Depressief en alles negatief zien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Depressief en alles negatief zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:49

Ik weet niet of dit hier goed staat.

Dit moet ik even kwijt.

Al langere tijd voel ik me erg slecht, waarbij ik alles in een slecht daglicht plaats en niets mij nog op kan beuren. Mijn depressie is een ophoping van alle dingen die in mijn leven gebeuren. Toen ik 14 jaar was (2002) overleed mijn vader, dit heb ik langere niet kunnen verwerken en heb ik er niet over kunnen praten en alleen maar over kunnen huilen. Ik heb toen een aantal sessies gehad met een psychiatrisch verpleegkundige en na die sessies kon ik ook positief over mijn vader praten zonder dat ik daarbij in huilen uitbarst. Van mijn 15e jaar tot aan mijn 19e jaar heb een relatie gehad met een jongen waar ik blind verliefd op was, het was natuurlijk mijn eerste liefde en zag niet in hoeveel pijn hij mij deed. Dit in de zin van, mij opeisen waardoor ik verder weinig sociaal leven had en waardoor ik een erg vertekend beeld van mezelf had. Dit heb trouwens nog steeds. Uiteindelijk heb ik zelf de knoop doorgehakt en was ik er helemaal klaar mee. Toen werd mijn leven weer wat leuker en had ik ook echt zin om weer leuke dingen te doen. Na een tijd vrijgezel te zijn geweest kwam ik mijn vriend tegen waar ik het echt superfijn mee heb. We wonen samen en alles gaat helemaal goed, in ieder geval dat dacht ik. Mijn vriend is niet echt een prater en ik wist dan ook niet dat hij het soms moeilijk heeft om bij mij te zijn. Omdat ik mij de laatste weer erg slecht voel en erg down ben, mede omdat ik geen werk kan vinden en te veel thuis zit te piekeren reageer ik alles af op mijn vriend en ben ik erg chagrijnig zonder dat ik dit bewust doe. Het kwam er laatst dan ook uit dat mijn vriend niet zeker wist of hij wel van mij houdt en of hij wel met mij verder wil. Het doet mij echt zo ongelooflijk veel pijn dit te weten en daardoor ben ik erg onzeker over alles in het leven. Voor mijn gevoel heb ik mijn ware gevonden en kan ik me niet indenken hoe het is zonder hem. Hij houdt echt wel van me, maar omdat hij ook niet weet wat hij met mij aanmoet (omdat ik zo ontzettend wispelturig ben, ene moment voel ik me goed en het andere moment ben ik weer erg boos) vindt hij het erg moeilijk om mij te steunen en zegt hij alleen maar wat ik zou moeten doen en dat ik alleen mezelf beter kan maken enz. Dit irriteert mij enorm en daar heb ik het ook erg moeilijk mee. Ik probeer wel zo goed mogelijk mijn gevoelens met hem te delen zodat hij weet wat ik denk en hoe ik mij voel.
Op dit moment ben ik dus werkloos en als ik thuis ben, kan ik ook alleen maar denken aan hoe k-u-t mijn leven is.

Nu ben ik naar de huisarts geweest en heb ik een antidepressiva gekregen (venlafaxine) en ga ik weer naar de psychiatrisch verpleegkundige. Dat laatste zie ik zelf wel zitten, maar op die pillen te slikken vind ik erg moeilijk. Als ik de ervaringen lees op internet, zijn er wel een aantal goede ervaringen maar ook veel slechte waarbij er veel bijwerkingen zijn. Maar aan de andere kant kunnen zij mij natuurlijk wel helpen om weer enigszins positief door het leven te gaan.

Ik vind het erg moeilijk om de draad weer op te pakken, maar ik WIL me zo graag weer goed voelen en leuke dingen doen. Mochten jullie tips hebben om hier enigszins overheen te komen dan hoor dit uiteraard graag. Sorry voor het langdradige verhaal, maar moest het even kwijt. Ik krop de dingen al te lang op....

Nadia
Oppermuts

Re: Depressief en alles negatief zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:33

LZP --> MW

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:02

Ik vind het zoo gigantisch knap dat jij eerlijk kan zijn over je gedachte, gevoel en het gedrag wat hiermee gemoeid gaat. Echt respect voor je open en eerlijkheid daarin!!

Wat betreft de medicatie, daar wil ik eventjes op in gaan. wij hebben in de opleiding psychologie een zeer verhitte discussie gehad met een gast spreker uit de farmaceutische industrie. Zij hebben ook antidepressiva in hun assortiment en oa. ik ben er een zware tegenstander van. Het is bewezen dat met cognitieve gedragstherapie de klachten sneller, beter en voor langere duur worden bestreden. Dat niet alleen de symptomen worden weggenomen maar ook de kern van het probleem. Het nadeel hiervan is wel: 1. de persoon moet er zelf voor open staan (dat idee krijg ik wel bij jou!) en 2. moet je er tijd in investeren. Het is niet zo als bij een pilletje dat het wordt voorgeschreven en automatisch per herhaal recept blijft lopen, ook gaat er meer geld mee gemoeid omdat die pillen naar verhouding niets kosten.

Tuurlijk kunnen ze je een steuntje in de rug geven omdat het misschien heel zwaar voor je gaat worden. Vanuit die optiek kan het je zeker helpen. In ander geval zou ik uitkijken met medicatie. Vergeet ook niet dat depressiviteit een van de bijwerkingen is!! En het verslavend kan werken...

Wat je kan doen is eerst in therapie gaan en daar bespreken hoe of wat! Ik hoop iig voor je dat je weer snel helemaal op en top voelt :D Sterkte!