continue ontstoken tandvlees....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

continue ontstoken tandvlees....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:16

Hallo,

Ik zag al een topic over aften voorbij komen maar daar heb ik zelf een stuk minder last van wel heb ik continue last van ontstoken/gevoelig tandvlees...

Tot mijn 21 ste (nu 24) nooit "problemen" gehad bij de tandarts, het "5 min bezoek" was ik altijd.. Tot dat de ellende begon, ik ben niet anders gaan poetsen of iets maar ik heb nu al ruim 2 jaar continue last van ontstoken tandvlees...

* zachtste tandeborstel die er bestaat en dan nog bloeden tijdens poetsen;
* sensodine voor de gevoelige mond;
* meridol mondspoeling;
* tandestokers (maar dit doet zo'n kapot pijn;
* geen appel/ koek kunnen eten zonder dat mijn tandvlees gaat bloeden;
* ijs eten heerlijk, maar te koud betekend dat ik zo'n 3 dagen last heb van mijn kaakbotten (trekt helemaal door);

en zo kan ik nog wel even door gaan.... ik snap niet helemaal wat er gebeurd is, zover ik zelf te raden ben gegaan is er weinig veranderd in mijn eten, poetsen enz en ineens is het van goed naar bijna ernstig gegaan... :(

Ik ben meerdere malen bij de mondhygeniste geweest, wat een hel ;( ik was nooit bang om naar de tandarts te gaan en ben ook echt niet klein zeerig maar ik heb de laatste keer al jankend, overgevend met knikkende knieeën bij de deuropening gestaan... zo erg dat ze alleen gekeken hebben en niks gedaan hebben om mij iets vertrouwen terug te geven... vroeger liep ik standaard fluitend naar binnen :+

Mijn tandarts weet ook niet waar het vandaan komt en hij zegt minimaal 2 weken lang iedere dag "open/kapot" poetsen en dan moet het beter worden.... Ik heb dit meerdere malen geprobeerd, maar het doet zoveel pijn ( niet alleen op dat moment maar dan nog de hele dag door) en het wordt niet beter...

Ik heb wel het probleem dat mijn kaken niet helemaal recht staan (ooit door een lieftallige ortho zijn deze scheef gaan groeien) en heb een kleine overbeet tel daarbij op een ooit gekneusde neus waardoor ik meer door mijn mond ben gaan ademen. Ik slaap veel met mijn mond open en ben dus bang dat het daar voor een groot deel mee te maken heeft....

Wie heeft er tips zowel voor misschien beter kunnen ademen door mijn neus, als om die ontstekingen te verminderen zonder dat ik continue pijn heb... beetje pijn is niet erg, maar dit wordt steeds gekker...

Bedankt voor het lezen, hoop dat jullie mij wat meer kunnen helpen, in het topic van de aften heb ik ook al wat tips gelezen die ik ook gewoon is ga proberen.

:)

delerium

Re: continue ontstoken tandvlees....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:07

tegen het met je mond open slapen heb ik weinig tips, maar misschien dat een logopediste je daarbij kan helpen? Gewoon een belletje doen, het probleem voorleggen en vragen of het de moeite waard is een afspraak te maken :)

Qua tandvlees zelf is corsodyl-tandpasta misschien wel een idee. Daar heb ik al goede resultaten mee gezien!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:41

Door met je mond open te slapen kan dat ook zorgen voor geirriteerd en ontstoken tandvlees. Ik zou daar eerst naar kijken.. alle andere dingen die je opnoemt doe je al goed zoals zachte tandenborstel ed.
Bloeden is overigens niet erg, pijn wel! Als het zeer is kan je beter stoppen. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:49

Ik kan je paradontax aanraden :j
Als ik een keer ontstoken tandvlees heb smeer ik er gelijk een kwak paradontax op, en het helpt echt heel goed. (is wel een vieze smaak als je het niet gewend bent). Deze tip had ik overigens van mijn tandarts gekregen.

Heb je iets veranderd in je etenspatroon? Of zou het kunnen zijn dat je vitaminetekort hebt?
Ik weet er verder helaas niet zo veel van, maar wens je wel veel sterkte!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:54

Stop met ademen door je mond. Daardoor komen gigantisch veel bacteriëen en giftige stoffen binnen die ontstekingen en infecties kunnen veroorzaken. (Daarom zit er in je neus ook zo'n geavenceerd filteringssysteem voor zuurstof) Zoals hierboven genoemd neem eens contact op met bijv. een logopediste oid voor maatregelen tegen het mondopen slapen. Met je mond open slapen zorgt ook voor uitdroging van het tandvlees wat het extra ontstekingsgevoelig maakt.

Sterkte!!

Edit: Lees dit eens: http://www.rijv.nl/data/styleit/Adem%20 ... 20neus.pdf
Laatst bijgewerkt door September op 22-06-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:54

Rook je toevallig? En waarschijnlijk een vitamine C tekort.
Zelf als kind ook last van gehad, poetsen met Zendium was de oplossing voor mij.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:57

ik zou dan je mond gewoon dicht plakken met huis tape.
Als je haartje op je lip hebt zou ik di wel eerst even weg harsen,
anders is het een hel om het tape eraf te trekken :+
op die manier kan je mond gewoon niet open gaan :D

mijn moeder gebruikt Ratanhia Tandpasta van Weleda,
ze is er zeer tevreden over ;)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:30

Ik rook niet en enige tijd ben ik voor heel veel gecontroleerd en kwam in niets te kort, mbt. vitamine en mineralen enz. Mijn eetpatroon is niet dus danig veranderd dat ik daar problemen mee zie.

Een logopediste had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht.... ik ga is informeren wat ik daar mee zou kunnen..

Ik ben zelf namelijk ook heel bang dat mijn ontstoken tandvlees komt door met mond open slapen en deels overdag met mijn mond open... Dat zal misschien ook de rede zijn waarom ik er constant last van blijf houden.

bedankt voor de tips, meer tips zijn altijd welkom ik wil er gewoon zoveel mogelijk vanaf :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:37

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:40

naar de mondhygieniste gaan....

sinds ik 2x per jaar ga heb ik nooit meer last van mijn tandvlees....

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:43

Trieske_ schreef:
naar de mondhygieniste gaan....

sinds ik 2x per jaar ga heb ik nooit meer last van mijn tandvlees....

Als je in mijn startpost leest kom ik daar niet verder mee... en heeft dit geleid tot angst bij mij... daar ga ik dus niet zo snel meer naar toe...vandaar dat ik alternatieven zoek, en niet alleen wil kijken naar het tandvlees zelf maar de oorzaak ervan..

@ mootje bedankt voor de tip ga even kijken...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:46

dan moet je een andere zoeken.....niet bij iedere mondhygieniste is het een hel....maar dit is denk ik wel het enige wat gaat helpen tegen jou probleem, daar kunnen geen producten tegenop....

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:02

Ik weet ook dat ze niet allemaal hetzelfde zullen zijn, maar om even een voorstel te maken, als ik zachtjes met mijn nagel tegen mijn tandvlees kom dan bloed het gelijk, op erge momenten zelfs als gewoon door mijn vinger alleen... Kun je nagaan met zo'n tandartshaakje... Voorlopig ga ik daar dus echt niet meer naar binnen :+ Liever dan maar met dit rond lopen... Ik heb namelijk meerder malen de adviezen opgevolgd en huilend voor de spiegel toch blijven doen, maar 0,0 verbetering... weer terug, andere manier, en weer precies hetzelfde...

Ik wil dus eigenlijk meer de verdere oorzaak gaan zoeken... en ik denk dat het punt ademen door mijn mond dus een groot deel de veroorzaker is..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:16

Dan ben ik nieuwsgierig waarom je door je mond ademt!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:27

het zou paradongitis kunnen zijn dan gaat je tandvlees wijken er word ook onder in je kaak het een en ander van je tandbeen of hoe het ook heet afgebroken ik heb het gehad maar nu geen pijn meer. Ze moeten dan meten hoe diep ze kunnen met een instrumentje en dan daarna een volgende keer gaan ze onder het tandvlees schoonmaken dit kan met verdovingsgel, verder raadde ze mij een elektrische tandenborstel aan ik kreeg speciale pasta wat ik er tussen moest doen op een plaats waar ik echt last had. en stokeren moet je leren voordat je het goed kan met de scherpe kant naar beneden en een paar keer er tussen duwen ik vind het eigenlijk wel relaxt de pijn word dan echt minder als je dit allemaal doet en vraagt, succes..daarbij krijg je het veel beter schoon met een elektrische tandenborstel.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:42

Mootje schreef:

ifever schreef:
Ik heb wel het probleem dat mijn kaken niet helemaal recht staan (ooit door een lieftallige ortho zijn deze scheef gaan groeien) en heb een kleine overbeet tel daarbij op een ooit gekneusde neus (staat nu iets scheef en kan door een kant minder dan de helft ademen)waardoor ik meer door mijn mond ben gaan ademen. Ik slaap veel met mijn mond open en ben dus bang dat het daar voor een groot deel mee te maken heeft....

@ franka, dit hebben ze bij mij ook geprobeerd, alleen het verbeterd niet, ik poets met de hand omdat elektrisch bijna niet mogelijks is... Ik lijk nu erg klein zeerig maar dat ben ik totaal niet.. Daarom wil ik dus verder kijken naar de oorzaak, want dit moet ergens vandaan komen... ik denk namelijk zelf dat het niet volledig "in" mijn mond zit, ik heb namelijk geen last van Aften en of gaatjes (nooit gehad) het komt door een andere invloed dat mijn tandvlees ontstoken raakt...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:42

ik slik zelf best zware medicijnen antidepressiva en anti psychoticum maar ook andere medicijnen kunnen de oorzaak zijn of iets in je lichaam waardoor je aan je tandvlees het merkt. niet om je bang te maken. kleizerig ben je niet hoor ik weet6 dat het niet prettig is het kan jeukend pijn doen. of echt pijn, ik zeg vfoorzichtig blijven proberen medicijnen kunnen ervoor zorgen dat het plak hardnekkiger word, vandaar elektrisch

ifever schreef:
Mootje schreef:

ifever schreef:
Ik heb wel het probleem dat mijn kaken niet helemaal recht staan (ooit door een lieftallige ortho zijn deze scheef gaan groeien) en heb een kleine overbeet tel daarbij op een ooit gekneusde neus (staat nu iets scheef en kan door een kant minder dan de helft ademen)waardoor ik meer door mijn mond ben gaan ademen. Ik slaap veel met mijn mond open en ben dus bang dat het daar voor een groot deel mee te maken heeft....

@ franka, dit hebben ze bij mij ook geprobeerd, alleen het verbeterd niet, ik poets met de hand omdat elektrisch bijna niet mogelijks is... Ik lijk nu erg klein zeerig maar dat ben ik totaal niet.. Daarom wil ik dus verder kijken naar de oorzaak, want dit moet ergens vandaan komen... ik denk namelijk zelf dat het niet volledig "in" mijn mond zit, ik heb namelijk geen last van Aften en of gaatjes (nooit gehad) het komt door een andere invloed dat mijn tandvlees ontstoken raakt...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 10:04

Ik slik voor de rest geen medicijnen of iets, die invloeden kunnen het ook niet zijn, drink en rook ook niet....

ik ben ook is op mijn adem halen gaan letten, of te wel continue door mijn neus ademen, maar ik kom er achter dat ik dat lucht te weinig naar binnen krijg... En daardoor dus automatisch door mijn mond ga ademen, dit gebeurd dus ook veel overdag....

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:37

ifever: ik denk dat je het probleem dan blijft houden. Door het door de mond ademen word je tandvlees gewoon geirriteerd.

Reactie op Franka75: Dit is denk ik nog geen parodontitis, eerder gingivitis, de voorloper van parodontitis. Bij parodontitis is er al sprake van botafbraak, en zo ernstig is het denk ik nog niet.

Probeer gewoon een oplossing te zoeken voor het door de mond ademen.. hierdoor kan je tandvlees tot rust komen. Je tandvlees droogt enorm uit door het door de mond ademen en raakt daardoor geirriteerd. Wanneer je er te lang mee wacht kan dit vervelende gevolgen hebben voor je verdere gebit.