hernia, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

hernia, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 08:39

enkele weken geleden ben ik heel licht door mijn rug gegaan. maar omdat het niet voortzette heb ik er geen aandacht aan geschonken. de week erna kreeg ik 3 nachten vreselijke kramp in mijn linker onderbeen. ik kon de dagen er na niet lopen van de spierpijn. ook ben ik in 2 weken tijd 3 keer door mijn linkerenkel gegaan. nu werd ik woensdagnacht wakker met een slapend linker onderbeen tot in mijn tenen. ik vertrouwde het niet en ben naar de huisarts gegaan. die stelde een hernia vast. ik kreeg pijnstillers en moet rust houden. ik had op dat moment ook niet veel last van mijn rug meer. diezelfde middag, ik wil achter mijn pc weggaan en opstaan en boem, daar schoot het in de linkerkant van mijn rug.ik kon niet meer staan en begon van de pijn heel hard te huilen. omdat de huisarts er al niet meer was heb ik toen de hap in schagen gebeld. in eerste instantie wilde die niet dat ik langs zou komen, maar na 3 keer huilend gebeld te hebben van de pijn mocht ik dus toch langskomen gisteravond. die schreef me een andere pijnstiller voor en ik moest vandaag maar terug naar mijn huisarts. dus vanmorgen terug gegaan, weer helemaal overstuur van de pijn, die zei dat dat medicijn wat ik had gekregen van de hap niet samenging met mijn andere medicatie. dus nu heeft hij morfine voorgeschreven en hij heeft voor volgende week donderdag een mri scan afgesproken in alkmaar. tot die tijd moet ik t erg rustig aan doen. mijn vraag is eigenlijk wie er ook al eens een hernia heeft gehad en hoe dat is afgelopen. operatie of niet? wat voor pijn medicatie? graag zou ik met bokkers praten die mij wat meer kunnen vertellen over hernia. googelen heb ik al gedaan.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:16

Hoi

ikzelf gelukkig niet, maar mijn man heeft een hernia gehad.
Helaas heeft het bij hem heel erg lang geduurd voordat de diagnose gesteld was (2 jaar), en hij het zat was en om een scan heeft gevraagd.
Bij hem was de tussenwervel schijf al tever verschoven, dus enige optie operatie.
Deze ging goed, alleen wel erg lang revalideren. Pijn is een stuk minder (hij had ook van die scheuten naar z'n benen)

Maar t kan goed zijn dat je er nog met laseren of manuele therapie vanaf komt hoor. Hoe dan ook, alles lijkt me beter dan dit
Success!

Oh, qua medicatie: hij heeft Tramodol gekregen en ging daar vreselijk van flippen, toen over gegaan op diclofenac i.c.m iets anders.

ninaricci85

Re: hernia, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:47

ik had de 1e avond van de hap ook tramadol gekregen maar die ging niet samen met mijn andere medicatie. nu heb ik morfine. nadeel van de morfine is dat ik er een opgeblazen kop van krijg, nachtmerrie's en sufheid. ik hoop maar dat het dmv teraphie en rust op te lossen is. zit niet te wachten op een operatie. had je man ook last van blaasuitval? ik heb dat niet echt, maar het schijnt wel te kunnen dat je je blaas niet meer onder controle hebt.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:13

nee, blaasuitval gelukkig niet.

het ligt er een beetje aan waar het knelpunt zit en welke zenuw er in de verdrukking komt.

Toen de arts zei dat het KON gebeuren dat hij in bepaalde regio's gevoelloos zou raken was de operatie in no time geplanned :)
En die viel erg mee, gelukkig

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:19

Ze dachten bij mij ook dat k een hernia had en heb toen ook Tramadol gekregen, maar daar werd ik erg ziek van.
Ze hebben een scan gemaakt en daaruit bleek dat ik wel een uitstulping had, maar dat die niet continue tegen mijn zenuwen aandrukt, dus ze deden er niets aan.
Nu hoorde ik van mijn therapeut dat er een rugpoli is in Ede en/of Velp, daar kunnen ze je snel en goed helpen.
Als ik als lijf houden (nu is het nog wel te doen) dan ga ik daar ook heen

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:24

ik moet gewoon even afwachten wat de scan doet. ik heb in elk geval al mijn afspraken voor van de week afgebeld, ik wil het niet overbelasten zolang ik niet def. weet of het ernstig is of niet. hoop dat het meevalt. die voet slaapt nog steeds ( en ik niet meer van de pijn). vind het wel een beetje eng hoor, die scan. ik heb het niet zo op zo'n tunnel waar je je niet in kunt bewegen. en dan ook nog eens 20 minuten!! brrrrr ikke ben bang

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:25

Mijn broer had vorig jaar een dubbele hernia (twee uitstulpingen bij de wervel). Hij is er nu nog steeds niet helemaal vanaf en moet nog voorzichting aan doen.
Hij kon maanden lang alleen maar liggen of lopen. Staan en zitten was te pijnlijk. Langer dan twee uur achter elkaar liggen ook. Dus om de twee uur ging hij 15 minuten lopen. Ook 's nachts dus. En doordat hij niet lang kon slapen achter elkaar, werd hij er - zeg maar - niet vrolijk van. Hij loopt nu bij z'n derde fysiotherapeut. Hij is weer gewoon aan het werk, maar tillen kan hij nog niet.

Bij hem begon het met last van z'n onderrug en hij stond scheef. Later trok het in z'n benen, tot aan z'n tenen. Vooral de last in z'n benen was het ergste, zei hij.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:27

Als je moet hoesten, doet dat dan erg pijn? Dat is namelijk een goede indicator of het echt een hernia is.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:29

niet altijd hoor....mijn man kon hoesten wat ie wou en geen centje pijn :D

Lonneke, zo'n scan is niks om bang voor te zijn hoor. Is n beetje krap en donker, maar dat is alles. Relax, komt wel goed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:30

Hai,
Ik heb zelf een kleine hernia.
Te klein om te opereren, te groot om op te kunnen lossen met fysio, manuele therapie en krakers enz.
Eigenlijk hang ik een beetje tussen het was en het schip in.

De ene dag heb ik er meer last van, dan de andere dag.
Ik rij ook gewoon paard, maar sta wel onder spierverslappers.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:33

Ohja hoor, hernia is ook helemaal bekend bij mij.
Al vanaf mijn 12e rugproblemen, maar nooit een oorzaak kunnen vinden. Toen ik inmiddels 3 jaar terug door mijn benen zakte van de pijn kreeg ik een mri scan en toen bleek dat ik een dubbele hernia had. Ook konden we gelijk zien waardoor ik al zolang met rug problemen liep en dat ik de rest van mijn leven dit ook zou houden. In mijn onderste 3 wervels heb ik zo goed als geen kraakbeen, conclusie: snel overbelast, zelfs bij normale bewegingen en de wervels schuiven makkelijker een andere kant op, wat dus weer een hernia veroorzaakt.
Operatie viel voor mij dus af, dit had geen zin. Ik heb toen bijna 3 maanden echt plat moeten liggen voor ik eindelijk een beetje op mijn benen kon staan.
In mijn medicijnenkast staat ook standaard tramadol. Als ik weer last heb van mijn rug, slik ik er zo 4 op een dag en daarbij paracetamol. Ik word wel heel wappie van die zooi, maar de pijn word verdragelijker.

Edit, toevoeging:
Ik kreeg trouwens nadat ik die scan had gehad wel de mogelijkheid om het te laten 'verdoven'. Dan gaan ze met een lange spuit in je prikken op dat gedeelte en spuiten er wat in en dan verdoven ze dus de pijn. Maar dit is vaak maar een week of minder voelbaar, plus dat de prik zelf ook enorm veel pijn doet, dus ik heb het afgeslagen.
Laatst bijgewerkt door josewoos op 21-06-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:34

ik heb geen pijn bij het hoesten. maar wel wanneer ik langer dan een kwartier loop of zit. ga nu ook weer ff offline. mijn rug doet behoorlijk pijn ondanks de morfine. ik weet dat ik niet bang hoef te zijn voor die scan, maar toch ben ik t stiekum wel. ik heb het gewoon niet zo met krappe ruimtes waar ik niet uit kan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:46

ik heb ook een hernia...heb vanaf april 6 weken continue op bed gelegen met 100 mg morfine per dag, alleen 2 keer per dag naar wc...ik had echt verschrikkelijk veel pijn....daarna ging t wel weer, ben nu nog steeds in ziektewet.

de mri scan liet eind april een grote hernia zien...die zo goed als zeker geopereerd naar moet worden, ik moet nu 1 juli naar de ortopedisch chirurg om te kijken hoe nu verder moet. ivm vakantie ed, kan ik er pas volgende week heen.....

Ik voel me nu goed, omdat ik niet werk , als ik een 15 min/half uur moet lopen zonder te kunnen zitten krijg ik een hele pijnlijke voet, zenuwpijn. Ik rij wel elke dag 30 min paard..zonder pijn.Ben nu zonder medicatie af en toe neem ik een oxucontin of oxynorm 10 mg als ik we last krijg.

De mriscan vond ik geen probleem...muziekje er bij en ontspannen, kwam gewoon slaperig uit de mri..

Ik heb op mn 18e ook al hernia operatie gehad en ik hoop dat ik nu ook geopereerd kan worden, want toen was ik na 2 mnd weer topfit. was na 5 dgn weer thuis.

sterkte...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 13:06

de klachten die hier beschreven worden komen echt overeen met die van mij. niet lang kunnen zitten/lopen, uitval van zenuw in mijn been, het klopt allemaal. ik hoop echt zo dat het meevalt. ik zit echt niet te wachten op een operatie. maar als dat beter werkt dan rust houden kies ik toch daarvoor. nou ja, eerst maar afwachten wat de mri donderdag zegt. hopenlijk valt het mee. ik moest van de arts wel een beetje blijven bewegen. geen zware arbeid maar gewoon wat lopen een paar keer per dag. alleen bedrust schijnt volgens de arts ook niet goed te zijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:45

bedrust is missch niet goed, maar als je niets anders kan, zal je wel moeten, ik heb op punt gestaan om mezelf op te laten nemen, laten ophalen door ambulance..zoveel pijn had ik....ik kon net met de trap naar beneden, naar de wc, snel weer gaan liggen en dan duurde t een uur eer de meeste pijn weer weg was, dan kon ik alleen nog maar stil liggen..

het hangt van de grote van de henria af of je geopereerd word..de meesten worden niet geopereerd, en vaak duurt t ook wel mnd of 3 eer je geopereerd kan worden...

@kimmie.....na verloop van tijd zal die hernia van jou wel groter worden, denk?...en zal je wel geopereerd meoten worden...heo lang heb je deze kleine hernia al? en heo gaat t dan met werk ed?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:53

Ik had de twijfelachtige eer om de jongste hernia patient te zijn die ze tot nu toe hadden meegemaakt. Ik had om mijn 16de een hernia en ben er op mijn 17de aan geopereerd. Donderdag opgenomen in het ziekenhuis, vrijdag geopereerd ( was goede vrijdag... ) en zondag 1ste paasdag mocht ik naar huis. Ik had hem tussen de L5 en S1, inclusief verlammingsverschijnselen. gelukkig nog wel controle over mijn blaas. Helaas een jaar moeten missen van school, omdat ik bijna niet meer kon lopen. Ik had alleen iibuprofen 800 mg. Ik heb ook echt moeten "doorzeuren" bij de neuroloog om een MRI nadat de CT scan slechts een lichte uitstulping vertoonde. Ik moest er maar mee leren leven, en desnoods konden ze wel mijn zenuwen plat laten spuiten. Zit je daar als 16 jarige..... Op de MRI was uiteindelijk een zeer duidelijke uitstulping te zien en na 6 weken kon ik terecht bij de neuro chirurg en binnen 2 weken lag ik op de operatietafel. Hij had er even spoed achter gezet. Erg prettig!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:03

ik heb een nekhernia sinds 1989, opereren doen ze niet omdat het op een gevaarlijke plek zit
heb jaren last gehad en toen weer jaren niet met veel fysio therapie
9 jr geleden begon ik met zere arm en slapende hand dode plekken op arm,ben toen weer bij de arts geweest
heb vele testen gehad en nieuwe foto`s gemaakt
fysio hielp niet meer en ben uiteindelijk 2 jaar geleden bij een chiropractor gekomen en er is een wereld voor me open gegaan
heb veel behandelingen gehad in het begin ,maar nu blijkt het toch stabiel te blijven
mijn nek stond vast als ik even naar rechts keek,heel naar gevoel

ik moet ook goed opletten hoe ik ga staan en zitten ,moet mijn rug en nek altijd uitgerekt houden

hoe ouder je word hoe meer ja gaat inzakken en dan zit het weer klem en heb ik last van pijn en uitval

als ik nu last ga krijgen ga ik bij de chiro langs en kan er dan weer tijd tegen.

en een lage rug hernia is een vriend van me aan geopereerd in Duitsland, hij kon echt niet meer staan of lopen en is daar helemaal van de pijn af geholpen
paar uur na de operatie liep hij al door de gang,dit is wel een paar jaargeleden gebeurd misschien zitten ze nu ook in Ned.

iid heel veel sterkte!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:06

Ik slik nu al een jaar tramadol, gelukkig kan ik er goed tegen. Opereren bij een hernia doen ze niet snel meer tegenwoordig. Vaak is het veel rust medicijnen en dan langzaam oefeningen doen met een fysio.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:10

Ik heb gelukkig zelf ook geen hernia, maar m'n vader heeft net de 4e achter de rug.
Die heeft wel meer problemen met zijn rug hoor ( versleten en vergroeide rug ). Hij heeft ook hele andere medicijnen.
Maar hij is 2 keer geopereerd ( 1 keer in Arnhem, wel een particulier ziekenhuis ) en 2 keer hebben ze er niets aan gedaan.
Verder heeft hij enorm last van uitval in zijn benen. Dat schijnt wel een bekende te zijn van een hernia!
Iig, heel erg veel succes!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:13

Duke schreef:
Als je moet hoesten, doet dat dan erg pijn? Dat is namelijk een goede indicator of het echt een hernia is.

:?
Bij mij doet met hoesten niks (méér) zeer (dan dat het sowieso al doet), maar de scan liet 4 weken terug toch héél duidelijk zien dat ik écht een hernia heb hoor.

Ik heb al een tijdje pijn in mijn rug, soms meer, soms minder.
Toen ik 5 weken terug bij de masage was was, opperde mijn masagetante nadat ze een aantal testjes bij me had gedaan, dat het misschien wel eens een hernia zou kunnen zijn.
´s Middags bij de HA een verwijsbriefje voor een MRI-scan gehaald, waar ik 2 dagen later terecht kon.
Daarna doorgestuurd naar de orthopeed. Die wilde dat ik naar de neuroloog ging om te kijken of er al zenuwen aangetast waren.
Ik heb geluk bij een ongeluk dat dit (nog) niet het geval is en ik daarom niet accuut geopereerd hoef te worden :) .
Ik krijg nu fysiotherapie en masage en medicijnen die niet echt helpen :\ (Diclo). Tramadol neem ik alleen als de pijn niet te harden is.
Sommige dagen gaat het beter, sommige minder.

Als je pijn hebt, helpt het vaak als je met je benen in een hoek ligt.
Het prettigste is als je plat op de grond ligt, met je kont tegen (bijv.) de bank en vanaf je knieholtes óp de bank (je buik/heupen maken dan een hoek van 90° en je bovenbenen/knieen ook).
Iig beterschap :(:) !

*Edit:
mirgino schreef:
...een lage rug hernia is een vriend van me aan geopereerd in Duitsland, hij kon echt niet meer staan of lopen en is daar helemaal van de pijn af geholpen
paar uur na de operatie liep hij al door de gang,dit is wel een paar jaargeleden gebeurd misschien zitten ze nu ook in Ned...

Heeft hij ook maar zo´n klein sneetje in z´n zij gekregen?
Dit heeft mijn zwager vorig jaar gekregen, die liep idd ook een paar uur na de operatie weer vrolijk rond (was ergens in een privé kliniek in Frl/Drente dacht ik).
De arts had de techniek bij een arts in München geleerd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:11

Duitsland en Belgie staan er om bekend goed een hernia te kunnen opereren.
Mijn vader is meerdere malen in Belgie en 1x in Duitsland geopereerd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:06

Sterre schreef:
Duke schreef:

:?
Bij mij doet met hoesten niks (méér) zeer (dan dat het sowieso al doet), maar de scan liet 4 weken terug toch héél duidelijk zien dat ik écht een hernia heb hoor.

Ik heb al een tijdje pijn in mijn rug, soms meer, soms minder.
Toen ik 5 weken terug bij de masage was was, opperde mijn masagetante nadat ze een aantal testjes bij me had gedaan, dat het misschien wel eens een hernia zou kunnen zijn.
´s Middags bij de HA een verwijsbriefje voor een MRI-scan gehaald, waar ik 2 dagen later terecht kon.
Daarna doorgestuurd naar de orthopeed. Die wilde dat ik naar de neuroloog ging om te kijken of er al zenuwen aangetast waren.
Ik heb geluk bij een ongeluk dat dit (nog) niet het geval is en ik daarom niet accuut geopereerd hoef te worden :) .
Ik krijg nu fysiotherapie en masage en medicijnen die niet echt helpen :\ (Diclo). Tramadol neem ik alleen als de pijn niet te harden is.
Sommige dagen gaat het beter, sommige minder.

Als je pijn hebt, helpt het vaak als je met je benen in een hoek ligt.
Het prettigste is als je plat op de grond ligt, met je kont tegen (bijv.) de bank en vanaf je knieholtes óp de bank (je buik/heupen maken dan een hoek van 90° en je bovenbenen/knieen ook).
Iig beterschap :(:) !

*Edit:
mirgino schreef:
...een lage rug hernia is een vriend van me aan geopereerd in Duitsland, hij kon echt niet meer staan of lopen en is daar helemaal van de pijn af geholpen
paar uur na de operatie liep hij al door de gang,dit is wel een paar jaargeleden gebeurd misschien zitten ze nu ook in Ned...

Heeft hij ook maar zo´n klein sneetje in z´n zij gekregen?
Dit heeft mijn zwager vorig jaar gekregen, die liep idd ook een paar uur na de operatie weer vrolijk rond (was ergens in een privé kliniek in Frl/Drente dacht ik).
De arts had de techniek bij een arts in München geleerd.

in heerenveen zit ook zon kliniek...alleen niet alle hernias zijn geschikt voor zon operatie

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:13

Mijn vader heeft kleine sneetjes op zijn ruggegraad.
Alleen sommige ernia komen altijd weer terug, dat vind ik jammer.
In een erg geval ben je ieder jaar de l*l om geopereerd te worden

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 08:29

pfffik moet er niet aan denken. ieder jaar een operatie. brrrr.... nou ja, ik wacht eerst de scan maar af donderdag. ik hoop dat het gunstig uitvalt en dat ik niet onder het mes hoef. maar datis dus nog afwachten.

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:43

yep ik kan me hier ook aanmelden.
heb ook een hernia en ik moet in augustus geopereerd worden.
ik heb er erg lang mee gelopen voordat ze me eindelijk onder de mri stopte, ik heb ik totaal 17 jaar met rugpijn gelopen.
maar ik heb het laatste 2 jaar erg veel pijn in mijn been gehad.
het werd zo erg dat ik vort huilend bij de dokter zat en die heeft me eindelijk verwezen voor een mri scan.
uitslag hernia dus.....
chirurg vond het ook belachelijk dat ik er zolang mee rond gelopen heb.
ach ja ik weet nu wat ik mankeer dus...