Rouwen om iemand die niet dood is

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Rouwen om iemand die niet dood is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:47

Dat is denk ik wat het is. Ondanks de misschien wat abstracte titel. Een rouwproces. Terwijl degene waar ik zo'n verdriet om heb nog springlevend is. Hier zat ik vanmiddag over na te denken en bedacht me dat ik eigenlijk nooit gerouwd heb om mensen die overleden waren, maar juist om mensen die uit mijn leven verdwenen maar nog wel ergens rondliepen. Dit heb ik 2 keer eerder meegemaakt, namelijk rouw om mijn vader vanaf dat ik een jaar of 11 was (mijn ouders zijn gescheiden en toen ik 10 was vond mijn moeder het nodig om aan de andere kant van de wereld te gaan wonen) en om mijn grootmoeder, toen zij na een herseninfarct een heel ander, ongelukkig leven kreeg en zelf heel veel verdriet had en niet meer degene was die ik kende. Zijn er meer mensen die dit meemaken/hebben meegemaakt en hoe pakken jullie dit aan? Ik vind het moeilijk om er in mijn omgeving (op het werk, bij de wei, tegen vrienden) over te beginnen omdat ik niet weet of het niet "raar" is om te rouwen over iemand die nog leeft. Dus ik dacht: laat ik eens een balletje opgooien op bokt :o Wie herkent het en wie heeft er tips?

Tellie

Re: Rouwen om iemand die niet dood is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:59

Heel herkenbaar. Hoewel ik nog goed met die mensen zou kunnen opschieten. Wegen splitsen zich soms. Vrienden komen en gaan.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:00

Voor mij ook erg herkenbaar. Mijn ouders zijn ook gescheiden, en spreek mijn vader dan ook niet.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:01

:j rouwen kan om alles. Je doorloopt eigenlijk al de rouwfasen als je afsheid moet nemen van je baan een voorwerp of een ziekte proces. Die paar stappen gaan bij ieder mens verschillend en je kan ze goed herkennen als je googled, zoals boosheid. Is wel interessant :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:03

ja hoo rniets geks aan , rouwen vind ik zelf een groot woord.
Maar ik kan wel heel verdrietig worden van situaties zoals jij beschrijft.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:08

Rouwen is een natuurlijk afscheidsproces, daar hoeft iemand niet voor overleden te zijn, dus het is heel normaal alles wat je doormaakt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:11

Ik had helemaal niet verwacht dat er al zo gauw reacties zouden komen :o We hebben het hier niet over zomaar een vriend, en ik ben ook volstrekt niet boos. Wel heel verdrietig, en er is van alles dat ik niet begrijp.

Waar ik vooral mee worstel is: hoe leg ik uit aan mensen om me heen dat ik zo'n verdriet heb? En moet ik dat wel doen?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:26

Heb ik ook gehad, heb er zelfs gesprekken voor gehad.
Na 2,5 jr ging het uit met mijn ex, was er kapot van: heb gerouwd. Noem dit niet zelf zo: iemand die er begeleider voor is vertelde me dit.

Niet eens rouw, dat ik alleen was, maar om hem. Omdat ik hem heb moeten los laten om zelf verder te kunnen leven. Na alle intensieve jaren met hem samen. Heb er echt rouw om gehad zoals ze dat noemde, snap heel goed wat je doormaakt! Helemaal niet gek. Juist goed, dat je je gevoelens niet wegstopt:komen ze later 10x zo hard terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:37

Ook voor mij heel bekend... Ik heb regelmatig gerouwd om vriendschappen die stuk liepen, en ook om mijn vader die helaas geen echte vader voor me is.

Niks vreemds aan dus, en ik denk dat je dat ook gewoon moet toelaten.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:41

Dat heb ik ook wel... mensen die voorgoed uit mijn leven verdwenen zijn... maargoed, het leven gaat door.. kan er niet steeds mee zitten.. ;)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:15

hier nog 1, ik rouw om m'n ex vriend die ik zelf heb laten lopen...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:01

Heb hetzelfde, ik rouw dan ook wel om overleden personen, maar ook om heel veel mensen (ook dieren) die gewoon nog rondlopen op de wereld.

Ik denk dat het gewoon menselijk is, ik bedoel, mensen zijn geen robots.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:05

Ik ken dit ook, ik heb eigenlijk helemaal geen vrienden meer en dat is totaal aan mezelf te danken. Ik kan er nergens de tijd voor vinden en ben best aan de vrije tijd gehecht die ik over heb. Alhoewel ik de vriendinnen van vroeger best nog wel eens zou willen spreken maar ik ben bang dat ik dan toch weinig contact kan houden omdat ik altijd druk ben.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:07

Telkens ik afscheid moet nemen van iets wat ik graag zie, rouw ik. De laatste keer was dat voor mijn ex.
Ik vind het normaal dat je verdriet hebt als er iemand uit je leven is verdwenen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:15

Nee eerlijk gezegd heb ik daar geen last van!!
Ik leef mijn leven zoals ik dat wil. En heb niet zo veel met andere die komen en gaan in het leven eigenlijk.
Met dieren heb ik dit weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:18

Dat is helemaal niet raar! Dat is juist heel logisch en menselijk.. weg is weg, of iemand nou dood is of op een andere manier uit je omgeving. Ik heb het ook gehad met mijn opa, toen hij Altzheimer kreeg. Nu wel deste meer nu hij overleden is, maar dat gemis zat er zéker al toen hij Altzheimer had. En exen, tja, hetzelfde verhaal. Het zijn toch delen uit je leven die opeens wegvallen, en daar moet je mee om leren gaan, een rouwproces dus :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 17:20

Hmm okee, fijn dat jullie het ieg niet raar vinden :o Vanaf volgende week krijg ik ook gesprekken hiervoor, ben benieuwd of dat me gaat helpen.

Overigens: gaat hier niet om een ex maar om iemand waar ik "gewoon" heel veel van houd en die in de afgelopen maanden mijn leven een heel stuk heeft helpen verbeteren. En nu ineens van de radar verdwenen is en hard wegrent.

Ik heb net een nieuwe baan (sinds vorige week), ook mede dankzij degene die ik nu zo mis. Eigenlijk zou ik misschien maar iets moeten vertellen over waar ik mee zit maar ik wil ook niet m'n eigen ruiten inslaan: ik werk er nog maar net en stel nou dat ze denken dat ik het werk niet aankan ofzo :o Overigens denk ik niet dat ze er wat van merken, maar aan het eind van de middag fiets ik wel standaard grienend naar huis. En niet vanwege mijn baan :7

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:11

Maar hoe bedoel je dat diegene wegrent? Kun je ook niet stilletjes aan contact houden :)

Dat lukt me bij exen nooit, daarom zie/spreek ik mijn ex ook nooit meer. Doet me na een half jaar nog best zeer eigenlijk, maar de echte rouw is weg, gelukkig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 18:18

Hij is geen ex ;)

De afgelopen weken (sinds eind april) hebben we wel wat heen en weer gemaild over koetjes en kalfjes, tot twee weken geleden. Eigenlijk heb ik er niet zo'n behoefte aan om alles op bokt te gaan zetten :o

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:45

Ik ken het gevoel heel goed. Een beetje hard om te zeggen maar ik heb soms meer vrede met de mensen die overleden zijn en hun rust hebben gevonden dan de mensen die "weg zijn gegaan" of die je laten zitten maar die nog in leven zijn. Dat is iets waar je eigelijk lange tijd mee blijft zitten tot dat het veranderd.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:52

Hoeft ook niet.. Vroeg me alleen af waarom je 'm dan los zou móeten laten, snap het nu niet zo goed. Maar prima hoor als je t liever niet op bokt gooit :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 00:58

Dat is nou precies het rotte: ik snap er ook niks van. En reken maar dat ik gevraagd heb wat er aan de hand is maar ik krijg er niet eens een reactie op. Zo vreemd ;(

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:55

hestejente schreef:
Ik had helemaal niet verwacht dat er al zo gauw reacties zouden komen :o We hebben het hier niet over zomaar een vriend, en ik ben ook volstrekt niet boos. Wel heel verdrietig, en er is van alles dat ik niet begrijp.

Waar ik vooral mee worstel is: hoe leg ik uit aan mensen om me heen dat ik zo'n verdriet heb? En moet ik dat wel doen?

kan je het niet beter verwoorden met Missen?
Ik mis nog steeds veel dieren/mensen. Gaat gepaard met misserable gevoel en huilen :j

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:59

Ik ken het gevoel.. In het begin dacht ik dat het gewoon 'liefdesverdriet' was, omdat we 5 jaar samen geweest waren. Maar aangezien hij van de één op de andere dag verdwenen was en we nooit meer contact hebben gehad is het natuurlijk vergelijkbaar met rouwen.. Jammer genoeg.. Rouwproces duurt lang kan ik je vertellen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:08

Ook herkenbaar, maar dan niet om een man maar om een vrouw. Ik heb een hele goede vriendin verloren en daar kan ik nog steeds niet over uit... Zij had heel veel problemen gedurende de periode dat ik haar kende en toen ik ook down was vanwege de scheiding van mijn ouders heeft ze besloten geen contact meer met me te willen omdat ik volgens haar te veel aan mezelf dacht. Nooit echt overheen gekomen... := Kan er nog niet over uit... :\