Nog meer bokkers met Bechterew?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxLisaxx

Nog meer bokkers met Bechterew?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 07:02

Hoi,

Sinds kort zijn ze er eindelijk achter wat ik heb, een hele opluchting maar aan de andere kant wel balen.
Ik had al zo'n 3 jaar last van lage rugpijn maar ze konden telkens niet zeggen wat het was.
Het werd steeds erger, maar de artsen en fysio zeiden dat ik gewoon veel moest bewegen. Dat dus maar gedaan.
Uiteindelijk viel ik bij bewegen flauw en kon ik niet meer op mijn rechterbeen staan. Paardrijden ging dus ook niet meer.
Uiteindelijk heeft de huisarts me naar de orthopeed doorverwezen, eerst een mri-scan gehad maar daar was alleen wat slijtage op te zien, niets ernstigs dus.
Ik begon ook erg pijn in mijn ribben te krijgen en last met ademhalen door de druk.
Uiteindelijk moest ik bloedprikken en een botscan. Op de botscan zijn er 2 ontstekingen te zien in mijn bekken en rug.
Ze zijn er nu achter dat ik de ziekte van bechterew heb en volgende week mag ik naar de reumatoloog om te kijken welke pijnstillers en ontstekingsremmers het beste werken. Ik heb nu alvast Ibuprofen meegekregen om te kijken of dat werkt.

Ik vroeg me af of er meer bokkers zijn met bechterew, hoe doen jullie dat met rijden? en hebben jullie misschien tips qua bewegen e.d. om zo soepel mogelijk te blijven?

Alvast bedankt voor het lezen :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:33

Heb er zelf geen echte ervaring mee, maar weet wel dat je kan verstijven na verloop van tijd. Dan kan je gewoon niet meer verder bewegen (dus bijv niet meer je rug heel sterk buigen).
Eerste punt is dat zo lang mogelijk uit te stellen. Medicatie kan helpen, maar veel bewegen ook. Paardrijden is dus zeker goed om te doen, maar bijv zwemmen ook. Eigenlijk elke sport wel waarbij je flink je rug gebruikt.
Tweede punt is om goed te verstijven. Veel mensen zakken in elkaar als ze zitten. Als je rug zo verstijft, kan je later ademhalingsproblemen krijgen. Let er dus op dat je zo recht mogelijk zit altijd.

En je zal zien dat het de medicijnen goed helpen tegen de pijn. Misschien niet direct, maar uiteindelijk wel ;) Dan kan je gewoon weer paardrijden.

xxLisaxx

Re: Nog meer bokkers met Bechterew?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 08:43

Dankje voor je reactie!

Hoop inderdaad dat de medicijnen gaan werken. Dan wordt bewegen ook wat makkelijker.
Normaal doe ik ook Pilates erbij maar heb nu teveel pijn om mee te kunnen doen.
Zwemmen kan ik misschien ook wel proberen :j

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:58

He, was er net ook niet een stukje op TV over die ziekte?
Een vrouw die in het zwembad werkte, en ook last had van de onderrug en heupen..

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:16

Welke zender was dat? misschien kan ik het ergens terug kijken :)

Ik heb nu ontstekingen in m'n bekken en onderrug en af en toe last van mijn heup en spieren..

Hoop dat de pijn snel weg trekt, kan ik weer lekker paardrijden iig...