Er zijn bepaalde "control drama's" die tot dergelijke ruzies lijken. Hoe meer jullie op elkaars drama's ingaan, hoe meer energie jullie "aan de ander geven" en hoe meer dingen kunnen escaleren.
Probeer het op een discussie te houden, en zodra het dreigt mis te gaan en op geschreeuw over te gaan: stapje terug, hergroeperen, en leg het naast je neer.
Wat zijn de drama's:
- Weglopen/stilte: de ander gaat letterlijk of figuurlijk weg, houdt z'n mond, zegt niks meer, maar wel met de houding van "ik verwacht dat je achter me aankomt en je excuses aanbiedt of door komt zeuren" -> te ontwijken door dat dus gewoon niet te doen en lekker af te wachten tot de ander naar je toe komt. Kan heel lang duren maar het werkt zeker weten (heb eens anderhalve dag "rust" gehad voor een vriendin mijn kant weer op kwam maar wel uit haarzelf EN met excuses). Zeg gewoon van "Ik weet nu wat je wil en ik ga er niet op in, kom maar terug als je klaar bent"
- Intimideren: schreeuwen, dingen gooien (doet m'n moeder wel eens) etc. -> kortom dingen waardoor jij je klein en "bang" en lager dan de ander gaat voelen. Laat zien dat je niet bang bent, heb zelfvertrouwen, ontwijk desnoods de dingen die naar je gegooid worden... Zoals mijn broertje eens zei "Wanneer ze boosheid naar je toe smijt kun je dat opvangen en teruggooien maar je kunt het ook vangen en naast je neer leggen. Dan raakt het je niet tegen je hoofd, maar je gaat er dus ook niet op in." Hij vergeleek het met een balletje ofzo.
- Ondervrager: iemand die constant vragen stelt, maar niet omdat hij antwoord wil maar om met die vragen jou je dom en tekortschietend te laten voelen. Zijn moeders vaak ook goed in haha. Die is gewoon te omzeilen door "Ja hoor" etc. te doen. Dus niet helemaal de vraag netjes te beantwoorden maar heel onbevredigend "Dat kan" enzo te gaan zeggen.
- Arme ik: oooh wat ben ik zielig, heb meelij, maar los vooral niet mijn probleem op want dan hoef je me geen aandacht meer te geven!
Lijkt me vrij duidelijk.

Die los je dus gewoon op door te zeggen "ja dat is lastig" en verder over iets totaal anders te gaan praten. Maar kom vooral niet met troost of oplossingen aan te komen.
Nu ken je die vier, en kun je gaan kijken, wat doet je vriend, en welke doe jij.
Je kunt niet tegen je vriend zeggen van goh, hou daar eens mee op, dus het is aan jou om door je eigen reacties de zijne te veranderen.
Daarvoor moet je dus eerst herkennen wat hij het liefst gebruikt, en wat jouw favoriete drama's zijn.
Zodra je dat weet is het zaak de zijne te omzeilen, en vaak als je dat met succes doet, zal hij overstappen op een andere. Je kunt op die manier vaak iemand het hele scala laten doormaken en uiteindelijk zijn ze op. En dan doen ze het niet meer. (Mijn moeder heeft er zelfs maar 2 doorlopen voor het rustiger werd.)
Als je je van je eigen bewust bent, weet je wanneer je op het punt staat hem het onrecht aan te doen door er eentje op hem te gebruiken. Dat kun je dan ook vermijden.
Zaak is hierbij dus niet al te angstig te zijn dat hij bij je weggaat - uitrazen en pas lekker praten als jullie allebei weer rustig zijn. Hem zijn drama's laten doorlopen, en jij lekker omzeilen.
Eventueel kun je hem ook hierover leren zodat hij het ook beter leert herkennen, en dan gaat het nog veel sneller.