zou ik na knie operatie nog kunnen paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

zou ik na knie operatie nog kunnen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:23

hoi allemaal
ik zit met een groot vraagteken in mijn hoofd
ik ben op 1 mei aan gereden door een outo
en heb hier bij mijn hand gebroken die al 3 x gezet moest worden
het gips is hier gelukkig nu wel van af
maar ik heb ook mijn rechter knie vlink geraakt tijdens de val
en loop dus ook al nu 2 maanden in een brees
vleden week zaterdag de 19 juni hebben ze een mri van mijn knie gemaakt
vandaag heb ik hier de uitslag van gehad het was vlink mis
mijn meniskus is kapot en er is een knieband geschuurt
ze gaan me de 14 juli opereren
maar nu ben i bang dat ik meschien niet meer kan paardrijden
door dat mijn knie zwak blijft
wat denken jullie zou ik nog kunnen paardrijden
ik heb een haflinger van bijna 16 maanden
ja ik weet hier kan je nog niet op rijden
maar later wel en dat zou ik dan wel willen
hoop dat jullie mij een beetje hoop kunnen geven

Cassidy

Re: zou ik na knie operatie nog kunnen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:25

Jij kunt weer paardrijden hoor, zal even duren, maar het gaat lukken.

Ik heb zelf een meniscusoperatie gehad, en ben nu bezig met de revalidatie. Ik heb zelfs al op mijn paard gezeten, geen probleem.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:47

Voor mij was er wel leven na een knie-operatie; maar hoe jij er aan toe bent klinkt wel een stukje enstiger...
In mijn geval had ik botsplinters van de bovenkant van het bot in mijn onderbeen die in mijn knie terecht waren gekomen, mijn meniscus was nog intact. Dit ook door een ongeluk (fiets vs. auto en knie vs. stoeprand = auw). Eerst een aantal weken in het gips gelopen en nadat de zwelling was afgenomen een (kijk-) operatie om de splinters te verwijderen. Doordat het een kijkoperatie was, heb ik er weinig littekens aan over gehouden.
Daarna was ik al heel snel weer op de been en heb ik ook al vrij snel weer op een paard gezeten. Het hele gebeuren is onderhand echter al 10 jaar geleden en toen zat ik nog in mijn 'manegetijd', dus reed ik niet dagelijks of heel intensief. Ik heb ook niet echt rekening met mijn knie hoeven houden in de eerste les sinds ik 'terug' was; ik kon er alles weer mee.

Het is naar mijn mening wel zo dat knieën lastige dingen zijn, waarvan je last blijft houden als je ze eenmaal ernstig geblesseerd hebt (ik ken een heel aantal mensen die dit lijken te bevestigen). Al is het voor mij al zo'n 10 jaar geleden, ik heb ook af en toe nog wel eens last. Bijvoorbeeld bij een misstap als ik aan het lopen ben, een lange wandeling/lang moeten staan of soms word ik gewoon met pijn wakker en heb ik een 'slechte dag'.
Ik heb inmiddels een eigen paard die ik zo'n 4 tot 5 dagen per week rijd, maar tijdens het rijden heb ik nog nooit last gehad van mijn knie. Ik heb het idee dat als ik eens last van mijn knie heb, alles wegvloeit als ik op mijn paard zit. Wel ben ik soms bang om mijn knie weer te blesseren bij een val of iets dergelijks, maar ik denk aan de andere kant dat dat risico ook wel meevalt. Ik hoor/lees nooit zo veel over knieblessures in onze sport...

Ik lees dat jouw paardje nog jong is. Tegen de tijd dat je kunt gaan beginnen met inrijden, ligt je operatie al ver achter je. Desnoods besteed je het inrijden zelf gewoon aan iemand anders uit en pak je daarna het (door)rijden op.
Wat je ook kunt doen is na je operatie en revalidatie wat manegelessen gaan volgen om te kijken hoe dat gaat met je knie. Je kunt op die manier bijvoorbeeld ook kijken of het verschil maakt of je Western of Engels gaat rijden en of dat dan uitmaakt wat beter voelt voor je knie (als je er last van blijft houden, althans, wie weet blijf je na je operatie wel gewoon pijnvrij!).

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:27

Ik denk dat wanneer je je knie goed laat genezen en rustig de boel opbouwt na je operatie misschien speciale fysio dat je uiteindelijk wel weer kunt gaan rijden als je er maar de tijd voor neemt en niet gaat overhaasten!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:31

ik hoop gewoon dat als ik mijn haf kan gaan rijden dat ik dit weer kan maar hoor zo van die enge verhalen er over
en rustig aan doen dat doe ik zeker

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:33

Wij hadden ook iemand op stal en die heeft ook een knie operatie gehad en moest volgens mij ook op looptherapie maar die rijdt nu gewoon weer op haar paard. Ik heb zelf ook knie problemen gehad en eigenlijk moetik nog geopereerd worden bij mij konden ze niks vinden maar wel pijn,kloppingen en dik maar daarom wouden ze wel opereren heb ik gezegt ik kijk wel en alst niet meer gaat kan ik altijd nog opereren. Maar in jouw geval mankeert er iets zichtbaars dus ik zeg laa trhet gewoon over je heen komen.!

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:36

Hoi, Ik heb ooit mijn knie gebroken, en die is toen met drie schroeven weer aan elkaar gezet, incl. 50 hechtingen. En quess what? Ik reed na een 3/4 jaar weer paard. Dus er is nog hoop hoor !

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:36

Ik heb precies dezelfde operatie gehad (is in 2x gedaan bij mij)
Ik reed al best snel weer paard! Nu gaat dat nog steeds hardstikke goed (operatie is een jaar geleden) Terwijl ik nog niet kan hardlopen op harde grond bijvoorbeeld.. Ik heb mijn paard gekocht vlak nadat ik geopereerd ben (hij was 2,5) en dat kwam perfect uit. Voor ik hem zadelmak ging maken heb ik alweer op andere paarden gereden en dit ging prima!

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:55

Ik heb nu bijna 3 jaar geleden net zoiets meegemaakt, gevolg:kruisband gescheurt en meniscus beschadigd.
De operatie is helemaal goed gegaan, en ik rijd nu toch wel weer zo'n twee jaar. Heel veel last van m'n knie heb ik niet, het enige is dat 'ie niet meer helemaal wil buigen. Toch turn ik er ook nog mee, en dat doet 'ie prima :) Dus positief denken, en alvast sterkte met de operatie

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:57

ja dat buigen dat kan ik nu ook niet
daar word je zoms wel gek van maar ik ga er gewoon voor :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:40

ik was 16 jr toen de eerste operatie was, meniscus was stuk en ze hebben een gedeelte verwijdert
toen moest je nog 6 weken met verband rusten,en daarna opnieuw leren lopen

paardrijden was uit den boze,maar we hadden een ponyclub en ben gewoon weer gaan rijden
sporten [ ik handbalde best goed ] ging niet meer, rennen kan ik nog steeds niet
een stukje maar dan heb ik later vocht in de knie

ben in 1981 1983 en 1991 aan dezelfde knie geopereerd
heb ongelijke benen, de spieren zijn in mijn ene been beter ontwikkeld dan in de andere
heb litteken weefsel in de knie,ik knisper en kraak bij lopen vooral op de trap

maarrrrr.........ik rij nog altijd paard ben nu 45 jr

er is dus hoop voor je, je moet alleen goed op jezelf letten en op tijd stoppen als je last krijgt.