Wisseldiensten[werk] wanneer wordt het teveel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Wisseldiensten[werk] wanneer wordt het teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:24

Zoals de topic luid, wanneer wordt het eigelijk teveel?

Ik heb bijvoorbeeld vorige week dat ik van avond naar de dag dienst ging en deze week had ik vandaag werk van 7 uur in de ochtend en morgen vanaf 6 uurr in de octend.
De donderdag ga ik weer de nachtdienst in.

Zoals je ziet zit ik veel in de wisseldiensten maar wanneer zal het teveel worden?
Ik probeer altijd om 7-8 uur slaap te hebben gehad en voor te bereiden voor de vroegere dienst of nacht.

Maar wanneer wordt het teveel voor je lichaam, kan iemand mij dat vertellen?
Of is het niet zo erg je geen ritme heb maar wel aan je eige eisen voldoet?

Patriciavt

Re: Wisseldiensten[werk] wanneer wordt het teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:09

Dat merk je écht aan je lijf als het teveel wordt....
Ik draai zelf ook onregelmatige diensten, alleen hebben wij ipv nacht, slaapdiensten. Wij mogen dus wel 's nachts slapen als de kids ook slapen en gaan dan 's ochtends door met de dienst (al slaap je niet fijn kan ik je verzekeren en ben na een slaapdienst ook altijd afgemat..)

Wisseldiensten zijn prima vol te houden, mits je voldoende rust krijgt. Na een nachtdienst (of bij jobs als bijv. bewaking een reeksje van 3 of 4) is het fijn als je minimaal een dag helemaal vrij bent. Een dagdienst (vroege) gelijk na een avond (late) is pittig en niet wenselijk.

Het is gewoon belangrijk dat je ìig eens per week 2 dagen achter elkaar vrij bent, je weekend, en dat er tussendoor voldoende tijd is om ook te leven.

En voor de rest voel je het vanzelf als je lijf het teveel vind.. verminderde energie, verminderde werkzin en ga zo maar door.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:53

Ik weet niet precies wat de vast gestelde regeltjes zijn, maar er moet altijd een bep. aantal uren tussen je diensten zitten, bv als je twee nachten hebt gedraaid, moet er tussen je volgende blok diensten min. 48 uur zitten. Ik dacht dat er tussen dag/avonddiensten 9 uur moet zitten, maar pin me er niet op vast.
Hoewel, zo is het in onze CAO geregeld (zorg), ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere CAO's zit, maar dat is vast na te vragen :)
Dit is niet voor niks, je lichaam moet de kans krijgen om te bij te komen/ herstellen van een dienst, zeker bij nachtdiensten, dat is een zware impact op je lichaam.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 03:27

Ik zie bij mij in rooster inderdaad ook een extra vrije dag en dan weer de dagdienst in.[het opstarten]

Ben ik blij dat vandaag enigste dag is ik vanaf 06:00 moet beginnen deze maand zeg. Gaaaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:07

draai zelf ook zeer onregelmatig,goddank maar 2 nachten per maand. Die vind ik het meest pittig om vol te houden.
Wij zijn de dag nádat we 's ochtends thuis komen van de nacht,altijd vrij. Anders kom je nooit goed terug in je ritme.
Ik werk al jaren onregelmatig,maar bij mijn huidige baan heb ik er minder moeite mee dan mijn vorige.
Vorige baan draaide ik slaapdiensten,maar die vond ik vervelender dan de nachtdiensten die ik nu draai(wakker blijven,overdag slapen).

Verder let goed op jezelf,zorg goed voor jezelf en zorg voor genoeg ontspanning.
Het is heel persoonlijk,de ene persoon kan beter omgaan met onregelmatigheid dan de ander.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:20

Gewoon goed je rust en ontspanning blijven pakken tussendoor, denk dat je al heel goed bezig bent, vooral ook omdat je je ook bewust bent van het feit dat het teveel kan worden.

Ik heb ook onregelmatig werk, gaat op zich prima alleen hebben we nu een hele slechte roosteraar die dus geen rekening houdt met max aantal uren per week, of dat je de laatste van de maand late dienst hebt, ze geeft je dan gewoon de dag erop een dagdienst zodat je er om 6.00 alweer uit mag. En ze plannen ook rustig in 1 week 5 diensten in, en de week erop maar 1. Ik heb toch echt gekozen om 24 uur in de week te werken, maar moet dan schijnbaar over een langjarig gemiddelde meten :Y)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:24

Wat voor werk doe jij, SusanH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:41

SusanH,dat brak bij mijn vorige baan ook op.
Ik werk 32 uur,nou,bij hen werkte ik er soms 60 en dan weer een week niks....volkomen prut dus.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:44

Luister naar je lichaam. Als je uiteindelijk zo gebroken bent neem dan ook echt je rust, lekker niets doen.. filmpje kijken op de bank met je pyjama aan.. weet ik veel. Maar probeer op de overige dagen wel gewoon jouw dingen te blijven doen.
Ik werk ook veel wisselende diensten en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind, maar dat het soms wel enorm zwaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:46

Zo heb ik deze week wel een rottig rooster....zaterdag,zondag,maandag en dinsdag gewerkt.
vandaag vrij(en ben hangerig),morgen werken,vrijdag vrij,zaterdag werken,zondag&maandag vrij.
Daar kan ik wel slecht tegen,die 1 dag vrij ertussen..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:17

Hoeveel uur zou jij moeten werken per week, darkchrystal?
Ik heb een contract van 32 per week en ik werk dus ook echt 4 dagen per week, ik heb geen klagen over mijn rooster (meestal geen dan :P ). Ze houden weken aan van zondag t/m zaterdag, wij werken om het weekend en gewoon braaf onze uurtjes per week :)
1 dag vrij is idd echt flut :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:38

ik werk 32,en in mijn huidige baan gaat dat vrijwel altijd goed hoor.
alleen deze week is even flut met 2x1 dag vrij.
normaal werk ik er meestal 4 en 3 vrij,soms ook 3 en dan de week erna 5.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 14:36

Alvast bedankt voor de reactie's.

Morgen ga ik voor de 1e keer weer de nachtdienst in.
Vroeger kon ik dat niet aan maar misschien nu wel want het werkplek is onwijs leuk en ben nu ook wat opgegroeid/volwassener.

Zowieso probeer ik mijn tijden in de gaten houden om te kunnen paardrijden en het slapen/rust.

Maar goed de winkels precies om me heen is op schiphol :D.[dus shoppen kan ik daar doen]

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:02

Ik vond de wisseldiensten op schiphol juist erg fijn, helemaal in deze tijd.
Mooi vroeg beginnen (5 uur) en soms om 12 uur alweer thuis.
Afhankelijk van het weer ging ik gelijk door naar stal, daarna naar huis tv kijken en dan viel ik vanzelf in slaap. Uurtje maffen ofzo, eten en rond en uur of 9 weer naar bed.

Het enige wat ik wel lastig vond was het eten in de ochtend.
In het begin at ik nog thuis maar later at ik pas om 8 of 9 uur een broodje op het werk. Toen voelde ik me ook wel fijner.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:22

ik werk ook heel veel onregelmatig. korte wissels zitten er jammer genoeg ook regelmatig tussen.
ik merk bij mezelf dat ik chagerijnig word en gewoon heel erg moe ben. ik probeer elke nacht zn 7/8uur te slapen. ben ik heel moe, lig ik gerust om 8 uur in me bed. ik heb me nachtrust heel erg nodig, maar vooral ook hele goede voeding.