Galstenen bij zwangerschap, wie ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Galstenen bij zwangerschap, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 17:12

Afgelopen maandag zijn we erachter gekomen dat ik galstenen heb. Ik heb inmiddels 3 zogenaamde koliekaanvallen gehad in 3 weken waarbij een steentje door een galweg is geschoten. Laat ik zeggen; die pijn wil je niet voelen :n Bij de echo in het ziekenhuis maandag waren duidelijk nog 2 steentjes te zien.

Inmiddels ben ik bijna 28 weken zwanger en is het dus afwachten hoe het verder zal verlopen, maar ik maak me een beetje zorgen. De pijn is sinds de laatste aanval (zaterdag op zondag) niet helemaal weggegaan, wat verklaart kan worden door de groter wordende baarmoeder en de -zodoende- oplopende druk op de galblaas.

De radioloog en gyneacoloog hebben aangegeven dat er veel verschillende scenario's mogelijk zijn tot het einde van mijn zwangerschap. Waaronder dat ik nergens last meer van zal hebben, maar ook dat ik meer last zal krijgen vanwege de druk. Aanvallen zijn enigzins te voorkomen door vezelrijk en vetarm te eten. Opereren zolang ik zwanger ben is uitgesloten. In het slechtste geval zal de baby eerder gehaald moeten worden.

Afijn, ik zou heel graag willen weten of er mensen hier zijn met dezelfde ervaring en hoe het bij hen gelopen is. Het gaat dus echt om mensen die galstenen hebben gekregen tijdens hun zwangerschap.
Voor de duidelijkheid; ik maak me geen zorgen om de baby, ik weet dat met haar alles in orde is ;)

Blue_Eyes

Re: Galstenen bij zwangerschap, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:17

Daar ben je mooi klaar mee! Bij mij zijn de aanvallen destijds ook begonnen tijdens mijn zwangerschap, maar dat was toen goed te doen en er hoefde niet direct iets aan te gebeuren. Het werd toen bij mij inderdaad minder met het groeien van de buik. Ik hoop van harte dat dat bij jou ook zo zal zijn!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 21:39

Het werd bij jou minder met het groeien van de buik? Nja, dat geluk heb ik helaas niet ;( Het wordt bij mij juist erger.

Bij elke aanval zijn we tot nu toe in het ziekenhuis geweest. Ze waren zo heftig dat ik niet meer wist waar ik het zoeken moest van pijn. Zitten, staan, lopen, niks hielp :n Het is echt heel pijnlijk.

Blue_Eyes

Re: Galstenen bij zwangerschap, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:14

Ah, bah :(:)
Bij mij werd het inderdaad minder, het kan zijn dat de stenen die er op dat moment zaten gewoon even 'op' waren. Ik ben een jaar later alsnog geopereerd, omdat het na mijn zwangerschap wel weer terugkwam.
Maar je hebt inderdaad geen mazzel, dat is niet grappig als 'zwangerschapskwaaltje' :(:)