ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 17:32

Ik vroeg me af of er veel bokkers ook donor zijn??? Eigenlijk probeer ik men ook er een beetje voor wakker te schudden om donor te worden. Ik werk in ziekenhuis ( afdeling chirurgie) en ik zie echt heel veel mensen die erg ziek zijn en soms ook organen nodig hebben en hoe hier een tekort aan is ;( . Mijn vroegere buurman is pasgeleden geopereerd voor nieuwe levertransplantatie en oh wat voelt die man zich weer goed. Echt fijn omdat te zien. Sindsdien sta ik 100% achter mijn besluit en wil ik meer mensen stimuleren om de kaart in te sturen. :D

Stel dat het in je eigen omgeving of misschien jezelf ziek zou worden waarbij je orgaantransplantatie nodig hebt? Zeg je dan ook nee?

Waarom ben je wel en waarom ben je geen donor? Of teveel moeite om je aan te melden. Of ben je bang voor de verhalen die je soms hoort ( lees goed door want vaak zijn ze niet eens waar).

In belgie hebben ze de wet dat je altijd donor bent tenzij je niet wilt en afmeld. ( veel handiger toch)

Ik ben benieuwd naar je jullie reactie en in stille hoop tocht de kaart in te vullen omdat donor te worden. :D :D

Leonieee_

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:33

ik ben zeker ook donor :) ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er iemand sterft omdat ik niks afgestaan heb. Na mijn dood merk ik er toch niks meer van :) alleen mijn hoornvliezen sta ik niet af.. maar ik heb dan ook hele slechte ogen.. dus dat is sowieso niet handig :)

Boelles

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:35

Ik ben geen donor.. Heb hier zo mijn redenen voor, ze kunnen sowieso een groot deel van mijn organen niet gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:35

Neen, ik ben geen donor. :)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 17:35

Goed zo fijn te horen. Ik heb idd alleen mijn hoornvliezen en pezen niet. Lijkt me gewoon niet fijn.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:36

Ik moet me nog aanmelden als donor, maar het schiet er telkens bij in :o
Eigenlijk vind ik het ook meer dan normaal dat mensen donor zijn en je kan zelf de keuze maken welke organen je wilt afstaan. Persoonlijk denk ik dat je na je dood toch niks meer aan je lichaam hebt, dus waarom zou je er niet iemand mee helpen na je dood :)

kimmie88

Ik ben oo donor, maar alleen niet voor mijn hoornvliezen. (Al is rechts ook niet meer bruikbaar voor hun ;))

enniee

Ik heb de aanvraag gedaan voor donor, al 2 maanden terug en ze zouden nog een brief sturen ter bevestiging.. Heb alleen nooit meer wat gehoord!

AaronYve

Wat nog bruikbaar is mogen ze van me hebben. Ik ben alleen juist aan het twijfelen. Misschien beetje ego maar eigenlijk vind ik dat mijn organen alleen naar mensen moeten gaan die zelf ook die keuze gemaakt hebben.

Ik hoor steeds nee ik ben geen donor maar willen ele en orgaan hebben als het hun uitkomt..
Die mensen brengen me dus weer aan het twijfelen.
En geen donor zijn ook niet krijgen. Ik dus ook niet.
Stom beleid ook van dat donor.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:37

Ik ben ook donor en sta alles af. :)

ts misschien kun je een linkje neerzetten, zodat ze gemakkelijk een formulier kunnen aanvragen :)

Edti: druk op het topic :) blijf versturen drukken :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:37

ik ben wel donor
alleen ik heb wel vast laten leggen dat ze alles mogen hebben behalve mij hart en mijn huid
de rest mogen ze gebruiken als dit bruikbaar is
Laatst bijgewerkt door Nagano op 09-07-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:38

Prima; maar ik geen organen krijgen, dan ik ook minder aan de zorg afstaan. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:38

marenmar85 schreef:
In belgie hebben ze de wet dat je altijd donor bent tenzij je niet wilt en afmeld. ( veel handiger toch)

Dit is in nederland ook vanaf je 18e.
Maar dat is pas sinds een paar jaar. Dus iedereen die ervoor 18 is geworden, moet het zelf allemaal regelen

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:39

Donor zijn is toch een kleine moeite? Als ik er niet meer ben, wat heb ik er zelf dan nog aan? Waarom dan niet iemand anders er een heel groot plezier mee doen?
Ik kan dan, ondanks mijn bereslechte ogen, een blinde weer zicht geven met mijn intacte hoornvliezen. Geweldig idee toch?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:39

Ik heb geen idee of ik donor word of niet, want ik laat die beslissing over aan mijn nabestaanden. Wellicht ga ik er ooit nog eens goed over na denken, maar nu ben ik 21 en heb nog geen behoefte om erover te denken wat ik wil dat er met me gebeurd als ik dood ben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:40

Niezel schreef:
Donor zijn is toch een kleine moeite? Als ik er niet meer ben, wat heb ik er zelf dan nog aan? Waarom dan niet iemand anders er een heel groot plezier mee doen?
Ik kan dan, ondanks mijn bereslechte ogen, een blinde weer zicht geven met mijn intacte hoornvliezen. Geweldig idee toch?

Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:41

Ik ben donor, met uitzondering van mijn hart (dat zie ik bijgelovig als mijn motor)
Al twijfel ik juist of ik me niet meer af wil melden... Hoe ver willen we gaan met mensen redden, waarvan het lichaam zegt op te zijn?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:41

Ik ben donor ja. :) Ook alles behalve mijn hoornvliezen. Vind dat gewoon geen fijn idee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:42

Ayasha schreef:
Prima; maar ik geen organen krijgen, dan ik ook minder aan de zorg afstaan. ;)

nee nee zorg en organen is wat anders hé.
Je kan ook een ander ziekte krijgen waardoor je zorg nodig heb.
Of in een awbz- instelling opgenomen worden, moet je ook awbz betalen
Wilt niet zeggen dat je ziek blijft als je een orgaan gedoneerd krijgt.
trouwens zorgverzekering is een standaard verzekering, die kan je zo duur maken als je wilt.
Wilt niet zeggen dat je met het standaard pakket, goedkoper uit bent.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 17:42

oh echt dat wist ik niet :d wat goed, dat het in nederland ook al is.
@ bellona k ik ben ook 24 maar heb daar al overnaged8, waarschijnlijk doordat ik dagelijks met mijn neus op de feiten word gedrukt.
als je zelf verongelukt ( had ik me ook al bedacht) Dat ik de keuze juist niet aan mijn nabestaande wil laten omdat zij het dan al moeilijk genoeg hebben.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:42

Heino schreef:
Ik ben donor, met uitzondering van mijn hart (dat zie ik bijgelovig als mijn motor)
Al twijfel ik juist of ik me niet meer af wil melden... Hoe ver willen we gaan met mensen redden, waarvan het lichaam zegt op te zijn?

Deze vraag stel ik me vaak op mijn werk af. ik werk in de ouderen zorg en als je dan ziet wat familie nog wi doenbij een dame an 87!!!!!
Alles behandelen... Vrouwtje is dement, weet van voren bijv niet dat ze van achteren leeft.....

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:43

Ik ben ook donor en idd, ook ik sta mijn hoornvlies niet af ;)!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:43

marenmar85 schreef:
oh echt dat wist ik niet :d wat goed, dat het in nederland ook al is.
@ bellona k ik ben ook 24 maar heb daar al overnaged8, waarschijnlijk doordat ik dagelijks met mijn neus op de feiten word gedrukt.
als je zelf verongelukt ( had ik me ook al bedacht) Dat ik de keuze juist niet aan mijn nabestaande wil laten omdat zij het dan al moeilijk genoeg hebben.

Ik ben al donor vanaf mijn 18e.
Ik kreeg toen een brief dat ik mij ervoor kon opgeven of afmelden zegmaar

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:44

Ik heb afgelopen december een nier mogen ontvangen van mijn moeder, de wachtlijst voor een donornier is gemiddeld 4 tot 6 jaar en die tijd had ik niet meer. Mocht ik overlijden mogen ze alles van me nemen, zo kan ik ook andere mensen helpen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:44

AnitaOneill schreef:
Ik heb afgelopen december een nier mogen ontvangen van mijn moeder, de wachtlijst voor een donornier is gemiddeld 4 tot 6 jaar en die tijd had ik niet meer. Mocht ik overlijden mogen ze alles van me nemen, zo kan ik ook andere mensen helpen.

Wat geweldig...
Hier krijg ik echt kippenvel van