Wel of geen bril nemen...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rooz_89

Wel of geen bril nemen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:23

Ik ben vandaag bij de opticien geweest omdat ik mijn eigen handschrift op het bord niet meer makkelijk kon lezen als ik achterin de klas zat, verder heb ik vaak trillende oogleden ( spiertje wat 'trekt') en heb ik soms het gevoel dat ik ga staren bij computerwerk of lezen als ik al wat moe ben of wanneer ik dat lang achter elkaar moet doen...

Uit de oogmeting kwam het volgende;

Rechts: +0,50 met cilinder van 0,75 en bij as staat 95,0
Links: + 0,5 met cilinder 0,5 en as 90
Verder staat er nog visus...: 1.2

Volgens de opticien zou een bril wel wat minder vermoeiend voor me zijn maar is het niet perse nodig. Het zal vooral schelen qua energie wanneer ik dus bijvoorbeeld in de avond lees of tv kijk en straks met autorijden zou het slim zijn i.v.m. de cilinder....

Ik heb geen verstand van brillen, dacht dat het spiertrekje normaal was en aangaf dat je moe was maar dat schijnt dus niet te horen..
Iemand ervaring met deze sterkte? Naar mijn idee was dit nou niet echt een afwijking waar je een bril voor neemt?..
Merk je daadwerkelijk enig verschil als je hem dagelijks gebruikt?

Ga er nog maar eens over nadenken, vind het lastig omdat ik natuurlijk niet weet hoeveel inspanning het gaat schelen als ik wél alles net even wat scherper zie. ;)

bromfiets

Re: Wel of geen bril nemen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:24

Anders neem je een bril voor erbij, je hoeft hem tenslotte niet heel de dag op te hebben. Maar bijvoorbeeld alleen als je wat vermoeid raakt of tv gaat kijken.

Succes met je beslissing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:25

Ik zou echt wel een bril nemen, het vermakkelijkt dingen alleen maar.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:25

ik zou het gewoon doen als ik jou was.. het is niet veel.. maar misschien worden je ogen wel steeds slechter als je niet aan een bril begint.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:25

Hmm... of juist slechter als ik er wel een neem omdat mijn ogen dan luier kunnen gaan worden?.. :o :+
Mijn ogen hoeven dan niet meer te corrigeren, weet niet hoe dat werkt..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:28

Ik heb precies dezelfde afwijking en heb wel een bril genomen :j

Ik heb hem niet altijd op, alleen met werk (veel achter de computer), autorijden (kan wat makkelijker scherp stellen bij switchen tussen borden op de weg en naar mijn meters kijken) en lang naar de tv kijken. Ik merk absoluut verschil, mijn ogen zijn veeeeeeeeeeel minder snel vermoeid.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:28

Ik heb wel iets meer sterkte als jou maar toch ik kan je echt een bril aanraden!!
Vooral voor het bord lezen, verre afstanden. Pak gewoon een goedkoop montuurtje :)
Ik heb hem niet altijd op... meestal op school en als ik echt aant werk ben (hele dag achter PC). Maar nu heb ik hem ook niet op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:30

Ik zou em nemen, en gewoon tijdens tv kijken en computeren enzo opzetten. Het is echt heel fijn :)

Je ogen worden slechter doordat de spieren te strak aanspannen terwijl je groeit, dus wel of geen bril dragen geeft weinig of geen verschil qua slechter worden van de ogen. Als je uitgegroeid bent dan verandert die sterkte nog maar héél weinig.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:32

Als ik jou was zou ik het ook doen. Het scheelt je heel wat vermoeidheid!
In de brugklas had ik dit ook, dat is toen rap opgelopen naar 2.0 en dat heb ik nu al jaren.
Ik geloof niet je ogen er sneller op achteruit gaan als je een bril neemt, dat is volgens mij alleen zo bij een lui oog als je daar niks aan doet?
Maar goed, ik ben geen opticien ;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:43

Tja ik zou zeggen neem niet te snel een bril. ik ben begonnen met twee keer -0.5 en heb wel een bril genomen maar er zitten twee kanten aan, bij de 1 gaan de ogen sneller achteruit door het inspannen, bij de ander (zoals ik) gaan de ogen juist sneller achteruit door het nemen van een bril.

Ik zou dit dus wel even in goed overleg doen, want met deze sterkte is het inderdaad nog niet echt nodig, als je er last van hebt zou ik het wel goed overwegen ;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:46

Wel doen, ik begon ook met zo weinig en heb nu -2, omdat ik mijn bril niet droeg ben ik heel erg achteruit gegaan en nu kan ik niet zonder.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:47

Ja wel doen, het lijkt 'niks' maar ik had -0,75 en was echt een wereld van verschil!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:48

__danielle__ schreef:
Tja ik zou zeggen neem niet te snel een bril. ik ben begonnen met twee keer -0.5 en heb wel een bril genomen maar er zitten twee kanten aan, bij de 1 gaan de ogen sneller achteruit door het inspannen, bij de ander (zoals ik) gaan de ogen juist sneller achteruit door het nemen van een bril.

Ik zou dit dus wel even in goed overleg doen, want met deze sterkte is het inderdaad nog niet echt nodig, als je er last van hebt zou ik het wel goed overwegen ;)

Je ogen kunnen niet sneller of minder snel achteruit gaan door het wel of niet nemen van een bril. Je oog groeit uit proporties als je een afwijking hebt en daardoor past de bolling van je lens niet meer bij de bolling van je oog. Het komt van binnen uit, en niet van buitenaf. (Was het maar waar, dan had ik nu geen -8 gehad als ik nooit een bril had genomen :') )
Je zult zonder bril juist eerder vermoeide ogen krijgen en hoofdpijn, omdat je lichaam wel iedere keer probeert scherp te stellen maar het niet wil lukken.
Ik zou gewoon een bril voor erbij nemen TS :j

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:49

Bedankt voor de adviezen...
Verder nog...

Over de cilinders las ik op internet dat het dan beter is om de bril de hele dag te dragen? :7 Klopt hier iets van of is dat onzin?
Ik zou hem dan liever alleen opzetten bij tvkijken/computeren en bijvoorbeeld lezen... ;)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:51

nou ik weet niet hoe veel je cilinder is, die cijfers zeggen mij niks ;)
Maar ik vermoed dat als je het eenmaal gewend bent dat je niet zonder wil! Ik heb ook een lichte cilinder en je merkt het toch wel..
of het beter is of niet , geen idee!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:51

Heb je niet even rond mogen kijken met zo'n proefexemplaar op? Ik heb mijn bril al een paar jaar, genomen omdat ik niet veilig auto kon rijden omdat ik in de verte niet goed zag en de borden te laat kon lezen. Inmiddels merk ik dat ik hem steeds vaker opzet en ophoud, maar eerst had ik hem púúr alleen met autorijden op en dat is heel lang zo geweest.

Ik zou het wél doen, je bepaalt tenslotte zelf hoe vaak je hem opzet, en ik denk dat je er wel baat bij kan hebben ja :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:57

rooz_89 schreef:
Bedankt voor de adviezen...
Verder nog...

Over de cilinders las ik op internet dat het dan beter is om de bril de hele dag te dragen? :7 Klopt hier iets van of is dat onzin?
Ik zou hem dan liever alleen opzetten bij tvkijken/computeren en bijvoorbeeld lezen... ;)

Ik deed/doe dat alleen nog maar zoals jij het wilt gaan doen, ik heb inmiddels -1,25 en ben dus nog niet blind maar met autorijden/ondertiteling op de tv kijken gaat niet meer zonder. Ik had ook wat cilinder. Hebben ze tegen mij niet gezegd.

Met computeren heb ik het btw niet nodig, jij wel?

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:58

Ja heb inderdaad mogen rondkijken met een pasbril met glazen van mijn sterkte enzo.
Ik zag wel duidelijk verschil vooral dichtbij ( logisch met + ) maar qua cilinder zag ik weinig verschil... alleen is alles net even duidelijker maarja, zag het verschil daartussen meer als luxe dan als goh wat een verademing.
Misschien dat het na een hele dag wel veel scheelt, dat was mijn vraag ook meer en blijkt dus wel zo te zijn.

Net even gekeken naar mijn verzekering en krijg een bedrag terug bij het nemen van een bril dus vrees dat ik er dan toch maar aan moet gaan wennen.... :(:) :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:59

Oh wacht je hebt +, helemaal overheen gelezen, dat heeft mijn vriend ook.

Ik heb sinds 2 weken lenzen, is ook een uitvinding!!

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:02

Zoals het mij werd uitgelegd...
Heb ik door de + dus voor dichtbij iets nodig... ( lezen, computeren etc)
Maar door de cilinder ook iets voor bijvoorbeeld ondertiteling... dat wordt bij mij waziger dan hoort blijkbaar...
Met het testding zag ik in de verte de omlijningen scherper, van bijvoorbeeld voegen tussen stenen van een gebouw en dus ook met ondertiteling dat zwart en wit duidelijker te scheiden zijn ofzo?... :Y)

Heb hem dus geloof ik voor beide nodig, voor dichtbij meer dan voor veraf;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:04

ik draag inderdaad ook lenzen, wat een superuitvinding! ben me nu aan het verdiepen in nachtlenzen. die doe je in als je gaat slapen en er 's ochtends weer uit, dan heb je overdag geen correctie meer nodig.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:05

Ik heb ook niet zo heel veel sterkte, maar zou nu toch niet meer zonder mijn bril kunnen.

Naar school, autorijden en andere inspannende dingen heb ik hem altijd op. Met paardrijden en voetbal heb ik hem niet op.
Ik heb hem eigenlijk genomen omdat ik zo'n hoofdpijn had als ik uit school kwam. Verder had ik ook weleens last van zo'n trillend spiertje dacht dat dat ook gewoon normaal was, dat staren daar ben ik ook heel goed in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:06

Ik heb al sinds mijn 9e lenzen en begin ze nu toch echt heel beu te raken hoor :+ (Heb ze dus al 9 jaar lang)

Gelukkig vergoed mijn verzekering een lenstransplantatie (ik ga écht niet laseren) gezien ik medische indicatie krijg (met mijn -8 :+ ). Dus dit ga ik laten doen rond mijn 23/24ste. Dan zijn je ogen vrijwel uitgegroeit, dus de kans dat je na een jaar weer onder het mes moet is dan vrij klein.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:07

Trouwens wat ik me afvraag:
Je kan het bord niet lezen als je te ver weg zit, maar je hebt een + afwijking?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:07

Dat je ogen er aan wennen is idd waar.
Merk ik bij mezelf. Ik heb welliswaar - 0.50 en geen plus dus op afstand wordt de boel bij mij wat wazig maar ik merkte heel duidelijk dat m'n ogen luier werden als ik dagelijks m'n bril droeg.

Heb m'n bril nu alleen nog op als ik in het donker moet autorijden en m'n ogen zijn weer een stuk opgeknapt nu ze zelf moeten (proberen) scherp te stellen.

Ik heb er trouwens niet veel problemen mee dat ik geen bril draag. Wordt niet vermoeid ofzo zoals jij.

Succes met beslissen ;)