Twee keer per dag sporten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Twee keer per dag sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 23:04

Aangezien ik over een maand op vakantie ga en graag over het strand wil paraderen zonder mijn buik in te houden is het nu wel eens tijd om écht fanatiek te gaan sporten.

Normaal fitness ik ongeveer 3 keer per week een uur maar ik wil mijzelf binnen een maand extra oppompen zodat ik lekker strak ben!

Naast die fitness rijd ik twee tot drie keer een halfuurtje paard, dat is goed voor de buikspieren!

Wie heeft er tips?

Heeft het zin om dagelijks twee keer te gaan sporten? Bijvoorbeeld 's ochtends een uurtje te cardio'en en 's avonds een uurtje met gewichten te spelen?

Eiwitshakes drink ik altijd na een uurtje fitnessen en ik beperk zoveel mogelijk tussendoortjes.

zodiacje

Re: Twee keer per dag sporten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:08

volgens mijn fysio is 3-4 keer in de week sporten meer dan genoeg. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen.
je kan wel iedere dag even wat buikspier oefeningen doen.

Maar twee keer per dag sporten gaat echt niet heel veel meer doen hoor. Als ik mijn paard twee keer per dag dressuur loopt ie ook niet eerder in het Z dan wanneer ik 1 keer doe.

Overigens is het wel verstandig om eerst wat oefeningen te doen en dan te rennen. Doordat je eerst bv buikspieren doet "activeer" je die spieren waardoor ze extra gaan werken tijdens de cardio.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 23:12

Je laatste tip vind ik een goede! Had ik nog nooit van gehoord.

Ik wil juist twee keer gaan sporten omdat ik twee uur achter elkaar sporten niet volhoudt. Als ik dan 's ochtends een uur ga cardio'en en 's avonds een uur aan de gewichten trek verdeel ik het beter.

Ik verdeel mijn oefeningen zo dat ik niet alle spiergroepen elke dag train. Behalve mijn buik en biceps/triceps, die kunnen wel weer elke dag!

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:22

Kan je niet een uur fanatiek sporten combineren met in de avond dan een uur wandelen ofzo?

Lijkt mij ook dat je lichaam wel hersteltijd nodig heeft....

En misschien kan je sportschool er meer over vertellen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:27

2 keer sporten op een dag is geen probleem hoor, mits je het rustig opbouwt en de sporten goed op elkaar afstemt. Ik zou, zoals Sunny ook al zegt, even advies vragen bij je sportschool, die weten er als het goed is, genoeg van.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:32

Je kan wel 2 keer per dag sporten hoor. 1x krachttraining en 1 keer cardio. Ik zou geen 2 x per dag krachttraing doen omdat je spieren als het ware "scheuren" en dat heeft tijd nodig om te herstellen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:51

Met je hoeveelheid beweging is volgens mij niks mis, maar hoe zit het met je voeding?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:23

Om "op te pompen" telt de manier waarop je met gewichten speelt. Niet hoe lang je met gewichten speelt...
Bij weinig reps met een hoog gewicht ben je echte krachttraining aan het doen en zullen je spieren meer omvang krijgen. Met minder gewicht maar meer reps haal je bij lange na dat resultaat niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:25

tja en als alles zou lukken in een maandje tijd dan zou er dus geen "dikke" slappe mensen meer lopen op het strand

eerder beginnen dus en het hele jaar goed door sporten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:33

Haha, ik ben ook alles behalve dik en slap. Het gaat mij er om dat ik in dat laatste maandje net wat extra doe waardoor ik lekker strak over het strand kan lopen.

Voeding:
2 keer per dag een belegd broodje kaas (van de Bakery van de benzinepomp) en 's avonds vaak vis met pasta of gebakken aardappels met vlees oid. Niet bijzonder veel en na het fitness altijd een eiwitshake.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:35

nou dat is al een fout als sporter zijnde moet je elke 1.5-2 uur eten :j

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:58

Idd, om goed spieren op te kunnen bouwen, moet je voldoende (gezond) en regelmatig eten. Vaak en kleine beetje stimuleren de verbranding. Door weinig te eten en niet zo vaak zorg je ervoor dat je training veel minder effect heeft dan het zou kunnen hebben. Als je het serieus wil aanpakken zou ik me eens goed (proffesioneel) laten adviseren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:46

Inderdaad: kijk eens kritisch naar jouw trainingsschema. Je kunt wel een bepaald aantal keer of met een bepaalde duur sporten, maar het gaat erom wát je doet in die training: is dat het juiste?

Hoe train je nu op kracht? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 06:01

Je kan op de sportschool vragen een goed schema op te stellen en je eten daarop aan te passen.

Ik zou alleen niet te zwaar trainen; want straks ben je overtraind, doodmoe en lig je voor pampus op het strand, ipv dat je strak over het strand loopt.
Terwijl je vakantie toch is om lekker zelf te genieten en niet om er voor andere mensen strak uit te zien.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 09:56

TurdusMerula schreef:
Inderdaad: kijk eens kritisch naar jouw trainingsschema. Je kunt wel een bepaald aantal keer of met een bepaalde duur sporten, maar het gaat erom wát je doet in die training: is dat het juiste?

Hoe train je nu op kracht? :)

Ik train spiergroepen. 4 keer 12, de eerste keer op 80 procent van mijn kunnen, de tweede en derde keer 100 procent van mijn kunnen en de laatste keer 120 procent van mijn kunnen. De gewichten worden dus ook steeds zwaarder.

Na ongeveer 50 minuten ben ik kapot, dan ga ik nog 10 minuten door en dan stop ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:49

Die snap ik niet, op 120% van je kunnen?

Kijk je dan naar de maximale kracht die je kunt tillen, of wat...?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:20

Als ik bijvoorbeeld een apparaat op 40 kg gewoon goed gaat maar wel zwaar is begin ik ongeveer op 30/35 kg, dan twee keer 40 en dan eindig ik een keer met 45 of 50 kg. Dat laatste gaat dan eigenlijk net niet maar zo probeer ik die grenzen te verleggen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:24

Als je je lichaam strak wilt hebben, en 2 keer per dag zou willen trainen (niet elke dag. dat is niet goed, probeer een rustdag tussen je trainingsdagen te houden)
kan je het beste eerst het krachtgedeelte doen en daarna cardio. met cardio na geweichten verbrna dje nog extra vet, omdat je dan meer uitgeput raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:25

of je gaat slim belly doen. In 2 weken tijd ben ik al 7 cm verloren van mijn buik!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:28

Als je weet waar je absolute grens ligt, dus wat je maximaal kunt tillen, dan kun je vanuit daar redeneren (en dan loopt het dus tot 100% ;)). Weet je die grens niet, dan is dat vaak uit te rekenen met een tabel.

Als je jouw maximale kracht wilt trainenn dan oefen je op 90-95% van dat max. gewicht, doe je een tot drie herhalen, vier tot zes series en neem je tussendoor twee tot vier minuten rust.

Bij algemene kracht pak je bv 70%, vijftien herhalingen, drie tot vijf series en houd je 45 sec rust ongeveer.

Informeer eens bij de sportschool, daar kunnen ze je vast begeleiden of tips geven, zodat je efficiënter traint.

Daarbij zou ik er op letten dat als je echt diep gaat, je je spieren wel de kans geeft te herstellen. :)