Help Hooikootsmedicatie ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Help Hooikootsmedicatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 21:14

Lieve bokkers,

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen met hun ervaringen! 24 jaar lang heb ik geen last van hooikoorts gehad, en vorig jaar is het ineens begonnen. Dit jaar is het ook weer terug, al heel vroeg in het jaar, en nu de laatste 1,5 week ongeveer volop!
Mijn hooikoortsklachten zijn, naar mijn idee, niet erg klassiek: ik heb wel wat last van mijn ogen, maar niet superveel. Ik heb vooral last van mijn neus en binnen no time ook van de bijholtes, dikke pijnlijke keel, soort oorpijn, hoofdpijn (ws door de verstopte bijholtes) hele dag DOODmoe.

Ik heb een poosje Ceterizine geslikt, echter bleek dit in combinatie met mijn Ritalin (ADHD) een voor mij erg vervelende bijwerking te hebben, ik werd hier namelijk heel gejaagd van! Nu slik ik Loratadine, máár ik reageer hierop vrij extreem met slaperig worden. Ik schipper dus nu tussen wel of niet 's morgens een halve Loratadine. Doe ik het wel, ben ik nóg duffer, doe ik het niet heb ik het risico dat ik behalve duf weer veel meer klachten en met pech bijholteontstekingen heb... Ik word er echt gillend gek van :(

De loratadine kan ik ook nauwelijks combineren met mijn adhd medicatie omdat de vermoeidheid dan dubbel toeslaat en ik absoluut niet meer durf te autorijden en dergelijke dan :n

Ik heb van de huisarts sinds vorig jaar flixonase neusspray, wat lokaal wel redelijk helpt! Maar niet tegen de vermoeidheid en alle andere keel en oorklachten :n

Nu wil ik contact opnemen met mijn HA, maar aangezien die ook niet altijd alles weten én ik nogal een apart geval ben door de wisselwerking met mijn adhd medicatie, zou ik graag ervaringen horen van bokkers met hooikoortsmedicatie. Ik denk dan aan bv Desloratadine (Aerius) of Levoceterizine of andere wellicht minder bekende Antihistaminica of misschien geheel andere medicijnen ofzo?

Preventief spul ga ik ws volgend jaar wel mee bezig maar heb ik nu helaas niks meer aan ;)

Alvast bedankt aan iedereen die dit verhaal gelezen heeft en zou willen reageren!!!

Paan

Re: Help Hooikootsmedicatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:18

Mijn man gebruikt ook Loratadine en heeft er geen slaperig gevoel van. Toen hij laatst bij de DA nieuwe pilletjes ging halen werd dat aan hem gevraagd. Want er schijnt iets nieuws te zijn die die bijwerking niet heeft. Dus met de zelfde werking, maar dan zonder die bijwerking.

Overigens gaat mijn man in het najaar bij een bioresonante onder behandeling voor zijn hooikoorts. Dat was nu al de bedoeling, maar dan zou hij extreem last er van krijgen. En in het najaar heb je geen hooikoorts en kun je het goed behandelen. Misschien ook iets voor jou? Mocht je meer willen weten dan kan ik je het telefoonnummer e.d. wel geven van deze dame.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 21:20

Bedankt voor je reactie Paan! Je hebt zeker geen idee om wat voor middel dat ging? Ik weet ook dat ik heel extreem reageer nu op de Loratadine, vorig jaar slikte ik wel eens beide op één dag en had ik er veel minder last van.. de oorzaak? Ja zeg het maar :=

Mijn vader heeft hele goede ervaringen met pollen nemen vanaf het voorjaar, en die had ook altijd stevige hooikoorts, dus ik denk dat ik dat volgend jaar maar ga proberen, maar daar is het nu dus te laat voor. Ik had naief genoeg gedacht dat het misschien wel mee zou vallen, ik had tot vorig jaar tenslotte nergens last van :=

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:23

Geen idee hoe het heet. Maar vraag er eens na bij een goede drogisterij. Wie weet weten zij het. En anders de DA in Ermelo bellen. Daar werd het aan hem gevraagd. Succes.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:55

hey ik heb sinds een jaar of 2 ook hooikoorts.
Ik neem Cetrizine en ben hier heel erg blij mee :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:56

Ik zou je acupunctuur aanraden. Heb zelf ook last gehad van hooikoorts, maar na 1 jaar 2-3 behandelingen en 't jaar erna 1tje, ben ik er helemaal van af.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:57

Ik heb Aerius. Gebruik het sinds vorig jaar. Voor mij helpt het echt heel goed. Als ik het op voel komen neem ik zo'n pilletje (dus niet elke dag) en binnen 10 minuten trekken de klachten weg.
Ik heb verder geen bijwerkingen.

Klachten die ik heb: niezen, traanogen, snotteren, moe.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:57

Ik neem ook cetrizine en ben er erg tevreden mee !

Jammer dat dat niet samen gaat met je andere medicatie.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:00

Ik gebruik Aerius tabletten, maar omdat die bij mij alleen het ergste onderdrukken gebruik ik nog prevalin neusspray en oogdruppels ter ondersteuning als het nodig is. Heb wel ooit iets anders gehad (geen idee wat het was), werkte heel goed, maar daar werd ik zo moe van dat ik na 2 dagen weer ben overgestapt op Aerius.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:15

ik heb prevalin geslikt en neusspray gebruikt maar hier kreeg ik ernstige vermoeidheidsklachten van wat in mijn werk niet zo handig is.
Daarnaast hield ik heel veel vocht vast.

Na overleg met de HA slik ik nu ook aerius en dat helpt heel goed.

Ik zou even contact opnemen met je HA, zeker omdat je dus ook andere medicatie slikt, hij weet goed welke hooikoortsmedicijnen je het beste kan combineren met jouw eigen medicijnen.
Ik heb jaren zelf gedokterd en daar was mijn HA niet zo blij mee, doe nu veel telefonisch maar het werkt wel beter :+

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:18

Ik gebruik ook Aerius.
Ik heb last van hoofdpijn,niezen, kriebelende ogen en oren/keel pijn. Ook krijg ik zwarte vlekken voor mijn ogen en word erg misselijk.
Helpt erg goed.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:20

Ik gebruik nasonax neusspray, pillen werkte nooit maar deze slaat op één of andere manier aardig aan en heb er dan weinig last van.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:21

Ik heb al sinds de basisschool flinke hooikoorts, als de klas naar een grasveld ging in de zomer om te spelen moest ik verplicht in het lokaal blijven.
Heb allerlei medicatie gebruikt. Op het moment gebruik ik Aerius, natriumcromoglicaat en livocab.
Heb niet het idee dat het werkt. Ben snel moe, kortademig, hele verstopte neus, jeuk aan gehemelte/tong, tranende en jeukende ogen, niezen etc.
Lig in de zomer een aantal dagen op bed omdat ik er gewoon ziek van word, krijg ook eerder migraine in combinatie met m'n hooikoorts.
Ben laatst een dagje medicijnen vergeten en dat heb ik geweten!! Ontzettend benauwd, piepende ademhaling, kon niets uitvoeren.

Medicijnen werken bij mij dus wel, maar nemen nog niet alle klachten weg.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:25

Ik gebruik levoceterizine en, indien nodig, Livocab oogdruppels en neusspray.
Levoceterizine slik ik het hele jaar door, elke dag 5 mg. Nu, in de maanden juni en juli, slik ik op advies van de huisarts 2 keer per dag 5 mg en gebruik ik daarnaast al die druppels. Dan is het enigzins te houden.

Homeopatische dingen durf ik zelf niet zo goed te nemen omdat ik bang ben dat dit invloed heeft op je schildklier. Die van mij is namelijk te traag en nu, eindelijk na 2.5 jaar, redelijk ingesteld op de hoeveelheid medicijnen enz.

Weet iemand hoe dit zit met accupunctuur?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:36

Patricia schreef:
Weet iemand hoe dit zit met accupunctuur?

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben panisch voor naalden, maar als het echt helpt wil ik er nog wel over nadenken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:48

Acupunctuur heeft bij mij iig echt geholpen :j Een behandeling en je hoeft sowieso een jaar lang geen rommel te slikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:07

Desloratadine verschilt maar weinig van loratadine, de kans is dus vrij groot dat je op Aerius hetzelfde reageert als op loratadine.

Als je geen ander middel kunt vinden, zou ik een multifrontaalaanpak aanraden. Allergie bouwt op, dus ook al neemt het niet direct je klachten weg, iets er tegen doen werkt wel beter dan niets doen. Ik zou dus zeggen dat je flixonase kunt gebruiken overdag, zodat je iets beschermder bent tegen de allergenen. 's Nachts (of voor het naar bed gaan) neem je dan een halve of een hele loratadine. Het directe effect is dan de volgende ochtend waarschijnlijk wel weg, maar de opbouw wordt wel verminderd en dat scheelt ook echt een stuk bij mij.

En dat kun je dan weer aanvullen met een dr Vogel-aanvulling. Bij ontstekingen kun je denken aan echinaforce of cinuforce.

Een goedwerkend middel is natuurlijk fijner (al heb ik geen idee welke er nog zijn), maar anders is dit misschien wel een aanpak die in elk geval de extremen wat weghaalt zonder dat het al te veel nadelen heeft. Combinatie-aanpakken werken bij mij meestal wel goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 06:49

ehinaforce was bij mij juist uit den boze omdat daar middelen inzitten die de hooikoortsklachten kunnen verergen..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 23:04

Iedereen bedankt weer voor de reacties!

Ik gebruik inderdaad zodra ik de bijholtes voel dr. vogel medicatie, cinuforce of een combi van 2 anderen die ik niet uit mijn hoofd weet :)

Eergisteren in mijn zoektocht kwam ik toevallig iets tegen over kruisallergie, en ja tuurlijk heb ik daar wel eens eerder van gehoord, maar nooit verder naar gekeken. Nu heb ik de lijst nog eens doorgelopen en kwam er toch wel erg veel tegen waarvan ik weet dat ik ze niet kan verdragen, bij eten óf gewoon bij aanraken. Ook een paar waarvan ik al vaker gedacht heb dat ik er moe van werd en ze dus verdacht waren.

Heb daarom besloten op dit moment zoveel mogelijk alle producten van deze 'zwarte lijst' uit mijn voeding te schrappen, bij wijze van experiment :j Ben daar gisteren mee begonnen en dat lijkt te helpen! Natuurlijk kan het toeval zijn en is het nog véél te vroeg om conclusies te trekken, maar op dit moment ga ik even door met dit proberen :j

Tips etc. blijven wel gewoon welkom hoor!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:10

Ik raad je aan om een allergietest te ondergaan bij een allergie centrum. Van daaruit kunnen ze ook vast aan de juiste medicatie komen. Ik heb zelf ook gedaan, ben dit jaar begonnen aan kuur zodat ik over 1 à 2 jaar er helemaal van af moet zijn. Tot nu toe nog nergens last van gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:19

Helaas herken ik alles in je verhaal. Ik heb altijd al wel last gehad van mijn longen, maar dit jaar ineens spontaan lastvan hooikoorts, maar ook niet op de ogen, maar achter in mijn keel, flinke snotneus etc. en constante jeuk aan mijn gehemelte en binnenin mijn oren dat daarna overslaat in pijn.

Ik ben dus even langs de etos geweest en heb van A.Vogel een neusspray Pollinosan. Deze helpt bij mij wel heel goed. Nah de cetirizine heb je al gezegddat jedaar met andere med. niet goed op reageert, dat is wel jammer want werkt bij mij ook erg goed.

Bij de etos kunnen ze je ook nog een ander pilletje dan cetirizine geven, ben even de naam vergeten. Je kunt het altijd proberen uiteraard. Maar hun kunnen wel even kijken of er dus in die vorm ook een stof zit die niet samen gaat met je ritalin.

Als dat nog niet helpt, toch even bij de huisarts langsgaan denk ik, die kan je wel helpen. Omdat die weet welke stoffen in welke medicatie zit. (nouja kan hij opzoeken in zo een dik medicijnboek :D ).

Heel veel succes, is erg vervelend dit.