brandwonde 2de graad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

brandwonde 2de graad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:36

ik heb een 2de graad brandwonde.
Kan dit mogelijk ontsteken ?
Is het belangrijk te ontsmetten ?
De blaas is opengebroken tijden het paardrijden.
Het is de eerste keer dat ik zo een wonde heb

Irma_Maandag

Re: brandwonde 2de graad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:47

Ja, dit kan zeker gaan ontsteken. Ik zou er zgn brandzalf op doen; een vieze vette creme. Ik zou niet gaan ontsmetten met iets op alcoholbasis; ik denk dat dit veel teveel schade geeft aan de huid die toch al beschadigd is. Als je de wond net hebt opgelopen is het beste om te koelen en spoelen met water, maar aangezien je al een blaar hebt zal het wel enige uren geleden zijn?
Is de plek groot? Waar zit het, als ik vragen mag?

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:49

Irma_Maandag schreef:
Ja, dit kan zeker gaan ontsteken. Ik zou er zgn brandzalf op doen; een vieze vette creme. Ik zou niet gaan ontsmetten met iets op alcoholbasis; ik denk dat dit veel teveel schade geeft aan de huid die toch al beschadigd is. Als je de wond net hebt opgelopen is het beste om te koelen en spoelen met water, maar aangezien je al een blaar hebt zal het wel enige uren geleden zijn?
Is de plek groot? Waar zit het, als ik vragen mag?

aan men arm ze is van 2 dagen geleden de blaar is al open.
heb het ontsmet en verder niets in het begin even afgekoeld met koud water.
Hoe ziet het er uit moest het ontstoken zijn, pijn doet het niet.
ik hoop dat het nog niet te laat is.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:52

Even voor de duidelijkheid, hebben we het echt over een brandblaar, veroorzaakt door vuur, heet water oid. Of over een 'brandblaar' veroorzaakt door schuren van een teugel oid?

Die laatste zijn nl heel ander geval ;) En ik kan me ergens verrekte slecht voorstellen dat jij met een tweede graads verbranding op een paard kruipt als die plek ergens je paard raakt/kan schuren want dat doet écht AU!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:53

Ik heb het ook gehad. Waterkoker met heet water over mijn arm gehad.
Helaas knapte de blaar bij mij ook open.
Ik heb het heel lichtjes uitgewassen met Betadineshampoo en daarna goed ingesmeerd met betadinecreme en er een vet verband op gedaan. De eerste paar dagen komt er veel vocht uit de brandwond en dat wil je niet in je kleren hebben (betadine ook niet trouwens).
Op deze manier geen enkele ontsteking gekregen en nauwelijks een litteken.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:01

Alwiene schreef:
Even voor de duidelijkheid, hebben we het echt over een brandblaar, veroorzaakt door vuur, heet water oid. Of over een 'brandblaar' veroorzaakt door schuren van een teugel oid?

Die laatste zijn nl heel ander geval ;) En ik kan me ergens verrekte slecht voorstellen dat jij met een tweede graads verbranding op een paard kruipt als die plek ergens je paard raakt/kan schuren want dat doet écht AU!

het is gebeurd tijdens het koken aan een hete pot !
de dag erna is de blaar open gesprongen tijden het paardrijden of verzorgen in 1 keer was het kapot (de balon, de blaar)
ik heb het vandaag ontsmet met isobetadine.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:03

Ik heb 4 weken geleden op mijn pols een 2e graads brandwond gehad, heet vet/boter met koken op mijn pols gekomen. Nou kan je zeggen dat je er niet blij van wordt en echt pijn doet. :j

Echt echt niks op smeren, ook geen brandzalf. Gewoon open laten aan de lucht en als je bijv naar de paarden gaat even een gaasje er over doen, zodat die niet vies wordt. Goed schoon houden en alleen afspoelen met lauw stromend water, geen ontsmettingsmiddelen er op doen!

Verder kan het zeker gaan ontsteken. :j
Maar dit doet écht veel pijn. :)

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:04

Quir schreef:
Ik heb 4 weken geleden op mijn pols een 2e graads brandwond gehad, heet vet/boter met koken op mijn pols gekomen. Nou kan je zeggen dat je er niet blij van wordt en echt pijn doet. :j

Echt echt niks op smeren, ook geen brandzalf. Gewoon open laten aan de lucht en als je bijv naar de paarden gaat even een gaasje er over doen, zodat die niet vies wordt. Goed schoon houden en alleen afspoelen met lauw stromend water, geen ontsmettingsmiddelen er op doen!

Verder kan het zeker gaan ontsteken. :j
Maar dit doet écht veel pijn. :)

waarom geen ontsmettingsmiddel ?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:07

Gewoon open laten lijkt de beste optie. Gaat het toch ontsteken kun je een gaasje gedrenkt in Colloïdaal zilverwater erop houden voor een poosje. Dit wordt ook gebruikt in het brandwondencentrum in Beverwijk en er worden echt goede resultaten mee bereikt.
Zilverwater ontsmet, alle bacteriën gaan dood en het kan verder geen schade aan een open wonde.
Pas idd. op in de buurt van paarden, die hebben nogal het e.e.a. aan bacteriën bij zich...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:12

Omdat ontsmettingsmiddelen meestal veel te agressief zijn op zo een wond. :)

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 00:14

Quir schreef:
Omdat ontsmettingsmiddelen meestal veel te agressief zijn op zo een wond. :)

heb het wel al ontsmet
x

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:14

In principe kun je met een 2e graads brandwond beter altijd ff naar de huisarts gaan, en hoelang heb je gekoeld (in minuten)? Je hoort nl een brandwond eigenlijk minstens 5 minuten te koelen met water...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:15

amillia schreef:
In principe kun je met een 2e graads brandwond beter altijd ff naar de huisarts gaan, en hoelang heb je gekoeld (in minuten)? Je hoort nl een brandwond eigenlijk minstens 5 minuten te koelen met water.

En het liefst nog langer. :j
Ik kreeg ook als tip dat als het ging branden, ook weer onder de lauwe stromende kraan te houden. Niet koud, want dat gaat echt pijn doen op een gegeven moment.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:18

Quir schreef:
amillia schreef:
In principe kun je met een 2e graads brandwond beter altijd ff naar de huisarts gaan, en hoelang heb je gekoeld (in minuten)? Je hoort nl een brandwond eigenlijk minstens 5 minuten te koelen met water.

En het liefst nog langer. :j
Ik kreeg ook als tip dat als het ging branden, ook weer onder de lauwe stromende kraan te houden. Niet koud, want dat gaat echt pijn doen op een gegeven moment.

ik wilde minstens ook eigenlijk onderstreept, maar had snel reageren;)

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:39

Mag ik vragen hoe het gebeurd is? Ik denk niet dat het een tweede graads brandwond is. Als je denkt dat dat zo is dan moet je zeker naar de huisarts gaan. Niet dat deze er verstand van heeft, maar hij kan je wel een middeltje voorschrijven dat je brandwond beschermd tegen vervuiling. Ik zou zelf wat calendulanzalf erop smeren en een verbandje eromheen doen! Sterkte ermee!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 01:04

spekkiejnfu schreef:
Mag ik vragen hoe het gebeurd is? Ik denk niet dat het een tweede graads brandwond is. Als je denkt dat dat zo is dan moet je zeker naar de huisarts gaan. Niet dat deze er verstand van heeft, maar hij kan je wel een middeltje voorschrijven dat je brandwond beschermd tegen vervuiling. Ik zou zelf wat calendulanzalf erop smeren en een verbandje eromheen doen! Sterkte ermee!

Kan best hoor, dat het 2e graads, heb je al vrij snel(kort een net gebruikt tostierooster aanraken is al genoeg) . Heb toen der tijd geleerd 1e graads is rode huid (zonnebrand), 2e graads is rood MET blaren en 3e graads is rood, (kapotte) blaren en zwart. TS geeft aan dat er blaren zijn dan is het dus minstens 2e graads want de voorwaarde voor 1e graads is dat er GEEN blaren zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:29

Klopt helemaal Amillia, 2e graads heeft ook witte randen. Ik had ook 3 flinke blaren (gloeiend heet vet dat blijft branden), waarvan er 2 kapot gegaan zijn. Eén was al kapot van het verbranden.
Zelfs in de zon kan je al 2e graadsbrandwonden oplopen. :)

Maar echt echt niks op smeren! Ook geen calendula zalf, helemaal niks! Want het moet open blijven en mag niet "stikken". Enige wat je er wel op kan doen is de speciale brandpeilster (zit in een spuitbuisje die zo de wond beschermt tegen viezigheid, maar de wond niet afsluit. Dat mag namelijk echt niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:30

ik heb meerdere 'diepere' 2e graadsbrandwonden gehad (richting 3e graads dus) en daar heb ik nooit iets meer mee gedaan dan koelen en op een gegeven moment als er een korst opzat en pleister opgeplakt omdat ik het anders niet uithield. 't zijn vrij 'mooie' gezonde littekens geworden, die nu na een aantal jaar eindelijk beetje wit beginnen weg te trekken.

Veel succes, wsl word je he-le-maal gek van de jeuk binnenkort, maar da's normaal :P

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:46

Het beste is om niets op de brandwond te smeren en het ook niet af te dekken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:46

Vorig jaar in Thailand heb ik mijn been verbrand aan de uitlaat van een brommer. 'Heb ik weer' dacht ik nog.
Vellen hingen erbij en het deed pijn.

Omdat we net die dag op jungle trek gingen heb ik wel verband gehaald en had iemand een zalf bij zich voor brandwonden.
Ik heb het dus wel elke dag afgedekt en gesmeerd, dit ook om plakken van het verband te voorkomen.
Later kwam ik bij een andere excursie (4 dagen later) een arts tegen die op de spoedeisende hulp werkte. Van haar kreeg ik ook advies en weer iemand anders had nog antibiotica creme bij zich wat ik mocht hebben.
ik was al van plan naar een dokter te gaan maar toen zat zij dus in mijn groep.

Na 3 weken was het wel aardig goed hersteld en ik heb er gewoon alles mee gedaan. Ben er zelfs mee wezen zwemmen in zee. Geen idee of dat wel verstandig was net als de vlotten tocht op een rivier waarbij je dus half in het water zat.

Uiteindelijk is het goed hersteld en zit er een litteken, echt blij ben ik er niet mee maar het is wel een mooi souvenir :D

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:57

amillia schreef:
spekkiejnfu schreef:

Kan best hoor, dat het 2e graads, heb je al vrij snel(kort een net gebruikt tostierooster aanraken is al genoeg) . Heb toen der tijd geleerd 1e graads is rode huid (zonnebrand), 2e graads is rood MET blaren en 3e graads is rood, (kapotte) blaren en zwart. TS geeft aan dat er blaren zijn dan is het dus minstens 2e graads want de voorwaarde voor 1e graads is dat er GEEN blaren zijn.

Onzin, want als dat zo is, dan zouden er ook 4e graads brandwonden bestaan maar die bestaan niet. Anyway, ik zou dus gewoon calendulan gebruiken en een verbandje, en de wereld ziet er weer mooi uit :j

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:01

spekkiejnfu schreef:
amillia schreef:

Onzin, want als dat zo is, dan zouden er ook 4e graads brandwonden bestaan maar die bestaan niet. Anyway, ik zou dus gewoon calendulan gebruiken en een verbandje, en de wereld ziet er weer mooi uit :j

Helemaal geen onzin maar waarheid ;)
Verder ook GEEN calendulan, staat ook duidelijk op de verpakking brandwonden met INTACTE huid, een blaar die open is is geen intacte huid.

En nee er bestaan dus geen 4e graads brandwonden.
Verder, kloppen, roodheid, opgezwollen, pus etc. Alle tekenen van een ontsteking die je standaard maar kan vinden eigenlijk.
Als het gewoon rood is en open gewoon zorgen dat je het goed schoonhoud en met dit weer als je gaat rijden dus even afdekken (al dat vuil en stof is niet goed)
Mocht je er veel last van hebben kun je altijd nog even de dokter bellen in de ochtend :)
Zowiezo raden ze dat aan met brandwonden groter dan een 2 euro stuk of brandwonden met blaren. Al zal ik voor zo'n wond zelf ook niet zo snel gaan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:09

even een citaat van het oranje kruis
Citaat:
BRANDWONDEN

EERSTEGRAADS BRANDWONDEN

De huid is rood, licht, gezwollen en pijnlijk.

ACTIE
Koel de brandwonden

HOE / TIPS

Laat rustig gedurende tenminste 10 minuten lauw leidingwater over de verbrande plek lopen.

TWEEDEGRAADS BRANDWONDEN

De huid is rood, licht, gezwollen, pijnlijk en vertoont blaren.

ACTIE

Koel de brandwonden.

Dek de wonden af met schoon verband of doek. Gebruik bij voorkeur metallineverband. Dit om uitbreiding en besmetting van de wonden te beperken.

HOE / TIPS

Laat de blaren altijd intact.

Smeer niets op de wonden, ook geen brandzalf.

DERDEGRAADS BRANDWONDEN

De huid is grauwwit (gekookt) of zwart (verkoold) en heeft de normale soepelheid verloren. De brandplek zelf is niet pijnlijk, de omgeving van de brandplek wel.

ACTIE

Koel de brandwonden.

Dek de wonden af met schoon verband of doek. Gebruik bij voorkeur metallineverband.

Dit om uitbreiding en besmetting van de wonden te beperken.

HOE / TIPS

Verwijder kleding die vastzit aan een verbrande plek niet, maar houd deze plek nat.

BRANDWONDEN DOOR CHEMISCHE STOFFEN

ACTIE

Verdun de chemische stof. Spoel minstens 30 minuten met veel lauw stromend water. Zorg dat de chemische stof zich niet over het lichaam verspreid.

Trek de schoenen van het slachtoffer uit.

Behandel na het spoelen de wonden zoals brandwonden.

HOE / TIPS

Verwijder de met de chemische stof doordrenkte kleding en schoenen met handschoenen.

INSCHAKELEN PROFESSIONELE HULP
- bij tweede- of derdegraads brandwonden;
- bij brandwonden aan het gezicht, gewrichten, de handen, de voeten en de geslachtsorganen;
- bij inademing van rook of hete gassen;
- verbranding door elektriciteit of chemische stoffen.

CURSUS

Tijdens de cursus Eerste Hulp leert u onder andere:
- doven van de vlammen;
- koelen van brandwonden;
- afdekken van brandwonden;
- noodverplaatsing;
- eerste hulp bij ademhalingsproblemen.

bron : http://www.ehbo.nl/Help.htm

en er zijn wel degelijk 4e graads verbrandingen !!!
maar die lijden tot amputatie gezien dan ook het bot verbrand is

verder ehh
ik zou het zoveel mogelijk open laten
maar mocht je vies werk gaan doen doe er dan wel wat op

mijn advies is ga even langs de apotheker en haal daar wat biogaze
daar doe je een stukje er van op (kun je evt op maat knippen) dan een gaasje en plak dat af
waarom biogaze plakt haast niet aan de wond, het ondersteund het herstellend vermogen en het voelt wel fijn aan

vriend lief die zijn vingers op de bbq uit geprobeerd heeft heeft er erg mooie resultaten mee behaald
en ik met schaafwonden over mijn hele lichaam ook ;)

edit een poging gedaan om het wat duidelijker te maken :D

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:17

Ik ben zelf ernstig verbrand over 58% van mijn lichaam. Op mijn been tot op het bot, dat noemen ze diep derde graads, geen 4e graads.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:25

hmm
baas zei dat het 4e graads is
hij rijd op de ambulance mee dus gok er op dat hij het wel weet

maar goed zo zijn er wel meer verschillende benamingen voor hetzelfde ;)