Naar een psycholoog en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Naar een psycholoog en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:31

Na lang erover nagedacht te hebben en een moeder die me flink onder druk heeft gezet heb ik besloten dat het misschien wel erg handig is als ik met een psycholoog ga praten :\

Het gaat al een hele tijd bergafwaarts en telkens als ik denk dat het niet slechter kan, dan gaat het gewoon nog slechter. Ik schommel enorm tussen hoogtepunten en enorme dieptepunten (die vooral aanwezig zijn). Er is niks tussenin, behalve dan emotieloos de dag door gaan en niks voelen.

Maar als je bij een psycholoog zit, wat gaat er dán gebeuren? Waar praat je over (serieus over dingen praten is namelijk niet mijn sterkste punt :Y) ) of wat moet je doen? Heeft het bij de bokkers die bij een psycholoog lopen geholpen? Ik vind het zo moeilijk om de stap te nemen, om echt te erkennen dat ik een probleem heb. Vooral omdat het op sommige dagen goed gaat en ik het gevoel heb dat ik de hele wereld aan kan, maar er zijn ook zoveel dagen dat ik wens dat ik niet wakker was geworden die morgen.

Ervaringen zijn zeer welkom :)

Groetjes Marijke

Anoniem

Re: Naar een psycholoog en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:33

Ik loop ook bij een psycholoog. Wat wil je er nou echt over weten?
Lastig probleem. Wel goed dat je er hulp voor krijgt!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:36

XxHaffiesxX schreef:
Ik loop ook bij een psycholoog. Wat wil je er nou echt over weten?
Lastig probleem. Wel goed dat je er hulp voor krijgt!

Ik weet gewoon niet wat ik me bij zulke gesprekken voor moet stellen eigenlijk of er vragen worden gesteld of i don't know, iets anders :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:40

Gewoon over je heen laten komen.
Ik denk dat je het vooral zult hebben over de dingen waar je in het dagelijks leven tegen aan loopt. En dat kan dus heel erg verschillen.

Het is daarom moeilijk te zeggen dat je je erbij voor moet stellen, omdat je verder eigenlijk ook niet zoveel info geeft. Daarbij verschilt het ook per psycholoog.

Het kan trouwens heel helpend zijn dat iemand met je meekijkt in waar je in belemmerd wordt. Dapper dat je de stap gaat zetten!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:42

Werkwijze hangt af van de psycholoog maar over het algemeen krijg je eerst 1 á 2 intakegesprekken waarin een beeld wordt geschetst van jou en wat je hulpvraag is. Dus waar je naartoe wilt werken.

Ik wil je in ieder geval de ''waarschuwing'' meegeven dat als je naar een eerstelijnspsycholoog gaat, de basisverzekering maar 8 gesprekken per jaar vergoedt. Misschien heb je hier genoeg aan maar zo niet, dan moet je dus of zelf gaan betalen (meestal zo'n 80-90 euro per gesprek) of een andere therapeut zoeken. Dat is denk ik wel iets om van tevoren rekening mee te houden.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Toekie op 27-06-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:43

een tip, als je via de huisarts een doorverwijzing krijgt kan je ook naar een psychotherapeut. Bij een psycholoog (kan je zonder doorverwijzing terecht) zijn geloof ik alleen de eerste 8 keer vergoed en daarna moet je zelf betalen. Zoiets hoorde ik laatst in ieder geval. Ik weet verder niet wat het inhoudt. Bij sommige krijg je opdrachten mee naar huis, anderen kan je onder hypnose etc etc, zijn zoveel verschillende.

zie dat iemand me voor is ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:44

Het is een belangrijke tip dus twee keer vertellen is geen probleem denk ik. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:46

Ik denk dat het gewoon moet aankijken. Bij iedereen gaat het idd verschillend.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:51

Een psycholoog vraagt je in de eerste gesprekken doorgaans waarom je je aangemeld hebt. Dus tegen welke klachten je aan loopt, in welke situaties je die hebt etc.
Vervolgens wordt er gekeken hoe je die problemen op kunt gaan lossen. Psycholoog kijkt doorgaans idd mee in jouw leven en probeert je gedachten op een rijtje te zetten en evt. bij te sturen :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:09

Toekie schreef:
Ik wil je in ieder geval de ''waarschuwing'' meegeven dat als je naar een eerstelijnspsycholoog gaat, de basisverzekering maar 8 gesprekken per jaar vergoedt.

Voor deze 8 gesprekken geldt toch een eigen bijdrage van 10 euro per gesprek?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:16

De allerbelangrijkste tip die ik misschien wel kan geven: wees eerlijk, en neem jezelf serieus.

Psychologen kunnen je absoluut heel goed helpen, maar ze kunnen niet in je hoofd kijken. Dus het is enorm belangrijk dat je zegt wat er speelt. En óók als het stom voelt, of je je schaamt, moet je wel dingen uitspreken. Of bijvoorbeeld uitleggen: 'het gaat niet goed met me, maar ik vind het lastig om te benoemen wát er dan niet goed gaat.' Zolang je maar niet doet of het beter gaat dan dat het gaat. ;)

Verder is het heel erg afhankelijk van de persoon die je treft, hun voorkeurswerkwijze, en jouw problemen. Heb je bijvoorbeeld een lichte depressie, dan zullen ze eerder gaan kijken naar je huidige leven, dagstructuur, etc. Heb je dieper liggende problematiek, dan zal het ook meer over je verleden gaan, en hoe dat nu invloed op jou heeft (bijvoorbeeld).

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:29

Goed dat je gaat Marijke, het is een grote stap, maar hopelijk heb je er iets aan.

De werkwijze verschilt inderdaad per psycholoog. Ook kun jezelf inbreng hebben in de werkwijze. En dat je het spannend vind is zeer begrijpelijk. Het is geen alledaagse situatie en over emoties praten is nu eenmaal wat moeilijker dan over koetjes en kalfjes praten. Gelukkig hebben de meeste mensen dit. Wees gewoon zo eerlijk mogelijk. Als je het moeilijk vind om iets te vertellen zeg dit dan en als je het antwoord op een vraag niet weet kun je dit gewoon het beste zeggen.

Succes!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:31

Mandyy schreef:
Toekie schreef:
Ik wil je in ieder geval de ''waarschuwing'' meegeven dat als je naar een eerstelijnspsycholoog gaat, de basisverzekering maar 8 gesprekken per jaar vergoedt.

Ook nog eens idd. :j

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:12

Toekie schreef:
Mandyy schreef:

Ook nog eens idd. :j

Klopt. 2e lijns is meestal meer, ligt eraan wat je hebt, na testen etc word gekeken hoeveel behandelsessies je eventueel nodig zou hebben. Dit is gratis, maar komt wel een eigen bijdrage van de zorgverzekeraar van €150,= als die er nog niet uit is.

Tsja, het is belangrijk dat je een psycholoog vertrouwd, een klik is belangrijk, je moet je serieus genomen voelen, je moet het gevoel hebben dat er naar je geluistert wordt.
Deze mensen zijn ervaren, maar je moet er wel voor zorgen dat je alles zegt.

Ik werk aan de receptie van GGZinstelling, (nog een maandje, heb nieuwe baan.)

Ik loop zelf ook bij een psycholoog, ik heb een sociale angst, en vrij negatief ingestelt, snel en veel last van depressieve gevoelens, die vooral oplopen in de winter.

Hier ben ik zelf voor in behandeling, ben niet zo'n prater, maar de klik is het belangrijkst.

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:17

bij een psycholoog is het niet van dit moet of dat moet.
Je kan er met alles terecht, je kan alles vertellen wat je dwars zit, wat je denkt en voelt. En soms kan hij/zij je dan helpen met wat dan ook. Je kan huilen bi eenpsyg, maar je kan er ook best lachen. Sommige mensen doen soort spelletjes oid bij de psyg, zodat die kan zien hoe je over het leven denkt, wat je voelt enz enz.
En natuurlijk helpt het, als je er zelf maar voor open staat ;)

Succes :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:17

Idd, ik heb er soms ook moeite mee om iets te vertellen. Meestal weet ik bijvoorbeeld het antwoord al lang, maar durf ik het niet te zeggen. Ik ben nu zo ver dat als mijn psych me een vraag stel, dat ik gewoon zeg: "Eigenlijk weet ik het wel, maar durf ik het weer niet te zeggen.." Dat helpt echt. Gewoon alles benoemen, kom je verder mee dan je beter voor doen. En dat weet ik uit eigen ervaring ;) Gun jezelf wel eerst even de tijd om te wennen ;)