Medicatie tehoog cholesterol en bijwerkingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Medicatie tehoog cholesterol en bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:42

Hallo,

Ik stel deze vraag niet voor mijzelf maar voor mijn moeder die een tehoog cholesterol heeft.
Daarvoor gebruikt zij medicijnen (via arts) waardoor ze veel last heeft gekregen van bijwerkingen, oa gewrichtspijnen/misselijk/duizelig.
Om die reden gebruikt zij sinds 2 wk andere medicijnen en dit gaat wederom niet goed, ze heeft behoorlijk veel pijn in dr spieren en constant krampen in dr been, ook als ze stil ligt in dr bed schiet er bij het minste of geringste een spierkramp in.
Vanavond is ze plotseling niet goed geworden, erg duizelig/misselijk en wederom de krampen, ze is tijdens het voeren van de kippen gevallen en enkele sec. buiten bewustzijn geweest omdat ze zo duizelig/misselijk was.
Nu zijn we enkele uren verder en nog steeds is ze zo wit als een doek en kan niet lopen vanwege de duizeligheid.
Ik heb haar gezegt dat ze beter tijdelijk kan stoppen met die pillen.....dan gaan die bijwerkingen waarschijnlijk weer weg, maar dan?

Er zal vast nog wel een andere pil op de markt zijn om een tehoog cholesterol tegen tegaan, maar dan kunnen we misschien wederom gaan wachten op die nare bijwerkingen die mijn inziens mijn moeder de vernieling in helpen.
Weet iemand of er op homeopatisch gebied mogelijkheden zijn?
Ik heb van Bloem al iets kunnen vinden op i-net, het nadeel is wel dat mijn moeder geen druppels of andere alternatieven mag waar alcolhol in zit.....

Alvast bedankt!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:50

Ik zou even contact opnemen met de arts die dit medicijn heeft voorgeschreven (huisarts, cardioloog, internist?). Bijwerkingen zijn natuurlijk niet goed, misschien is er inderdaad een ander tablet waarbij de bijwerkingen minder zijn of kan bijvoorbeeld in overleg worden besloten om de cholesterolremmer te stoppen. Ik verwacht niet dat er veel op homeopathisch gebied te bereiken is, maar eigenlijk weet ik niet zo veel van homeopathie :o . Cholesterolremmende medicijnen kun je stoppen als je wilt (zonder nare effecten ofzo), maar het lijkt me zowieso verstandig om daarover contact op te nemen met een arts/de arts en ook ivm de klachten die je moeder heeft.

_Tara_

Re: Medicatie tehoog cholesterol en bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:54

Is het niet mogelijk een lagere dosering te gebruiken?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:17

Er zijn zoveel verschillende cholesterolverlagende middelen. Er zal vast 1 tussen zitten waar ze wel tegen kan. Lastige situatie voor je moeder. Te hoog cholesterol brengt ook heel veel risico's met zich mee. Heeft ze een aangepast dieet in combinatie met sporten al geprobeerd?

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:24

Inderdaad, en bij ons in de praktijk wordt vaak gehandeld met lager beginnen en dan rustig opvoeren zodat je lichaam er aan kan wennen ..

su6

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:30

Mijn moeder zit ook aan de cholesterolpillen. Ze heeft wel 6 verschillende pillen gehad ivm bijwsrkingen. Mijn moeder heeft gewoon elke keer de dokter gebeld als de bijwerkingen niet te doen waren. en dan kreeg ze nieuwe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:30

mijn vader kon niet meer lopen...hij heeft een hernia waar ze niets aan willen doen maar door de statines kreeg hij zoveel spier en gewrichtspijn dat hij geen stap meer kon verzetten.
Zelfs door een mri scan geweest...

Per ongeluk vergat hij een paar dagen zijn pillen in te nemen en hij ging veel beter!
Toen vroeg ik wat hij anders had gedaan...de pillen!
Na en bezoek aan de dokter andere pillen gekregen en de dosering verlaagt.

Er zijn veel verschillende statines op de markt,probeer weer eens een andere?
Waarom heeft je moeder een tehoog cholesterol?
Is het erfelijk of gewoon door haar leefwijze?
Roken,te zwaar,teveel dierlijke vetten,te weinig beweging?

Het erfelijke doe je niets aan...maar een leefwijze kun je wel veranderen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:43

Ik ben ook gestopt met mijn medicijnen.... Kreeg ook zere benen en armen, gewrichtspijn, heel erg moe en nog meer bijwerkingen. Toch slik ik de medicijnen al aardig lang.

Moet eigenlijk binnenkort heen voor andere medicijnen maar ik durf het niet zo goed meer aan. Zeker niet als ik lees wat al die statinen met je lichaam doen :=

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:51

Ik gebruik ook cholesterolverlagende medicijnen. Gelukkig heb ik niet veel last van bijwerkingen (het blijft bij een enkele spierkramp of spontane bloedneus), maar kan me voorstellen dat het echt niet prettig is als je er wel veel last van hebt.

Ik zou ook contact opnemen met de behandelend arts en toch proberen om op een ander middel over te stappen. Zomaar stoppen is in mijn ogen een slecht plan; een te hoog cholesterol kan gevaarlijk zijn.
Over homeopathie bij een te hoog cholesterol heb ik nog nooit iets gehoord, maar dat zou je uit moeten zoeken.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:52

Bojangles schreef:
Moet eigenlijk binnenkort heen voor andere medicijnen maar ik durf het niet zo goed meer aan. Zeker niet als ik lees wat al die statinen met je lichaam doen :=

Lastig...

Statinen zijn inderdaad echt niet goed voor je, maar een (te) hoog cholesterol ook niet. Beetje kiezen tussen 2 kwaden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:34

Nooit op eigen houtje gaan stoppen met medicijnen of minder in gaan nemen, gewoon de arts bellen. Deze bijwerkingen in deze vorm zijn niet normaal en er zijn alternatieven genoeg, maar doe dat wel via de arts..

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:38

Ik wil je wel even waarschuwen. Mijn vader had ook van die pillen voor zijn cholesterol. En ook beenkrampen enzo als gevolg van die pillen zijn zijn beenspieren heel erg afgevallen. Toen hij al een half jaar klaagde tegen de HA over pijn in zijn benen en afgevallen spieren zei hij in een keer 'tja dat komt door die pillen'. Dat die stomme HA dat eerder had gezegt bij klacht 1.

Even stoppen totdat je contact hebt gehad met de HA. Je moeder weet zelf het beste wat haar lijf aangeeft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:15

apple01 schreef:
Ik wil je wel even waarschuwen. Mijn vader had ook van die pillen voor zijn cholesterol. En ook beenkrampen enzo als gevolg van die pillen zijn zijn beenspieren heel erg afgevallen. Toen hij al een half jaar klaagde tegen de HA over pijn in zijn benen en afgevallen spieren zei hij in een keer 'tja dat komt door die pillen'. Dat die stomme HA dat eerder had gezegt bij klacht 1.

Even stoppen totdat je contact hebt gehad met de HA. Je moeder weet zelf het beste wat haar lijf aangeeft.

Dit vind ik een slecht advies, eerst contact met de arts openemen voor je stopt met medicijnen. Cholesterolverlagers slik je niet voor de lol ;)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:19

Het is algemeen bekend dat heel veel mensen spierkrampen etc. hebben van de cholesterolverlagers. Er komen steeds meer berichten dat het gebruik van deze middelen meer nadelen dan voordelen biedt!

Maar wat kun je tegen een verhoofd cholesterol doen zonder pillen:
1. Ontzuren. Schoon het lichaam op met bv. ProBase in combinatie met veel groenten en fruit. Een darmspoeling heeft geen enkele zin.
2. Gebruik van Omega 3, dus niet met 6 en 9 erbij.
3. Voldoende bewegen. Elke dag een 1/2 uur bewegen kan het vetgehalte in je bloed al verlagen.

Gebruik je geen medicijnen tegen cholesterol dan kun je ook een combinatie erbij nemen van vitamine C, E, B12 en Niacinamide.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:26

Margreet, die alternatieven die jij opnoemt lijken me niet voldoende bij erfelijk te hoog cholesterol.
Weet niet of het bij de TS erfelijk is, maar bij mij in ieder geval wel.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:37

Bij erfelijk cholesterol ligt het inderdaad anders, maar soms is een te hoog cholesterol bij een gezonde leefwijze beter dan de bijwerkingen van de reguliere medicijnen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 17:56

Allereerst bedankt voor de reacties/antwoorden en tips!

Ik kan momenteel niet op alle vragen antwoorden geven, ben ik bang omdat ik niet alles weet.
Mijn moeder gebruikt veel medicijnen, voor diverse 'kwalen' waaronder diabetes/chronische alvleesklier ontsteking en nog een aantal medicijnen waarvoor ik niet eens meer weet waarom allemaal, ze is in dit opzicht net een wandelende apotheek.
Het ene pilletje om een de bijwerking van een ander pilletje weer weg te nemen ect....

Het gaat bij mijn moeder niet om een erfelijke factor, ze heeft nog niet zo heel lang een tehoog (7) cholesterol...volgens de arts heeft het temaken met eeen afwijking in dr lever, die weer veroorzaakt wordt door de medicatie tegen wat anders.
Ze is sinds een half jaar gestopt met roken (daarna is dr cholesterol aanzienlijk omhoog gegaan (?) ).
Ze drinkt geen alcehol ivm dr alvleesklier ontsteking, een druppel alcehol kan bij haar al fataal zijn.
Ze eet behoorlijk vetvrij ook vanwege de alvleesklier en eet weinig suiker ivm dr diabetis.
Kortom ze leeft erg gezond, maar is het niet....sinds ze gestopt is met roken is ze wel wat aangekomen (8 kg)...daar wil ze graag mee aan de gang, maar kan dit momenteel nog niet omdat ze nog steeds afkickverschijnselen heeft van het niet-roken, zweten/slecht slapen/ect.
Pas als ze daar helemaal vanaf is wil ze meer gaan bewegenen en beter op dr voeding gaan letten, al doet ze dat nu ook al, ze beweegt best veel en eet gezond.

De eerste keer toen ze veel last had van de bijwerkingen, heeft ze in overleg met de arts de pillen gestaakt......3 wk mocht ze ze niet gebruiken en idd de klachten verdwenen.

Ik weet niet in welke dosering ze de pillen slikt en of deze langzaam opgebouwd zijn, dat zal ik haar eens vragen.