Blaren doorgeprikt. En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Blaren doorgeprikt. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:14

Ja,.. dat bedenk ik me nu even.

Ik dacht even leuk me huge blaren op me hakken door te prikken. :Y) Nou dat heb ik geweten. AUW!

'T prikt nu echt heel erg en kan alleen nog maar op slippers lopen.

Moet ik er nu juist wel of geen pleister op plakken? Aan de ene kant natuurljk wel omdat het anders kan onsteken, maar aan de andere kant kan 't dan ook goed luchten ..

:+

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:18

Lekker vaseline op doen, en open laten zou ik zeggen. Wel het vuil d'r uit houden :) *schoon houden dus*

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:19

Ik ben vorige week naar Sevilla geweest en stond compleet onder de blaren.
Ik heb toen blarenplijsters van Compeed gehaald. Was meteen van de pijn af en binnen een paar dagen waren ze genezen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:19

Vaseline op een blaar??
Ik zou, als je gaat zwemmen of in zand gaat lopen ofzo, goed strak een pleister oplakken, en als je alleen in de tuin gaat liggen, of als je gaat slapen, open laten :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:20

Ten eerste een beetje dom om een blaar open te prikken ;) Het enige wat je nu nog kan doen is schoonhouden.. die compeed pleisters helpen alleen bij blaren die nog heel zijn

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:20

Ik ga morgen inderdaad naar een bosvijver met zand, en water enz. Dan wel gewoon een pleister erop plakken?

Bopje

Re: Blaren doorgeprikt. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:22

Ja, ik zou ook een fles schoonwater meenemen, om het schoon te maken, de pleister goed strak opplakken, of een blarenpleister zoals Silence zegt :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:23

Die Compeed die ik had niet.
Kon ook op open blaren.
Mogen alleen nog niet geïnfecteerd zijn.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:24

irissahorse schreef:
Ja, ik zou ook een fles schoonwater meenemen, om het schoon te maken, de pleister goed strak opplakken, of een blarenpleister zoals Silence zegt :)

Inderdaad goed idee om een fles schoonwater mee te nemen. :j

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:24

Ik kan nu niet meer van die blaren pleisters halen,. De meeste dingen hier in de buurt zijn dicht. En morgen zijn ze ook al dicht, en dan ga ik al op vakantie naar alá France.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:25

Mijn ervaring is gewoon de losse huid eraf halen en als het lang pijn blijft doen pleister erop. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik ben het ondertussen gewend, ik ben nogal eens slordig met sokken aantrekken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:28

_Sannee schreef:
Ik kan nu niet meer van die blaren pleisters halen,. De meeste dingen hier in de buurt zijn dicht. En morgen zijn ze ook al dicht, en dan ga ik al op vakantie naar alá France.

Je kan ze ook bij de Albert Heijn oid halen. Die is nu toch nog wel open?
Het hebt echt heel goed! Mijn vader heeft er de marathon mee gelopen en nergens last van gehad :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:29

De albert-hein zit hier echt een heel stuk vandaan.. Dus dat red ik dan niet meer.
Gewone pleisters zouden ook kunnen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:31

Ik ben 1,5 week terug de hele week met deze hitte druk bezig geweest op 't land met hooien; handen en vingers zaten ónder de blaren. Advies van m'n vader: 'gewoon doorprikken!'. Ja daag, dat gaat heel erg pijn doen. ik had er 1 aan de binnenkant van mijn pink, die was flink groot en trok verschrikkelijk, zat veel spanning op en deed heel erg zeer.
Toch maar even naar de drogist geweest, daar voor ong. 5 euro 6 blarenpleisters van Compeed gekocht (het is erg duur, dat wel), had daar nog geen ervaring mee, maar mán wat werken die dingen goed zeg!

Wat op de beschrijving staat klopt precies; het is een soort gel/siliconenpleister, wat dikker dan normaal, die plak je er overheen en die neemt direct de spanning en pijn weg, daarbij als het nog een dichte blaar is zorgt het er ook voor dat het vocht langzaam wat afneemt, zonder dat hij open gaat en/of pijnlijk wordt.

Meesten zijn ook zeer geschikt voor open blaren. Denk er wel goed om dat je de plek eerst goed schoonmaakt met water en zeep, en geen creme oid er op hebt gesmeerd, want dan blijven ze niet zo goed zitten.
Maar als de huid mooi schoon is en je plakt ze er op, blijven ze heel stevig meerdere dagen zitten, en zijn goed waterbestendig!
Ze werken trouwens ook om blaren op voorhand te voorkómen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:32

Gewoon pleister op plakken morgen voelt het al een stuk beter.
Ik prik ze altijd door en plak er een pleister op. Als het een blaar is waar vuil bij zit doe ik er ook wat betadine op. haalt ook de pijn er wat uit

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:33

_Sannee schreef:
De albert-hein zit hier echt een heel stuk vandaan.. Dus dat red ik dan niet meer.
Gewone pleisters zouden ook kunnen?

Zou kunnen, maar compeed verlicht ook echt de druk en daardoor de pijn.
Geen andere supermarkt in de buurt??

Anders open houden en als je het zand in gaat, het liefst waterdichte, pleisters.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:35

Mossel schreef:
Ten eerste een beetje dom om een blaar open te prikken ;)

Waarom is dat dom??
Ik prik namelijk ALTIJD mijn blaren open. Nooit problemen gehad daardoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:45

MoonChloe schreef:
Mossel schreef:
Ten eerste een beetje dom om een blaar open te prikken ;)

Waarom is dat dom??
Ik prik namelijk ALTIJD mijn blaren open. Nooit problemen gehad daardoor.

Toch staat echt overal waar informatie staat over blaren dat je ze NOOIT door mag prikken, want je maakt je huid er alleen maar verder kapot mee...

Verder ben ik ook 't type slordig met sokken, en te kleine schoenen :o Dus ik heb ook met enige regelmaat open blaren... Als je blaren pleister erover heen plakt, wel even de losgelaten huid wegknippen, anders ga je pijn lijden als je die pleister er af moet halen... :P

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:48

dat had ik gister ook!
ik heb er blarenpleisters op gedaan van Compeed.
het werkt perfect!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:50

Menino schreef:
Toch staat echt overal waar informatie staat over blaren dat je ze NOOIT door mag prikken, want je maakt je huid er alleen maar verder kapot mee...
Ik vraag me af waar overal is want volgens mij is doorprikken heel normaal. Bij wandelevenementen prikt het rode kruis ze ook door.

Belangrijkste is goed ontsmetten daarna zeker als je in vuil water gaat zwemmen ik heb zelf helaas een keer een bloedvergiftiging gehad na een blaar die onvoldoende ontsmet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:04

euhm, in medische handboeken (jeweet wel, van die omaweetraadboeken) en op internet staat het ook overal.
De blaar is opperhuid die bescherming bied tegen een kapotte lederhuid daaronder, als je een blaar doorprikt heb je dus niet meer die bescherming.. En als je lederhuid kapot is, gaat dat bloeden etc. Da's allemaal heel onprettig weet ik uit ervaring. En het duurt lang voor 't geneest.
Dus 't zou niet mijn voorkeur zijn, en die ene keer dat ik met een blaar naar de EHBO ben gegaan hebben ze 't dus niet doorgeprikt :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:15

Als ik Google kom ik vooral tegen dat je hem gewoon door mag prikken als je er last van hebt en in mijn EHBO boekje staat ook niets over niet mogen doorprikken.
Mijn ervaring is dat ze sneller genezen als ze doorgeprikt zijn omdat het vocht de genezing vertraagd.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:17

Een blaar ontstaat niet voor niets :) als het de bedoeling was dat het open zou zijn zou er geen blaasje op komen :) maar goed ieder z,n ding ik vind het niet slim om ze door te prikken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:21

Maar als je ze niet doorprikt laat de huid bovenop ook los die sterft sowieso af.
Waarom zou het niet slim zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:23

Citaat:
Probeer de blaar niet door te prikken, want dat vergroot de kans op ontstekingen. Laat de blaar ook onbedekt, tenzij er iets tegenaan schuurt. Als je de blaar toch moet bedekken, doe dat dan met een blaarpleister of tweedehuidpleister als Compeed, Second Skin, Hansaplast

Citaat:
Kleine blaren
Mocht u een kleine blaar hebben, laat deze dan intact. De huid fungeert als beschermlaag over een steriele omgeving. Bovendien, als er weinig vocht in de blaar zit en u probeert deze door te prikken, kan de blaar gaan bloeden.

En ze kan ik nog wel even door gaan...
't is mij iig altijd geleerd dat het niet mag :)