Jezelf niet kunnen controleren in ruzies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Jezelf niet kunnen controleren in ruzies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:05

Vriend is boos weggelopen om af te koelen en ik weet me geen raad meer, mama al gebeld die weet ook geen goede raad meer, dus heb ik bokt nog. ;)

Mijn vriend en ik zijn super gek op elkaar, echt we houden van elkaar.
We wonen nu 3 maand samen in zijn appartement en hebben een huis gekocht waarvoor we volgende week moeten tekenen.

Enkel lopen onze ruzies de spuigaten uit.. dus is het tijd voor een goed gesprek en om alles over te denken.
Wij zijn allebei vuur, grote mond altijd een eigen mening maar bovenal we hebben beide een gigantisch ego.
Onze relatie is altijd eentje van de extremen, als het leuk is dan wauw dan zijn we beidden zo gelukkig! Maar gaat het mis dan gaat het ook altijd echt GOED mis.

Ruzies beginnen altijd over iets heel kleins en dat escaleerd dan. Hij zegt wat waar ik heftig op reageer of anders om en voor we het wetet zitten we te vitten op elkaar over hoe we dingen hebben gezegd, welke toon we gebruiken en gaat het l over iets heel anders dan wat er oorspronkelijk gebeurde.

Ik wil geen ruzie met hem en hij niet met mij, maar op de 1 of andere manier krijgen we dat niet voor elkaar. Ruzies gaan ook altijd heel hard, schelden schreeuwen en dreigen met uit maken en weg lopen. Echt niet goed dus we halen op dat soort momenten echt het allerslechtste bij elkaar naar boven.

We weten ons geen raad meer, we willen geen ruzie maar we hebben beidde geen controle over onszelf in de ruzie. Het kan zo langer niet.

Vuur op vuur.

Bokkers die dit herkennen en raad weten?

we zijn beidden heel erg gewillig om te veranderen en eraan te werken, dus daar scheelt het niet aan.
Laatst bijgewerkt door Kana op 27-06-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Jezelf niet kunnen controleren in ruzies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:06

Ik herken het wel een soort van, maar als ik het op voel komen vermijd ik confrontatie en loop ik weg, even iets voor mezelf doen. :)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 16:08

Als ik weg loop, wat ik eerst deed omdat dat voor mezelf werkt, dan werd hij daar heel kwaad om, dat kon hij niet accepteren. werkte averechts, helaas.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:12

Tsja mijn ex was ook zo, ik wilde dan weg en hij wou "praten" (schreeuwen en zeiken) Die relatie is nu over, hij is uiteindelijk over mijn grens gegaan en toen heb ik hem er uit gegooid. Ga in therapie als je dat wilt voorkomen. Jullie zitten in een spiraal die je moet gaan doorbreken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:15

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:18

Lijkt me ook een goed idee die therapie, daar heb je een beetje een neutrale omgeving plus scheidsrechter die er iets van kent om jullie te helpen.
Hopelijk komen jullie eruit!

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:20

Misschien met elkaar afspreken dat als jullie voelen dat het gaat escaleren even beide een momentje voor jezelf nemen, zodat je even tot 10 kan tellen en beide kan overdenken wat er nou ECHT aan de hand is..?

Herken het wel een beetje hoor! Het vervelende is bij ons alleen dat we het daarna niet echt 'uitpraten' waar ik vaak wel behoefte aan heb..praten jullie het wel uit? Of halen jullie dezelfde dingen waar je de vorige keer ruzie om hadden tijdens een ruzie er weer bij.."oude koeien uit de sloot halen" zeg maar?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:30

Net alsof ik dit topic geschreven heb!
Ik heb precies hetzelfde. Elke keer ruzie om het kleinste.We zijn nu in augustus 1.5 jaar samen en we hebben al ongeveer een jaar ruzie om de kleinste dingen, het escaleerd dan en dan zijn de poppen aan het dansen.. Praten is als eerste erg belangrijk. Dit heeft mij en mijn vriend erg veel geholpen.
Bij ons gaat het ook nog niet perfect, alleen hier misschien een paar tips..

- Als je geirriteerd word, gewoon laten gaan. Diep ademhalen, eraan denken dat je geen ruzie wilt. Je kan het een andere keer ook nog bespreken wanneer beide partijen rustig zijn.

- Wanneer je merkt dat het fout gaat, rustig aangeven. Gewoon zeggen dat je merkt dat er ruzie komt en dat je dat niet wilt.

- Geen verwijten maken. Rustig blijven en hem aanspreken om zijn gedrag. Het woord "ALTIJD" niet gebruiken! zoals; "Je doet altijd ..!!"

- Wanneer hij in jouw ogen iets fout doet of misschien jouw kwetst, vragen waarom hij zo doet. Open zijn ogen!

- Aangeven wat je aan hem stoort, waar hij rekening mee kan houden bij jou.

Maar wat de belangrijkste tip is: Jij moet ook veranderen. Luister ook goed naar de woorden die uit jouw mond komen, je houd toch van hem en je wilt hem niet kwetsen neem ik aan? Wees de verstandige en laat het niet escaleren.
Succes! +:)+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:39

En bedenk voor je verder gaat met de ruzie of dit onderwerp het waard is om zo'n enorme ruzie over te maken.
Zo niet dan zeg je gewoon, weet je wat dit is geen ruzie waard sorry.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:47

Hoe lang zijn jullie nu samen dan? Ik vind het nogal wat om meteen te zeggen dat een relatietherapie wel zou helpen. In je profiel staat dat je 19 bent. Zo jong en dan al in therapie? En samen een huis kopen als je vaak zulke ruzies hebben? Lijkt me niet handig!

Ik vind de tips die megamutsj geeft, best nuttig! Ik ben ook gigantisch heet gebakend en mijn vriend totaal niet maar als ik te ver ga heb ik het ook gevreten. Moet zeggen dat je voor jezelf, als je voelt dat je boos bent even aan de leuke momenten samen moet denken en jezelf op dat moment bedenken dat het geen zin heeft om te schreeuwen want het wordt altijd alleen maar erger! Hoe moet dat dan over een paar jaar zijn? Slaan je mekaar de hersens in? Dat willen je vast ook niet. Op zo'n moment dus even diep ademhalen en de leuke herinneringen naar boven halen en tegen je vriend zeggen; schat dit heeft compleet geen zin waar we nu mee bezig zijn en we gaan nú samen afkoelen. ( Iets waar jullie rustig van worden...) Hoe kwaad je ook bent, dat helpt bij mij altijd en ik moet zeggen mijn lontje wordt steeds langer!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:58

chocobroodje schreef:
Tsja mijn ex was ook zo, ik wilde dan weg en hij wou "praten" (schreeuwen en zeiken) Die relatie is nu over, hij is uiteindelijk over mijn grens gegaan en toen heb ik hem er uit gegooid. Ga in therapie als je dat wilt voorkomen. Jullie zitten in een spiraal die je moet gaan doorbreken.

Hier was dat ook precies het zelfde, na bijna 2 jaar was het genoeg voor mij. :)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:00

Brr.. Als ik dit lees krijg ik flashbacks naar mijn vorige relatie.

En dat is absoluut niet goed afgelopen.

Ik "mocht" ook niet weglopen, terwijl hij confronterend in mijn gezicht aan het schreeuwen was.

Veel gepraat, achteraf had hij altijd spijt, maar elke keer bleef het maar oplopen en echt tot het extreme (en ja, ook van mijn kant, omdat ik nergens heen mocht van hem(.

Kan maar één ding zeggen en dat is als je zoveel om elkaar geeft, hoor dit niet. Echt niet. Ik hield mezelf ook altijd voor; we hebben zulke topmomenten, dat heb je gewoon in een relatie met veel passie, dat uit zich ook op een negatieve manier. Maar dat is gewoon een bord voor je hoofd houden..

Maar geloof me, dat is echt niet zo.

Ik heb nu ook een hele passievolle relatie, maar wel een volwassen relatie waar we normaal met gevoelens omgaan en het nooit zo ver op laten lopen.

Ook nog ff: wat je zegt tijdens zo'n ruzie, blijft ook altijd tussen je in staan. Succes ermee!!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:04

Communicatie is het toverwoord. :)

Verder zou ik toch inderdaad therapie overwegen.
Dit is een vicieuze cirkel die jullie samen zullen moeten doorbreken, en dat vergt de nodige aandacht, tijd en energie.

Ik vind het in elk geval wel goed dat je erkent dat jullie een probleem hebben.
Dat is een belangrijke eerste stap in de juiste richting!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:24

Idd Ragnaaa (Hoe is het trouwens met jou??) communicatie is het toverwoord. Er worden daar al hele goede tips over gegeven. Als jullie er allebei voor openstaan zouden jullie in therapie kunnen, maar ik ben er van overtuigd dat jullie er zelf ook veel aan kunnen doen, mits jullie daar allebei volledig achterstaan.

Een van de dingen die al genoemd worden en die je met z'n tweeën kan afspreken is dat je even een time-out neemt wanneer het uit de hand dreigt te lopen. Door dit af te spreken mag het. In de tijd dat je een time-out neemt zorg je eerst dat je een beetje tot rust komt. Verder is het verstandig dat jullie allebei nadenken over wat er nou eigenlijk echt aan de hand is. Dan kun je daarna erover in gesprek. Denk je hier niet over na, gaan jullie waarschijnlijk weer verder waar jullie gebleven waren. (Was bij ons wel altijd zo).

Een boek die ik je echt kan aanraden is "Geweldloze Communicatie"

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:42

Zo hey, dat lijkt wel op mij en m'n man :+
Hier was het gisteravond ook geescalleerd. Tuurlijk zouden we van elkaar gaan scheiden en was ik een grote bitch en hij de meest vreselijke zakkenwasser ter wereld :z

Wij proberen hier ook aan te werken want we houden heel erg veel van elkaar. Het gaat nu ook vele malen beter. We moeten allebei eerst eens even nadenken voor we wat zeggen. Is het wel juist? Gaat het over het desbetreffende onderwerp? Is het kwetsend? Lost het wat op? Als je een slecht antwoord geeft op 1 van deze vragen, moet je het niet zeggen :+

En NOG gaat het weleens mis, maar voornamelijk omdat hij zo'n sukkel is :))

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:05

Er zijn bepaalde "control drama's" die tot dergelijke ruzies lijken. Hoe meer jullie op elkaars drama's ingaan, hoe meer energie jullie "aan de ander geven" en hoe meer dingen kunnen escaleren.

Probeer het op een discussie te houden, en zodra het dreigt mis te gaan en op geschreeuw over te gaan: stapje terug, hergroeperen, en leg het naast je neer.

Wat zijn de drama's:
- Weglopen/stilte: de ander gaat letterlijk of figuurlijk weg, houdt z'n mond, zegt niks meer, maar wel met de houding van "ik verwacht dat je achter me aankomt en je excuses aanbiedt of door komt zeuren" -> te ontwijken door dat dus gewoon niet te doen en lekker af te wachten tot de ander naar je toe komt. Kan heel lang duren maar het werkt zeker weten (heb eens anderhalve dag "rust" gehad voor een vriendin mijn kant weer op kwam maar wel uit haarzelf EN met excuses). Zeg gewoon van "Ik weet nu wat je wil en ik ga er niet op in, kom maar terug als je klaar bent"
- Intimideren: schreeuwen, dingen gooien (doet m'n moeder wel eens) etc. -> kortom dingen waardoor jij je klein en "bang" en lager dan de ander gaat voelen. Laat zien dat je niet bang bent, heb zelfvertrouwen, ontwijk desnoods de dingen die naar je gegooid worden... Zoals mijn broertje eens zei "Wanneer ze boosheid naar je toe smijt kun je dat opvangen en teruggooien maar je kunt het ook vangen en naast je neer leggen. Dan raakt het je niet tegen je hoofd, maar je gaat er dus ook niet op in." Hij vergeleek het met een balletje ofzo.
- Ondervrager: iemand die constant vragen stelt, maar niet omdat hij antwoord wil maar om met die vragen jou je dom en tekortschietend te laten voelen. Zijn moeders vaak ook goed in haha. Die is gewoon te omzeilen door "Ja hoor" etc. te doen. Dus niet helemaal de vraag netjes te beantwoorden maar heel onbevredigend "Dat kan" enzo te gaan zeggen.
- Arme ik: oooh wat ben ik zielig, heb meelij, maar los vooral niet mijn probleem op want dan hoef je me geen aandacht meer te geven!
Lijkt me vrij duidelijk. ;) Die los je dus gewoon op door te zeggen "ja dat is lastig" en verder over iets totaal anders te gaan praten. Maar kom vooral niet met troost of oplossingen aan te komen.

Nu ken je die vier, en kun je gaan kijken, wat doet je vriend, en welke doe jij.
Je kunt niet tegen je vriend zeggen van goh, hou daar eens mee op, dus het is aan jou om door je eigen reacties de zijne te veranderen.
Daarvoor moet je dus eerst herkennen wat hij het liefst gebruikt, en wat jouw favoriete drama's zijn.

Zodra je dat weet is het zaak de zijne te omzeilen, en vaak als je dat met succes doet, zal hij overstappen op een andere. Je kunt op die manier vaak iemand het hele scala laten doormaken en uiteindelijk zijn ze op. En dan doen ze het niet meer. (Mijn moeder heeft er zelfs maar 2 doorlopen voor het rustiger werd.)
Als je je van je eigen bewust bent, weet je wanneer je op het punt staat hem het onrecht aan te doen door er eentje op hem te gebruiken. Dat kun je dan ook vermijden.

Zaak is hierbij dus niet al te angstig te zijn dat hij bij je weggaat - uitrazen en pas lekker praten als jullie allebei weer rustig zijn. Hem zijn drama's laten doorlopen, en jij lekker omzeilen.

Eventueel kun je hem ook hierover leren zodat hij het ook beter leert herkennen, en dan gaat het nog veel sneller.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 08:44

Saskia_Omar schreef:
Herken het wel een beetje hoor! Het vervelende is bij ons alleen dat we het daarna niet echt 'uitpraten' waar ik vaak wel behoefte aan heb..praten jullie het wel uit? Of halen jullie dezelfde dingen waar je de vorige keer ruzie om hadden tijdens een ruzie er weer bij.."oude koeien uit de sloot halen" zeg maar?

Wij praten altijd alles uit, gelukkig. Verder halen wij nooit oude koeien uit de sloot in andere ruzies!

Megamutsj schreef:
Net alsof ik dit topic geschreven heb!
Ik heb precies hetzelfde. Elke keer ruzie om het kleinste.We zijn nu in augustus 1.5 jaar samen en we hebben al ongeveer een jaar ruzie om de kleinste dingen, het escaleerd dan en dan zijn de poppen aan het dansen.. Praten is als eerste erg belangrijk. Dit heeft mij en mijn vriend erg veel geholpen.
Bij ons gaat het ook nog niet perfect, alleen hier misschien een paar tips..

- Als je geirriteerd word, gewoon laten gaan. Diep ademhalen, eraan denken dat je geen ruzie wilt. Je kan het een andere keer ook nog bespreken wanneer beide partijen rustig zijn.

- Wanneer je merkt dat het fout gaat, rustig aangeven. Gewoon zeggen dat je merkt dat er ruzie komt en dat je dat niet wilt.

- Geen verwijten maken. Rustig blijven en hem aanspreken om zijn gedrag. Het woord "ALTIJD" niet gebruiken! zoals; "Je doet altijd ..!!"

- Wanneer hij in jouw ogen iets fout doet of misschien jouw kwetst, vragen waarom hij zo doet. Open zijn ogen!

- Aangeven wat je aan hem stoort, waar hij rekening mee kan houden bij jou.

Maar wat de belangrijkste tip is: Jij moet ook veranderen. Luister ook goed naar de woorden die uit jouw mond komen, je houd toch van hem en je wilt hem niet kwetsen neem ik aan? Wees de verstandige en laat het niet escaleren.
Succes! +:)+
Bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

Dat dikgedrukte doen wij (beidden) heel erg en ik merk ook dat we daar dan ook heel erg fel op reageren, ik denk dat het komt door ons enorm grote ego, geen gelijk willen geven dus dan maar in de aanval gaan!!
Bedankt voor je tips!

Espoir_ schreef:
Hoe lang zijn jullie nu samen dan? Ik vind het nogal wat om meteen te zeggen dat een relatietherapie wel zou helpen. In je profiel staat dat je 19 bent. Zo jong en dan al in therapie? En samen een huis kopen als je vaak zulke ruzies hebben? Lijkt me niet handig!

Ik vind de tips die megamutsj geeft, best nuttig! Ik ben ook gigantisch heet gebakend en mijn vriend totaal niet maar als ik te ver ga heb ik het ook gevreten. Moet zeggen dat je voor jezelf, als je voelt dat je boos bent even aan de leuke momenten samen moet denken en jezelf op dat moment bedenken dat het geen zin heeft om te schreeuwen want het wordt altijd alleen maar erger! Hoe moet dat dan over een paar jaar zijn? Slaan je mekaar de hersens in? Dat willen je vast ook niet. Op zo'n moment dus even diep ademhalen en de leuke herinneringen naar boven halen en tegen je vriend zeggen; schat dit heeft compleet geen zin waar we nu mee bezig zijn en we gaan nú samen afkoelen. ( Iets waar jullie rustig van worden...) Hoe kwaad je ook bent, dat helpt bij mij altijd en ik moet zeggen mijn lontje wordt steeds langer!

Bedankt voor je bericht, ik ben inderdaad 19 jaar oud, mijn vriend is 4 jaar ouder en hij koopt het huis en ik zou er dan bij in komen omdat we nu ook al samen wonen in zijn appartement. Zodoende. Maar dat moeten we inderdaad goed herdenken alles even uitpraten zodat we elkaar in elk geval beter begrijpen..

Ragnaaa schreef:
Communicatie is het toverwoord. :)

Verder zou ik toch inderdaad therapie overwegen.
Dit is een vicieuze cirkel die jullie samen zullen moeten doorbreken, en dat vergt de nodige aandacht, tijd en energie.

Ik vind het in elk geval wel goed dat je erkent dat jullie een probleem hebben.
Dat is een belangrijke eerste stap in de juiste richting!

Dankje, en het toverwoord communicatie roep ik heel vaak , haha! we hebben gister naar aanleiding van de ruzie goed gepraat en ik heb ook wat dingen aangehaald uit dit topic, we zijn beidden bewust van wat we fout doen in ruzie en we weten beidden precies op welke punten het escaleerd, ik hoop echt dat het helpt in de toekomst.. Want zo langer een relatie hebben kan ik gewoon niet!

phormicola schreef:
Zo hey, dat lijkt wel op mij en m'n man :+
Hier was het gisteravond ook geescalleerd. Tuurlijk zouden we van elkaar gaan scheiden en was ik een grote bitch en hij de meest vreselijke zakkenwasser ter wereld :z

Wij proberen hier ook aan te werken want we houden heel erg veel van elkaar. Het gaat nu ook vele malen beter. We moeten allebei eerst eens even nadenken voor we wat zeggen. Is het wel juist? Gaat het over het desbetreffende onderwerp? Is het kwetsend? Lost het wat op? Als je een slecht antwoord geeft op 1 van deze vragen, moet je het niet zeggen :+

En NOG gaat het weleens mis, maar voornamelijk omdat hij zo'n sukkel is :))

Gelukkig gaat het bij jullie beter! Nu hier nog, haha! Wij schelden gelukkig nooit op elkaar maar die vragen stellen wij elkaar wel en die beantwoorden we altijd goed. :P

Nemurin schreef:
Er zijn bepaalde "control drama's" die tot dergelijke ruzies lijken. Hoe meer jullie op elkaars drama's ingaan, hoe meer energie jullie "aan de ander geven" en hoe meer dingen kunnen escaleren.

Probeer het op een discussie te houden, en zodra het dreigt mis te gaan en op geschreeuw over te gaan: stapje terug, hergroeperen, en leg het naast je neer.

Wat zijn de drama's:
- Weglopen/stilte: de ander gaat letterlijk of figuurlijk weg, houdt z'n mond, zegt niks meer, maar wel met de houding van "ik verwacht dat je achter me aankomt en je excuses aanbiedt of door komt zeuren" -> te ontwijken door dat dus gewoon niet te doen en lekker af te wachten tot de ander naar je toe komt. Kan heel lang duren maar het werkt zeker weten (heb eens anderhalve dag "rust" gehad voor een vriendin mijn kant weer op kwam maar wel uit haarzelf EN met excuses). Zeg gewoon van "Ik weet nu wat je wil en ik ga er niet op in, kom maar terug als je klaar bent"
- Intimideren: schreeuwen, dingen gooien (doet m'n moeder wel eens) etc. -> kortom dingen waardoor jij je klein en "bang" en lager dan de ander gaat voelen. Laat zien dat je niet bang bent, heb zelfvertrouwen, ontwijk desnoods de dingen die naar je gegooid worden... Zoals mijn broertje eens zei "Wanneer ze boosheid naar je toe smijt kun je dat opvangen en teruggooien maar je kunt het ook vangen en naast je neer leggen. Dan raakt het je niet tegen je hoofd, maar je gaat er dus ook niet op in." Hij vergeleek het met een balletje ofzo.
- Ondervrager: iemand die constant vragen stelt, maar niet omdat hij antwoord wil maar om met die vragen jou je dom en tekortschietend te laten voelen. Zijn moeders vaak ook goed in haha. Die is gewoon te omzeilen door "Ja hoor" etc. te doen. Dus niet helemaal de vraag netjes te beantwoorden maar heel onbevredigend "Dat kan" enzo te gaan zeggen.
- Arme ik: oooh wat ben ik zielig, heb meelij, maar los vooral niet mijn probleem op want dan hoef je me geen aandacht meer te geven!
Lijkt me vrij duidelijk. ;) Die los je dus gewoon op door te zeggen "ja dat is lastig" en verder over iets totaal anders te gaan praten. Maar kom vooral niet met troost of oplossingen aan te komen.

Nu ken je die vier, en kun je gaan kijken, wat doet je vriend, en welke doe jij.
Je kunt niet tegen je vriend zeggen van goh, hou daar eens mee op, dus het is aan jou om door je eigen reacties de zijne te veranderen.
Daarvoor moet je dus eerst herkennen wat hij het liefst gebruikt, en wat jouw favoriete drama's zijn.

Zodra je dat weet is het zaak de zijne te omzeilen, en vaak als je dat met succes doet, zal hij overstappen op een andere. Je kunt op die manier vaak iemand het hele scala laten doormaken en uiteindelijk zijn ze op. En dan doen ze het niet meer. (Mijn moeder heeft er zelfs maar 2 doorlopen voor het rustiger werd.)
Als je je van je eigen bewust bent, weet je wanneer je op het punt staat hem het onrecht aan te doen door er eentje op hem te gebruiken. Dat kun je dan ook vermijden.

Zaak is hierbij dus niet al te angstig te zijn dat hij bij je weggaat - uitrazen en pas lekker praten als jullie allebei weer rustig zijn. Hem zijn drama's laten doorlopen, en jij lekker omzeilen.

Eventueel kun je hem ook hierover leren zodat hij het ook beter leert herkennen, en dan gaat het nog veel sneller.

Bedank voor je bericht, allemaal erg confronterend zon topic want ik doe ze dus alle 4, en vaak en hard ook :o :o Ik vind het verschrikkelijk maar ik ben een echte dramaqueen en ik wil daar graag aan werken. Ik laat dit alles aan mijn vriend zien en ik hoop dat we er dan iets meer uitkomen.

Het vervelende vind ik dat sinds ik me hier zo bewust van ben, mijn slechte gedrag in mijn relatie dat ik het ook steeds vaker herken in mijn gedrag met mijn vriendinnen of tegenover mijn ouders. Ik laat veel te vaak mijn grote ego opspelen en val dan vaak mensen ( onterecht) aan uit het niets.
Niet leuk om over jezelf toe tegeven, maar goed erkenning is de eerste stap, toch?

Bedankt Bokkers!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:05

Nog eentje: jezelf niet straffen voor dat je zo bent. Iedereen is zo, en het feit dat iedereen alle vier de drama's kan doorlopen (zeker als ze uit hun favoriete geduwd worden doordat de gewenste reactie niet komt van de ander, zoals ik had uitgelegd) bewijst maar weer dat iedereen ze allemaal doet.

Het is alleen dat mensen vaak een of twee favorieten hebben. Ikzelf heb bv. de wegloper/stille variant nog nooit gedaan en weet er dus absoluut niet mee om te gaan (ga er altijd achteraan haha). Het was die eerste keer vreselijk moeilijk, gelukkig hielp het dat die vriendin dit ook allemaal kent.

Erkennen is inderdaad de eerste stap, maar de tweede stap is jezelf vergeven. En dan is de derde verbetering. :) Heel veel succes!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:10

Ah kijk dat is wel anders als hij het huis koopt en jij komt als het ware bij "hem" wonen! Ik dacht dat je het samen gingen doen, had al zoiets van huh hoe kan dat nu als je 19 bent :P..

Volgens mij ben ik een beetje hetzelfde als jou.. Lok jij ook heel vaak dingen uit om te kijken hoe ver je kan gaan? Dat doe ik namelijk en dan doe ik net of ik boos ben ( op dat moment kan ik dat ook zijn maar om niks zeg maar om iets wat ik zelf heb uitgelokt) en als jij dan toegeeft of eigenlijk een beetje verdrietig wordt ga ik lachen en zeg ik, yes nu heb ik gewonnen! Daarna zeg ik ook, je moet eens boos worden en als hij boos wordt, word ik juist nog bozer dus ik ben helemaal niet eerlijk. Heb jij dat ook een beetje of niet? Ik heb het niet vaak hoor, zo af en toe eens :P... Best vervelend eigenlijk. Ik ga het ook steeds meer tegen mensen in mijn omgeving doen! Moet ik echt opletten ook.