Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 14:19

Moddies: Ik weet niet of het op LZP of MW thuis hoort, ik hoop dat ik het goede heb gegokt.

Met heel veel moeite ga ik dit topic plaatsen, schaamte, gevoel van mislukken en veel meer komen nu naar boven, maar er moet nu wat gebeuren, het duurt allemaal te lang en als het zo door gaat loopt mijn relatie ook nog eens op de klippen.

Vanaf mijn 14e heb ik bij verschillende instanties gewoond/geleefd, van tehuis naar tehuis gestuurd omdat overal ellenlange wachtlijsten waren en er meer mensen hulp nodig hadden dan bedden beschikbaar waren. Ik was moeilijk, eigenlijk nog steeds, wispelturig, stemmingswisselingen met flinke woede aanvallen, ontzettend chaotisch, ik deed altijd heel veel tegelijk maar afmaken ho maar, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Tot dat ik in een besloten inrichting terecht kwam. Niet dat mijn gedrag zo erg was dat ik een gevaar was voor mijn omgeving maar omdat daar tenminste een bed was voor langere tijd, en hulp! Ik leerde daar dat structuur mij zo veel helpt, ik kreeg schema's wat wanneer te doen, hoe het te doen en werd er zo veel rustiger van.
En dan komt er een dag dat je ook daar moet vertrekken, weer naar een andere instelling, weer andere begeleiding, weer een andere aanpak.
Uiteindelijk ben ik bij een fasehuis terecht gekomen, ik kon daar max. 1,5 jaar blijven en ben er een jaar gebleven.
De leiding vond het onzin dat een bijna 17 jarige een compleet schema nodig had om dingen te doen die gedaan moesten worden, ondanks dat de leiding van de besloten instelling dit wel op papier heeft gezet dat het gewoon werkt.
Tja misschien valt het wel te raden, het werd weer chaos, een hele grote chaos.
Ik heb aangekaart dat ik graag weer terug wilde gaan naar schema's volgen, mijn mentor vond dat het tijd werd om de schema's uit mijn hoofd te gaan zetten. Als ik wist wat er moest gebeuren dan kon dat ook prima zonder schema. Zonder vergat ik alleen alles, of wist ik niet wanneer het te doen, of in welke volgorde. Nee het past niet bij en 17jarige maar het was wel realiteit.

Uiteindelijk een huisje gevonden en op mezelf gaan wonen, alles laten gaan en komen zoals het ging en kwam, ik was toch de enige die in de bende moest leven en niemand die er last van had.
En ja ik had er last van, want de chaos die ik in mijn hoofd had resulteerde in een chaos in huis, wat de chaos in mijn hoofd weer erger maakte.
Ik leerde nieuwe mensen kennen, en een behoorlijk aantal keer de vraag gekregen of ik ADHD had, geen aandacht aan besteed, dat is iets voor kleine kinderen die de huiskamer als apenkooi gebruiken en die groeien daar overheen :j
Ook mijn vriend die ik in die tijd heb leren kennen stelde die vraag nadat ik hem eerlijk had verteld hoe ik in elkaar steek.
Tot mijn moeder er over begon, ze had het e.e.a. gelezen, als kind zijnde hoef je niet altijd de kamer als apenkooi te gebruiken, die drukte kan ook in je hoofd zitten :)*
Het balletje is heel langzaam gaan rollen, aanvraag geplaatst, gesprek gehad, wachten op onderzoeken, heel lang wachten.
In tussentijd gaan samenwonen en de problemen stapelen zich weer op. Ik ben nu niet meer de enige die last heeft van de chaos in huis, mijn vriend is er nu de dupe van. Ik woonde op 30m2 en nu is er ruim 70m2 ruimte, meer spullen, meer opruimen, grotere chaos.
Mijn vriend werkt fulltime, ik ben werkzoekende alleen door lichamelijke problemen is het vinden van een baan lastig.
Ik zou alles op alles gaan zetten om het huis netjes te houden, boodschappen doen, koken, de beesten verzorgen, ik lijk wel verdorie een klein kind, alhoewel een kleuter van 4 soms zelfs zelfstandiger is.
Het lukt me niet, ik wil zo graag alles doen, het op orde hebben, het bij houden, niet een uur lang dubben over wat ik ga doen en als dat bepaald is ook nog eens een half uur te besteden aan te bedenken hoe ik het ga doen.
Kiezen wat we gaan eten is een ramp, koken zelf is een ramp doordat ik vergeet hoe lang iets op staat of gewoon domweg vergeet dat ik het heb opstaan.

De diagnose ADHD is nu een tijd geleden vast gesteld, er is eventueel nog sprake van een andere stoornis maar omdat dit volgens de psycholoog overduidelijk was is het zaak om eerst dit aan te pakken en kijken hoe het verder gaat.
En dan, weer die wachtlijsten.
Ik zou in Mei een coach krijgen, we zouden een schema gaan maken (ook dat lukt mijzelf niet :o ), medicijnen proberen, er vol voor gaan!
Nu kreeg ik bericht dat de wachtlijsten langer zijn geworden door personeelstekort. Met heel veel geluk ben ik in December aan de beurt.
Mijn nieuwe huisarts was erg begripvol, met dank aan hem ben ik gestart met het gebruiken van medicijnen, heerlijk joh, wat meer rust en daardoor meer overzicht!
Alleen heel confronterend, ik begin nu pas echt te zien hoe erg het gesteld is in huis, hoe idioot het is dat iemand die volgende maand 22 wordt niet eens iets op orde kan houden.
Ik ben her en der gaan informeren over eventuele eerdere hulp, via de gemeente komt er nu iemand langs die mij voor 1 keer komt helpen om mijn administratie op orde te krijgen welke nu bestaat uit verschillende stapels papieren.
Dat is i.i.g. iets, en daar ben ik erg blij mee, het is een begin.

Voor mijn vriend is het allemaal te veel geworden, ik heb zoveel beloftes gedaan dat het beter zal worden, dat ik alles gewoon ga doen, dat ik lijstjes ga maken en me er aan ga houden etc etc etc.
Heel weinig er van heb ik waar gemaakt, ja als de bom was gebarsten dan ging het weer even goed om vrij rap weer in het oude terug te vallen.
De huisarts is gebeld, ik heb gevraagd of het mogelijk is om via iets of ergens anders begeleiding te krijgen, dit kan gewoon zo niet meer langer. Volgens hem is de enige optie die ik heb wachten tot ik aan de beurt ben en begrip hebben voor de wachtlijsten.
Ik heb daar begrip voor, en voor hulp die goed is en meer is dan 1 malig wil ik ook echt wel wachten.
Maar wachten tot December betekend ook tot December een chaos en dat gaat niet goed, ik trek dat niet, mijn vriend trekt dat niet en dat betekend einde verhaal.
Mijn vriend is geen planner, kan lastig tijden inschatten dus samen een schema maken wordt een papiertje met wat gekrabbel er op, niet erg effectief.
Met mijn ouders heb ik goed contact, echter wonen ze dik 150km verder op en kan ik moeilijk blijven bellen over hoe ik iets moet gaan aanpakken.
Het schema wat ik vroeger had weet ik in grote lijnen nog wel maar is totaal niet meer relevant, het enige wat ik nu ervan probeer te gebruiken is het op vaste tijden op staan en naar bed gaan.

Een heel erg lang verhaal maar waar het op neer komt:
Ik weet gewoon niet meer hoe hier mee verder moet, ik wil zo graag de problemen aanpakken, voor dingen oplossingen gaan zoeken maar waar moet ik in godsnaam gaan beginnen.
Ik heb op internet gezocht of er een mogelijkheid is dat iemand mij helpt, maar particulier kost klauwen vol met geld en dat kan gewoon niet.
Nu hoop ik heel erg dat er iemand op bokt is die tips heeft wat ik kan gaan doen, of ik toch ergens hulp kan krijgen, of dat iemand een wonder recept heeft die alle problemen oplost ;)
Dat laatste bedoel ik uiteraard niet letterlijk en serieus, maar ik sta wel overal voor open, alles wat te proberen valt wil ik ook proberen.

De mensen die mij persoonlijk kennen wil ik vragen bovenstaande niet te gaan rondbazuinen. Het is een flinke stap om dit zo open en bloot op bokt te zetten maar heb er weinig behoefte aan dat dan ook direct mijn omgeving er van op de hoogte is.

siskeh
Berichten: 8909
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:25

Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een PGB, helaaas is er nu een wachtlijst, maar alsnog zou ik daarmee aan de gang gaan.
Misschien dat het daarnaast handig is om te kijken naar een "kloppende" diagnose, ik weet niet welke lichamelijke problemen je hebt(is hier een diagnose van?)
Maar misschien zit er ook iets van autisme achter.

Daarnaast heb ik net het boek geef me de 5 gelezen, gaat over het opvoeden van kinderen met autisme, maar eigenlijk staan er best wel nuttige dingen in.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:26

Jeetje meid, wat een verhaal. Goed verteld! +:)+

Zoals ik het nu begrijp lijkt het mij handig als jij opschijft welke klusjes je moet doen op een dag, hoelang dat duurt en wat je precies moet doen. Dan kan je het vervolgens qua tijd in gaan plannen.
Ik kan me voorstellen dat je zonder overzicht in je hoofd, nergens meer overzicht in hebt. Iedereen heeft wel eens zo'n overloopperiode, maar in jouw geval vind ik het al een hele stap dat je eerlijk om hulp vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:28

Ondanks de chaos heb je duidelijk beschreven wat er speelt, das alvast een compliment waard :j
Heb je niet iemand in je omgeving die je kan helpen om toch een soort schema op te stellen? Een buurvrouw/kennis/vriendin/stalgenootje of iemand anders in je omgeving die je daarbij kan helpen?

Verder wil ik je veel succes wensen, tegen chaos in je hoofd heb ik zo geen remedie..

Dani

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:31

Ik denk dat bokt ook best kan helpen met zo'n schema? Als je hier opschrijft wat je allemaal op een dag moet doen, zijn er vast mensen die goed in kunnen schatten welke volgorde handig is en hoe lang je met dingen bezig bent..

Zal misschien niet perfect zijn, maar wel beter dan helemaal geen structuur lijkt me.

chocobroodje

Berichten: 15422
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:33

Het chaos verhaal herken ik zo onzettend :o Het is inderdaad heel vervelend en heel moeilijk om orde erin te scheppen als je het zelf niet echt ziet (nouja je ziet het wel maar op de een of andere manier....) . Als ik dan ergens mee begin raak ik vaak verloren in de details en dan is het heel moeilijk om het paadje terug te vinden. Bovendien laat ik me door alles en niks afleiden.
Laatst ben ik ook weer begonnen met orde scheppen, elke dag 1 kast of tafel of whatever, en zorgen dat wat je de dag ervoor hebt leegeruimd bij houdt. En zo elke dag wat uitbouwen.

AnnemiekvM

Berichten: 8394
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:35

Misschien kun je voor jezelf op papier zetten wat je op een dag gaat doen. Bijvoorbeeld 's morgens: 1............. 2.............
En dat ook voor de middag en avond.
Of wat ruimer. Een weekschema en per dag de belangrijke dingen die echt moeten?

chocobroodje

Berichten: 15422
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:48

Trouwens kom je niet in aanmerking voor een PGB (persoons gebonden budget) Neem eens contact op met je gemeente en kijk eens wat daar de richtlijnen voor zijn, met een PGB kun je zorg inkopen zoals huishoudelijke hulp. Weet alleen niet of jij ervoor in aanmerking komt daarbij verschilt het per gemeente.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:54

Zou je -puur practisch gezien- al hulp hebben bij een paar lijstjes?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:25

Siskeh diagnoses voor lichamelijke problemen in overvloed, de artsen zijn het alleen alles behalve met elkaar eens.
Momenteel heb ik een reumatoloog, internist, maag/darm specialist en een neuroloog. Gynaecoloog heeft me weer door verwezen naar een andere afdeling maar ik ben het beu om constant overal en nergens verwezen te worden zonder dat ze ook echt wat onderzoeken. Er is o.a. heel wat bloed afgetapt en daarin is duidelijk dat er iets niet goed is, alleen denkt iedere arts er het zijne over.
Het woord autisme is idd gevallen bij de onderzoeken, evenals bipolaire stoornis.

Ik kan wel dingen op schrijven die ik moet doen, maar daarmee ben ik er nog niet.
Ik ben net weer begonnen met een lijstje van de dingen die moeten gebeuren, ik heb nu stofzuigen, dweilen, afwas, boodschappen en wassen. Alleen hoe wat wanneer :?

Mensen hier in de omgeving vragen om hulp, ik ken vrijwel niemand. Ja wat mensen van kletspraatjes maar dan houdt het op.

Per kast/ding doen, dat zie ik wel zitten :j Dat van verloren in details gaan is hier ook sterk aanwezig, maar als ik per kast ga doen ipv een hele kamer het misschien beter gaat en niet van hot naar her vlieg.

Of ik in aanmerking kom voor PGB weet ik niet, heb net wel even op de site gekeken maar het is nogal een flinke hoeveelheid info en regeltjes.

Aan lijstjes zou ik zeker wat hebben, ik weet nu niet wat ik op de lijstjes moet zetten, hoe de lijstjes moeten worden en welke volgorde e.d.

Verder ben ik heel erg blij met de reacties, ik was nogal bang voor negatieve reacties en dit is echt super :j

siskeh
Berichten: 8909
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:28

Voor de aanvraag van een PGB kan je ook bij een adviesbureau terecht, die kunnen helpen bij de aanvraag.
ADHD is zeker een "reden" voor een PGB!
Over de lichamelijke problemen ga ik ff PB-en!

chocobroodje

Berichten: 15422
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:10

Nijn schreef:
Siskeh diagnoses voor lichamelijke problemen in overvloed, de artsen zijn het alleen alles behalve met elkaar eens.
Momenteel heb ik een reumatoloog, internist, maag/darm specialist en een neuroloog. Gynaecoloog heeft me weer door verwezen naar een andere afdeling maar ik ben het beu om constant overal en nergens verwezen te worden zonder dat ze ook echt wat onderzoeken. Er is o.a. heel wat bloed afgetapt en daarin is duidelijk dat er iets niet goed is, alleen denkt iedere arts er het zijne over.
Het woord autisme is idd gevallen bij de onderzoeken, evenals bipolaire stoornis.

Ik kan wel dingen op schrijven die ik moet doen, maar daarmee ben ik er nog niet.
Ik ben net weer begonnen met een lijstje van de dingen die moeten gebeuren, ik heb nu stofzuigen, dweilen, afwas, boodschappen en wassen. Alleen hoe wat wanneer :?

Mensen hier in de omgeving vragen om hulp, ik ken vrijwel niemand. Ja wat mensen van kletspraatjes maar dan houdt het op.

Per kast/ding doen, dat zie ik wel zitten :j Dat van verloren in details gaan is hier ook sterk aanwezig, maar als ik per kast ga doen ipv een hele kamer het misschien beter gaat en niet van hot naar her vlieg.

Of ik in aanmerking kom voor PGB weet ik niet, heb net wel even op de site gekeken maar het is nogal een flinke hoeveelheid info en regeltjes.

Aan lijstjes zou ik zeker wat hebben, ik weet nu niet wat ik op de lijstjes moet zetten, hoe de lijstjes moeten worden en welke volgorde e.d.

Verder ben ik heel erg blij met de reacties, ik was nogal bang voor negatieve reacties en dit is echt super :j

Het is voor mij 1 van de weinige manieren om het overzichtelijk te houden :o Ik vind het net als jij erg moeilijk :j Hou het echt bij die 1ne kast of tafel totdat het klaar is. Wat je niet meteen kwijt kunt doe dat in een doos en zet het opzij. Zo ga je alles af en dat maakt het echt een stuk overzichtelijker. Blijven volhouden en blijven proberen de eene dag zal het beter gaan dan de andere dag. Ik heb gelukkig een heel geduldige vriend, maar zelfs hij krijgt af en toe een punthoofd van mij. Al gaat het langzaam wel wat beter maar het zal altijd met ups en downs gaan.

Ineke2

Berichten: 34553
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:23

Begin bij de keuken bijvb. Schrijf per kastje op wat erin moet/hoort en plak dat op de binnenkant van de deurtjes. Is overzichtelijk voor jouw en je vriend.
Zo doe je dat ook in de woon en slaapkamer. Niet alles tegelijk willen. Als je wilt kan ik wel een dagje komen helpen daarmee. Ik woon redelijk in de buurt.

Een schoonmaakschema kan ik ook voor je maken, incl tijden en wat wanneer.

zonnebloem18

Berichten: 25431
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:47

Kan je moeder niet eens een paar dagen langs komen en je helpen met je lijstjes?

Annick75

Berichten: 1884
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:00

Je zou eens kunnen informeren bij MEE bij jou in de regio of zij wellicht hulp kunnen bieden of weten of er bij jou in de buurt een vrijwilligersorganisatie is die jou alvast een eindje op weg kan helpen.

Ook Humanitas heeft in diverse regio's projecten lopen o.a. voor begeleiding bij regeldingen.

Wat betreft een PGB, voor huishoudelijke hulp zul je die waarschijnlijk niet kunnen krijgen, aangezien je een gezonde partner hebt. Dat die een fulltime baan heeft daar heeft het Centrum Indicatiestelling Zorg, dat alle aanvragen beoordeelt, helaas geen boodschap aan. Wat je wel zou kunnen proberen, eventueel met hulp van MEE, is het aanvragen van een PGB voor begeleiding. Dan kun je hulp 'inkopen' om jou te helpen bij praktische zaken.

Apple

Berichten: 76471
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:06

Ineke2 schreef:
Begin bij de keuken bijvb. Schrijf per kastje op wat erin moet/hoort en plak dat op de binnenkant van de deurtjes. Is overzichtelijk voor jouw en je vriend.
Zo doe je dat ook in de woon en slaapkamer. Niet alles tegelijk willen. Als je wilt kan ik wel een dagje komen helpen daarmee. Ik woon redelijk in de buurt.

Een schoonmaakschema kan ik ook voor je maken, incl tijden en wat wanneer.


Daar staan een paar hele goede tips in :-) Per kastje aan de binnenkant een lijstje met wat erin hoort. Daarnaast nog een soort 'weekschema' met de huishoudelijke taken per dag erin en de hoeveelheid tijd die dat kost :-) (desnoods compleet nog met tussenstappen).

Tieme
Berichten: 5168
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:22

mooiste zou inderdaad een PGB zijn en dat je daarvan iemand in kan huren die je begeleid. er zijn alleen nu gigantische wachtlijsten voor PGB. het geld voor PGB (bestemd voor het hele jaar) is nu al op. dus als er niets veranderd, worden er tot het eind van het jaar geen nieuwe PGB's meer uit gegeven. daarnaast doen ze zeeeer moeilijk om een PGB te geven voor gebegeleiding. ze zijn juist hier gigantisch op aan het bezuinigen.
misschien dat je hiushoudelijke zorg aan zou kunnen vragen bij de gemeente. maar ook hierin maak je weinig kans omdat je een gezonde partner hebt. ze verwachten dus dat die het allemaal wel op kan knappen.

Ik heb ook veel problemen met structuur en dergelijke. ik kon ook op een wachtlijst voor een coach maar ik wilde dit pertinent niet.
ik heb gelukkig hulp gehad van een lieve collega en haar man. zij hebben me geholpen met m'n huis op orde te brengen. dit was echt een chaotische bende. en zoals je zelf al zegt, bende in je hoofd is bende in je huis, bende in je huis is onrust in je hoofd. ik heb een planbord aan de muur hangen met de dagen erop. ik probeer al mijn huishoudelijke taakjes en dergelijke over de week te verdelen en op dit bord op te schrijven. dus bijv. kliko naar buiten, dweilen, stofzuigen, wanneer ik dingen in moet leveren voor m'n werk. daarnaast probeer ik zoveel mogelijk m'n agenda te gebruiken. maar ja, ik heb een agenda nodig om me eraan te helpen herinneren om in m'n agenda te kijken dus dat schiet soms ook niet op :+
bepaalde klusjes probeer ik dagelijks te doen zodat de structuur erin zit. zoals elke dag afwasje doen, aanrecht schoonmaken, elke dag stofzuigen, en 's avonds voor het slapen gaan even snel door de woonkamer lopen en kleine dingetjes opruimen. zoals bijv. folders bij oud papier enz. want als ik dit niet doe dan stapelt dit zich langzaam op en wordt het een hele grote onoverzichtelijke berg en weet ik niet waar ik moet beginnen.

m'n collega heeft een lijst gemaakt met dingen die ik qua eten/schoonmaakartikelen ongeveer standaard in huis moet hebben. als ik boodschappen nodig heb dan loop ik dit lijstje na en kijk ik de kasten na of ik die spullen nog heb of moet gaan halen. collega heeft mijn keukenkastjes op een logische en overzichtelijke manier ingedeeld. zorg ook dat ik van alles ook 1 ding in voorraad heb. dus 1 pak boter in gebruik en 1 in voorraad. zodra ik de voorraad pak pak of iets op is dan schrijf ik dit meteen op mijn boodschappen lijstje. probeer op een vaste dag boodschappen te doen.

koken: neem een kookwekker en blijf er gewoon bij. bij mij is dit ook een ramp. ik loop ook nog wel eens weg met als gevolg dat ik m'n gekookte eitje van het plavond kan schrapen of mijn gekookte aardappelen niet meer op hoef te bakken omdat ik ze al gebakken en al uit mijn kookpannetje kan halen :o

administratie heeft man van m'n collega mij mee geholpen. uitzoeken wat weg kan en wat niet. en ook meteen wegmikken. wat overblijft op jaar leggen en op soort. bijv. bankafschriften, betaalde rekeningen, informatie enz.
ik heb bijv. 3 verschillende mappen. 1 voor betaalde rekeningen, 1 waar alle informatie/overeenkomsten in zitten van bijv. ziggo, auto, huis, ziektekosten enz.
dan nog een map waar alle bankafschriften in zitten. een map waar alle belastingzooi, jaar en loonopgave en contracten in zitten.
en nog een map waar alle gebruiksaanwijzingen van alle apperatuur in zit.

kijk meteen de post na zodra het binnen is gekomen. kan het weg, dan meteen weg mikken. ook folders en kranten.
is het iets wat bewaard moet blijven en bijv. in een map moet of betaald moet worden dan doe ik 2 dingen. OF ik maak er meteen gaatjes in en doe het in een map OF ik leg het in een mapje in m'n la. hier doe ik ook de rekeningen in die binnenkomen. 1x in de week of 2 weken MOET ik dit mapje nakijken en de rekeningen betalen en de boel in het juiste mapje doen. schrijf ook meteen bovenaan de rekening de datum wanneer je het betaald heb.
zoveel mogelijk de rekeningen automatisch laten doen.

verder heb ik naast de deur een sleutel bord hangen. ik heb verschillende key-coards hangen met sleutels. ik was ze regelmatig kwijt en nu dwing ik mezelf ook steeds dat zodra ik binnen kom ik ze meteen terug hang. overzichtelijk. een aparte voor m'n gewone sleutels, een roze voor de paardensleutels, rode voor m'n werksleutels enz.als ik nu de deur uitloop, dan zie ik meteen de sleutels hangen en helpt mij dit herinneren om die ook mee te nemen. het is niet de 1e keer dat ik m'n moeder moet bellen omdat ik weer eens de deur achter me dicht heb getrokken en zonder sleutels buiten sta. :D of 's nachts even in de vrieskou snel de hond uitlaten omdat hij aan de schijterij is en vervolgens de deur dicht trekken zonder de sleutel of een telefoon bij je te hebben. :') ook telefoons, portomonee, rijbewijs en dergelijke op een vaste plek.

m'n was probeer ik zoveel mogelijk in het weekend te doen of als ik een hele was bij elkaar heb, dan doe ik die door de weeks. maar dan ook meteen vanuit de wasmachine ophangen of in de droger en daarna ook meteen opvouwen en opruimen. zit 's avonds dan met een mand voor de televisie, binnen 10 min. is die weg gewerkt. als ik het laat gaan dan ligt er een berg van 1.5 meter hoog waar ik veeeeel langer over doe. ALS ik de moed al kan opbrengen om het te doen. en op een gegeven moment wordt je steeds makkelijker en gooi je de schone was er gewoon bovenop en wordt de stapel steeds groter. ;)

naast de schema's is het ook een kwestie van jezelf een heeeeeele grote schop onder je kont te geven. aan de schema's houden, alles op z'n plek terug leggen en de dagelijkse dingetjes bij houden. echt, het helpt mij ook. ik ben blij dat ik geholpen ben door mijn collega en haar man. ik heb me dood geschaamt. voelde me (en soms nog) een gigantisch klein kind die niets zelf kon regelen. en dit werkt ook nog eens in de thuiszorg :+ op mijn werk weten ze gewoon dat ze mij geen gezinnen hoeven te geven die veel structuur nodig hebben of waar het hiushouden gerunt moet worden. dat kan je namelijk niet aan iemand overlaten die zelf onderhand hulp nodig hebt. ik heb het nu een beetje geaccepteerd. het chaotische is stukke minder geworden maar ik merk soms dat ik alsnog als een kip zonder kop door het huis heen ga. dan ben ik in de keuken bezig en vervolgens zie ik boven weer wat liggen en dan weer in de badkamer en zo verder. ;) dus heb mezelf ook aangeleerd, 1 ding te gelijk. eerst de kamer bijv. opruimen, stoffen, zuigen dweilen. dan het volgende.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Tieme
Berichten: 5168
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:05

een beetje lang verhaal geworden. :o

Alwiene

Berichten: 16125
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:06

Heel herkenbaar verhaal voor deze ADHD'er. Alleen is voor mij het probleem ook nog niet opgelost :=

Maar ik wil je wel een tip geven: Geef jezelf het boek "Opgeruimd leven met ADHD" te koop, onder andere te bestellen bij bol.com.
Organiseren voor een ADHD'er is iets heel anders dan voor een 'normaal' mens en dat is iets waar ze in dit boek rekening mee hoduen. Behalve dat het heel herkenbaar zal zijn staat het vol met tips over hóe je jezelf aan het organiseren kan krijgen, wát is haalbaar en wat niet, tips, methodes etc. Het boek alleen al werkt op mij erg motiverend :o Ik denk dat ook dat jij hier veel aan zal hebben :j

Goof

Berichten: 32315
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:15

Nijn schreef:
Ik kan wel dingen op schrijven die ik moet doen, maar daarmee ben ik er nog niet.
Ik ben net weer begonnen met een lijstje van de dingen die moeten gebeuren, ik heb nu stofzuigen, dweilen, afwas, boodschappen en wassen. Alleen hoe wat wanneer :?


Lastig zeg Nijn, wat een verhaal.

helpt het niet om bovenstaande dingen niet op 1 lijst te zetten (resultaat; een lange lijst met veel to do dingen) maar een dagindeling te maken?
Dus per dag 2 huishoudelijke dingen plannen, 1 in de ochtend, 1 in de middag. Ook niet meer doen dan dat, houd je aan je schema.

Wat betreft koken, schrijf stap voor stap op voor verschillende gerechten wat de handelingen zijn en hoe lang deze duren.
(of laat je vriend iets vaker koken ;) )

Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19216
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:42

tjee nijn meisje :(:) wat vervelend allemaal zeg! wat voor mij idd ook goed werkt is, lijstjes maken van waar alles hoort! zo kun weet je altjd waar het hoord en heb je meer overzicht!

_Kimo_

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:50

Jeetje wat een verhaal.. Knap van je hoor dat je het zo open en bloot op bokt durft te zetten!
Ik herken mezelf wel een beetje in je verhaal (wel in mindere mate gelukkig)
Ik schrijf ook alles op in mijn agenda, doe ik dat niet, ga ik heel erg twijfelen over alles. Bijv. als mijn baas zegt dat ik 11uur moet beginnen, weet ik dat ook, onthou dat ook, maar twijfel toch of het wel 11uur is. En kijk dan ook 100x in me agenda of het echt 11uur was (en dan nog twijfel ik soms of ik het niet verkeerd heb opgeschreven)
Ik maak ook elke avond in mn hoofd een tijdschema met was ik de dag erna moet doen, en hoelang ik daarmee bezig ben. Scheelt me een hoop! Misschien ook een ideetje voor jou?
Ik heb dan alleen wel dat als mijn "schema' om wat voor reden dan ook verstoord wordt, wordt ik wel heel erg boos/chago/geirriteerd en ben ik gelijk van slag..

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Wachttijden, chaos, heel verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:36

De lijstjes zijn af. Behoorlijk overzichtelijk. Als er meer mensen zijn die een lijstje willen; roept u maar.

Snor

Berichten: 246
Geregistreerd: 17-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:19

delerium schreef:
De lijstjes zijn af. Behoorlijk overzichtelijk. Als er meer mensen zijn die een lijstje willen; roept u maar.


Ik, graag!
Ik kan ook geen huishouden runnen, vriend en ik zijn allebei even chaotisch en dat is vaak best beschamend als bijv. schoonouders op bezoek komen :o

chocobroodje

Berichten: 15422
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:21

Stuur mij er ook maar eens 1 :) Trouwens dat boek wat hier genoemd werd lijkt me ook erg intressant!