Draagmoederschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:18

Ik twijfel een beetje of het beter hier past of op LZP... maar zet het toch maar hier neer.

Hoe denken jullie over draagmoederschap?
Zou jij als je zelf geen kinderen zou kunnen dragen een draagmoeder in overweging nemen?
Zou jij voor een ander draagmoeder willen zijn?
En zo ja, stel je dan ook je eitjes ter beschikking of zou je willen dat het kindje genetisch volledig van de adoptie-ouders zou zijn?

Ben benieuwd naar jullie meningen, en ik hoop dat er een prettige en respectvolle discussie uit komt :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:22

Daar heb ik een paar jaar geleden ook eens over na gedacht. Ik zou het denk ik wel doen voor familie of vrienden maar voor een vreemde zou ik niet weten. Ik zou in ieder geval niet mijn eigen eitjes gebruiken omdat het dan mijn kind zou zijn en dan zou afstaan gewoon niet gaan. Het is wel een heel moeilijk onderwerp. Wel had ik eiceldonor willen worden maar daar ben ik nu helaas te oud voor. Ik vind het een hele moiie gedachte dat je zo mensen kan helpen. Als je jong bent denk ja daar niet over na. Ik dacht er ook pas aan toen het al te laat was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:23

Rock, ik kan je zeggen dat ik hier mee te maken heb gehad. Ik ben eiceldonor geweest. Daar zijn twee hele mooi kinderen uit geboren, en er zit nog een 11-tal in de vriezer.
De moeder heeft ze zelf uitgedragen, daardoor is er een groot verschil tussen eiceldonatie en draagmoederschap. Bij draagmoederschap wordt zelden tot nooit het eitje van de uiteindelijke moeder gebruikt. Die eitjes zijn vaak de reden dat de kinderwens niet vervuld kan worden door de persoon zelf. Het is dan ook (bijna) altijd de draagmoeder die geïnsemineerd wordt met het sperma van de vader.
Ik weet niet of ik voor hun draagmoeder had willen zijn. Je draagt zo lang het kindje in je, en als het geboren is, sta je het af. Het is jouw vlees en bloed, daar heb je een hele andere band mee.

Mag ik vragen waarom je dit topic bent gestart?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:23

Moeilijke vraag want ik ben nog erg jong voor kinderen dus ik denk dat mijn mening misschien nog wel kan veranderen. Maar zoals ik er nu over denk zou ik een draagmoeder wel overwegen als ik zelf geen kinderen kan krijgen. Ook al lijkt het me wel een hele moedige stap.

Zelf zou ik niet zo snel draagmoeder willen worden, ik weet zelf niet zeker of ik kinderen wil. Laat staan dat ik kinderen zou willen baren voor een ander. Moch tik het vanplan zijn denk ik niet dat ik mijn eigen eitjes ter beschikking stel, dan is het eigelijk gewoon je eigen kind. Dan heb ik liever dat het een eitje van de adoptie moeder is zodat je zelf meer het idee heb dat het jou kindje niet is.

kleinvosje

Re: Draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:25

Deesiej, je mag geen eiceldonor zijn zolang je zelf nog geen kinderen hebt gehad en wel een kinderwens hebt. Ik weet niet of er ook dergelijke 'voorwaarden' aan draagmoederschap zitten...

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:28

Okee, apart. Dus stel je wilt zelf geen kinderen om wat voor reden dan ook dan mag je niet iemand anders "helpen" op die manier? Of is het echt alleen als je een kinderwens hebt?

Logisch eigelijk, anders is de kans erg groot dat je moeite hebt met het afstaan/aanzien van het kindje.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:29

momenteel zou ik never draagmoeder willen worden :o Ben blij dat ik het zelf overleefd heb en ben nog aan het bijkomen geloof ik _O-

Eiceldonor zie ik opzich wel wat in, maar niet zomaar voor iedereen. Volgens mij is het best een pittige procedure voor ze kunnen "oogsten' en daar zou ik mezelf ook niet zomaar voor opgeven.

Wat zijn redenen om een draagmoeder te moeten hebben? Misschien geen baarmoeder, lichamelijk te zwaar ofzo?

kleinvosje

Je hebt het verkeerd gelezen. Het mag niet, als je WEL een kinderwens hebt, maar nog GEEN eigen kinderen hebt gehad. Van de behandeling zou je theoretisch onvruchtbaar kunnen raken.

upendo

Ik zou het wel doen denk ik. :)

Alleen zou ik dan niet mijn eigen eicellen beschikbaar stellen, die zijn van mij. :Y)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:30

Trisca, ja, het is een pittige procedure. Je kunt je er bij mijn weten ook niet zomaar voor ''opgeven''. Er gaat een heel medisch traject vooraf voordat je uberhaupt aan de hormoonbehandeling kunt beginnen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:32

Ik denk dat ik niet voor draagmoederschap zou gaan.
Je draagt 9 maanden het kind bij je, baart het en vervolgens moet je het afstaan.
Ik denk dat ik dat vreselijk zou vinden.

Eiceldonor zou ik wel in overweging nemen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:33

Hmm.. Ik ben nog jong maar heb (tot nu toe) absoluut geen kinderwens, kan kinderen echt niet uitstaan. Over eiceldonatie heb ik nog nooit nagedacht, zou ik eventueel wel willen doen. Zolang het kind dan maar niet in mn eigen buik groeit..

Mn baarmoeder uitlenen lijkt me veel emotioneler, voor een bekende zou ik t eventueel misschien wel willen doen, maar ook niet zomaar natuurlijk. Toch blijft t een lastig verhaal..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:34

kleinvosje schreef:
Trisca, ja, het is een pittige procedure. Je kunt je er bij mijn weten ook niet zomaar voor ''opgeven''. Er gaat een heel medisch traject vooraf voordat je uberhaupt aan de hormoonbehandeling kunt beginnen...

Ik ken de procedure inderdaad. Wilde het niet moeilijker maken, maar wilde wel even aangeven dat dit echt een "aanslag" is op je lichaam (en je relatie).. :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:35

Lotjaa93, je bent inderdaad nog jong. Dan kan het zeker niet. Ik zei vroeger ook altijd dat ik geen kinderen wilde, irritante zeurende jengelende krengetjes. Nu lopen er twee rond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:36

Leuk om zoveel reacties te lezen.

@ Kleinvosje; ik ben het topic gestart eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid.

Ik heb onlangs aan een vriendin aangeboden draagmoeder voor haar te willen zijn als zij dat zou willen. Wel met haar eitjes, want daar zou ik het te moeilijk mee hebben, als het op mij leek.
Ze heeft gezegd dat ze het een heel lief aanbod vond, maar het er zelf te moeilijk mee zou hebben. :) Ik heb gezegd dat als ze ooit van gedachten verandert, mijn aanbod blijft staan...

Ik heb zelf erg makkelijke zwangerschappen en bevallingen, en ik voel me eigenlijk wel fijn bij een zwangerschap.

Die slapeloze nachten erna echter... :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:36

trisca schreef:
Ik ken de procedure inderdaad. Wilde het niet moeilijker maken, maar wilde wel even aangeven dat dit echt een "aanslag" is op je lichaam (en je relatie).. :=

Bij mij was er niets aan de hand met mijn relatie, hij steunde me juist erg goed. Scheelde natuurlijk ook dat het voor zijn beste vriend was...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:37

Ik vind het mooi dat vrouwen dat voor andere vrouwen over hebben
Maar zelf zou ik het never nooit willen idd de pijn bij bevalling de zware maanden van het dragen... Maar zou bv wel een eicel willen afstaan ofzo

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:39

Ik heb niks tegen draagmoederschap, zolang ik het zelf maar niet hoef te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:40

Adil18 schreef:
Ik heb niks tegen draagmoederschap, zolang ik het zelf maar niet hoef te doen :+

Hihi en jouw mening over kinderen kennende zal je er ook niet gauw gebruik van maken he? :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:40

Rock schreef:
Adil18 schreef:

Hihi en jouw mening over kinderen kennende zal je er ook niet gauw gebruik van maken he? :')

Neuh :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:41

:D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:42

kleinvosje schreef:
trisca schreef:

Bij mij was er niets aan de hand met mijn relatie, hij steunde me juist erg goed. Scheelde natuurlijk ook dat het voor zijn beste vriend was...

Het is meer hoe je zelf reageerd door al die rotzooi die je moet spuiten om die eitjes rijp te krijgen, Sommige vrouwen worden er pislink van net als op sommige momenten van de zwangerschap trouwens O:)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:47

Ja, dat klopt, ik was niet te genieten. Nu was ik ook weer extreem bezig met mijn eitjes hihi! Als ik het goed begrepen heb destijds, oogsten ze in normale gevallen 6-8 eitjes, waarvan er dan 5 bevrucht kúnnen worden en er 4 daadwerkelijk bevrucht raken. Ik had 17 eitjes, 15 bevrucht... Ik kon dus knikkeren...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:54

draagmoeder zijn, zal ik denk niet zo gauw doen.. daar zal ik veel moeite mee hebben..
eiceldonor zou ik wel doen in een uitzonderlijk geval voor een naaste.. dat zou mij wel een mooi gebaar lijken.. en minder pijnlijk denk ik.. (zowel fysiek als emotioneel)

als ik zelf om wat voor reden dan ook wél vruchtbaar zou zijn maar zelf niet kunnen dragen (voor bijv. zwakheid lichaam oid, noem maar wat) en een naaste/iemand die ik vertrouw zal aanbieden draagmoeder te zijn met mijn eitjes, dan zou ik dat wel overwegen ja! (ingewikkeld he :P )

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:01

Ik denk dat ik beide wel zou doen, zowel draagmoederschap als eiceldonatie :j

Uiteraard wel in overleg met mijn man en als de kids de leeftijd erna hebben ook met hun :j
Maar ik denk idd alleen voor naaste familie en vrienden.

Al hangt het wel van het moment af en de persoon die het vraagt maar overwegen zal ik zeker altijd.