Gaatje in tand??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gaatje in tand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:38

Gisteren ontdekte ik tijdens het tandenpoetsen een klein miezerig grijzig/zwartig ( donker iig :') ) plekje op mijn kies (aan de zijkant).
Ik heb er niet echt pijn aan, het is een beetje gevoelig maar ik kan nog zonder moeite een onwijs zoet iets drinken/eten (Taksi is behoorlijk zoet en dat gaat gewoon).

En aangezien ik op zijn zachtst gezegd niet echt fan ben van tandartsen en dokters en alles eromheen :') Vroeg ik me af of dit nou echt een gaatje zou zijn of iets anders. :') Heb in mijn 16 jaar nog nooit een gaatje gehad namelijk _O- En nee, ik krijg het niet weggepoetst...

Dus. Iemand een idee hoe je een gaatje kan herkennen :D ? Om te zorgen dat ik toch iets minder paniekerig zit te doen omdat ik misschien wel naar de tandarts zou moeten _O- ? En dat ik niet zit de paniekeren omdat ik niet weet wát het is _O- ?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:42

uhm.. om je paniekerigheid toch maar even aan te wakkeren... :+
ik zou de tandarts ff bellen, je wil echt geen ontsteking in je tand waardoor je straks met een opgezette wang loopt hoor (dit gaat niet zo snel hoor, maar als je het laat voor wat het is komt je een keer op dit punt aan..)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:43

Ik zou toch maar even naar de tandarts gaan, klinkt als een rot plekje :j
Gaatjes zijn meestal echt donkerbruin. Je hoeft er nog niet direct last van te hebben, maar dat kan wel snel komen...

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:46

Blue_Eyes schreef:
Ik zou toch maar even naar de tandarts gaan, klinkt als een rot plekje :j
Gaatjes zijn meestal echt donkerbruin. Je hoeft er nog niet direct last van te hebben, maar dat kan wel snel komen...
En dan ben je verder van huis en zou je willen dat je naar de tandarts was geweest. ;) Kiespijn is zo erg! :=
Beter nu even boren/vullen dan over een tijd een wortelkanaalbehandeling...

Dus even flink zijn en bellen! :)

dressagelady

Re: Gaatje in tand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:13

Toch even bellen. Ik heb dankzij mijn beugel ook 2 van deze plekjes aan de zijkant van mijn kiezen. Dit hoeven ook niet perse gaatjes te zijn. En is het er toch 1, is er ook nog een kans dat ze er niets aan doen in zo'n 'klein' stadium. Bij mij slijpen ze dit trouwens in en sealen ze het dicht, voel je niks van!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:27

Tja, ik was ook 16 jaar gaatjes vrij!
Heb ook een enorme hekel aan de tandarts, maar boren was het minst erge tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:59

Minst erg?
Het is stiekem vooral een mogelijke verdoving waardoor ik nogal bang ben _O- Maar is boren dan het minst erg? Want er is weleens een stukje van de bovenkant van een tand weggeslepen (was te lang), was wel erg vervelend al....

Maar goed. Ik ga bellen. :')

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:44

Hoeft niks te zijn hoor. Ik heb ook behoorlijk wat zwarte puntjes op mijn kiezen, maar tandarts zegt dat dit nog geen gaatjes zijn. (kunnen wel gaatjes worden)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:52

Ik zou me niet te druk maken. Cariës is over het algemeen bruin doorschijnend. Het zou eventueel wat in je glazuurlaag kunnen zijn, maar dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de pijn.
Het kan ook gewoon een verkleurd stukje van je kies zijn. Dit hoeft echt helemaal niet erg te zijn; het kan beginnende cariës zijn geweest die weer gestopt is doordat je weer goed bent gaan poetsen.
Je kunt even langs de tandarts wippen om te vragen wat er aan het handje is maar ik zou me absoluut geen zorgen maken.
(ik heb erg veel verkleurde groeven, ook aan de buitenkant van mijn kiezen, maar daar is niks aan de hand.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:57

Bruin is het niet hoor :n Het is écht zwart/grijs.
Ik heb nog eens gekeken of het pijn deed, en nee, ik voel helemaal niets meer :+ Ook als ik iets zoets drink ofzo doet het geen pijn. Maar ik ga voor de zekerheid toch even naar de tandarts, ga over 2 weken meer dan een maand naar het buitenland dus dan ga ik liever hier in NL even dan dat daar blijkt dat ik ook beter naar de tandarts had kunnen gaan _O-

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:58

ja maar maak je vooral niet te veel zorgen hoor ;)

Is het een zwart puntje of schemert de kies zwart/donker door? Dus lijkt het dieper te zitten dan het oppervlak? Waarschijnlijk niet want dan zou het in je dentine zitten en zou het pijn doen, maar dat hoeft niet per se.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:39

Nee het is echt een zwart puntje!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:51

gewoon even de tandarts bellen.
afspraak maken en langs gaan.
ik ben als de dood voor de tandarts, maar ga wel netjes iedere keer.
beter 1x in angst dan dat je een tijd met pijn gaat lopen toch?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:05

Bizzybijtje schreef:
Nee het is echt een zwart puntje!

realy, no worries!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:53

Bizzybijtje schreef:
Gisteren ontdekte ik tijdens het tandenpoetsen een klein miezerig grijzig/zwartig ( donker iig :') ) plekje op mijn kies (aan de zijkant).
Ik heb er niet echt pijn aan, het is een beetje gevoelig maar ik kan nog zonder moeite een onwijs zoet iets drinken/eten (Taksi is behoorlijk zoet en dat gaat gewoon).

En aangezien ik op zijn zachtst gezegd niet echt fan ben van tandartsen en dokters en alles eromheen :') Vroeg ik me af of dit nou echt een gaatje zou zijn of iets anders. :') Heb in mijn 16 jaar nog nooit een gaatje gehad namelijk _O- En nee, ik krijg het niet weggepoetst...

Dus. Iemand een idee hoe je een gaatje kan herkennen :D ? Om te zorgen dat ik toch iets minder paniekerig zit te doen omdat ik misschien wel naar de tandarts zou moeten _O- ? En dat ik niet zit de paniekeren omdat ik niet weet wát het is _O- ?

Het zou ook een gemineraliseerd gaatje kunnen zijn. Dus dat betekend dat het ooit een beginnend gaatje was, maar door goed poetsen is het weer hard geworden. Deze worden altijd zwartig, lijkt op een gaatje maar is het niet. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:55

die gaa jes kunnen wel diep worden gaat chocola ook goed :D

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:56

Ik heb ook een paar zwarte puntjes op mijn kiezen, maar ben toch al mooi 23jaar gaatjesvrij hoor! Zolang het geen pijn doet: geen paniek. Gewoon braafjes wachten op je halfjaarlijkse controle..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:59

Het kan ook zijn dat het een begin van een gaatje is geweest, maar dat het zichzelf al heeft hersteld! :D Dan blijf je een donker plekje houden.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:06

ninajojo schreef:
Het kan ook zijn dat het een begin van een gaatje is geweest, maar dat het zichzelf al heeft hersteld! :D Dan blijf je een donker plekje houden.
Daar dacht ik ook aan ;) Maar dan nog is het lelijk en zou ik t wel laten verwijderen.

Het is dat ik totaal niet bang ben voor de tandarts (maar wel een vervelend 'probleempjes-gebit' heb)..anders was ik er ook noooooooooooooit heen gegaan met zoiets :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:45

Het is lelijk, maar het valt absoluut niet op aangezien het de voorlaatste kies is :')

Maar zoals gezegd ga ik er gewoon naartoe, al is het maar voor het gevoel dat ik er geen last van ga krijgen als ik in Verweggistan zit over 2 weken _O-