Bij mij opa van 78 (nog redelijk vitaal) is door stom toeval via een scan een verwijde aorta gesignaleerd van 5,5 cm.Een flinke dus.
Wij zijn hier allemaal vreselijk van geschrokken,helemaal omdat mijn oma ( opa's vrouw) hier zo'n kleine 10 jaar geleden aan is gestorven,plotseling.
Zij had het syndroom van marfan,welke helaas ook bij meerdere familieleden is geconstateerd.
Mijn oom heeft ook een verwijde aorta van 5 cm, hij word stren gecontroleerd en bij verergering zal hij geopereerd worden. nu is mijn oom uiteraard een stuk jonger ( zoon van mijn opa)
mijn neefje en andere oom hebben het ook, we vermoeden nog een oom maar die wil zich niet laten testen.
ik ben zelf 10 jaar geleden onderzocht dmv een buikecho.mijn opa heeft dit ook eerder gehad en toen is dit niet gezien.ik weet niet of ik me nogmaals laat testen.
er word spoedig een afspraak gemaakt over hoe en wat nu verder, maar van wat ik begrepen he is de kans groot dat hij geopereerd moet worden,althans ik lees terug vanaf 5.5 cm.
nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben?
wij maken ons veel zorgen,uiteraard mede door de ervaring dat we mijn oma hieraan verloren zijn.
hoe luguber zou het zijn ook opa hieraan te verliezen.
hij is de enigste opa die ik nog heb,ik ben mede door hem grootgebracht.
uiteraard besef ik dat zijn jaren beginnen te tikken,maar het liefst zie ik hem toch in de 90 worden

edit; mijn opa net gesproken en morgen om 9 uur kan hij al terecht bij de cardioloog.hij is bang te moeten blijven en zegt nu al dat hij zich niet laat opereren.
hij heeft geen klachten gelukkig en misschien mag hij zo nog wel 10 jaar mee gaan.
hij zelf beseft heel goed dat het leven nu zomaar opeens voorbij kan zijn als zijn aorta klapt.
erg naar om dit uit zijn mond te horen en ik kan hem niet oppeppen want het is niet niets natuurlijk.
hij weet wat het is want heeft het eerder meegemaakt van dichtbij met zijn vrouw.
Hij wil niet geopereerd worden omdat hij klaar met het leven is en dat kan ik me wel voorstellen op die leeftijd.