Zeer pijnlijke hand(en)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Tink

Zeer pijnlijke hand(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:31

Een jaar of twee geleden ongeveer kreeg ik echt enorm last van mijn vingers. Papa en mama hebben allebei reuma, alle opa's en oma's ook en het was dus wel duidelijk wat ik had. Reuma! Op redelijk jonge leeftijd ontdekt zou je zeggen... Nu was alleen het rare het was niet in mijn bloed te zien. Hoop gehannes dokter zegt dat ik het niet heb, maar mijn tante aan papa's kant heeft hetzelfde. Het is niet in het bloed te zien maar wel enorm vergroeide vingers en tenen. Nu heb ik het gelukkig alleen aan m'n linkerwijsvinger en duim en met dit weer is het goed te dragen. 'S winters met de kou heb ik er ontzettend last van maar dat doet er op dit moment even niet toe.

Een week of vier geleden is de eigenaresse van mijn verzorgpaard geopereerd aan carpaal tunnel sydroom en wordt volgende week geopereerd aan de andere. Nu zit het eigenlijk zo; ik heb nu ongeveer sinds de winter best vaak last van mijn pols(en) vooral aan mijn linkse hand. Nu had ik het er met haar zo over en ze was de symptomen aan het beschrijven. Die ik toch ineens wel heel erg herkende!!! Nu is het best wel verergerd en gisteren heb ik iets kapot laten vallen omdat ik het ineens niet meer vast kon houden. Nu heb ik het er met mama overgehad, of ik naar de dokter moest ja of nee. Eigenlijk vond ze het niet nodig (en nee, mijn moeder is een echt dokterspersoon!) maar zij denkt dat ik te jong ben voor carpaal tunnel syndroom en dat het de reuma is die weer op speelt, waarmee ik bij de dokter toch uitgelachen wordt. Het wordt voor mij steeds erger en ook wordt ik er soms 's nachts van wakker van pijn aan m'n polsen.

Eigenlijk weet ik niet wat ik er mee aanmoet of ik na de dokter zal gaan of dat ik het nog even moet afwachten? Ik ben trouwens 16, ik weet dus niet of Carpaal tunnel syndroom uberhaupt voorkomt op mijn leeftijd of wat het eigenlijk is?

Wie o wie kan mij helpen?

Tezzy

Re: Zeer pijnlijke hand(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:34

Ik ben een maand geleden onderzocht, met soort gelijke klachten..
En ik draag voortaan het labeltje 'Jeugd Artrose'. (ik ben 17)
Geen idee of het dat kan zijn... Misschien toch eens informeren bij de dokter? (Ik heb gewoon om rontgenfotos gevraagd aangezien mijn moeder ook artrose heeft)

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:43

Gothic_TeZZy schreef:
Ik ben een maand geleden onderzocht, met soort gelijke klachten..
En ik draag voortaan het labeltje 'Jeugd Artrose'. (ik ben 17)
Geen idee of het dat kan zijn... Misschien toch eens informeren bij de dokter? (Ik heb gewoon om rontgenfotos gevraagd aangezien mijn moeder ook artrose heeft)

Okee, dat klinkt ook niet erg fijn. Is dat wel te verhelpen ofniet?

Ja ik denk dat ik idd binnenkort toch maar eens langs de dokter ga, misschien toch maar slim, klinkt toch wel eng wat je hebt.... Ook al betekend niet dat ik het heb, maar wie weet wat het wel is..

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:46

Er zijn manieren om het 'dragelijker' te maken maar daar heb ik (nog) geen behoefte aan, simpel weg omdat ik lang niet zoveel last ervan heb ;)
Maar bijvoorbeeld m'n moeder die slik er 3 keer daags pillen voor om het draagbaar te maken.. Dat verschilt er ook aan hoe erg het is natuurlijk

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:07

Ik ken je klachten bij mij zit het dan wel in het bloed (mindere mate dan ;) ) maar volgens mij arts is reuma niet erfelijk (hier zit het dus ook in de familie) dus dan plakken ze het etiketje er niet op? heel raar maar goed..
maar toch nog maar is naar de dokter lijkt me!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 17:50

Gothic_TeZZy schreef:
Er zijn manieren om het 'dragelijker' te maken maar daar heb ik (nog) geen behoefte aan, simpel weg omdat ik lang niet zoveel last ervan heb ;)
Maar bijvoorbeeld m'n moeder die slik er 3 keer daags pillen voor om het draagbaar te maken.. Dat verschilt er ook aan hoe erg het is natuurlijk

Okee, nou dat is dan wel iets als je weet dat het helpt. Helpt het ook bij je moeder?
In ieder geval bedankt, en jij ook heel veel sterkte!

lenaa_tje schreef:
Ik ken je klachten bij mij zit het dan wel in het bloed (mindere mate dan ;) ) maar volgens mij arts is reuma niet erfelijk (hier zit het dus ook in de familie) dus dan plakken ze het etiketje er niet op? heel raar maar goed..
maar toch nog maar is naar de dokter lijkt me!

Eigenlijk is het toch maar raar. Hier heeft eigenlijk iedereen het en ook bij m'n broertje (14) is het aan het opkomen. Zou het dan toch niet erfelijk zijn?

Ja die dokter wordt het wel denk ik. Ik had eigenlijk meer gehoopt over wat informatie over met met cts maar wie weet komt dat nog. Ik zal deze week na alle toetsen toch maar eens even een afspraak gaan maken...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:06

Herkenbaar, ik heb al sinds ik me kan herineren last van pijnlijke en stijve vingers. Ook bij mij is er niets te zien in mijn bloed, volgens mijn huisarts heb ik dus geen reuma, maar waarom heb ik dan zulke stijve vingers??
Ook regelmatig gewoon pijn in mijn hand of pols zonder verklaarbare rede. In de zomer gaat het meestal wel , maar van de winter wordt het wel weer erger.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:09

carpaaltunnel syndroom kun je ook op jonge leeftijd krijgen hoor! Wij hadden, toen ik nog bij de chiropractor werkte, best veel jonge mensen die er last van hadden. Dus je zou eens langs kunnen gaan bij een chiropractor om er naar te laten kijken, het verlicht de pijn en maakt bewegen makkelijker.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:09

@crazycactus
Ja dat is dus echt precies wat ik ook heb. Alleen heb ik het nog niet zo heel erg lang, pas een jaar of 2 maar het is echt ongeloofelijk irritant, maar dat zal je zelf ook wel weten. Ook heb ik 's winters enorme last met paardrijden en heb er zelfs dagen tussen zitten dat het niet gaat en dat vind ik gewoon echt vervelend. Even over dat niet in het bloed aan te tonen; het is dan niet aan te tonen maar dat betekend niet dat je het niet hebt. Mijn tante heeft het precies zo en heeft speciale onderzoeken gehad in Leiden omdat hun haar als ''proefkonijn'' wilden hebben. Ze hadden het over negatieve reuma, wanneer ik haar zie zal ik wel eens precies vragen hoe en wat.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:11

joyce2 schreef:
carpaaltunnel syndroom kun je ook op jonge leeftijd krijgen hoor! Wij hadden, toen ik nog bij de chiropractor werkte, best veel jonge mensen die er last van hadden. Dus je zou eens langs kunnen gaan bij een chiropractor om er naar te laten kijken, het verlicht de pijn en maakt bewegen makkelijker.

Het kan dus wel op jonge leeftijd, dat wist ik niet en eigenlijk was dat mijn vraagt. Kun je dat het beste naar een chiropractor gaan of eerste richting ha voor een verwijsbrief naar chiropractor? Of kun je gewoon meteen naar de chiropractor gaan?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:12

@denise mijn tante heeft artritisch en mijn oma artrose (beide van moeders kant) dus ik verwacht t gewoon.
Ik weet dat het idd niet zichtbaar hoeft te zijn, maar goed ik leef er gewoon mee t lijkt op zich nog niet erger te worden (ben inmiddels al 37) dus voorlopig laat ik het er maar ff bij.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:16

@crazycactus
Ja dan moet het haast wel in de familie zitten! Ik bedoel zoiets moet bijna altijd erfelijk zijn. Gelukkig maar dat het niet erger wordt, mijn ene vinger is al vergroeid maar daar is mee te leven. Met de pijn ook op heel veel momenten, maar nu komen er toch wel een heleboel dingen tegelijk.

Morgen wordt mams opgenomen in het ziekenhuis, denk dat ik als ze weer thuis is toch maar even een afspraak ga maken. Heb nog niet zoveel gehoord maar nu ik ook lees dat CTS wel kan op mijn leeftijd wil ik dat toch even laten uitsluiten...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:17

Je kunt gewoon gelijk naar de chiropractor, het valt nog onder alternatieve geneeswijze, dus je moet wel ff goed kijken wat je verzekering dekt!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:17

Mijn middelvingers zijn ook ietsjes vergroeit, draaien naar buiten toe zeg maar.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:19

joyce2 schreef:
Je kunt gewoon gelijk naar de chiropractor, het valt nog onder alternatieve geneeswijze, dus je moet wel ff goed kijken wat je verzekering dekt!

Fysio wordt wel vergoed, heb ik een tijdje gehad voor mijn knieblessure. Valt dit onder hetzelfde als chiropractor? Anders ga ik daar zo snel mogelijk even langs!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:20

Bij mij draait het kootje naar binnen maar m'n vingertop naar buiten... heel raar

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:21

Mijn moeder heeft ook klachten, eerst dachten ze artrose te zien in haar handen, maar nu moet verder onderzoek uitwijzen of het reuma is..
Ze kan amper der handen bewegen dus ook niet zo veel meer werken.

Sterkte!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:22

eridinges schreef:
Mijn moeder heeft ook klachten, eerst dachten ze artrose te zien in haar handen, maar nu moet verder onderzoek uitwijzen of het reuma is..
Ze kan amper der handen bewegen dus ook niet zo veel meer werken.

Sterkte!

Wat erg voor je moeder! Ik hoop echt dat ik het niet in mijn hele handen krijg, heb het aan twee vingers en nu dan zoveel last van mijn polsen maar ik wordt nu al gek... ik kan het me niet voorstellen m'n handen niet gebruiken. Bedankt, ook sterkte voor je moeder!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:22

ik zou eerder zeggen dat je te jong bent voor reuma. CTS zit niet echt een leeftijd aan verbonden.
Ik vind het echter niet als CTS klinken, dus ik zou even naar de dokter gaan :) Zeker omdat je vinger vergroeid is? Dat hoort sowieso niet bij CTS.

(overigens heb je daar spalkjes voor :) Best mooie, ziet eruit als een soort sieraad ;))

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:23

Ik heb ook pijn in handen en voornamelijk mijn voeten ( grote tenen ), gisteren nog bloed laten prikken... niks te zien :n ;(
En ik ben er al lang mee bezig om te vinden waarom ik die klachten heb...
Spalk heb ik ook voor mijn linkerpols ook ivm kalkvorming in mijn schouder, mooi sieraad wil ik het niet noemen :+

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:24

verootjoo schreef:
ik zou eerder zeggen dat je te jong bent voor reuma. CTS zit niet echt een leeftijd aan verbonden.
Ik vind het echter niet als CTS klinken, dus ik zou even naar de dokter gaan :) Zeker omdat je vinger vergroeid is? Dat hoort sowieso niet bij CTS.

(overigens heb je daar spalkjes voor :) Best mooie, ziet eruit als een soort sieraad ;))

Van die vingers is al bekend bij de dokter. Reuma zit in de familie en is eig bijna zeker, dokter beweert wel van niet maar hebben ze bij mijn tante ook altijd gedaan. Oké, ik ken verschillende mensen in mijn omgeving die CTS hebben en hun zeggen dat ik wel die klachten heb... althans aan mijn polsen op dit moment. Mijn vingers staan er nu even buiten.

Maar toch bedankt. Spalkjes? Voor CTS of voor de reuma? Ik neem aan voor de CTS?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:24

Cyntje schreef:
Ik heb ook pijn in handen en voornamelijk mijn voeten ( grote tenen ), gisteren nog bloed laten prikken... niks te zien :n ;(
Spalk heb ik ook voor mijn linkerpols ook ivm kalkvorming in mijn schouder, mooi sieraad wil ik het niet noemen :+

ik heb het over spalken voor vingers ;) Je hebt idd ook lelijke spalken :j

@TS: nee, voor reumavingers. Zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden. Voor CTS heb je ook spalkjes, maar die zijn niet mooi en die bedoel ik niet :P
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-07-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:25

Cyntje schreef:

Oh dat is ook vervelend zeg! Kunnen ze helemaal niks vinden in je voeten? Ook nooit naar een reumatoloog gestuurd oid?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:26

Carpaal tunnel syndroom uit zich met name in tintelingen, doof gevoel in de eerste 3 vingers (duim, wijsvinger en middelvinger) Met name 's nachts zijn de klachten vaak het ergst, dan wordt je wakker met dove handen. Op termijn kan er krachtsverlies optreden.
Ik ben een stukje ouder dan jij en ben afgelopen donderdag aan mijn 2e hand geopereerd. Ik had ook klachten met koude en trillingen. Pijn heb ik amper gehad voor de operatie.

Overigens komt er bij ons ook reuma in de familie voor die je niet in het bloed ziet. Op latere leeftijd komen er allemaal vergroeiingen, met name in de handen voor. Ik heb vanaf mijn puberteit ook gewrichtsklachten. Ik heb van reumatoloog wel medicatie gekregen tegen reuma omdat ik er goed op reageer en hij dus wel aanneemt dat er iets aan de hand is. Overigens heb ik deze alleen in de winter nodig.

Hier staat een goed stuk over CTS

http://www.xpertclinic.nl/aandoeningen/ ... -syndroom/

Voor CTS in een beginstadium bestaan goed polsspalken voor de nacht.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:27

Oh ok,... voor vingers ken ik niet... of althans iemand hier op bokt had zowat een complete boksbeugel om der hand :+
Ik heb er gewoon één voor mijn pols :) huidskleurig :+

Heb 2 jaar bij een reumatoloog gelopen, neuroloog, radioloog, vaatchirurg, internist etc etc allemaal bezocht... en ze kunnen niks vinden als alleen kalkvorming in mijn schouder en daar kan men verder weinig aan doen.
In de winter heb ik last maar nu het snachts zo vochtig is evengoed,... -O-