psychose, erfelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

roanda

psychose, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:26

Op dit moment zitten er 2 directe bloedverwanten van mij in een psychose.
De derde heeft een kleine hersen afwijking (serotonine tekort).
De 4e is overleden, maar heeft ook een psychose gehad.
De oorzaken hiervan zijn verschillend.
Uiteraard is overal op internet te lezen dat het niet erfelijk is, maar ben toch er bang dat dit mij ook gaat overkomen.
Wie o wie heeft hier ervering mee, of heeft hetzelfde aan de hand (gehad)?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:29

Nope niet erfelijk, schizofrenie dan weer wel.
Wel is het dacht ik zo dat psychoses vaker voorkomen bij met andere "ziektes" (autisme oa. )

Zelf geen ervaring, maar ik zou er niet al te bang voor zijn.
Het is echt niet het einde van de wereld.

Is het trouwens zo dat ze ook al meerdere psychoses hebben gehad?

Iig veel sterkte, snap dat het beangstigend is :j

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:31

Voor zover ik weet kan je er een aanleg voor hebben, en is die wel erfelijk. Maar de aanleg hebben betekend niet dat je ook een psychose zal krijgen, maar de kans kan vergroot worden door gebeurtenissen, drugs, en dat soort dingen...

Edit; ik heb een site gevonden, daar staat het uitgelegd, hoop dat je er wat aan hebt. Zelf heb ik nooit een psychose gehad, en voor zover ik weet niemand uit mijn familie. Maar doordat ik borderline heb, weet ik dat ik bij drugsgebruik e.d een veel grotere kans heb om later psychoses te krijgen dan de meeste mensen zonder borderline.

http://www.helpikhebeenpsychose.nl/wat- ... felijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:31

Ik heb ook last van psychoses.
De ene periode erger dan de andere en soms een hele tijd niet.
Maar ik ken níemand in mijn familie die het ook heeft.
Ik hoop dat het niet erfelijk is, want ik zou dit mijn kinderen later niet aan willen doen. :n

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:35

de jongste heeft idd schizofrenie, en zit nu in zn 3e psychose doordat nr 2 in psychose is geraakt.
nr 2 had blaasontsteking, en is in een zware delier geschoten hierdoor.
Na een week in het ziekenhuis werdt ze genezen verklaard, maar na een dag of 5 thuis ging het mis en zat ze in psychose.
Over de overledene kan ik niet veel zeggen, maar die is opgenomen geweest met een psychose

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:36

Sylke schreef:
Voor zover ik weet kan je er een aanleg voor hebben, en is die wel erfelijk. Maar de aanleg hebben betekend niet dat je ook een psychose zal krijgen, maar de kans kan vergroot worden door gebeurtenissen, drugs, en dat soort dingen...

Edit; ik heb een site gevonden, daar staat het uitgelegd, hoop dat je er wat aan hebt. Zelf heb ik nooit een psychose gehad, en voor zover ik weet niemand uit mijn familie. Maar doordat ik borderline heb, weet ik dat ik bij drugsgebruik e.d een veel grotere kans heb om later psychoses te krijgen dan de meeste mensen zonder borderline.

http://www.helpikhebeenpsychose.nl/wat- ... felijkheid

Thanks! ;)

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:37

KoudbloedKim schreef:
Ik heb ook last van psychoses.
De ene periode erger dan de andere en soms een hele tijd niet.
Maar ik ken níemand in mijn familie die het ook heeft.
Ik hoop dat het niet erfelijk is, want ik zou dit mijn kinderen later niet aan willen doen. :n

Jeetje, heel veel sterkte!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:38

wat betekend zware delier :o
Als nr. 2 geen schizofrenie heeft, en nummer 1 niet lijkt het me meer op toeval lijken.
Oftewel, stomme pech.
En ik snap niet waarom iemand in een psychose zou raken nadat een ander in een psychose is geraakt :?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:38

Je kunt er een erfelijke aanleg voor hebben of biologische kwetsbaarheid.
Psychosen kunnen verschillende oorzaken hebben, organische psychosen en functionele psychosen.
Organische psychosen kunnen bijv. het gevolg zijn van hersenstoornissen, drugs, lichamelijke aandoeningen.
Functionele psychosen zijn weer schizofrenie en niet-schizofrene psychosen.

Ik heb zelf een familielid met erge schizofrenie en ik geloof wel dat er in mijn familie een bepaalde kwetsbaarheid en persoonstype voor heerst :j
Een ander (heel direct) familielid heeft een soort van depressie gehad door verstoord balans in de hersenen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:40

siskeh schreef:
wat betekend zware delier :o
Als nr. 2 geen schizofrenie heeft, en nummer 1 niet lijkt het me meer op toeval lijken.
Oftewel, stomme pech.
En ik snap niet waarom iemand in een psychose zou raken nadat een ander in een psychose is geraakt :?

Delier is acute verwardheid, verlaagd bewustzijn en desoriëntatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:42

Een psychose kan een onderdeel zijn van een psychiatrische ziekte. Bekende ziektes waarbij een psychose voorkomen zijn onder andere schizofrenie en manisch depresiviteit.(er zijn meer ziektebeelden waarbij psychotische verschijnselen optreden.)

Voor deze ziektes is er een erfelijke component.(er zijn meer factoren nodig om de ziekte te krijgen) De exacte cijfers weet ik niet meer uit mijn hoofd maar ik dacht dat als je directe bloed verwante last hebben van een dergelijk psychiatrisch ziektebeeld liggen die cijfers geloof ik tussen de 6% en 12%.

Er zijn ook mensen die zeer gevoelig reageren op drugs en alcohol en daarvan een psychose door krijgen. nattuurlijk kan je oook die (over)gevoeligheid erven. Maar als je dus van die middelen afblijft hoef je dus nergens last van te hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-06-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:42

dank je voor de uitleg urselin ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:45

Bedankt urselin! Weer wat geleerd.
Als ik het goed begrijp is een delier niet een psychose.. Of wel?
Ik heb er bij ouderen met blaasontsteking wel al vaker van gehoord, wist alleen niet dat het zo heet :o

Twaalf

Re: psychose, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:54

Delier is wat anders dan een psychose idd :j
Bij een psychose verlies je zeg maar het contact met de werkelijkheid en je krijgt last van wanen en/of hallucinaties.

Duur van psychose hangt ook af van wat het precies is.
Je hebt bijv. een kortdurende psychotische stoornis die een dag kan duren (tot één maand), valt onder de niet-schizofrene psychosen.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:57

Voor zover ik weet is het wel erfelijk. Vaak hebben psychische ziektes te maken je erfelijke aanleg. Door verschillende 'triggers' kan je dus een stoornis/ziekte ontwikkelen.
In mijn familie komen meerdere psychische stoornissen/psychiatrische ziekten voor. Iedereen heeft wel iets of heeft snel last, zeg maar. Mijn oom heeft schizofrenie, mijn tante manische depressie, mijn opa had depressies en ik heb zelf snel last van angsten.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:29

Dank jullie voor jullie berichten, het blijkt wel dat het erfelijk kan zijn, helaas.
Nu nog even voor mezelf uitmaken wat ik hier mee kan en wil gaan doen.
En nog even voor de duidelijkheid, drugs en alcohol is hier iig niet in het spel ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 06:32

Ik zou er niet al te bang voor zijn. De klachten beginnen meestal in de adolecenten leeftijd. Voor jouw eventuele kinderen geld al weer een kleinere kans dan voor jou.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:47

drugs en alcohol maken de kans wel groter he! Als je weet dat je hiervoor aanleg kan hebben, kijk hier dan mee uit!!!!