Kies trekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CaileyS

Kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:19

Hallo.

Ik moet a.s. Maandag een kies laten trekken en ik ben nogal bang. Ik heb al aan heel veel mensen ervaringen gevraagd,
en ik hoor goede en slechte.
Ik wil hier ook graag om ervaringen vragen, maar ik hoef geen verhalen waar ik bang van word :Y)
Tuurlijk mag er wel iets negatiefs in zitten, want het is natuurlijk gewoon niet leuk, Klaar. Maar ik hoor liever niet hele
enge verhalen, want ik gebruik dit als steuntje in mijn rug, zoiets.
Brand los, en vertel vooral dat het geen pijn doet! :D
Nee grapje, wees alsjeblieft eerlijk.
Tips zijn ook welkom, zowel voor, tijdens en na de trekking :P
Liefs

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:22

Goede ervaringen wil ik ook wel lezen. De mijne waren niet zo... :=

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:24

Ik heb al veel meegemaakt wat betreft kaakoperaties, beugels enz. en een kiestrekken is niets! Is hij al doorgekomen of word hij weggesneden? Is het een verstandskies? Bij mij is er een verstandskies weggesneden (dan zit hij nog onderhuids om het even zo te noemen) en daar viel de pijn opzich al mee. En het schijnt dat bovenhuids de pijn nog minder is. Een gewone kies trekken is echt niks om stress over te hebben. Tegen een stoeprandje vallen doet meer pijn :')

Alleen het "gat" dat achterblijft voelt de eerste dagen beetje raar. Je kan je wang koelen met ijs anders word hij wat dikker, zeker als het om een verstandkies gaat. Verder is het een goed excuus om (water)ijs te eten :Y)

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:25

Ik heb twee keer kiezen laten trekken, beide bij verschillende tandartsen.
Bij de eerste was echt een ramp, dit was onder.
Toen ze de vloeistof van de verdoving in m'n wang spoten kwam er een heleboel naast. Niet fijn :=
Maar het prikken doet niet gigantisch pijn, gewoon even doorzetten.
En van het kiezen trekken voel je practisch niks.
Je hoort alleen een beetje gekraak, dat is best apart.
Ik werd daarna helemaal niet goed van de verdoving en toen viel ik flauw.
Bij de tweede keer werd ik dus helemaal gek dat ik weer moest.
Maar dit ging helemaal prima.
Het is absoluut niet fijn, maar ook niet verschrikkelijk.
En altijd na het eten een poosje je mond heel goed spoelen!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:25

Ik heb eens een kies laten trekken en bij mij was het echt zo gedaan. Niks van gemerkt en ook geen napijn gehad. De verdoving zelf vond ik irritanter dan het gat in mijn mond.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:27

Okea bedankt. Het is gewoon een normale kies trekken, hij moet alleen weg omdat er anders geen ander bij kan ofzo..
Heel vaag. Maar met de kies zelf ik gelukkig niks aan de hand.

Ik zie trouwens ook heel erg op tegen de verdoving, als ik het eenmaal gehad heb vind ik de napijn niet zo erg :P

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:28

Ik heb ook wel is een kies laten trekken.

Kan niet zeggen dat het pijn deed! Het enige vervelende vond ik het kraken, brr! Dat is ook de reden dat ik er tegen op zie als ik nog is wat moet laten trekken. Dat kraken.. ik vind het misselijk makend :+ .

En als je nog wat voelt moet je dat gewoon aangeven krijg je nog een verdoving :) .

Bloempotje

Re: Kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:29

De verdoving is niet erg hoor! Je voelt een prikje. Je voelt het wel maar pijn kun je het niet noemen :) !

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:31

CaileyS schreef:
Okea bedankt. Het is gewoon een normale kies trekken, hij moet alleen weg omdat er anders geen ander bij kan ofzo..
Heel vaag. Maar met de kies zelf ik gelukkig niks aan de hand.

Ik zie trouwens ook heel erg op tegen de verdoving, als ik het eenmaal gehad heb vind ik de napijn niet zo erg :P

Tip voor bij elke plaatstelijke verdoving ooit.
Blijf zo rustig mogelijk! De eerste keren ging ik helemaal uit me dak hierdoor maak je jezelf drukker dan nodig is en prikt de tandarts verkeerd en doet hij je misschien ook nogeens onnodig pijn.
De tandarts is nooit leuk, maar neem van mij aan dat hoe beter je mee werkt hoe minder pijn je eraan overhoud!
En een gewone kies doet echt niet zo'n pijn hoor, ook al ligt het inderdaad wel een beetje aan je tandarts ;)

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:32

De tandarts is een moeder van een klasgenootje toen ik in groep 8 zaqt (vorig jaar) dus kwa vertrouwen zit het wel goed. :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:35

Meid, wat doe je jezelf aan. Als je ervaringen vraagt krijg je alleen de slechte te horen. Goede hoor je nooit, terwijl het trekken van een kies bij verreweg de meeste mensen enorm meevalt. Laat je niet gek maken hoor! Als het goed verdoofd is voel je absoluut geen pijn. Verdoven zelf is ook nauwelijks pijnlijk (als het door een tandarts gedaan wordt die het goed kan) Je voelt wel druk en merkt echt wel dat er in je mond 'gerommeld' wordt, maar het mag geen pijn doen. Eerste 24 uur niet spoelen (!!!!!), geen alcohol drinken, niet roken en niet sporten. Echt even rustig aan doen. Eventueel wat ijs op je wang (nooit rechtstreeks, houd er altijd een doek tussen). Neem van te voren al 2 paracetamols. Scheelt in de pijn als de verdoving raakt uitgewerkt. 6 Uur na de eerste 2 neem je er weer 2. 6 Uur later weer etc. Paracetamol kan absoluut geen kwaad. Maar misschien is pijnstilling zelfs overbodig.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:38

Dank je wel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:41

Verdoving stelt weinig voor. Je voelt een prik maar dat is eigenlijk ook alles. Als er dan nog een keer verdoofd moet worden voel je het eigenlijk al niet meer omdat de eerste prik het al verdoofd heeft ;)

Trekken voel je ook niet is binnen paar seconden gebeurd. Mijn kies moesten ze weg snijden en binnen paar minuten stond ik weer buiten. Dit inclusief verdoving, snijden, trekken, hechten etc.

Alleen het bloeden erna was echt goor := en het gat wat er zit blijft best lang zitten. Het is vooral vervelend dan dat het pijnlijk is.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:46

Oja nog een vraagje; Hoeveel prikken moet je?
Ik weet dat dit per tandarts verschillend is, maar hoeveel had jij dr is wel fijn te vermelden ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:51

Ligt er aan of het goed verdoofd is. Bij mij wordt altijd even gecontroleerd of de verdoving wel goed werkt of dat er nog wat bij moet. Bij het wegsnijden van m'n verstandskies waren het er geloof ik drie. Al moet ik bekennen dat ik na prik 1 geen prikje meer gevoeld heb ;) Vergelijk het met een prik in je vinger even vervelend maar meer dan dat is het ook niet.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:52

Een gewone kies is goed te doen hoor!
Sterkte.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:53

Ik voelde de verdovingsprik niet eens, was dus erg verbouwereerd toen de tandarts oppeens wilde gaan trekken... Geloofde niet dat ik de prik al gehad had, raakte in paniek en beet zo in de beste man zijn vinger :o

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:56

Kiezen trekken hoeft echt helemaal niet erg te zijn. Echt niet. Merk het iedere keer weer als ik er een tand of kies uit heb gehaald. Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven. Het vervelendste is vaak de verdoving en het gekraak van de kies. Ik zag niet zo gauw welke kies er bij je uit moet. Onder is het nadeel dat je dan ook de tong en de lip voor de helft verdoofd hebt. Boven is het maar lokaal verdoofd. Het kraken hoort er echter bij. Een kies zit vast met vezels in de kaak en als je gekraak hoort moet je blij zijn, want dan komt de kies los. Tuurlijk hoor je altijd negatieve verhalen, maar er zijn meer mensen die positieve ervaringen hebben hoor!!!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:04

Dank je wel.
@ Lithya :De kies zit boven :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:05

O dan is het met 1 carpule, heel soms wat meer voor de zekerheid te redden hoor! Niet druk maken.

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:07

het is niet eng en de verdoving doet ook geen pijn alleen je hoort wat gekraak best raar eigenlijk ...mijne moesten weg voor mijn beugel

sorry dat ik dit zeg maar
mijne moesten in drie stukken worden gebeurd anders wou hij erniet uit

veel succes

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:09

Ik heb ook 2 kiezen moeten laten trekken een paar jaar geleden
Had een te groot gaatje aan de linker kies helemaal achterin. De kies achterin, aan de andere kant moest ook getrokken worden omdat anders mn gebit scheef zou gaan staan :P
Kreeg aan iedere kan een prik in mn wang, daarna in mn pandvlees. Is even vervelend die in je tandvlees, maar dat voel je al gauw niet meer.

10 minuutjes erna ging hij ze trekken en je hoort en voelt het wat kraken en dat is echt zó gepiept!!

Die gaten bleven bij mij ook lang zitten. Als ik prakkie had gegeten of een appel, bleef dat in de gaten zitten hahaa, dat is het enige gore :')

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:13

@suus
dat had ik ook dat het er in bleef zitten vond ik zo vies
maargoed hoort bij het leven moet ik maar dneken

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:14

Thanks!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:57

CaileyS schreef:
Oja nog een vraagje; Hoeveel prikken moet je?
Ik weet dat dit per tandarts verschillend is, maar hoeveel had jij dr is wel fijn te vermelden ;)

Om een gewone kies te trekken "prikken" ze 2 tot 4 keer en gebruiken ze voor ze ver ik weet niet meer dan 1 verdovingspuit.
Wees blij ik had pas nog 8 spuiten in mijn kaak zitten :')

Zoals Gaby zegt laat je niet gek maken. Het is ook heel erg verschillend. Sommige mensen hebben een hele lage pijngrens en hoor je over alles klagen, die ervaren een kies trekken als iets heel ergs terwijl een ander er totaal geen last van heeft. Ook zitten er natuurlijk gevallen tussen van mensen waarbij het wat meer moeite koste om de kies eruit te krijgen maar dat zijn speciale gevallen. Over het algemeen gaat het gewoon goed.

Zie het als vliegen. Er stort welleens een vliegtuig neer, maar dat is niks bij al die vluchten die wél goed verlopen ;)