Wanneer ga jij naar een psycholoog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Wanneer ga jij naar een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 18:24

Al ongeveer een jaar voel ik me niet zoals ik mezelf ken en ben ik erachter dat ik mezelf een beetje kwijt ben.
Dus ik ben hard aan het werk lichamelijk (sporten en dietist) en geestelijk.
Toch blijf ik het een gevecht vinden af en toe dus denk ik erover om een afspraak te maken met een psycholoog.
Nu kijk ik dus op websites en zie vooral echt heftige grote problemen waarvoor je naar de psych zou moeten. Dus ik ben benieuwd..wanneer gaat iemand naar een psycholoog?Wanneer zouden jullie er naar toe gaan?

JuliaMaria

Re: Wanneer ga jij naar een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:26

Als jij denkt dat zo iemand jou kan helpen. Voor een psycholoog hoef je echt niet gestoord te zijn of ''op het randje van de afgrond te staan''. :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:29

Mijn huisarts zei eigenlijk dat hij het iedereen kon aanraden, omdat iedereen wel problemen heeft.
Dus gewoon doen hoor, kun je bijna alleen maar profijt van hebben.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:31

mooi stap hoor, een psycholoog kan je vaak net dat ene zetje geven wat je nodig hebt en dan hoef je geen 'zwaar geval ' te zijn hoor, goed gesprek met mensen met veel levenservaring kan ook helpen, een goede psycholoog laat jou praten en door het praten kom je weer bij je eigen oplossing, succes met het hervinden van jezelf .

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:54

Ik ben naar de psycholoog gegaan toen ik in de gaten had dat ik zelf niet meer helemaal uit mijn negatieve spiraal kon komen (dit had ik gelukkig dan nog wel zelf in de gaten)
Ze kunnen je net even dat schopje onder je kont geven om weer positief te denken en eventuele verwerkingsprocessen te versnellen en dergelijke.

Je hoeft echt niet suicidaal of ernstig psychisch gestoord te zijn om een afspraak met een psych te maken hoor. Zou het gewoon doen, ik voelde me na 3 maanden al een stuk beter!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:07

Ik ben op doktersadvies (arbo) geweest - om een soort van te bewijzen dat mijn ziekte niet tussen mijn oren zat :(

Maar goed, eerst telefonisch al bijna ruzie met 1 -O-
Dus een ander gebeld en nog "10" voor ik eindelijk geen antwoordapperaat kreeg en geen wachtlijst. }:0
De vrouw was heel aardig en het was best gezellig. Ben 5 x geweest en de laatste x ging het zo goed als niet meer over mij.
Ik vond het beroep wel interessant en wat ik begreep is dat je door het praten zelf de oplossing moet vinden. Ze probeerd je wel te sturen om bijv patronen te herkennen maar de oplossing ligt bij de persoon zelf.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 02:59

Ik ben naar een psycholoog gestapt toen ik merkte dat de hypochondrie (ziektevrees) met de lichamelijke en mentale klachten als gevolg de overhand namen en ik er geen grip meer op had. Dacht aanvankelijk dat ik er wel zelf uit zou komen, maar het werd alleen erger.

Professionele hulp kwam dus op tijd, en na redelijk weinig sessies heb ik geleerd angsten, paniek, hyperventilatie en onderbewuste negatieve gedachten tot een leefbaar niveau te houden. Naar de psych stappen was echt de allerbeste keuze. :j

Bovendien komen hele normale mensen met hele herkenbare problemen ook bij de psycholoog. Je bent geen wacko als je daar rondloopt. :D Het is het uittesten gewoon echt waard, als je ergens mee zit biedt een psycholoog je de gewenste professionele hulp.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 03:08

ik ben ook naar zo'n vrouw geweest, maar meer omdat ik altijd hoofdpijn had.. omdat ik snel zenuwachtig enzo ben dat was dus de oorzaak.. en daarover praten en alles heeft geholpen want heb haast geen hoofdpijn meer:D als je meer wilt weten pb maar;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:26

ik ben naar HA gegaan voor verwijzing toen ik merkte dat ik steeds meoilijker met mijn verleden om kon gaan.
HA zei dat ie blij was dat ik was gekomen en dat dat heel erg goed was.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:36

Op de 1 of andere manier zien heel veel mensen naar de psycholoog gaan als iets wat alleen weggelegd is voor de zeer ernstige gevallen.
dat is absoluut niet waar bijna iedereen kan baat hebben bij het praten met iemand die helemaal los staat van je leven.

Ik ben zelf gegaan toen ik merkte dat bepaalde gebeurtenissen zeer nare invloed hadden op mijn gedrag in mijn dagelijkse leven.

Succes! :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:42

Psycholoog is juist niet voor de zeer ernstige gevallen, die worden namelijk doorgestuurd naar een psychiater of psychotherapeut...
Hoe het mij toen is uitgelegd is dat de psycholoog juist voor de 'dagelijkse' klachten zijn, dus als je inderdaad even niet lekker zit, of ergens problemen mee hebt waar je graag vanaf wilt. Als het zo is dat je er dagelijks hinder van ondervind, zou ik gewoon gaan. Baat het niet dan schaadt het niet!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:45

Het kan nooit kwaad om even iemand die er verstand van heeft om hulp te vragen. Eigen ervaring leert dat het zelfs oplucht om er met iemand die jou verder niet kent erover te kunnen praten.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:21

Gewoon doen! Baat het niet, dan schaadt het niet toch? :)

Tijdje geleden ben ik ook naar een psycholoog gestapt voor een (lichte) depressie en dat heeft me zeker wel wat geholpen.

Succes. :)

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 20:22

Bedankt voor al jullie antwoorden!
Maandag bel ik de psycholoog!;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:35

Sophie_midas schreef:
Baat het niet, dan schaadt het niet toch? :)

Dat is niet altijd zo. Voor sommige mensen werkt praten of graven in het verleden averechts. Ik ben echt slechter geworden door sommige vormen van therapie, pas toen ik niet meer hoefde te praten ging het beter.

Maar iedereen is anders, proberen kan dus altijd. :) En zoals al gezegd is, je hoeft echt geen grote/zware problemen te hebben om naar een psycholoog te gaan. Succes TS!

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:41

Ik werd toen via de HA naar een psycholoog gestuurd, maar ben niet gegaan!
Aangezien ik niet denk, dat het helpt bij me.

Misschien kan jij ook gewoon afspraak maken bij de HA, en dan kijken wat zij/hij ervan zegt ?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:08

Ik ga naar een psycholoog op het moment dat ik me realiseer, dat ik zonder professionele hulp niet uit een vicieuze cirkel kom. :)