Verschoven nekwervels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hamilcar

Verschoven nekwervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:21

Ik ben een paar maanden geleden op skivakantie hard gevallen en heb sindsdien last van hoofdpijn. Ik ben naar de dokter geweest en die heeft iets opgemerkt aan mijn nekwervels. Toen ging ik door naar een manueel arts, deze bevestigde dat er inderdaad iets was met mijn nekwervels: ze zijn verschoven, evenals een paar borstwervels en er is ook iets verschoven aan mijn schedel.
Ik ben inmiddels al echt een stuk of 10 keer naar de manueel arts geweest, zij heeft iedere keer mijn nekwervels weer rechtgezet, maar toch schieten ze iedere keer weer terug.
Nu heb ik dus nog steeds veel hoofdpijn en ik ga er dus vanuit dat mijn wervels weer teruggeschoten zijn. Omdat ze iedere keer weer opnieuw terugschieten begin ik de moed een beetje te verliezen en wil ik eigenlijk wel een andere oplossing. Weet iemand hier iets?

corientjuhh

Re: Verschoven nekwervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:22

Fysio?
Of een kraker?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:25

Ik zou het in ieder geval met je manueel therapeut overleggen. Wat zegt zij hiervan en wat is haar advies? Kan het niet zijn dat je spieren een flinke opdonder gehad hebben en weer moeten aansterken? Weet niet hoor, roep maar wat.

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 20:05

Pollewoppy schreef:
Ik zou het in ieder geval met je manueel therapeut overleggen. Wat zegt zij hiervan en wat is haar advies? Kan het niet zijn dat je spieren een flinke opdonder gehad hebben en weer moeten aansterken? Weet niet hoor, roep maar wat.

Mijn manueel therapeut heeft inderdaad gezegd dat ik een enorme klap gehad moet hebben. Ik ben laat maar zeggen van de berg afgeschoten, toen ben ik een soort van door de lucht gevlogen en hard neergekomen op harde sneeuw, daarna doorgestuiterd en weer gevallen. Mijn manueel therapeut wil graag nog meer proberen, maar ik begin zo langzamerhand te denken van: Als het de eerste tien keer niet werkte, waarom de elfde keer dan wel? Nu dus maar eventjes afwachten wat er de volgende keer weer aan de hand is. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:29

ben je naar een manueel arts geweest (staat in je OP) of naar een manueel therapeut (staat in de post hierboven)? Dat maakt hierin best verschil.
Het is belangrijk dat de goede spieren in de nek getraind worden. Dat zal een fysio/manueeltherapeut wel doen, maar een manueel arts doet dat niet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:32

Maar je nek is niet op de foto gezet?
Lijkt mij verstandiger om terug te gaan naar de huisarts dan er verder mee lopen aanrommelen zonder daadwerkelijk zeker te weten wat er aan de hand is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:33

Nijn schreef:
Maar je nek is niet op de foto gezet?
Lijkt mij verstandiger om terug te gaan naar de huisarts dan er verder mee lopen aanrommelen zonder daadwerkelijk zeker te weten wat er aan de hand is.

Als er geen neurologische tekenen zijn worden er geen foto's gemaakt. Daar is dan toch niks op te zien.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:35

Als wervels daadwerkelijk scheef staan is het wel degelijk te zien op de foto :)
Ik heb zelf ook een ongeluk gehad met als gevolg verschoven wervels, maar geen enkele arts die aan mij ging prutsen zonder dat het op de foto was gezet en duidelijk was hoe het precies zat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:40

Nijn schreef:
Als wervels daadwerkelijk scheef staan is het wel degelijk te zien op de foto :)
Ik heb zelf ook een ongeluk gehad met als gevolg verschoven wervels, maar geen enkele arts die aan mij ging prutsen zonder dat het op de foto was gezet en duidelijk was hoe het precies zat.

dan had je waarschijnlijk neurologische verschijnselen ;) Dat wordt bij elk netletsel eerst uitgetest, dus neem aan dat haar dokter/therapeut dat ook heeft gedaan.

En als de wervels daadwerkelijk scheef staan, zijn er ook neurologische tekenen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:53

Hmm puur nieuwsgierigheid hoor (sorry voor TS als ze het niet prettig vind) maar hoe kan er dan door een huisarts en therapeut gesproken worden over verschoven wervels als er dus geen neurologische tekenen zijn?
Er worden nu dus wervels recht gezet die al recht staan?
Want dan is het niet zo gek dat de TS er niet mee geholpen is.
Of ben ik nu heel erg blond? :o?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:00

er zijn meer 'leken' die zeggen dat hun wervels scheef staan/verschoven zijn ;) In werkelijkheid zijn ze dan iets geblokkeerd waardoor je klachten in je nek krijgt. Of ze zijn even snel verschoven tijdens het trauma, en weer teruggeschoten. Dat wordt dan losgemaakt/gekraakt waardoor het lijkt alsof ze weer 'recht worden gezet'. Dat hoor je vaak zo in de volksmond :)
Ik denk zelfs dat de HA/therapeut dat niet in de mond heeft genomen, maar dat het wellicht zo over gekomen is. Ik kan me nl echt niet voorstellen dat hij iemand met nekletsel zomaar doorstuurt. Kwestie van een paar vraagjes/testjes om te zien of een xfoto geïndiceerd is :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:51

Misschien werkt houdingstherapie? Als je een verkeerde houding hebt, zijn de verkeerde spieren het sterkst. Grote kans dat die juist die verschuivingen veroorzaakt.
Ben trouwens even de naam kwijt van die therapie. Het heet Ceasar of Mensendieck, zou het moeten nakijken..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:19

verootjoo schreef:
er zijn meer 'leken' die zeggen dat hun wervels scheef staan/verschoven zijn ;) In werkelijkheid zijn ze dan iets geblokkeerd waardoor je klachten in je nek krijgt. Of ze zijn even snel verschoven tijdens het trauma, en weer teruggeschoten. Dat wordt dan losgemaakt/gekraakt waardoor het lijkt alsof ze weer 'recht worden gezet'. Dat hoor je vaak zo in de volksmond :)

Leerzaam stukje!
Geeft een hoop verwarring in ieder geval :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:23

gewoon naar een goede chiropractor en even met een kraag omlopen....en heel erg uitkijken met manueeltherapeuten die aan het kraken slaan,daar zijn ze volgens mij helemaal niet voor opgeleid.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:26

Ik heb ook wel eens gehoord dat het helemaal niet goed is om het zo vaak achter elkaar te laten doen. Klopt dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:30

klopt,dan krijg je een soort 'metaalmoeheid' bij wijze van.
Na een behandeling van een(goede)chiropractor moet je even rustig aan doen.
Anders schiet het zo weer terug,helemaal als het al een tijdje fout heeft gezeten.

Ik heb het ook een keer gehad na een behandeling,s'avonds toch nog even de hoeven uitkrabben....knak in mijn nek,toen zat het dus weer op z'n foute plek.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 07:39

Bij een goede chiropractor heb je dan ook aan hoogop een paar keer genoeg? Goede vergelijking van metaalmoeheid. Dat was idd wat ik gehoord had. Daarom vond ik de 10 keer van de TS al zoveel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:18

Pollewoppy schreef:
Bij een goede chiropractor heb je dan ook aan hoogop een paar keer genoeg? Goede vergelijking van metaalmoeheid. Dat was idd wat ik gehoord had. Daarom vond ik de 10 keer van de TS al zoveel.

normaal is twee behandelingen genoeg,10 is onverantwoordt veel...ik ga zo ongeveer iedere 8 maanden,dan zit alles weer fout.
Als ik in de tussentijd niet vreselijk van een paard afdonder :D
(nu zit het ook fout,mijn armen slapen de hele dag,maar ben een trailer aan het opknappen dus het heeft weinig zin om het recht te laten zetten vermoed ik...)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:23

Even wachten met een afspraak maken tot de trailer klaar is ;)

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:50

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb vrijdag weer een afspraak, dus dan overleg ik verder even met haar.

@verootjoo: Ik ben naar een Manueel Orthopedisch Therapeut geweest. Ze zijn echt verschoven, dit is door haar exact zo gezegd, dus ik denk dat het dan wel zo'n beetje klopt. :)
@Nijn: Ze hebben ook wel overwogen om het op de foto te zetten. Maar eerst heeft ze gevoeld in mijn nek, hierbij kon ze volgens haar duidelijk voelen of iets scheef zat of recht. Er is verder ook wel gekeken naar neurologische tekens. Ik heb moeten letten of ergens in mijn lichaam dingen uitvielen, maar dit was niet het geval.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:30

geerke schreef:
gewoon naar een goede chiropractor en even met een kraag omlopen....en heel erg uitkijken met manueeltherapeuten die aan het kraken slaan,daar zijn ze volgens mij helemaal niet voor opgeleid.

Met een kraag omlopen zou ik in dit geval absoluut niet doen. Daar vererger je het mee. Kragen zijn alleen nuttig als je nek zonder zo instabiel is dat je zenuwen gaat prikkelen. Anders verzwak je de spieren er alleen maar meer mee, en ben je nog verder van huis.

En manueeltherapeuten zijn wél opgeleid om te kraken.

@lacadeia: dan neem ik aan dat ze even zijn verschoven, en weer teruggeschoven, en niet dat ze nu nog in een verkeerde stand staan ;) Dan zou je hele andere klachten hebben, behalve pijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:19

verootjoo schreef:
geerke schreef:

Met een kraag omlopen zou ik in dit geval absoluut niet doen. Daar vererger je het mee. Kragen zijn alleen nuttig als je nek zonder zo instabiel is dat je zenuwen gaat prikkelen. Anders verzwak je de spieren er alleen maar meer mee, en ben je nog verder van huis.

En manueeltherapeuten zijn wél opgeleid om te kraken.

@lacadeia: dan neem ik aan dat ze even zijn verschoven, en weer teruggeschoven, en niet dat ze nu nog in een verkeerde stand staan ;) Dan zou je hele andere klachten hebben, behalve pijn.

een chiropractor heeft wel een iets intensievere opleiding gehad ...
http://www.chiropractiesoest.nl/vragen/ ... -therapeut

Een kennis van mij is chiroprator,zij heeft haar studie in america gedaan....die duurde 8 jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:35

manueeltherapie duurt ook 8 jaar ;) En naar mijn mening minstens net zo intensief. Al heeft de duur van de opleiding niet alles te maken met de deskundigheid van therapeuten.

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 13:54

Ik ben gisteren weer langs geweest, het meeste staat weer scheef. Een paar wervels zijn wel weer blijven zitten. Ik ga misschien in de vakantie nog langs bij iemand die er waarschijnlijk wel iets aan kan doen, over hem heb ik gehoord van een kennis. Dus wat mij betreft kan hier een slotje op ;)