dus niet zo :)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:38

Ik herken het ook als ringworm. ZEER besmettelijk dus vandaar dat je het op steeds meer plekken krijgt.

wat ik dan alleen wel apart vind.. je hebt een schimmeldodende zalf zeg jij en ringworm is ook een schimmel.. maar ik weet niet of die zalf alle schimmels dood natuurlijk.

Zou er gewoon nog een keer mee naar de HA gaan, maar net als Sjimmy denk ik idd dat het ringworm is.

Sjimmy

Re: Rare plekjes op huid (pityriasis alba? met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:50

Niet alle zalf is geschikt voor ringworm en soms heb je ook een pittigere zalf nodig. Je moet ook goed doorsmeren als de plekjes al niet meer zichtbaar zijn.
Je kleding en handdoeken heet en vaak wassen en liefst apart van andere familieleden.
Paard waar ik het van had had overigens maar 2 plekjes. Ik had een poosje terug ook weer een klein beginnend plekje daar had ik toen gewoon een heel klein beetje imaverol op gedaan :o toen was het zo weg.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:59

meestal komt het inderdaad bij de dieren vandaan. ik had het toen van 1 van de katten van mijn moeder..

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:01

Je had trouwens Lamisil gehad dat moest je innemen?
Bij mij werkte iets erop smeren veel beter :) Ik kreeg toen Miconazol.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:02

ik heb het ook weggekregen met miconazol.. maar moest inderdaad geloof ik nog een week smeren nadat de plekken weg waren omdat de schimmel er dan niet zichtbaar toch nog zit?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:03

ik herken het ook overduidelijk als ringworm!
ipv lamicil zou ik aan de huisarts vragen om miconazolnitraat.
werkt echt super en dan ben je er snel weer vanaf!
(let op; is idd zeer besmettelijk,en kan op de hoofdhuid zorgen voor acuut haaruitval)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:03

idd doorsmeren als het al weg is :) moest ik ook :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:04

ps belangrijke drager van ringworm is de KIP

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:06

Ik herken het juist wel als pityriasis alba.

Tegen mij zei de huisarts in eerste instantie schimmel/ringworm en ik maar smeren en smeren met zalf daarvoor. Ik had het alleen op mijn armen trouwens. Maar het ging niet weg... In de zon werden die plekjes ook niet bruin en toen de rest wel bruin werd viel het gigantisch op!!
Ik kwam bij een dermatoloog en die gaf ook die diagnose, pityriasis alba, ik kreeg drie soorten zalfjes en het is toen weggegaan. Ik heb er nooit meer last van gehad. Ik vind het vreemd dat jij een schimmeldodende zalf hebt gekregen voor deze diagnose omdat pityriasis alba niet veroorzaakt wordt door schimmels.
Ik kreeg een vette creme, cortisonen en nog eentje.

Mijn witte plekjes zagen er trouwens precies zo uit als die van jou, maar eventueel kan je je huisarts vragen of die je ook doorstuurt naar een dermatoloog dan weet je zeker of het een schimmel /ringworm ofpityriasis alba is.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:07

Als je al een paar maanden last hebt van deze plekjes lijkt het me sterk dat het ringworm is.. Ik heb het ook gehad en dat zag er een stuk erger uit als dit en ik heb daarom ook nog geen maand gewacht met naar de dokter te gaan want het was echt heel besmettelijk.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:26

Ik heb het wel maanden gehad in deze vorm voor ik naar de dokter ben gegaan :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:40

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:27

Quir schreef:
Een tegen sprekende diagnose, een schimmel dodende zalf meekrijgen voor een niet schimmel.

http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo ... 1026657322

Ja dat had ik ook geschreven. Vind dat ook vreemd... Daarom zou ik vragen of je naar de dermatoloog mag, krijg je een goede diagnose met bijpassende zalf...